Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، رهبر حکیم انقلاب روز ۲۴ بهمن به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب و آغاز دهه پنجم  جمهوری اسلامی، در بیانیه‌ای راهبردی خطاب به جوانان ویژگی‌های مسیر طی شده در چهل سال گذشته را تبیین و بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌ها تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه توصیه‌هایی برای ادامه این مسیر در چهل ساله دوم انقلاب اسلامی به ویژه به نسل جوان برای ساختن ایران اسلامی بزرگ در هنگامه ورود به «دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» ارائه فرمودند. این بیانیه را از یک سو می‌توان بیانیه «چشم‌انداز» لقب داد و از سویی می‌توان آن را «مانیفست آینده انقلاب» دانست. صدور این بیانیه دو روز پس از 22بهمن چهلمین سال انقلاب اسلامی می‌تواند علامتی از محور بودن «جوانان» تلقی شود چرا که اگر این بیانیه در دهه‌فجر صادر می‌شد، مخاطب تحت‌الشعاع مناسبت قرار گرفته و نقض غرض می‌شد.

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای مهم به‌مناسبت چهل‌سالگی انقلاب با جوانان ایران سخن گفتند؛ بدون امید و نگاه خوشبینانه به آینده هیچ گامی نمی‌توان برداشت/ زانو زدن در برابر دشمن و «بوسه‌زدن بر پنجه‌ی گرگ» خطایی نابخشودنی است/ عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را دچار چالش ساخته است

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار الف در مورد بیانیه‌ اخیر ‌رهبر انقلاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و ورود به دهه پنجم انقلاب گفت: مستقل از منابع موجود، مهم‌ترین سرمایه‌ای که در کشور داریم نیرو انسانی است  و اگر این نیروی خوب تربیت و هدایت شود، بسیاری از مسایل و مشکلات کشور را  می‌توان به دست جوانان حل کرد. در برخی از زمینه‌ها که اکنون پیش قراول هستیم و در در جهان حرفی برای گفتن داریم ناشی از همین فرآیند است.

وی با بیان اینکه باید به نیازهای خودمان بپردازیم و آن را تامین کنیم، افزود: باید به جوانان اعتماد کنیم و آن‌ها باید آموزش ببینند و در جهت رفع کاستی‌های کشور قدم بردارند. اگر شیر نفت را ببنیدم، همه محیای این خواهند شد که در این راه قدم بردارند و در این مورد کار کنند.

رئیس دانشگاه خوارزمی در مورد نقش سیاست‌گذاری در حل مشکلات امروزی کشور، بیان کرد: یکی از اهداف سیاست‌گذاری این است که کلاً قید فروش نفت را بزنیم و اقتصاد را مبتنی بر غیرنفت تامین کنیم؛ اگر چینن شود آن زمان منابع دیگری خواهیم داشت که می‌توانیم با تنوع تولید و رفع نیازهای کشور براساس آن اقدام کنیم.

حبیبی در پاسخ به اینکه چرا شیر نفت را نمی‌بندیم، گفت: این را باید از مسئولان و دولت و مجلس سوال کرد، ولی ریسک این کار، نیاز دارد همه محیای یک ریاضت کشی شویم و به دنبال آن زیرساخت‌های تولید علم و تبدیل آن به محصولات مورد نیاز جامعه را  در یک پروسه زمانی ۵ الی ۱۰ ساله فراهم شود؛ اگر این اقدام را انجام دهیم، خود به خود نیازمندی‌هایی که به خارج از کشور داریم، رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه قطع وابستگی به نفت را نیازمند عزم و اراده در همه رده‌ها بخصوص مسئولان است، تصریح کرد: برای قطع وابستگی نیازمند عزمی در دانشگاه‌ها، مجلس، قوه قضائیه و دولت هستیم و همه باید به این باور برسند که سیستم اداره کشور بایستی براساس اقتصاد سالم غیرنفتی باشد؛ آن زمان متوجه خواهیم شد که این نفت یک ماده است، ولی اگر در صنایع وارد شود به صدها و حتی هزاران محصول صنعتی با ارزش افزوده هزاران برابر تبدیل خواهد شد. ما باید تولیدات خودمان را بفروشیم؛ چرا باید نفت بفروشیم.

حبیبی در مورد نقش نظام آموزشی برای قطع وابستگی به طلای سیاه، اظهار کرد: قطعا نظام آموزشی کشور باید اصلاح شود و تغییر کند؛ باید دانشجو و استاد بدانند و توجیح باشند که در بخش آموزش و فعالیت‌های آموزشی، تحقیاتی و پژوهشی چه موضوعاتی در اولویت کشور است و چگونه مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ این حمایت موضوعی است که هم در بخش سخت افزای و هم نرم افزای و حمایت معنوی و مادی است؛ البته اکنون نسبت به گذشته سیاست‌گذاری‌ها بهتر شده، اما هنوز جای کار دارد و باید اصلاح شود.

رئیس دانشگاه خوارزمی ادامه داد: اگر قرار است شرکتی را ترقیب کنیم تا ایجاد و محصولی را تولید کند، آن شرکت باید خیالش بابت فروش محصول راحت باشد و به هر روشی کالایی که تولید کرده چه به صورت رسمی و یا غیررسمی وارد کشور نشود و یا در بخش اجرایی کشور همه قوا باید دست به دست هم بدهند و این موضوع را به ترتیبی اجرا کنند که جای فرار و قایم شدن و حرکت‌های پنهان حذف شود.

وی در پایان و در مورد بیانیه‌ی رهبر انقلاب خطاب به جوانان گفت: در بخش دانشگاهی هم افراد فرهیخته و هم جوانان مورد تاکید هستند و محور‌هایی که در تاکیدات مقام معظم رهبری هم است اینکه اگر به بخش جوان و افراد عالم دانشگاهی کشور بها دهیم، قطعا در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم به سرمنزل مقصود برسیم، زیرا مهم ترین سرمایه کشور نیروی جوان است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۳۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیاندیشند

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر کاهش هزینه‌های حج گفت: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده و این مسئله باعث شده تا کسانی که سالیان درازی در نوبت بوده‌اند، اکنون به علت گرانی متأسفانه از استطاعت خارج شده و نتوانند به حج مشرف شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امروز_پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در دیدار با نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت، مشکلات حج را زیاد ولی قابل حل دانست و اظهار کرد: حج سفر بسیار پربرکتی است اما متأسفانه سال به سال مشکل‌تر می‌شود، که لازم است با تدبیر، آن را برطرف کرد.

وی یکی از مشکلات را طولانی شدن سفر حج عنوان کرد و افزود: طولانی شدن سفر حج تا ۴۰ روز و یا بیشتر باعث بروز مشکلاتی می‌شود که باید به آن توجه کرد.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر کاهش هزینه‌های حج عنوان کرد: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده و این مسئله باعث شده تا کسانی که سالیان درازی در نوبت بوده‌اند، اکنون به علت گرانی متأسفانه از استطاعت خارج شده و نتوانند به حج مشرف شوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی، فلسفه حضور بعثه‌های مراجع در حج را خدمت‌رسانی به حجاج دانست و گفت: چنانچه بعثه‌های مراجع نباشند، حاجیان در مناسک حج دچار مشکل می‌شوند، لذا شایسته است زمینه حضور آنان تسهیل شود.

وی با تأکید بر انتخاب روحانیون آموزش دیده برای کاروان‌ها اظهار کرد: روحانیون کاروان‌ها وظیفه راهنمایی و آموزش معارف و مناسک حج را بر عهده دارند و باید برای این امر توانا باشند و حجاج را به درستی راهنمایی کنند.

در ابتدای این دیدار نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت، گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حج ۱۴۰۳ ارائه کرد.

منبع: فارس

کد خبر 745763

دیگر خبرها

  • دستورات رئیس جمهور در نشست ویژه استان سمنان
  • مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیاندیشند
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • امروز هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان پیش برنده‌های علم و فناوری در دنیا مطرح است + فیلم
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور