Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@03:57:23 GMT

دوستداران کبد سالم را بشناسید

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۴۲۰۵

دوستداران کبد سالم را بشناسید

رکنا: غذاهای مناسب کبد آنهایی هستند که به کبد کمک می‌کنند تا سالم بماند و عملکرد خود را به‌درستی انجام دهد.

غذاهای نامناسب و مضر باعث ایجاد زخم روی کبد می‌شوند و به‌تدریج کارایی آن را ضعیف و دچار اشکال می‌کنند.در ادامه غذاهای مفید برای کبد معرفی می‌شوند.

قهوه

بعضی‌ها عادت دارند هنگام صبح قهوه مصرف کنند این خیلی هم خوب است و این عادت صبحگاهی علاوه بر فواید دیگر به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان مطمئن نیستند که چرا اینطور است اما تحقیقات نشان می‌دهد که چند فنجان قهوه در روز ممکن است شانس ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

گریپ‌فروت

این میوه پرتقالی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی دارد که قادر است از سلول‌های شما و التهابی که می‌تواند منجر به صدمه به کبد شود، حفاظت کند. اما در مورد مصرف آنها همراه با داروهای خاص مربوط به فشار خون، کلسترول بالا یا سلامت روان احتیاط کنید. گریپ‌فروت می‌تواند بر عملکرد آنها اثر بگذارد.

لوبیا

شما مجبور نیستید که به‌خاطر دریافت پروتئین حتما گوشت مصرف کنید. شما می‌توانید در عوض آن لوبیا مصرف کنید و در عین حال مقدار زیادی هم فیبر دریافت کنید. و خوبی کار اینجاست که لوبیاها حاوی اسیدهای چرب اشباع که در پروتئین حیوانی وجود دارد، نیستند.

گردو

مغزهای خوراکی یکی از بهترین غذاهای مناسب کبد و میان وعده‌ای عالی برای آن هستند. به‌خصوص که حاوی امگا۳، اسیدهای چرب، آنتی‌اکسیدان و فیبر هستند. اما کمی طول می‌کشد تا جذب شوند. هدف تنها ۱۰ عدد گردو در روز است. مصرف زیاد آن چربی و کالری شما را بالا می‌برد.
چای سبز

چای سبز امروزه به یکی از ترندهای برتر نوشیدنی گرم تبدیل شده است و این جای خوشبختی است چون این نوشیدنی مورد علاقه و محبوب حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی دیگری است که ممکن است به حفظ کبد شما در برابر صدمه سلولی و التهاب کمک کند. نوشیدن منظم آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد چرب، هپاتیت، سیروز و بیماری مزمن کبد را کاهش دهد.

ماهی سالمون

این ماهی حاوی پروتئین است اما این تنها چیز مهم در این ماهی نیست. این ماهی محبوب همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که ممکن است کلسترول شما را پایین آورده، التهاب را کاهش داده و به شما کمک می‌کند تا وزن سالمی داشته باشید. همه آن چیزها به کبد شما کمک می‌کند. هفته‌ای دو تا ۴ وعده ماهی مصرف کنید. حواستان باشد که هرگز ماهی را سرخ نکنید چون امگا۳ آن چندان جذب نخواهد شد. بهترین راه برای طبخ ماهی طبخ آن در فر است.

آب

باید توجه کنید که آب کافی به میزان لازم در سیستم بدن شما وجود داشته باشد. کمبود آب می‌تواند به کلیه‌های شما هم صدمه بزند. بیماری کلیه گاهی اوقات بی‌صدا و خاموش بروز می‌کند و وقتی شما پی به آن می‌برید که دیگر دیر شده است.

سیب

تحقیقات نشان می‌دهد که میوه‌های پر فیبر همانند سیب می‌توانند به افراد مبتلا به بیماری کبد کمک کنند به‌خصوص آنهایی که چاق هستند. حواستان باشد که پوست آنها را جدا نکنید. آن بخش بیشترین مقدار فیبر را دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: قهوه سلامت سرطان چاق قهوه سلامت سرطان چاق خطر ابتلا به بیماری سلامت روان ماهی کبد تلگرام عکس فیلم تلگرام مرد دختر دستگیر شد زاهدان عجیب دستگیری دستگیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۴۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟

پژوهشگران آمریکایی در یک مطالعه تازه از بیش از ۷۰۰ نفر سوالاتی در مورد رژیم غذایی‌شان پرسیدند، از جمله اینکه چه مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاصی را مصرف می‌کنند (مانند سبزیجات، نان، نوشابه‌های انرژی‌زا، شیر و چای) و سپس سطح مواد شیمیایی ماندگار در خون آن‌ها را آزمایش کردند.

به گزارش یورونیوز، محققان همچنین از شرکت‌کنندگان در تحقیق پرسیدند که چقدر غذای آماده در خانه، مغازه فست‌فود یا رستوران غیرفست‌فودی می‌خورند. آنها از این اطلاعات برای بررسی این فرضیه استفاده کردند که افراد تا چه میزان با بسته‌‌بندی مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی ماندگار در تماس بوده‌اند.

سال‌هاست که دانشمندان درباره «مواد شیمیایی ماندگار» هشدار می‌دهند. این ترکیبات پرمصرف شامل مشتقات پلی‌فلوروالکیل، دسته‌ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که چندین دهه است در طیف گسترده‌ای از صنایع برای مقاوم‌سازی محصولات در برابر گرما، آب، چربی و لکه‌ها استفاده می‌شوند.

در هشتاد سال گذشته مشتقات بسیاری از این ترکیبات ساخته شده‌اند که در تولید هزاران کالای مصرفی روزمره از ظروف غذای یک‌بار مصرف گرفته تا کف ضد حریق (کپسول‌ آتش‌نشانی) استفاده می‌شوند.

این ترکیبات که امروزه ردپایی از آن‌ها حتی دورافتاده‌ترین مکان‌های کره خاکی از جمله در بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال نیز یافت شده است، به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن در بدن ما تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند تا ده‌ها هزار سال در محیط زیست باقی بمانند. به همین علت نیز مواد شیمیایی «ماندگار» لقب گرفته‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که آن‌ها می‌توانند هورمون‌ها را مختل کرده، استخوان‌ها را تضعیف کنند یا خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهند. آن‌ها همچنین با انواع سرطان، نقایص مادرزادی، بیماری‌های کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامت مرتبط هستند.

یافته‌های مطالعه تازه نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد چای، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای آماده خارج از خانه با افزایش سطح مواد شیمیایی ماندگار در بدن در طول زمان مرتبط است.

در واقع شرکت‌کنندگانی که بیشتر چای، هات‌داگ و گوشت‌های فرآوری‌شده مصرف می‌کردند، سطح مواد شیمیایی ماندگار بالاتری در خون خود داشتند.

با این حال، برخی از غذاها تنها زمانی با سطوح بالاتر این ماده شیمیایی مرتبط بودند که خارج از خانه تهیه می شدند. افرادی که غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا پیتزای تهیه‌شده در رستوران‌ها را می‌خوردند، سطوح بیشتری از مواد شیمیایی ماندگار را در خون خود نشان دادند. محققان می‌گویند دریافته‌اند که این مشکل عمدتا در فرآیند بسته‌بندی محصولات غذایی ایجاد می‌شود.

به عنوان مثال، آنها تصور می‌کنند که ارتباط بین چای و سطوح بالای مواد شیمیایی ماندگار به خاطر کیسه‌‌ای است که چای در آن قرار داده می‌شود. گوشت‌های فرآوری‌شده نیز با بسیاری از راه‌های احتمالی برای آلودگی در فرآیند تولید، چندان تعجب‌برانگیز نیست.

هیلی همپسون، محقق مقطع دکترا در دانشکده پزشکی کک کالیفرنیای جنوبی و نویسنده اصلی این مطالعه، در این باره می‌گوید: «حتی غذاهایی که از نظر متابولیک کاملاً سالم هستند نیز می‌توانند به مواد شیمیایی ماندگار آلوده شوند.»

نویسندگان این مطالعه می‌گویند هدف آزمایش آنها لزوماً تعیین این نیست که کدام غذاها «سالم» هستند و کدام‌ها نیستند، بلکه هدف این است که بفهمند کدام غذاها ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشند تا نظارت شود که آلودگی‌شان از کجا آمده است.

بسیاری از تحقیقات قبلی بر حضور آنها در آب متمرکز شده بودند، اما دانشمندان اکنون می‌گویند غذای آلوده احتمالاً تهدید بزرگتری برای سلامت انسان است.

برخی از بدترین منابع آلودگی در مواد غذایی عبارتند از برخی‌ از کاغذها و پلاستیک‌های بسته‌بندی، آفت‌کش‌ها و همچنین کودهای آلوده به مواد شیمیایی ماندگار که برای تقویت رشد محصولات غذایی استفاده می‌شوند.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Environment International» منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • مصرف روزانه شکلات چه تاثیری بر روده دارد؟
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • این شکلات سطح کلسترول بد را افزایش می‌دهد | چه نوع شکلاتی انتخاب کنیم؟
  • خطرات از دست دادن آب بدن؛ چگونگی تأمین