Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت، سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران سیاستی دوگانه است و این وضعیت نمی‌تواند تداوم داشته باشد.

هیأت تحریریه «بلومبرگ» در گزارشی نوشت، اتحادیه اروپا در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران سیاستی دوگانه را پیش گرفته است و باید از خیر «اس‌پی‌وی» بگذرد زیرا ممکن است برای اروپایی‌ها غضب دولت آمریکا را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش آمده است، اروپا اتحادیه اروپا از یک سو هم‌صدا با آمریکا درخصوص خطرات فزاینده جمهوری اسلامی ایران برای ثبات خاورمیانه ابراز نگرانی می‌کند؛ یکی از موارد اخیر آن، هشدار در مورد برنامه موشک بالستیک و «رفتار غیر قابل‌ قبول» ایران است. از سوی دیگر رهبران اتحادیه اروپا تلاش برخی کشورهای عضو برای دور زدن محدودیت‌های ایجاد شده توسط آمریکا در جهت حفظ مبادلات تجاری با ایران را مورد اغماض قرار می‌دهد.

آلمان، انگلیس و فرانسه توانسته‌اند سازوکاری تجاری ایجاد کنند که به تهران کمک می‌کند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. به گمان بلومبرگ، این راهبرد (INSTEX)  موفقیت‌آمیز نخواهد بود و این کشورها نمی‌توانند دولت ترامپ را فریب دهند.

تنها چند روز پس از هشدار موشکی اتحادیه اروپا، ایران کارخانه زیرزمینی تولید موشک خود را به نمایش گذاشت و اعلام کرد به نوعی جدید موشک بالستیک زمین به زمین دست پیدا کرده است.

کشورهای حامی «اس‌پی‌وی» تلاش دارند رساندن موادغذایی ضروری و دارو به ایران را از سوی کمپانی‌های اروپایی تسهیل کنند. اما این گزارش مدعی است این تبادلات باید از طریق کانال مورد تایید آمریکا در سوئیس انجام شود.

اگرچه بلومبرگ در گزارش خود نوشته، تحریم‌های آمریکا شامل مبادلات تجاری بشردوستانه نمی‌شود، اما در عمل آمریکا حتی کمپانی‌ها داروسازی را به جریمه‌های سنگین تهدید می‌کند.

بلومبرگ اذعان کرد، اتحادیه اروپا تا کنون از اس‌پی‌وی برای مواردی بجر تبادلات تجاری انسان‌دوستانه استفاده نکرده است و ایران نیز به وضوح امیدوار است بتواند از این طریق تمام احتیاجات دیگرش را هم تامین کند. انتظار می رود دولت ترامپ به‌سرعت جلوی این تصمیمات را بگیرد.

به ادعای بلومبرگ آمریکا حق دارد با تهدید به تحریم هر فرد بانک یا شرکت که در ایجاد  اس‌پی‌وی نقش داشته‌اند، در صورت لزوم اصرار به بسته شدن این کانال داشته باشد و کانال سوئیس را به‌عنوان تنها کانال مورد تایید برای رساندن کالاها و خدمات بشردوستانه به ایران اعلام کند.

INSTEX که مخفف ابزار حمایت از مبادلات تجاری، مکانیزه پرداختی است، ۱۱ بهمن امسال راه‌انداری شد. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید نظام پرداخت مالی ایران با اروپا اگرچه نخست برای کالاهای غیرتحریم شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما در نهایت موارد تحریم‌شده را نیز پوشش خواهد داد و درواقع هدف از ایجاد این زیرساخت نیز مبادلات کالاهای تحریم‌شده است.

پیش‌تر در ماه ژانویه یک مقام دولتی آمریکا هشدار داده بود که در صورت اجرایی شدن SPV و فراهم شدن شرایط دور خوردن تحریم‌های آمریکا، واشنگتن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقدامات تنبیهی علیه اروپا اتخاذ خواهد کرد.

منبع: فارس

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۴۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران

به گزارش همشهری آنلاین، جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.

وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم‌ پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک‌ و احتمال انتقال آن‌ها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم‌ شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزارهایی دارد اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آن‌هایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

فاجعه انسانی در غزه ادامه دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ در غزه پرداخت و گفت:‌ در خصوص آزادی گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) پیشرفتی صورت نگرفته است، دورنمایی از برقراری آتش‌بس دیده نمی‌شود و فاجعه انسانی نیز در غزه کاهش نیافته است.

وی از ممانعت رژیم صهیونیستی برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به داخل غزه انتقاد کرد و هشدار داد: تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد صلح در منطقه خاورمیانه برقرار نخواهد شد.

بورل بر همین اساس عنوان کرد که اعضای شورا، در نشست امروز (دوشنبه) توافق کردند که از وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین برای شرکت در نشست آتی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا دعوت و در خصوص حل‌وفصل این مناقشه رایزنی شود.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی بیش از ۶ ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشتر قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه تصویب کرد. در این قطعنامه از تمام طرف‌ها خواسته شده است که به توقف فوری درگیری‌ها در ماه مبارک رمضان احترام بگذارند اما جنایات رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین، با وجود تصویب این قطعنامه، کماکان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۶ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

کد خبر 846465 منبع: ایرنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا خبر ویژه ایران و اتحادیه اروپا

دیگر خبرها

  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران