Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارسینه، مطابق گزارش مرکز آمار ایران بهمن ماه سال 1397 بیشترین میزان گرانی ماهانه را در سه سال اخیر داشته و شاخص کل قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی در این ماه نسبت به بهمن ماه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بالا رفته است.

مرکز آمار ایران در گزارش ماهانه خود درباره سطح قیمت کالا‌ها و خدمات برای مصرف‌‎کنندگان می‌گوید شاخص کل قیمت نسبت به بهمن ماه سال گذشته ۴۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصد بیشتر شده است. بر این مبنا در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ۱۳۹۷، نرخ تورم ۲۳.۵ درصد بوده است.

در یک دهه اخیر تنها در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ (پس از دور قبلی تحریم‌های بین‌المللی و بحران ارزی آن مقطع) ایران تورم سالانه‌ای بیشتر از این مقدار داشته است.بانک مرکزی ایران از آذر ماه امسال انتشار گزارش‌های ماهانه تورم را متوقف کرده است. یکی از نکات قابل توجه این است که بنا به گزارش‌های مرکز آمار، از پاییز سال جاری خورشیدی تورم روستایی از تورم شهری بیشتر شده است.

بیشترین رشد قیمت برای دخانیات و در روستا‌ها رخ داده، به ترتیبی که شاخص قیمت دخانیات در روستا‌ها در بهمن امسال نسبت به سال قبل ۱۵۱ درصد بالا رفته، که به معنی بیش از دو برابر شدن قیمت سیگار و دیگر دخانیات در روستا‌ها است. پس از دخانیات، بیشترین افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها رخ داده و شاخص کشوری این گروه از کالا‌ها نسبت به بهمن سال قبل ۶۲ درصد رشد کرده است.

در میان محصولات خوراکی طبقه‌بندی‌شده، گوشت (اعم از قرمز یا سفید) بیشتر از دیگر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها گران شده و شاخص قیمت آن ۹۲ درصد بالا رفته، که یعنی بهای انواع گوشت به طور متوسط کمی کمتر از دو برابر بهمن ماه سال قبل است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تورم تورم نقطه به نقطه اقتصاد ایران تحریم ایران تحریم های امریکا فقر و گرسنگی فقر معیشت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۲۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۷ دلار و ۲۴ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۴ سنت معادل ۰.۲۸ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۴ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات امروز آسیا در روز سه‌شنبه تقریباً ثابت مانده است. سرمایه‌گذاران همچنان در حال بررسی خطر نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه هستند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۴ سنت معادل ۰.۲۸ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۹ سنت معادل ۰.۳۵ درصد کاهش ۸۲ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی ۲۹ سنت در روز گذشته کاهش قیمت داشتند که نشان می‌داد افزایش تنش‌های اخیر بین رژیم صهیونیستی و ایران تاثیر کمی بر عرضه نفت منطقه در کوتاه مدت داشته است.

اما تحلیلگران عقیده دارند هنوز چندین خطر در بازار نفت وجود دارد. یکی از آن‌ها تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه بخش نفت ایران است که تحریم‌های فعلی را گسترده‌تر کرده و شامل بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی که نفت خام ایران را فراوری می‌کنند هم می‌شوند.

تحلیلگران بارکلیز در روز دوشنبه اعلام کردند احتمال ۹۰ دلاری شدن قیمت نفت در سال جاری میلادی هنوز پابرجاست.

این تحلیلگران عقیده دارند تهدید فوری مخاطرات ژئوپلیتیکی برای زیرساخت‌های بازار از بین رفته، ولی روند این تهدیدات از اکتبر سال گذشته میلادی نگران کننده است.

انتظار می‌رود ذخایر نفت خام آمریکا طی یک هفته گذشته افزایش داشته باشد در حالی که ذخایر محصولات پالایشی این کشور احتمالاً پایین آمده است.

دیگر خبرها

  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد
  • ◄ تورم حمل و نقل رکورد زد
  • تورم اردیبهشت‌ماه به کانال ۲۰ درصد می‌رسد؟
  • روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • افزایش شاخص‌های کتابخانه‌ای در ۲ سال گذشته
  • برنت ۸۷ دلار و ۲۴ سنت شد
  • مبارزه علیه آفت سن گندم در بهمن
  • تورم نقطه‌ای فروردین به ۳۰.۹ رسید
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار