Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- «مهدی فضائلی» کارشناس رسانه وفعال سیاسی گفت: نبایستی با بیانیه مقام معظم رهبری به عنوان گام دوم یک برخورد تشریفاتی داشته باشیم، لبیک هایی که گفته می شود اگرچه خوب است نباید در مقام حرف باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مهدی فضائلی که به عنوان سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه تهران، سخن می گفت با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: امروز دولتمردان ما برای تحقق این بیانیه وظیفه سنگینی دارند و آحاد مردم و جوانان در تحقق بخشیدن به این بیانیه نقش مهمی دارند اما در بخشهایی از این بیانیه رهبری به مسئولیت دولت اشاره می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در حوزه معنویت و اخلاق اگرچه همه وظیفه داریم گام هایی در جهت تقویت معنویت و ارتقای اخلاق برداریم اما دولتمردان در فراهم کردن بستر معنویت و گسترش اخلاق مسئولیت دارند، چون معتقدیم مشکلات با لفاظی و اجابت شعاری حل نمی شود باید قدم های علمی برداشته باشد.
مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس افزود: امروز دولتمردان در تحقق این بستر وظیفه و مسئولیت سنگینی دارند و باید خودشان در این زمینه به عنوان الگو باشند، دولت در بخش اقتصاد و برای پیگیری اقتصاد مقاومتی مسئولیت جدی دارد و نباید برخورد تشریفاتی با این بیانیه مقام معظم رهبری صورت گیرد.
وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در چهلمین فجر انقلاب بیانیه ای را به عنوان بیانیه گام دوم انقلاب صادر کردند، بعد از برگزاری باشکوه راهپیمایی 22 بهمن و حضور حماسی مردم ایران این بیانیه در اولین روزهای ورود به دهه پنجم انقلاب شروع شد.
این کارشناس رسانه تصریح کرد: این بیانیه بسیار حائز اهمیت است و لازم است آحاد مردم با مفاد و محتوای این بیانیه آشنایی پیدا کنند و حداقل یک بار آن را مطالعه کنند، هم نخبگان و مسئولان کشور این بیانیه را مطالعه کنند و هم در جهت تبیین، اجرا و تحقق آن تلاش کنند.

** بیانیه رهبری جامع است
وی با بیان اینکه برخی این بیانیه را مانیفست و برخی آن را منشور بیان کردند، اظهار داشت: این بیانیه یک بیانیه جامعی است و از فراگیری محتوایی و جامعیت محتوایی برخوردار است به این معنا که هم نگاهی به گذشته و تاریخ دارد و هم شرایط امروز کشور را توصیف می کند. هم یک نقطه روشن و چشم اندازی برای آینده کشور ترسیم می کند و هم راه رسیدن و تحقق این نقطه روشن را مشخص می کند و هم آن قوه محرکه و پیشرانی که می تواند آن راه را طی کند و به آن نقطه و چشم انداز برسد.
وی تصریح کرد: این جامعیت یک امر تازه ای در یک متن است که خودِ متن از یک ادبیات مستحکمی برخوردار است، این متن نگاه تاریخی و اشاره های گذرایی به انحطاط تاریخی ایران به خصوص در 200 سال قبل از پیروزی انقلاب در دوران قاجار و پهلوی دارد و همچنین دستاوردها و خون آوردهایی که رهبر انقلاب اینگونه از آن یاد می کنند آنچه که طی این چهار دهه بعد از پیروزی به دست آمده است به صورت فشرده در این بیانیه تنظیم شده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: در این بیانیه همچنین به وضعیت و ظرفیت های موجود کشور و پیشرفت هایی که به دست آورده ایم و در نقطه ای که در آن هستیم، اشاره شده است، تمدن نوین اسلامی به عنوان چشم انداز روشنی است که رهبری در این بیانیه آن را به عنوان یک نقطه دست یافتنی و قابل تحقق از آن یاد کرده است؛ تمدن نوینی که می تواند زمینه ساز و فراهم آورنده بستر ظهور حضرت ولی عصر (عج) باشد.
وی اضافه کرد: اگرچه امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن گرفتیم البته در شرایطی که دشمنان نظام منتظر بودند که مردم ایران این چهلمین سال را نبینند و وقتی دولتمردان نظام مستکبر آمریکا چنین وعده هایی را می دهند در پشت این وعده ها طرح ها و برنامه هایی را تدارک دیده اند؛ این نیست که فقط یک بلوف سیاسی می زنند در چنین مواردی براساس نقشه ها و طراحی هایی که کرده اند گمان می کنند این نقشه ها اجرایی می شود که در مورد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب چنین بود که با رهبری خردمندانه رهبری و همت مردم این نقشه ها برآب شد و محاسبات دشمن باطل از آب درآمد.
فضائلی اضافه کرد: اگر چه چهل سالگی در عمر یک انسان، بخش مهمی است و نیمی از عمر انسان را شامل می شود و توقع داریم از یک انسان چهل ساله که پختگی و بلوغ لازم و تجربیات خوبی داشته باشد، اما چهل سال در عمر تمدن ها، زمان طولانی محسوب نمی شود و یک عمر کوتاه است. در عین حال جمهوری اسلامی ایران در این چهل سال دستاوردها و تجربیات گرانبهایی را به دست آورده است و آن را آماده برداشتن گام های بلند بعدی کرده است.

** بیانیه مقام معظم رهبری برای تحقق گام بعدی انقلاب صادر شد
وی تصریح کرد: این بیانیه برای دنبال کردن و محقق کردن گام بعدی انقلاب صادر شده و توصیه هایی برای رسیدن به این چشم انداز شده است که یکی از مهمترین توصیه ها بحث پیشرفت و تلاش بیشتر در جهت کسب دانش و انواع فناوریها است، از دیگر توصیه ها بهبود وضعیت اقتصادی، تلاش در جهت تحقق بیشتر عدالت و مبارزه موثرتر با فساد است. البته رهبر فرزانه انقلاب در این بیانیه هفت توصیه به جوانان فرموده اند که دنبال کردن این توصیه ها ما را به طور قطع به تحقق تمدن نوین اسلامی می رساند.

** جوانان نیروهایی موثر برای تحقق اهداف بیانیه هستند
وی افزود: موتور محرکه و پیشران این حرکت و نیرویی که می تواند جامعه ما را به دنبال کردن و تحقق این هفت توصیه و چشم انداز بزرگ برساند، جوانان هستند، امروز در کشور حدود 36 میلیون نفر زیر 40 سال سن داریم و جامعه ما همچنان جوان محسوب می شود و نیروی جوان بخصوص نیروی جوان مومن، تحصیل کرده، با انگیزه و با اراده قدرت بالایی برای پیشبرد برنامه ها و تحقق اهداف دارد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: چهل ساله اول انقلاب با نیروی جوان این کشور دنبال شد، دستاوردها با نیروی جوانان به دست آمد. اوایل پیروزی انقلاب نهادهایی که برای تامین امنیت کشور و هم برای سازندگی تشکیل شدند اکثر آنان را جوانان تشکیل می دادند، سپاه، جهاد سازندگی و بخش های امنیتی کشور، نیروهای جوان ارکان اصلی آن بودند.
وی تصریح کرد: غائله های متعدد در کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان که توسط دشمنان طراحی شد با برنامه ریزی و حماسه آفرینی جوانان خنثی شد؛ هشت سال دوران دفاع مقدس توسط جوانان مدیریت شد و با دشمن متجاوز برخورد شد، آن فتوحات بزرگ را به دست آوردیم و حتی یک سانتی متر از خاک ایران در اختیار دشمن قرار نگرفت.
فضائلی افزود: حتی بعد از دوران دفاع مقدس، در دهه دوم انقلاب که عمدتا پیشرفت های علمی ما نقطه آغاز آن از دهه 70 و80 کلید خورده است، دانشمندان ما در آن سال ها و در شروع این دستاوردهای علمی جوانان بودند. در اوایل دهه 80 که بحث انرژی هسته ای شروع شده بود و مذاکرات با اروپا در تابستان 82 شروع شد در گزارش ها آمده بود که متوسط سن دانشمندان هسته ای ما 30 یا 35 سال بود. در بخش صنایع دفاعی و موشکی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و هوا و فضا همین طور بوده است.

** مسئولیت ها به جوانان سپرده شود
وی تصریح کرد: اگر دستاوردهای انقلاب در چهل ساله به دست جوانان بوده است در ادامه راه چاره ای وجود ندارد که فعالیتها را به دست جوانان بسپاریم. جوانان با انگیزه می توانند مشکلات کشور را حل کنند، پس نسل اول و دوم انقلاب بایستی آماده انتقال این مسئولیت ها و تجربیات به جوانان باشد و نسل سوم و چهارم هم باید آمادگی این مسئولیت ها را داشته باشند.
وی اضافه کرد: جوانان ما در دوران دفاع مقدس تجربه جنگ نداشتند، برای دستاوردهای علمی جوانان بسیاری از نقطه آغاز؛ شروع کرده اند اما جوانان گام دوم می تواند از تجربیات چهل ساله انقلاب استفاده کنند، این سرمایه گرانبهایی برای آنهاست تا گام دوم را با استحکام و قوت بیشتری بردارند.
این کارشناس رسانه ادامه داد: این بیانیه بسیار صادقانه نوشته شده است و صداقت در مسئولان یک کشور و در رهبری یک نظام یک ویژگی بسیار مهمی است که برای جامعه اعتمادی را به وجود می آورد اگر مردم به صداقت مسئولان باور نداشته باشند جامعه اعتمادشان به موضوعات جلب نمی شود. ملت مسلمان ایران این نعمت و توفیق را داشته اند که بعد از پیروزی انقلاب از یک رهبری با صداقت برخوردار بوده اند و این نعمت بسیار بزرگی است که برای شکرگذاری آن وظیفه سنگینی داریم هم امام راحل و مقام معظم رهبری با مردم و امت خودشان با صداقت برخورد کردند.
به گفته وی، در این بیانیه نکاتی وجود دارد که این صداقت را آشکار می کند و یکی از کمرنگ ترین بخش ها در این بیانیه وجود خودِ رهبری است در این بیانیه 6 هزار کلمه ای، رهبری کمتر به خودشان اشاره کرده اند. در صورتی که همه دست اندرکاران می دانند که بسیاری از این دستاوردها مرهون عنایت و حمایت مقام معظم رهبری بوده است.
وی افزود: رهبری تصریح می کنند که از کارکرد عدالت ناراضی هستند به رغم اینکه تلاش های زیادی داشته ایم اما یک فاصله طولانی داریم و اینها برخورد صادقانه رهبری است. به عنوان در همین پیام های نوروزی که رهبر معظم انقلاب هرساله دارند، مشاهده می شود از روی یادداشت مطالبی را مطرح می کنند، در فیلمبرداری که برای پیام ها صورت می گیرد به ایشان پیشنهاد شد که شاید خوب نباشد که یادداشت را نگاه می کنید، اما رهبری نپذیرفتند و فرمودند من همین طوری که هستم باید مردم من را بپذیرند و این صداقت با ظرافت و با دقت دنبال می شود.
وی ادامه داد: رهبری می فرمایند که اگر طی این سال های گذشته در این چهار دهه ما به شعارهای انقلاب بیشتر از آن چیز که نشان دادیم پایبند بودیم؛ دستاوردهای ما بیشتر بود. این یک نکته کلیدی برای تحلیل چهل سال گذشته و برای پیمودن گام دوم انقلاب است؛ جریان انقلابی و توجه به شعارهای انقلابی.
فضائلی اضافه کرد: مردم سوال می کنند چگونه است که ما در صنایع دفاعی و موشکی می توانیم موشکی بسازیم که دو هزار کیلومتر مسافتی را طی کند، به هدف اصابت کند. اما نمی توانیم خودروی خودمان را اصلاح کنیم، چگونه است که ماهواره می سازیم، اما بخش هایی از صنایع ما اینگونه پیشرفت نکرده و هنوز عقب افتاده هستند، این سوالات به حق است و پاسخ آن روشن است هرجا با مدیریت جهادی و تفکر انقلابی حرکت کردیم و مدیران ما جهادی بودند، بدون تردید موفق بودیم و دستاوردهای بزرگی به دست آوردیم و جایی که از چنین دستاوردهایی دستمان خالی است آن عنصر در آنجا وجود ندارد، نمی توانیم به نتیجه خوبی برسیم.
این کارشناس رسانه معتقد است، اگر در بخش اقتصادی کمبود داریم و تحقق عدالت و مبارزه با فساد آنگونه که باید و شاید نبوده است، دلیل آن عدم حضور جریان انقلابی و نیروهای جهادی است و باید جامعه ما این را به درستی درک کند و جاهایی که می تواند در انتخاب مدیران جهادی نقش خودش را ایفا کند.
اجتمام* 7268** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي نماز جمعه تهران بيانيه رهبري مهدي فضائلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۳۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛  آیین تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدا با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرقد امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
آیین تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور صبح امروز، سه شنبه ۴ اردیبهشت در اولین روز از هفته کارگر با شعار "کارگر، تجدید میثاق با امام، رهبری و شهدا"، با حضور سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جامعه کارگری، کارفرمایی، خانواده‌های معظم شهدا، مدیران و کارکنان این وزارتخانه در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. شرکت کنندگان در این مراسم با نثار تاج گل، قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ معمار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های والای امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدای سرافراز تجدید میثاق خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • حاجی‌دلیگانی: باید امنیت شغلی و بیمه کارگران تضمین شده باشد
  • مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مقام معظم رهبری در دیدار کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است
  • اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری
  • عکس| نقاشی جدید حسن روح‌الامین برای سروده مقام معظم رهبری
  • تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل