Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت، هفته آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی بود و در راستای آن، رهبر معظم انقلاب، بیانیه «گام دوم» را صادر کردند که تبیین راه پیش روی کشور محسوب می‌شود، تحقق این پیام سرشار از امید، مسئولیت‌پذیری و هوشیاری بیشتری از مردم و مسئولان را می‌طلبد، به خصوص در شرایطی که دشمنان قسم‌خورده کشورمان در اجلاس ضد ایرانی «ورشو» نشان دادند که نمی‌توانند راهی از پیش ببرند و آنگونه که قرآن می‌فرماید: «بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ»(حَشر، 14): دشمنان و منافقان میان خود اختلافاتی شدید دارند، آن‌ها را یکدست می‌پندارید اما قلوبشان پراکنده است چون گروهی‌اند که اندیشه نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آغاز دهه پنجم انقلاب، هزاران جوان تحصیل‌کرده در نقاط مختلف کشور به فعالیت‌های مردمی و جهادی مشغول هستند و ضعف برخی مدیریت‌ها آنان را از توسعه کشور و خدمت به مردم ناامید نکرده است. در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین رویدادهای امیدبخش و جهادی هفته اخیر را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن‌ها خالی از لطف نیست:

مجمع ملی جهادگران آغاز به کار کرد

محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: مجمع ملی جهادگران، بزرگترین شبکه غیررسمی کشور در زمینه گروه‌های جهادی است. بیش از ۲۵۰ هزار جهادگر زحمتکش در کشور وجود دارد که بی‌هیچ چشم‌داشتی به مناطق محروم می‌روند و خدمت‌رسانی می‌کنند. این مجمع تشکیل شد تا کارکردهای گروه‌های جهادی در مناطق محروم هدفمندتر شود و بتوان ضمن ترسیم جغرافیای هدف هر گروه، یک سند و برنامه سالیانه برای گروه‌های جهادی کشور ترسیم کرد. همچنین هم‌افزایی نهادهای حامی و تبادل تجربیات میان گروه‌های جهادی از دیگر دستاوردهای این مجمع است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: این هم‌افزایی‌ها به منظور این است که ارتباط با مردم در یک جغرافیای خاص طی یک بازه زمانی سه تا پنج ساله استمرار یابد. همچنین توسعه گروه‌های جهادی در راستای خدمت به هم باشد و از عزیمت‌ها و اردوکشی‌های دون برنامه به نقاط مختلف کشور جلوگیری شود. بخشی از اردوهای جهادی به مناطق محروم بروند و بخشی دیگر در محله‌های زندگی خودشان به مردم خدمت کنند.

زهرایی همچنین با بیان اینکه لازم است زحمات گروه‌های جهادی در سراسر کشور رسانه‌ای شود، گفت: دومین جشنواره ملی جهادگران بیش از سه هزار و ۵۰۰ عنوان اثر را مورد ارزیابی قرار داد و تلاش کرد تا با تشکیل اجتماع پرشکوهی از جوانان جهادگر به شناساندن آن‌ها به جامعه مبادرت ورزد. هر کس در کشور کار جهادی انجام دهد، بسیجی است، چه کارت بسیج داشته باشد و چه نداشته باشد. سازمان بسیج سازندگی، تنها وظیفه سازماندهی، اعزام و عرصه‌یابی گروه‌های جهادی را دارد.

اختتامیه دومین جشنواره ملی جهادگران

به گزارش ایکنا؛ مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان، جمعه ۲۶ بهمن‌ماه میزبان خیل کثیر جهادگران بسیجی از سراسر کشور بود که خود را برای شرکت در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی جهادگران به تهران رسانده بودند. جشنواره‌ای که به همت سازمان بسیج سازندگی و با همکاری سازمان بسیج دانشجویی، بیش از سه هزار طرح فرهنگی، عمرانی و اجتماعی گروه‌های جهادی را مورد ارزیابی قرار داد و حالا از برگزیدگان آن برای تقدیر دعوت به عمل آورد.

گزارش ایکنا از این رویداد را اینجا بخوانید.

سومین گردهمایی ملی فعالان حرکت‌های جهادی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سومین گردهمایی ملی فعالان حرکت‌های جهادی که یادواره شهید امیرمحمد اژدری نیز بود، دوم اسفند ماه، با حضور محمدباقر قالیباف، فرمانده قرارگاه جهادی امام رضا(ع) و حجت الاسلام قاسمیان، مسئول این قرارگاه در مجتمع فرهنگی عرفان برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان، مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در پیام ۲۰ سالگی انقلاب که مقام معظم رهبری ایراد فرمودند، مخاطب، ملت شریف ایران، مسئولان، دولتمردان و احزاب سیاسی بودند؛ اما در بیانیه گام دوم انقلاب که در چهل سالگی انقلاب ایران بیان فرمودند؛ خطاب معظم‌له به جوانان است، چرا که بازخوانی و ترمیم ساختارها با روحیه انقلابی‌گری از سوی جوانان امکان‌پذیر است. در این بیانیه به مأموریت‌های اجتماعی جوانان اشاره شده است که یکی از مهم‌ترین این امور می‌تواند اردوهای جهادی باشد.

محمد باقر قالیباف، فرمانده قرارگاه جهادی امام رضا(ع) دوم اسفند ماه، با حضور در مراسم گردهمایی فعالان حرکت های جهادی(یادواره شهید امیر محمد اژدری) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: نباید تحت تأثیر بازار آشفته که رسانه‌های غربی ایجاد کرده‌اند قرار بگیریم. امروز وقتی بعد از ۴۰ سال به افتخارات ایران اسلامی می نگریم، درمی یابیم که ایران امروز عزت امت اسلامی است و این امر افتخار بزرگی محسوب میشود.

وی ادامه داد: با وجود تمام فشارها و دشمنی هایی که ظالمین و ستمگران روا داشتند، پیشرفت های عظیمی در ایران اسلامی رخ داد که نباید آنها را نادیده بگیریم. اگر مسائل و مشکلاتی نیز در کشور وجود دارد، ناشی از عدم مدیریت برخی مسئولین است و نباید آن را به حساب انقلاب گذاشت.

ایجاد ۸۲ هزار شغل در مناطق محروم کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم شکرانه بهره‌برداری از ۴۱ هزار شغل مستقیم طرح‌های کارآفرینی ایجاد شده در سال ۹۷ توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، نیز شنبه ۳۰ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و همچنین سعید جعفری، مدیرعامل بنیاد برکت، به همراه جمعی از کارآفرینان نمونه کشوری در محل نمایشگاه و دستاوردهای این ستاد برگزار شد.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به اجرای ۴۰ هزار پروژه زیربنایی و اقتصادی در مناطق محروم از ایجاد ۸۲ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در این مناطق طی هفت ماه گذشته خبر داد.

آغاز پروژه «بازی و یادگیری» با وجود موانع و مشکلات

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، شنبه ۲۷ بهمن‌ماه در مراسم آغازبه کار پروژه ملی بازی و یادگیری اظهار کرد: طی سال آتی، فاز اول این طرح در هزار مدرسه کشور اجرایی می‌شود. این طرح به تمام مقاطع تحصیلی باید سرایت کند اما فعلاً تمرکز آن بر مقطع ابتدایی است، زیرا در این مقطع دانش‌آموزان مفاهیم پایه اخلاق همچون صداقت و احترام را یاد می‌گیرند، در این سنین است که می‌تواند با تمرین کارگروهی، روحیه مشارکت جمعی را در خود نهادینه کنند و در این فضای دبستان است که می‌توانند کمک به همنوع را یاد بگیرند. کاستی‌های هم را چشم بپوشند و در درس‌خواندن کمک‌حال یکدیگر باشند.

وی ادامه داد: همه باید کمک برسانیم و مدارس را تشویق کنیم تا رقابت‌های فردی در مدارس، جای خود را به کار و رقابت‌های گروهی بدهند. باید نشاط و شادمانی را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم و برای این منظور هم ابتدا لازم است معلمان‌مان را دل‌شاد و بانشاط کنیم که روش‌های خود را دارد و باید در جلسات خصوصی‌تر با هم درباره آن صحبت کنیم.

آیا خاک ایران قاچاق می‌شود؟

محمد الموتی، فعال محیط زیست و دبیر شبکه سازمان‌های غیر دولتی ملی محیط زیست و منابع طبیعی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که آیا خاک ایران به راستی صادر یا قاچاق می‌شود؟ گفت: آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست مطرح کرده‌اند که صرفاً مجوز صدور سنگ‌های معدنی صادرشده و قاچاق خاک واقعیت‌ ندارد اما می‌توان عنوان سنگ معدنی و عناصر معدنی را به تمام ذراتی که در کشور وجود دارد اطلاق‌ کرد.

وی تشریح‌ کرد: ما دچار یک مشکل قانونی و یک سوء برداشت و سوء تعبیر از مفهوم خاک هستیم و از آنجایی که تعریف مشخصی از خاک در قانون مطرح نشده می‌توان برای صادرات هر قسمتی از خاک این سرزمین مجوز صدور سنگ معدنی و خاک معدنی گرفت و خاک را به عنوان عنصر معدنی در چارچوب قانون صادر کرد.

این فعال محیط زیست با تأکید بر وجود ضعف قانونی در این بخش، گفت: باید تفاوت‌های خاک و سنگ‌های معدنی در قانون به روشنی مطرح و مشخص‌ شود چه بخشی را می‌توان و چه قسمتی را نباید صادر کرد. خاک ماده ارزشمندی است و هر قسمت از خاک هر منطقه قابلیت‌های ارزشمند خود را دارد.

مشارکت ۴۲ هزار نفری در فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت

محمد تاجفرد، دبیر ستاد فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه ستاد فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت از ابتدای سال ۹۶ تشکیل شد، گفت: تا پایان دی‌ماه سال گذشته، ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی ستاد‌های خود را فعال کردند و حاصل آن شناسایی و ثبت ۲۶۹ کانون جهادی و برگزاری بیش از هزار و ۱۰۰ اردوی سلامت بوده است.

تاجفرد با بیان اینکه ۴۲ هزار نفر در اردو‌های جهادی دانشگاه‌های علوم پزشکی شرکت کرده‌اند، گفت: ۳ هزار عضو هیئت علمی، ۱۶ هزار و ۶۰۰ دانشجوی دختر، ۱۲ هزار و ۲۰۰ دانشجوی پسر و ۱۱ هزار کارمند با حضور در این اردو‌های جهادی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار خدمت سلامت را به مردم محروم، حاشیه نشین و روستایی ارائه داده‌اند.

تاجفرد بیان کرد: عمده خدمات اردو‌های جهادی شامل درمان با تخصص‌های مختلف، دندان‌پزشکی و خدمات آموزشی در حوزه بهداشت است.

تشکیل مجمع خیرین سلامت اورژانس کشور

به گزارش ایکنا، پیرحسین کولیوند در مراسم برپایی اولین مجمع خیرین سلامت گفت: اولین همایش تقدیر از خیّرین سلامت در بخش فوریت‌های پزشکی برگزار شد و خوشبختانه این همایش مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه از حدود سه هزار پایگاه اورژانس شهری و روستایی حدود ۳۳۰ پایگاه توسط خیّرین سلامت ساخته شده است، گفت: خوشبختانه در این همایش برخی از خواسته‌ها و تجهیزاتی که در حوزه فوریت‌های پزشکی نیاز داشتیم، به اطلاع خیّرین سلامت رسید تا خیّرین در صورت تمایل در این امور خیر مشارکت کنند.

وی در ادامه افزود: معتقدیم هر فردی که در حوزه پزشکی برای حفظ جان و کاهش آلام هموطنان خود تلاش کند، در ثواب بزرگی سهیم خواهد بود.

«دین و جامعه»؛ مؤسسه خیریه‌ای برای مطالعات اجتماعی دین

به گزارش ایکنا؛ مؤسسه خیریه «دین و جامعه» به منظور مطالعات اجتماعی دین و با همت جمعی از پژوهشگران علوم اجتماعی و اساتید دانشگاه آغاز به کار کرد.

محمرضا پویافر، استادیار جامعه‌شناسی و یکی از اعضای هیئت امنای این مؤسسه درباره انگیزه ایجاد این مجموعه گفت: فراهم‌ کردن جایی برای اندیشیدن و پژوهیدن مستقل در مورد هر آنچه که به نسبت دین و جامعه مربوط می‌شود و تلاش برای پاسخ به مسائل و چالش‌های دین در زندگی اجتماعی امروز، از انگیزه‌های اصلی ایجاد مؤسسه خیریه دین و جامعه است.

مرکز ملی گفت‌و‌گو، مناظره و آزاداندیشی تأسیس می‌شود

به گزارش ایکنا، مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی در قالب مراکز نوع ب جهاددانشگاهی، زیر نظر سازمان دانشجویان تأسیس می‌شود. مجوز تأسیس این مرکز در جلسه تاریخ ۲۷ بهمن ماه سال جاری شورای نظارت و گسترش تشکیلات فرهنگی جهاد دانشگاهی صادر شد.

دبیرخانه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با سابقه اجرای هفت دوره مسابقات ملی مناظره به زبان فارسی و یک دوره مسابقات مناظره به زبان انگلیسی و مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی و تولید محضولات آموزشی ویژه این مسابقات محور راه‌اندازی «مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی» خواهد شد.

آغاز فاز دوم طرح ساماندهی و احیای درختان چنار خیابان ولیعصر

به گزارش ایکنا؛ در ادامه عملیات احیای فضای سبز خیابان، ولی عصر، ۱۱۰۰ اصله درخت چنار ۸ تا ۱۲ ساله به شیوه روت‌بال در این خیابان، حد فاصل چهارراه امام خمینی تا میدان راه‌آهن و نیز حد فاصل سه راه شهیدبهشتی تا چهار راه شهید چمران کاشته خواهد شد.

در جریان اجرای عملیات مذکور، در ابتدا، جانمایی جهت کاشت و همچنین حذف تنه و ریشه‌های آلوده صورت می‌گیرد و سپس گودال‌هایی به ابعاد ۱.۵*۱.۵*۱.۵ متر خاکبرداری شده و خاک و اندام‌های گیاهی آلوده به خارج از پروژه منتقل می‌شوند و پس از ضدعفونی، دیواره‌های محل کاشت، با تهیه خاک زراعی مرغوب و مورد تائید، خاکریزی و کاشت صورت می‌گیرد.

به زودی کمپین اصلاح الگوی مصرف در پسماند غذا را خواهیم داشت

معصومه ابتکار، معاون زنان ریاست جمهوری این هفته از بخش‌های مختلف خبرگزاری ایکنا بازدید کرد.

وی در خلال توضیح برنامه‌های هفته زن گفت: «زن، اصلاح الگوی مصرف، شکوفایی اقتصاد خانواده» عنوان روز ششم هفته زن است. امروز خانواده‌ها تحت فشار هستند که بیشترین فشار ناشی از تحریم‌ها است، اما اگر الگوی مصرف را اصلاح کنیم، می‌توانیم به اقتصاد خانواده کمک کنیم. به زودی کمپین اصلاح الگوی مصرف در پسماند غذا را خواهیم داشت. اگرچه در بسیاری از مسائل فرهنگ خوبی داریم، اما وضعیت ما در اسراف مواد غذایی همانند سایر کشورها و حدود ۳۰ درصد است. اگر ۱۰ درصد غذا در سفره ما هدر می‌رود، با اصلاح این مسئله می‌توانیم کمک زیادی به اقتصاد خانواده بکنیم. در زمینه این کمپین، سازمان‌های مردم نهاد نیز به ما کمک خواهندکرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا بر خط جامعه جامعه اجتماعی فعالیت های جهادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۳۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتاب گیری طرح ملی تعریض مسیر طویر- دزدبُن محور کندوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌ معاون اول رئیس جمهور امروز - سه شنبه ۷ فروردین - در سفر به مازندران و درحاشیه بازدید از محور کندوان،با اشاره به تلاشهای دولت سیزدهم برای افتتاح قطعه دوم آزاد راه تهران شمال که اکنون زیر بار ترافیک رفته گفت: عملیات اجرایی قطعه سوم این محور هم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در دست اجراست.

محمد مخبر با بیان اینکه با توجه به تردد قابل توجه مسافران از محور کندوان بازسازی و تکمیل طرح‌های زیرساختی این محور با جدیت در دستور کار قرار دارد، در بازدید سرزده از طرح ملی تعریض محور طویر-دزدبن کندوان بر ضرورت تکمیل و بازسازی این طرح تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بازسازی طرح ملی محور طویر-دزدبن باهدف خدمات رسانی مطلوب‌تر به گردشگران و مسافران باید باجدیت از سوی مسوولان امر دنبال شود.

طرح ملی تعریض حدفاصل طویر مرزن آباد تا دزدبن واقع در جاده کندوان پس از گذشت ۱۳ سال که به بهره برداری نرسیده نگاه ویژه اعتباری دولت مردمی در ۲ سال گذشته به این طرح راه سازی تکمیل آن را امیدوار کرده است.

عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۲۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ آغاز شد که بر اساس برنامه اعلامی قرار بود؛از حدود پنج کیلومتر درست در امتداد قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال پیش از شهر مرزن آباد شروع شود و تا منطقه دزدبن در مسیر جاده کندوان ادامه یابد که به علت وجود موانع فراوان  به وقفه چندین ساله در روند اجرای این طرح منجر شد.

رفع گره‌های کور ترافیکی در راستای بهره برداری از قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال در محدوده شهری مرزن آباد، جلوگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفر‌ها از منطقه دزدبن تا مرزن آباد و در نهایت رفع نگرانی و دغدغه چندین ساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزن آباد ناشی از این معضل از مهم‌ترین اهدافی است که برای اجرای این طرح پیش بینی شد.

محور کرج - چالوس جزو یکی از شبکه‌های ارتباطی اصلی پایتخت کشور به خطه شمال کشور استان گیلان و خطه غربی مازندران، حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر مربوط کندوان حوزه شهرستان چالوس و بقیه هم جزو حوزه جغرافیایی استان البرز است.

دیگر خبرها

  • خدمات نوروزی گروه های جهادی در استان سمنان
  • «فرسایش خاک در ایران» سه برابر میانگین کشورهای آسیایی و 20 برابر میانگین جهانی! - استاد دانشگاه یزد: ایران در رده پنجم از نظر ثروت منابع طبیعی جهان قرار دارد
  • فعالیت ۳۵ گروه جهادی نشاط اجتماعی در کشور
  • پیمودن هزاران کیلومتر فاصله برای خدمت به هموطنان قصرقندی
  • فعالیت های جهادی نوروزی در آرادان
  • نوروز گذرانی گروه های جهادی درسطح مدارس گلستان
  • روند جمع‌آوری گازهای مشعل در ۱۴۰۳ شتاب می‌گیرد/ بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در آینده‌ای نزدیک
  • وقتی جهادگران لبخند هدیه می‌دهند/هزارخدمت دندانپزشکی در سربیشه
  • فعالیت گروه جهادی مدافعین حرم استان مازندران در شهرستان قصرقند
  • شتاب گیری طرح ملی تعریض مسیر طویر- دزدبُن محور کندوان