Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@15:50:48 GMT

2 گورستان دوره ساسانی در سبزوار کشف شد

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۶۰۰۸

2 گورستان دوره ساسانی در سبزوار کشف شد

محمد عبد الله زاده ثانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قدمت گورستانهای کشف شده حدود هزار و 800 تا دو هزار سال قبل است و مربوط به زمانی است که مردم منطقه به آئین زرتشتی اعتقاد داشته اند.
وی ادامه داد: با وجود ˈآتشکده آذر برزین مهرˈ در شهرستان داورزن به عنوان یکی از سه آتشکده بزرگ ایران و رواج آئین زرتشت در گذشته این سامان، کشف این گورستانها در محدوده شهرستان سبزوار دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس باستان شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: درآئین زرتشتی خاک، عنصری مقدس به شمار می آید لذا در گذشته زرتشتیان بدنهای مردگان خود را در محلهایی به نام 'برج خاموشان' می گذاشتند تا گوشت آنها از بین برود یا لاشخورها و پرندگان گوشت اجساد را بخورند و پس از بین رفتن گوشت اجساد، استخوانها را به استخوان‌ دانها منتقل می‌کردند تا از آلوده شدن عنصر خاک جلوگیری شود.
عبد الله زاده ثانی افزود: مشاهده شیوه های ‌تدفینی ‌به‌ روش استخوان دان یکی دیگر از نشانه های رواج ‌باورهای ‌زرتشتی ‌در منطقه ششتمد سبزوار است.
وی ادامه داد: دو صخره مرجانی از نوع فسیل شده هم در بخش ششتمد سبزوار شناسایی شده است که قدمت آنها حدود دوران سوم زمین شناسی اعلام شده است.
شهرستان سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان رضوی است که با 950 اثر تاریخی و فرهنگی ظرفیت قابل توجه درعرصه گردشگری دارد.
1922/8145/7495
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 زمین صنایع دستی و گردشگری گورستان گوشت آتشکده 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۶۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مسئول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان زاوه با اعلام افزایش میزان جوجه ریزی به بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه گفت: شهرستان زاوه در استان خراسان رضوی پس از شهرستان‌های سبزوار و تربت جام رتبه‌ی سوم جوجه ریزی استان را دارا است.
محمد پیروی افزود: علی‌رغم حذف بخش زیادی از یارانه‌های دولتی، سهم بخش خصوصی دراین بخش بیشتر شده وبا حمایت بهره برداران مرغدار از طریق پیگیری راه اندازی واحد‌های راکد وکمک به توسعه واحد‌های مرغداری اقتصادی نیمه فعال شهرستان زمینه برای بهبود وضعیت جوجه ریزی فراهم گشته است. 
وی گفت: شهرستان زاوه در استان خراسان رضوی پس از شهرستان‌های سبزوار وتربت جام رتبه سوم جوجه ریزی استان را دارا می‌باشد وبهبود مکانیزاسیون در بخش مذکور در اولویت برنامه ریزی جهاد کشاورزی است.

دیگر خبرها

  • راهنمایان گردشگری فقط از طریق  دفاتر اقدام مجاز به برگزاری تور هستند
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان
  • توجه به گردشگری غذا در جشنواره‌های فرهنگی تبریز
  • تکمیل طرح‌های زیرساختی به توسعه شهرستان سبزوار منجر می‌شود
  • اختتامیه نخستین دوره مسابقات فرهنگی، قرآنی مسطورا در شهرستان خواف
  • توجه به گردشگری غذا در جشنواره های فرهنگی تبریز