Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایران- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتایج اولیه آزمون دکتری 98 هفته آخر فروردین ماه اعلام می‌شود و داوطلبان اوایل اردیبهشت ماه انتخاب رشته می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، «ابراهیم خدایی» امروز جمعه سوم اسفندماه پس از بازدید از حوزه امتحانی آزمون دکتری سال 98 در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران به سوالات خبرنگاران در مورد این آزمون پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد سایر فرایندهای پذیرش داوطلبان دکتری در این آزمون، توضیح داد: با توجه به اینکه 50 درصد نمره کنکور دکتری در اختیار دانشگاه‌ها قرار دارد، داوطلبان برای طی سایر مراحل پذیرش به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند که فرایند مصاحبه و پذیرش نهایی، حدود دو ماه و نیم به طول می‌انجامد.
به گفته وی، نتایج نهایی این آزمون تحصیلات تکمیلی، هفته اول شهریورماه اعلام می‌شود.
خدایی در مورد میزان کاهش داوطلبان این کنکور نیز توضیح داد: تعداد داوطلبان کنکور دکتری 98 نسبت به آزمون سال قبل، حدود 38 هزار نفر کاهش داشته است که البته انتظار کاهش این روند را هم داشتیم.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره اعمال سلیقه برخی دانشگاه‌ها در گزینش داوطلبان دکتری، تاکید کرد: در تلاش هستیم ضوابط پذیرش شفاف باشد در عین حال که به دانشگاه‌ها هم باید اعتماد کنیم، زیرا در این مقطع، استاد با دانشجو چهار سال کار می‌کند و اعتماد ما به دانشگاه‌ها همیشه جواب داده است.
وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها در 50 درصد اختیاری که برای پذیرش دانشجوی دکتری دارند به خوبی عمل کرده‌اند و بنای تغییر در این روند وجود ندارد.
خدایی دلیل کاهش استقبال تعداد داوطلبان را مطرح کرد و گفت: ورود به آموزش عالی از حالت منزلت اجتماعی خارج و اشتغال وارد حوزه پذیرش دانشجو شده است و انتظار داریم تعداد داوطلبان پشت کنکور کاهش یابد.
رقابت داوطلبان آزمون دکتری 98 از صبح امروز، سوم اسفندماه در 58 شهرستان و 104 حوزه امتحانی آغاز شده است و بیش از 196 هزار نفر برای حضور در آزمون امسال ثبت‌نام کرده‌اند.
**9492** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سازمان سنجش كنكور دكتري 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور برای کنکور آماده شویم؟

آفتاب‌‌نیوز :

آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌های کشور در روزهای پایانی هفته برگزار می‌شود و داوطلبان در گروه‌های چندگانه در کنکور ۱۴۰۳ رقابت می‌کنند، به این بهانه در گفت‌وگو با یک مشاور به بررسی باید و نبایدهای کنکور در فاصله چند روز مانده به برگزاری بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور پرداختیم.

به گزارش ایمنا،  کنکور یک واژه فرانسوی است. در لغت به معنی مسابقه، فتح کردن، پیروزی و به صورت کلی‌تر آزمونی برای سنجش دانسته‌ها است، کنکور در واقع امتحان و آزمونی است که از داوطلبان ورود به دانشگاه یا برخی از مؤسسات خصوصی آموزشی، گرفته می‌شود.

در حال‌حاضر این آزمون در ایران، کره جنوبی و چین برگزار می‌شود، در حالی که در بسیاری از کشورهای غربی این آزمون وجود ندارد.

تنها یک هفته تا نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ که از پنجم تا یازدهم آذر ۱۴۰۲، ثبت‌نام آن از طریق وبگاه www.sanjesh.org انجام شد، باقی مانده است.

ساعات پایانی باقی‌مانده تا آغاز آزمون سراسری از اهمیت زیادی برخوردار است و ارتباط مستقیم با نحوه عملکرد داوطلبانی دارد که پس از چندین ماه تلاش و کوشش می‌خواهند با حضور در جلسات کنکور نتیجه زحمات خود را بگیرند.

عمل به توصیه‌های مشاوران برتر کنکور برای روز و شب قبل از کنکور و روز کنکور، موجب می‌شود تا بتوانید به بهترین نحو از توانایی‌های خود استفاده کنید.

رعایت نکردن همین توصیه‌ها و حتی کوچک‌ترین اشتباه در لحظات آخر ممکن است تأثیر بدی در نتیجه شما داشته باشد.

زهرا کاشفی، مشاور کنکور درباره روزهای باقی‌مانده تا کنکور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این روزها، ایام پراسترس و در حال گذر است، زمان برای مطالعه و تست‌زنی تمام دروس کم است و نمی‌توان دست روی دست گذاشت.

وی با بیان اینکه در روزهای باقی‌مانده برخی از کارها باید و برخی دیگر نباید انجام شود، می‌افزاید: ممکن است گاهی سرزنش موجب فعالیت و تحرک بیشتر در مطالعه به‌خصوص در آغاز مطالعه و سال تحصیلی شود، اما چند روز مانده به کنکور اصلاً زمان مناسبی نیست و اوضاع روحی به‌هم می‌ریزد.

مشاور کنکور ادامه می‌دهد: یکی از بدترین عادات مطالعه داوطلبان کنکور این است که به جای مرور و تثبیت مطالب درسی که مطالعه داشتند به دنبال مباحث جدید می‌روند که فرصت طلایی مرور و جمع‌بندی را از دست خواهند داد، همچنین گاهی داوطلبان کنکور در فرصت‌های پایانی تا کنکور به بهانه کم‌کردن استرس و اضطراب از صبح تا شب در فضای مجازی پرسه می‌زنند و زمان مفید تثبیت و مرور را از دست می‌دهند.

اقدامات مهم که لازم است در هفته پایانی تا کنکور انجام دهید

کاشفی اظهار می‌کند: خلاصه‌ها و یادداشت‌ها باید مرور شود؛ با توجه به حجم مطالب برای مطالعه کنکور چون امکان مطالعه تمام محتوا و مطالب درسی نیست بهترین راهکارها مرور یادداشت‌ها و خلاصه‌برداری‌ها است، همچنین در این روزها کتاب‌های جیبی که می‌تواند جایگزین خلاصه‌ها و یادداشت‌ها شود و کتاب‌های آزمون‌محور می‌تواند مفید باشند.

وی بیان می‌کند: یکی از آسیب‌های این روزها فراموشی مطالب است که گاهی احساس کاذب است و گاهی جزئیات فراموش می‌شود، یکی از تکنیک‌های مهم برای رفع این مشکل جمع‌بندی و تست زدن است و پیشنهاد می‌شود هر سه روز یک‌بار، در یک آزمون شرکت کنید. (آزمون‌های زیاد مؤثر است.)

مشاور کنکور درباره تنظیم ساعت خواب و بیداری داوطلبان ادامه می‌دهد: اگر شب‌ها تا دیروقت بیدار هستید و صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوید، لازم و ضروری است در هفته پایانی این عادات را تغییر دهید، شب‌ها پیش از ساعت ۱۲ بخوابید و صبح‌ها ساعت ۶:۳۰ تا ۷ بیدار شوید، در این صورت نیاز به استراحت شما برآورده می‌شود و برای روز آزمون آماده می‌شوید.

کاشفی می‌افزاید: ارتباط با افراد پراسترس و منفی‌باف در این مدت و حتی استفاده از تلفن همراه باید قطع شود، همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که بسیاری از داوطلبان سخت‌کوش به‌دلیل روحیه ضعیفشان در رسیدن به هدفشان متوقف شدند و برعکس داوطلبانی که خوب درس نخواندند با حفظ روحیه خود از دانسته‌ها بیشترین استفاده را داشتند.

وی می‌گوید: به جای حسرت خوردن در روزهای پایانی به گزینه‌های پیش رو فکر کنید و به خودتان شک نکنید، داوطلبان پرتلاش حتماً به آنچه حقشان است خواهند رسید.

روز پیش از کنکور چه کنیم؟

مشاور کنکور با بیان اینکه عملکرد و سطح انرژی داوطلبان در روز کنکور تا حد بسیار زیاد به کارهای روز پیش از کنکور بستگی دارد، اضافه می‌کند: زیاد خوابیدن برای ذخیره انرژی صحیح نیست، بیدار شدن بین ساعت ۷ تا ۸ مناسب است، سپس با آرامش صبحانه‌تان را میل کنید، همچنین اگر روز پیش از کنکور سخت درس نخوانید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد پس ذهنتان را درگیر نکنید، اما اگر تمایل دارید برای مدیریت استرس درس بخوانید تا ظهر یادداشت‌ها و خلاصه‌ها را مرور کنید.

کاشفی می‌گوید: عصر روز قبل کنکور حوزه آزمون را شناسایی کنید که با دیدن فضا استرس داوطلب کم شود و اگر در مسیر مشکلی بود می‌توان مسیر جدید را شناسایی کرد و زمان رفت‌وآمد را با احتساب ترافیک در نظر گرفت.

وی بیان می‌کند: دیدار پدربزرگ و مادربزرگ، دیدن فیلم کمدی و قدم زدن در طبیعت می‌تواند از کارهای لذت‌بخشی باشد که داوطلب می‌تواند روز قبل از کنکور برای حفظ روحیه انجام دهد.

مشاور کنکور در ادامه به بیان دیگر نکاتی که روز قبل از کنکور باید رعایت شود، می‌پردازد و ادامه می‌دهد: داوطلبان هرگز از تأثیر مدیتیشن و تنفس عمیق بر استرس غافل نشوند، وسایلشان را آماده کنند، شب قبل کنکور از خوردن غذاهای چرب و سنگین فست‌فود و خوراکی‌هایی که دستگاه گوارش را به‌هم می‌ریزد، خودداری کنند و نیاز نیست خیلی زودتر بخوابند، همین که کمی زودتر از همیشه بخوابند، کافی است و اگر خوابشان نبرد ساعت کوک کنند، از قرص‌های آرام‌بخش به هیچ عنوان استفاده نکنند، خوردن یک لیوان شیر گرم با یک قاشق عسل می‌تواند مفید باشد و جهت احتیاط از یکی از اعضای خانواده بخواهند که او هم ساعت کوک کند.

به گزارش ایمنا، از آنجا که هفته آخر پیش از از کنکور زمان بسیار مهم و حساسی برای داوطلبان است، نظرات رتبه‌های برتر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

رتبه‌های برتر هفته آخر چه کردند؟

نگین یغمایی، رتبه ۲ ریاضی کشور: من هفته آخر ساعت مطالعه‌ام را کم کرده بودم و بیشتر سعی می‌کردم آرامشم را حفظ کنم. بیش‌تر کتاب درسی را ورق می‌زدم و بیشتر عمومی‌ها را می‌خواندم. یک آزمون تألیفی هم کار کردم.

امید چهره‌گشا، رتبه ۵ ریاضی کشور: من فقط مجموعه ۹۲ خارج از کشور را آزمون دادم و سایر روزها به تورق سریع گذشت. ادبیات و شیمی و دین و زندگی را دو سه بار ورق زدم.

شایان پورمیربابایی، رتبه یک تجربی کشور: من یک آزمون سراسری تمرین کردم. سعی کردم نکاتی را که در دوران جمع‌بندی نوشته بودم مرور کنم. من در یک ماه آخر، زیست، زمین‌شناسی، دین و زندگی و نکات حفظی شیمی را یک دور کامل مرور کردم و سعی کردم از آن‌ها نکته‌برداری کنم تا در هفته آخر بتوانم از آن‌ها استفاده کنم. در هفته آخر کل آیات دین و زندگی را مجدد مرور کردم. روی زمین‌شناسی هم وقت زیادی گذاشتم. سعی کردم مباحث حفظی زیست را مرور کنم. خلاصه‌هایی که از فصل‌های آخر کتاب‌های سال چهارم تهیه کرده بودم خواندم و در مورد تمام درس‌ها تورق سریع داشتم.

مهسا دولتشاهی، رتبه ۴ تجربی کشور: چند روز اول سعی کردم بعضی از مباحث عربی و ریاضی و زیست را که نیاز به توجه بیش‌تر داشت مرور کنم. من در یکی از آزمون‌های سنجش ثبت‌نام کرده بودم، اما شرکت نکردم و آن آزمون را در منزل هفته آخر از خودم امتحان گرفتم. تاریخ ادبیات و یک‌سری لغت را هم مرور کردم. سعی کردم نگاهی به کتاب زمین‌شناسی داشته باشم و به مرور آیات دین و زندگی نیز پرداختم.

احسان موهبتی، رتبه ۳ انسانی منطقه ۲: من هفته آخر مجموعه آزمون خارج از کشور سال ۹۲ را آزمون دادم و تصحیح کردم. من در این یک هفته خلاصه‌های تاریخ ادبیات را مرور کردم و منطق و عروض را هم دوباره مطالعه کردم.

امیر زارع، رتبه ۴ انسانی منطقه ۲: هفته‌ی آخر فقط کتاب‌ها را ورق می‌زدم و قسمت‌هایی را که علامت زده بودم بیش‌تر می‌خواندم. هر درسی که تمام می‌شد یک آزمون تک‌درس جامع کار می‌کردم. در بین درس‌ها، درس‌هایی که سخت بود تست‌های علامت‌دار کار می‌کردم. در کل ساعت مطالعه‌ام در هفته آخر کم شد و دو روز آخر به مطالعه مطالب فرار پرداختم.

لادن خالوپور، رتبه یک ریاضی منطقه ۳ کنکور ۹۰، دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف: من در یک ماه آخر که آزمون می‌دادم پشت پاسخ برگ همان آزمون نکات هر درس را جداگانه می‌نوشتم. هفته آخر دوباره آن‌ها را مرور کردم. برای درس ادبیات فارسی دوباره کلمات و اعلام را خواندم و برای دین و زندگی نگاه کوتاهی بر آیات داشتم. چون فکر می‌کردم جلسه‌ی کنکور ممکن است برای من ایده‌آل نباشد، هنگام آزمون دادن خود را به شرایطی مثل محیط پر سر و صداتر و گرم‌تر عادت دادم. روز آخر نیز همراه با خانواده بیرون رفتم و خودم را از دغدغه کنکور دور کردم.

مریم فرحناک غازانی، رتبه ۹ ریاضی کشور کنکور ۸۹، دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف: در هفته آخر تمام کتاب‌ها حتی ریاضی و فیزیک را تورق سریع کردم و تقریباً تست کار نکردم. در ادبیات بیش‌تر روی واژگان و تاریخ ادبیات و در دین و زندگی روی آیات تمرکز کردم. در هفته آخر روی آرامشم کار کردم و سعی کردم به رتبه فکر نکنم چون به نظرم یکی از عوامل مهم موفقیت در کنکور داشتن آرامش است. از بعدازظهر روز قبل از کنکور درس نخواندم و استراحت کردم. عصر هم به حوزه امتحانی رفتیم تا مسیر را شناسایی کنیم.

رستگار رحمانی، رتبه یک کنکور تجربی و زبان کنکور ۸۸، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران: در هفته آخر تقریباً نمی‌شود چیزی یاد گرفت؛ بنابراین از خواندن مطالب جدید که در طول سال تحصیلی نخوانده بودم، خودداری کردم. در هفته آخر آن چه را که تاکنون خوانده بودم، تقریباً ۲ بار روزنامه‌وار مرور کردم. از هر فصل یا مطلب، خلاصه‌ها، فرمول‌های مربوطه و تعدادی از تست‌های کنکورهای چند سال اخیر را تمرین کردم. همه چیز را برای یکی دو روز آخر نگذاشتم. این کار را حداقل از ابتدای هفته آخر شروع کردم. اجرا و کشف فلسفه تکنیک‌های متفاوت را برای سر جلسه کنکور نگه نداشتم و با اجرای آزمون‌های کتاب‌های زرد این تکنیک‌ها را تمرین کردم. چون نگران بودم به مرور تمام آن چه که باقی مانده است نرسم، آن‌ها را با توجه به بودجه‌بندی چند سال اخیر اولویت‌بندی کردم.

دیگر خبرها

  • اعلام نتایج اولیه آزمون استخدام آموزگار
  • کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور سراسری منتشر شد
  • چطور برای کنکور آماده شویم؟
  • آغاز نام نویسی بدون آزمون مقطع دکتری دانشگاه آزاد
  • سهم آقایان در نوبت اول کنکور فقط ۳۷ درصد/ انتشار کارت ورود به جلسه از فردا
  • انتشار کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور از روز دوشنبه
  • آمار شرکت‌کنندگان در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳/ انتشار کارت از دوشنبه
  • آغاز نام‌نویسی بدون آزمون مقطع دکتری تخصصی ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی
  • ۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
  • بیشترین پذیرفته شدگان اولیه کنکور دکتری، آقایان هستند