Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه بسیاری از افراد با اصول صحیح نوشیدن آب آشنایی ندارند و باورهای غلطی را درباره میزان مصرف آب دارند مثلا تصور می‌کنند نوشیدن روزانه ۸ یا ۱۰ لیوان آب باعث سلامتی است! در این مطلب با اصول صحیح نوشیدن آب از نگاه طب سنتی و اسلامی آشنا می‌شویم. ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ اجتماعی طب سنتی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ صحیح نوشیدن آب در آموزه‌های طب سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است و متاسفانه درباره میزان مصرف آب و کم‌وکیف آن، باورهای غلطی بین مردم رایج است؛ در ادامه برخی از اصول مهم و کلیدی درباره نوشیدن آب از نگاه طب سنتی و اسلامی  آمده است:

ـ تا تشنگی غالب نشود، نوشیدن آب زیان‌بخش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ـ رژیم‌های غیراصولیِ آب درمانی به سلامت بدن آسیب می‌رساند‌. (مانند نوشیدن بیش از 8 لیوان آب در روز)

ـ قبل از خوردن آب حتما نام خدا آورده شود. (امروزه دانشمندان معجزه اثر واژه‌ها را بر آب و خوراکی‌ها اثبات کرده‌اند)

ـ رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: آب را حتما در سه نفس بخورید زیرا نفس اول، شُکر؛ نفس دوم، دوری از شیطان و نفس سوم، شِفا است؛ همانطور که مطلع هستید سردی آب روی کبد اثر می‌گذارد پس اگر آب را یک نفس بخوریم کبد سرد شده آسیب می‌بیند و حرارت غریزی بدن کاهش می‌یابد.

ـ در شب ایستاده آب خوردن سبب دردی است که درمان ندارد؛ پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند اگر کسی در شب ایستاده آب نوشید حتما آنرا قی کند.

ـ از نوشیدن زیاد آب بپرهیزید؛ در همین زمینه حضرت علی (ع) می‌فرمایند: نوشیدن آب را کم کن زیرا درد را طولانی می‌کند.

ـ ناشتا آب سرد ننوشید زیرا آب ماده غذایی نداشته و معده آنرا نگه نمی‌دارد و مستقیم به اعضا می‌رسد؛ اگر به قلب برسد عامل سکته‌، به مغز برسد سستی اعضا‌، به دستگاه تنفسی و صوتی نیز باعث اختلال در عملکرد آنها می‌شود.

ـ بین غذا آب ننوشید؛ اگر در آرامش و با جویدن بسیار، غذا میل شود نیاز به نوشیدن آب پیدا نشده و غذا به خوبی با بزاق مخلوط شده هضم و جذب کامل صورت می‌گیرد و یبوست نیز پیش نخواهد آمد.

ـ مواردیکه نوشیدن آب زیان‌بخش است عبارتند از: پس از فعالیت سنگین و ورزش، پس از حمام و سونا، پس از معاشرت جنسی، پس از میوه آب نخورید، پس از غذاهای شور، ترش و چرب نباید آب خورد.

ـ بهترین آب، آب سبک است که شیرینی و صفای آب نشان دنده سبکی آب است؛ معیار دیگر سبکی آب، پذیرش سریع گرما و سرما توسط آب است؛ آبی که سریع‌تر به جوش می‌آید سبک‌تر است.

ـ امام رضا (ع) فمودند: "بهترین آب برای ساکنین و مسافرین آبی است که سرچمشه آن از سمت مشرق بیرون آمده، سبک و زلال باشد، از کوه‌های شنی و خاکی بگذرد؛" چنین آبی در فصل زمستان گرم و در تابستان خنک و موجب لینت شکم است، آب جوشیده نیز از آب‌های مناسب و توصیه شده برای نوشیدن است.

ـ آب جوشیده؛ امام صادق (ع) می‌فرمایند آب جوشیده برای هر چیزی مفید است و برای هیچ ضرر ندارد.

ـ آب نجوشیده سنگین است و موجب بیماری می‌شود، سردی و رطوبت آن خلط بلغم تولید کرده که در اعصاب نفوذ می‌کند، با جوشاندن، آب را لطیف و سبک گردانید و به توصیه  امام صادق (ع) بهتر است آب را در ظرف برنجی جوشاند.

ـ در آخرین ماه پاییز( آذر ماه) نوشیدن آب هنگام شب نهی شده و در اول صبح نوشیدن جرعه‌ای آب گرم توصیه شده است.

ـ اگر آب نیسان را با کوزه تصفیه کنید، شِفابخشی آن بسیار خواهد شد.

ـ آب را باید مکید و بلعیدن آب موجب بیماریهای کبدی خواهد شد.

ـ از بهترین نوشیدنی‌های مقوی کبد، سرکه انگبین بوده که موجب رفع عطش و حرارت و درمان کبد چرب و اصلاح کبد می‌شود البته در افراد گرم مزاج.

یک راهکار ساده طب سنتی برای بازگشت "حس بویایی"بهبود سریع انواع "زخم‌ها" با استفاده از "زالو" در کلینیک تخصصی زخم کشور/ پشت‌پرده سنگ‌اندازی در مسیر توسعه "طب سنتی" + فیلمکلید "احیای طب سنتی" کشورمان در داخل یا آن‌سوی مرزها؟5 پروتکل درمان "چاقی‌" در طب سنتی را بشناسیدطب سنتی | 2 آنتی‌بیوتیک طبیعی قوی برای درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگیطب سنتی | 6 تدبیر تغذیه‌ای برای افزایش قد کودکانراهکار درمانی "تنگی کانال نخاع" از منظر طب سنتی10 خوراکی "خونساز" از نظر طب سنتی + 5 روش برای درمان "کم‌خونی"طب سنتی | توصیه به نوشیدن 8 لیوان آب در روز هیچ مستند علمی ندارد

انتهای پیام/

Rsaadati/P/S2,1302/CT12 واژه های کاربردی مرتبط طب سنتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طب سنتی طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۴۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سال با نگاه بومی و منطقه‌ای عملیاتی شود

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: از همه مسئولان انتظار داریم با نگاه بومی و منطقه‌ای در فضای استان قزوین شرایط موجود را بهبود دهند تا اگر مردم خواستند کشاورزی کنند مانعی جلوی آنها نباشد.

وی اضافه کرد: امروز همه مسئولان باید شرایطی را فراهم کنند تا اگر کسی خواست کارخانه یا گلخانه‌ای راه اندازی کند، موانع از پیش روی او برداشته شود، حتی اگر در عرصه علمی ایده‌ای برای تولید داشته باشد، دولت حامی و یاریگر او باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی به واقعه ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین (ع) با شمشیر زهرآلود ابن ملجم ملعون اشاره کرد و گفت: پس از ضربت بر فرق مبارک این حضرت، صدای ناله امیرالمومنین شنیده شد و همه به سمت او روانه و سراسیمه شدند، حضرت مشغول بود که سر خویش را با دستمالی ببندد تا جبوی فوران خون را بگیرد، درحالی که صورت و محاسن او غرق در خون بود که بعد‌ها وعده شهادت خداوند محقق شد.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: این روز‌ها باید معارف نهج البلاغه را بین مردم افزایش دهیم، اگر کسی از شما پرسید که از امیرالمومنین (ع) چه می‌دانید، بگویید که از شدت عدالت در محراب نماز به شهادت رسید، مثال همان کفشی که امیرالمومنین آن را به داشتن یک حکومت نمی‌داد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: در همان زمان عده‌ای گفتند که ما جمهوری دموکراتیک می‌خواهیم، اما امام (ره) گفتند ما جمهوری اسلامی می‌خواهیم نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم، بعد ایشان به مردم گفتند آزاد هستید که در برگه رای انتخاب کنید، در نهایت ۹۸.۲ درصد به جمهوری اسلامی رای دادند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی به یک آداب و رسوم خرافی در بین مردم برای روز ۱۳ فروردین اشاره کرد و گفت: یک باور خرافی وجود دارد که اگر سبزه را گره بزنیم، گره از مشکلات ما باز می‌شود، این درحالی است که جمهوری اسلامی آمده تا مردم را راهنمایی کند به جای اینکه سبزه را گره بزنیم، پیوند خودمان را با خدا و قرآن گره بزنیم، به همین خاطر بهتر است به جای سیزده بدر بگوییم روز طبیعت که محل زندگی خودمان است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: اگر خاک، آب و هوا را آلوده کنیم دیگر امکان ادامه حیات نخواهیم داشت، طبیعت نعمت خداوند است و اگر شکرش را به جای آوردیم نعمت ما را افزایش می‌دهد، یادمان نرود که طبیعت به ما درس قیامت می‌دهد و قدرت خداوند را به ما نشان می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • زالو ۱۲۰ ماده مفید را وارد بدن‌تان می‌کند!
  • شعار سال با نگاه بومی و منطقه‌ای عملیاتی شود
  • زالو و ۱۲۰ ماده مفیدی که وارد بدن‌تان می‌کند | کوچک‌ترین و هوشمندترین جراح طبیعی جهان را بشناسید
  • این جراح کوچک خون‌آشام را بشناسید
  • ۳ رکن اصلی جامعه ایمانی در نگاه قرآن
  • از سرمایه عظیم جذب زائر در قم استفاده شود
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • جایگاه اسفناج در طب سنتی
  • رمضان و فرهنگ زندگی