Web Analytics Made Easy - Statcounter

«پال پیلار»، تحلیلگر پیشین مسائل غرب آسیا در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در یادداشتی پیش‌بینی کرده ادامه سیاست‌های ضدایرانی کاخ سفید، افول مولفه‌های برتری اقتصادی آمریکا را تسریع خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «پال پیلار»، تحلیلگر پیشین مسائل غرب آسیا در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یادداشتی از مواضع دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران به شدت انتقاد کرده و نوشته واشنگتن در نتیجه این سیاست در آینده از توانایی کمتری برای «تحمیل اراده خود» به سایر کشورها برخوردار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام سابق آمریکایی در یادداشتی با عنوان «صحنه‌آرایی ضدایرانی دولت ترامپ در ورشو شکست خورد» که چهارشنبه روی خروجی پایگاه نشنال‌اینترست قرار گرفته به ناکامی نشست اخیر ورشو در دست‌یابی به اهداف مدنظر کاخ سفید اشاره کرده است. 

پیلار در آغاز یادداشت خود می‌نویسد: «دولت ترامپ تلاش داشت همایش هفته جاری درباره مسائل خاورمیانه را به آن چیزی تبدیل کند که از ابتدا قصد آن را داشت، یعنی جلسه‌ای برای مواخذه ایران که اروپایی‌ها را با بازخواست بیشتر [ ایران] همراه کند؛ اما این همایش، در عوض به آن چیزی تبدیل شد که اکثر دولت‌های اروپایی هشدارش را می‌دادند، یعنی نه نمایش اتحاد آمریکا-اروپا در خصوص ایران، بلکه نمایش اختلافات دو طرف بر سر این موضوع. اینکه در بیانیه پایانی نشست هیچ اشاره‌ای به ایران نشد، بایستگی برای دولت [آمریکا] مایه سرخوردگی عظیم باشد.»

تحلیلگر سابق سیا نوشته دولت ترامپ در زمینه سیاست خصومت‌ورزی حداکثری علیه ایران منزوی شده و شریکی غیر از رقیبان منطقه‌ای ایران یعنی اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ندارد. 

وی درباره دلایل همراهی سه رژیم یادشده با رویکرد آمریکا نوشته است: «این سه رژیم دلایل خاص خودشان را برای منفور نگاه داشتن ایران دارند، اما دلایل آنها نه ارتباطی با منافع آمریکا دارد و نه با علاقه‌شان به صلح و ثبات در خاورمیانه. بخش زیادی از استفاده‌های ناخوانده از قوای نظامی در خاک کشورهای دیگر و همچنین روش‌های غیرمتداول بی‌ثبات‌سازی سایر کشورها در خاورمیانه در ۴۰ سال گذشته توسط این سه کشور صورت گرفته است.»

پال پیلار در ادامه اقدام کشورهای اروپایی در راه‌اندازی یک کانال ویژه برای تسهیل تجارت با ایران را یکی دیگر از جلوه‌های اختلاف میان آمریکا و اروپا خوانده و به تبعات منفی آن برای منافع آمریکا در درازمدت اشاره کرده است.

او می‌نویسد: «ساز و کار جدید، احتمالاً از حیث تجارت با ایران فعلاً اثرات محدودی خواهد داشت، اما از لحاظ منافع طولانی مدت آمریکا حائز اهمیت بیشتری است. این ساز و کار، نشانه دیگری است از اینکه چطور سایر کشورهای دنیا در حال یافتن راه‌هایی برای خنثی‌سازی  سوءاستفاده‌های آمریکا از برتری‌های اقتصادی‌اش هستند.» 

تحلیلگر آمریکایی در پایان یادداشت خود می‌نویسد: «چنانچه این ابرقدرت منزوی‌شده انجام کارهایی از آن قبیل که در قبال ایران انجام می‌دهد را ادامه دهد، شاهد آن خواهد بود که قدرت برترش سریعتر افول خواهد کرد و در آینده از توان کمتری برای تحمیل اراده خود به دیگران در مسائل غیرمرتبط با ایران برخوردار خواهد بود.»

منبع: فارس

انتهای پیام/   

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: افول قدرت آمریکا تحریم ایران تحلیلگر سیا سازمان سیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۲۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، «مصدق ملک» وزیر نفت پاکستان در یک برنامه تلویزیونی در شبکه خبری «جیو نیوز» در باره تحولات مربوط به پروژه خط انتقال گاز «آی پی» گفت: پاکستان نه تنها علاقه‌مند به این طرح است بلکه باید بگوییم که گاز ایران نیاز ماست.
وی درباره اقدام دولت این کشور برای دریافت معافیت تحریمی برای انجام این طرح اظهار داشت: همانگونه که عراق، هند و آذربایجان با بهره گیری از معافیت تحریمی نیاز‌های انرژی خود را تامین می‌کنند، پاکستان نیز می‌خواهد از این امتیاز برای تکمیل پروژه خط انتقال گاز «آی پی» و دریافت گاز از ایران استفاده کند.
وزیر نفت پاکستان افزود: برای تکمیل این طرح در زمینه مبادله ارز با ایران، اتصال زیرساخت‌های گازی ایران به پاکستان و چند مورد دیگر احتمال تحریم شدن پاکستان وجود دارد از این رو برای تکمیل این طرح بدون تاثیرپذیری از تحریم‌ها با طرف ایرانی در تماس هستیم.
وی با بیان اینکه دولت اسلام آباد با آمریکا نیز در این باره تماس برقرار کرده است، گفت: ما همچنان به این طرح و سرمایه گذاری برای واردات گاز از ایران متعهد بوده و علاقه مند هستیم.
گفتنی است درحالیکه دولت موقت پاکستان در بهمن ماه امسال پس از ۱۴ سال احداث خط لوله انتقال گاز «آی پی» از نقطه صفر مرزی با ایران تا شهر گوادر این کشور به طول ۸۱ کیلومتر را تصویب کرده است، دولت جدید این کشور به نخست وزیری «شهباز شریف» همچنان نگران تحریم‌های آمریکا در خصوص این طرح است.
این سخنان وزیر نفت پاکستان درحالی منتشر می‌شود که آمریکا در ادامه سنگ اندازی‌های خود در روابط ایران و پاکستان، شب گذشته طی اظهاراتی توسط سخنگوی وزارت امور خارجه خود اعلام کرد: همکاری دولت اسلام آباد با ایران در پروژه گازی می‌تواند این کشور را دچار تحریم کند.

 

 

دیگر خبرها

  • پاکستان: موضع روشنی در قبال طرح انتقال گاز از ایران داریم
  • ظریف: روسیه، ایران را فدای آمریکا می‌کند
  • تحلیلگر سرشناس صهیونیست: عملیات در رفح نفعی ندارد
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • قدرت نمایی ایران مقابل آمریکا با این موشک هایپرسونیک /قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان را بشناسید+جزئیات
  • لسه‌فر چیست؟
  • مقام حزب‌الله: درخواست‌های آمریکا برای مذاکره را رد کردیم
  • تحلیل جالب یک حقوقدان از موضع آمریکا در قبال غزه: دلیل این تناقض چیست؟
  • رییسی: تسهیل، تسریع و تکریم مردم، وظیفه همه مدیران کشور است