Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بسیج رسانه خراسان جنوبی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی در عرصه سیاسی نقش آفرینی جدی می‌کنند، گفت: درحال حاضر هیچ نهادی به طور همه جانبه مسئولیت مدیریت فضای مجازی استان را بر عهده ندارد و این عرصه فرصت زا و تهدید زا بدون مدیریت رها شده است. ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند سجاد رضایی ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند با بیان این‌که فضای مجازی بخش مهمی از زندگی حقیقی ما را در خود هضم کرده است، اظهار داشت:طبق آمار رسمی توسط مسئولان کشوری، 35 میلیون نفر ایرانی در تلگرام و 34 میلیون کاربر از کشور عزیزمان در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که دو شبکه اجتماعی غالب کشور تلگرام و اینستاگرام است که مدیریت آن در اختیار خارج از کشور است افزود: بعد از تلگرام، شبکه اجتماعی اینستاگرام رتبه دوم را در ایران دارد که حدود 24 میلیون نفر ایرانی در آن فعالیت می‌کنند شبکه‌های اجتماعی که بخش مهمی از ترافیک اینترنتی کشور را به خود اختصاص داده و با استقبال کاربران ایرانی مواجه شده، اکنون در تسخیر بیگانه است .

بیرجند| غفلت از فضای مجازی خسارات جبران ناپذیری به بدنه کشور وارد می‌کندبیرجند|زیرساخت و تولید محتوا در فضای مجازی باید به سمت بومی‌سازی سوق داده شود

رئیس بسیج رسانه خراسان جنوبی گفت: در فرهنگ ما روحانیت به عنوان مرجعیت دینی حرف آخر را می‌زنند اما در شبکه‌های اجتماعی دنبال تغییر مرجعیت‌های فرهنگی هستند  اینستاگرام در حال مرجعیت‌سازی فرهنگی است و ساختار آن به‌گونه‌ای پباده شده که افرادی مانند بازیگران، مدلینگ‌ها و خوانندگان، مخاطب بیشتری دارند.

رضایی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی خارجی در سطح کلان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین در سطوح فردی و خانوادگی تأثیرات فراوانی می‌گذارد افزود:در موضوع‌های امنیتی و سیاسی نیز بسترسازی برخی آشوب‌های سال گذشته، توسط کانال‌های ضدانقلاب فعال در شبکه‌های اجتماعی بوده است.

وی بیان داشت:شبکه‌های اجتماعی در عرصه سیاسی نقش‌آفرینی جدی می‌کند و در عرصه اجتماعی، بسیاری از معضلات به شبکه‌های اجتماعی برمی‌گردد و در سطوح فردی و خانوادگی، کاهش ارتباطات انسانی و انزوای اجتماعی، احساس تنهائی، افزایش اضطراب و حتی اعتیاد اینترنتی به واسطه استفاده افراطی و نادرست از فضای مجازی است.

رئیس بسیج رسانه خراسان جنوبی گفت:پرخاشگری به عنوان نقطه اولیه برخی اختلافات که حتی منجر به قتل نفس شده، شبکه‌های اجتماعی بوده است که حتی برای آن نمونه استانی وجود دارد و طبق آمار رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی، در سال‌جاری رشد 180 درصدی جرایم فضای مجازی را در استان داشتیم.

رضایی افزود:ما در ایران و در استان خراسان جنوبی پایگاه نظامی آمریکا و اسرائیل نداریم اما ماحصل اتاق جنگ رسانه‌ای دشمن در بستر فضای‌مجازی به اذهان جوانان ما تزریق می‌شود و این روزها خاکریز دشمن در بستر گوشی‌های هوشمند شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکتیک عملیات دشمن برای اثرگذاری فعال در فضای مجازی را شبکه‌سازی درست و سپس جریان‌سازی به‌هنگام برشمرد و تصریح کرد: فعالیت مستقیم با آرم و نشان و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و اغوای جوانان و نوجوانان و استفاده از عناصر داخلی و حتی برخی سلبریتی‌ها از عناوین فعالیت شبکه‌سازی است.

رضایی افزود:دشمنان براساس شبکه‌سازی صورت گرفته، سوژه‌سازی کرده و همپوشانی و هم‌افزائی سوژه‌های حتی کوچک برای زیرسوال‌بردن نظام جمهری اسلامی انجام می‌دهند به گونه‌ای که از کاه، کوه می‌سازند و به دنبال استمرارسازی هستند تا اعتراضات حتی صنفی محدود را به‌گونه‌ای نشان دهند که مردم مقابل نظام هستند.

وی با بیان اینکه در سازمان فضای مجازی بسیج از سال‌های گذشته اقداماتی شروع کردیم که آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی، شبکه‌سازی و جریان‌سازی از جمله آن اقدامات است بیان داشت:برای اشاعه سواد رسانه‌ای، فعالیت‌های جدی و کارگاه‌های آموزشی در سطوح مختلف انجام شده و می‌شود.

رضایی افزود:شبکه‌سازی از جوانان انقلابی، بسیجی و ارزشی برای تشکیل جبهه فعال انقلابی و پرکردن فضای مجازی از محتوای انقلابی و بومی از اقدامات دیگر بسیج بوده که برای آن می‌توان مصادیق خوبی برشمرد و اقدامات جریان‌ساز خوبی در عرصه‌های مختلف انجام شده است.

وی بیان داشت:با استفاده از همین شبکه‌های بسیجیان فعال در فضای مجازی در روز برگزاری کنگره ملی 2000 شهید استان خراسان جنوبی، بیش از 10 هزار پست با دو هشتگ اعلام شده، تولید شده که این نشان دهنده ظرفیت خوب انقلابیون برای تسخیر فضای مجازی است.

وی در پایان با طرح این سوال که مسئولیت فضای مجازی در استان خراسان جنوبی بر عهده چه دستگاه یا شورایی است؟ گفت: در واقع هیچ نهادی به طور همه‌جانبه و فعال مسئولیت مدیریت فضای مجازی را بر عهده ندارد و این عرصه فرصت‌ساز و در عین حال تهدیدزا بدون هیچ‌گونه مدیریتی در استان رها شده است.

رضایی افزود:نظر به اهمیت این عرصه و مشکلات و آسیب‌های آن و همچنین ظرفیت‌ها و فرصت‌های این فضا بایستی شورای عالی در این خصوص به ریاست استاندار تشکیل شود و نهادها و دستگاه‌های فرهنگی مؤثر در این شورا عضو و برنامه‌ریزی و ابلاغ وظیفه شود تا خلا موجود را رفع کنیم و دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/ن

R41348/P/S6,56/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۶۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری

این روز‌ها فقط هنرپیشه‌های فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی نیستند که باید چهره‌ای مقبول از خودشان به نمایش بگذارند. هر کسی در هر شغلی که باشد اگر ارائه بهتری داشته باشد قطعاً موفق‌تر است. این گزاره ساده نتیجه پذیرفتنی زندگی در عصر شبکه‌های مجازی و بلاگرهاست. 

ظاهراً دیگر فقط مجری‌ها، خواننده‌ها، بازیگران و چهره‌های معروف نیستند که باید بهترین نسخه ظاهری خود را به مخاطبان عرضه کنند. بلکه همه افراد از معلم تا داروخانه‌دار و فروشنده و هر کسی در هر جایگاهی می‌تواند یک بلاگر باشد. البته اگر بتواند ارائه دهنده‌ای خوب و جذاب باشد. 

فاطمه نوری راد، پژوهشگر رسانه درمورد میل نمایش دادن و این که آیا بلاگری شغل است؟ اظهار کرد: پدیده‌ی بلاگری یعنی به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی یا در فضای اینترنتی است. چون تا قبل از به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی در فضای اینترنت از طریق وبلاگ‌ها و... موارد و مطالبی به اشتراک گذاشته می‌شد. آن‌چه که الان خیلی با آن مواجه هستیم و فضای جدیدی را ایجاد کرده این است که افراد در مشاغل مختلف در فضای رسانه‌های اجتماعی شروع به تجربه نگاری و تولید محتوا می‌کنند. مثلاً از پزشک و معلم بلاگر داریم تا افراد مختلف. آن‌ها از تجربیاتی که در این فضا به اشتراک می‌گذارند فضای متفاوتی را به وجود می‌آورند. 

این پژوهشگر رسانه تصریح کرد: بلاگر‌ها توانسته‌اند موقعیت خود را رویت‌پذیر کنند. تا قبل از این‌که تا این حد شبکه‌های اجتماعی عمومیت پیدا کنند تا با یک گوینده‌ی رادیو دوست بودیم یا در آشنایانمان چنین فردی وجود نداشت، نمی‌توانستیم ببینیم که فضای گویندگی رادیو و مهارت‌های لازم برای آن و خستگی‌های شغلی آن‌ چه چیز‌هایی هستند ولی وقتی شما به عنوان یک گوینده رادیو صفحه اجتماعی دارید و در آن‌جا به تولید محتوا می‌پردازید افراد به عنوان مخاطب می‌توانند با فضای شما همدلی بیشتری برقرار کنند و از شما شناخت بیشتری داشته باشند و این باعث می‌شود که ارتباط صمیمانه‌تری شکل بگیرد. 

نوری راد با اشاره به یکی از مزیت‌های شغل بلاگری گفت: یکی از نکات مثبت شغل بلاگری این است که می‌توان آن را در موضوعات مختلف مشاهده کرد.  ما همیشه با افراد مختلفی که ارتباط برقرار می‌کردیم چیزی از پیشینه آن‌ها و فضایی که تجربه می‌کنند، نداشتیم ولی با آمدن شبکه‌های اجتماعی، افراد از رسته‌ها و شغل‌های مختلف به بلاگری رو آوردند و توانستیم وارد فضایی شویم که تا پیش از آن وجود نداشت و این فضا کمک به همدلی بیشتر و درک متقابل ما کرده است.

این پژوهشگر رسانه ادامه داد: خیلی وقت‌ها افرادی که بلاگری می‌کنند از این راه کسب درآمد می‌کنند و من به عنوان مخاطب می‌توانم از یک بلاگر معلم یا پزشک بلاگر چیز یاد بگیرم. چون هم از تجربه‌های کاری خود می‌گوید و هم ارائه مطلب دارد و همین باعث می‌شود تا مخاطب از آن فرد موضوعاتی را یاد بگیرد. البته باید دقت کرد این‌که بلاگر‌ها می‌خواهند از بلاگری پول در بیاورند چالش‌هایی را به همراه دارد از جمله این‌که گاهی این نمایش و عرضه‌ی خود و فرآیند زندگی و کار خود به سمت کالایی شدن پیش می‌رود. مثلاً یک گوینده رادیویی که قرار است بلاگر شود و در این فضا کار کند از فضای رسانه‌های اجتماعی به خاطر نمایش هرچه بیشتر استفاده می‌کند و این فضا دارای یک سری المان‌ها برای جذب کردن دارد. 

او گفت: آدم‌هایی که در فضای بلاگری آمده‌اند دائم به سمت نمایشی‌تر شدن می‌روند. یعنی گاهی ممکن است آن‌چه که داریم به اشتراک می‌گذاریم یک واقعیت زندگی روزمره و عادی کاری نباشد و ساخته می‌شود تا مخاطب بیشتری جذب کند و این جاست که مخاطبین باید آگاهی خود را بالا ببرند. زیرا قرار است بلاگر‌ها مخاطبان بیشتری جذب کنند برای این‌که تبلیغات بگیرند و با فروش پکیج یا کالایی از این راه کسب درآمد کنند و گاهی مخاطبان نیز، به صورت ناخودآگاه تحت تأثیر آن بازنمایی قرار می‌گیرند. 

نوری راد افزود: خیلی از افراد یک سری از ویژگی‌های خاص را دارند و در مقابل، برخی از افراد از برخی ویژگی‌ها برخوردار نیستند و شرکت‌هایی وجود دارند که به آن‌ها کمک می‌کنند. یعنی الان شرکت‌های زیادی تأسیس شده‌اند اند که قرار است در کار تولید محتوا به افراد کمک کنند و درواقع، اقتصاد خاصی در این میان در جریان است. افرادی هم هستند که ظاهراً بلاگر شغل خاصی نیستند و فقط از زندگی شخصی خود تولید محتوا می‌کنند که به آن‌ها بلاگر‌های سبک زندگی گفته می‌شود و آن‌ها هم، از این شرکت‌ها و افراد مختلف استفاده می‌کنند برای این که بتوانند بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشند. چون می‌دانند که استفاده از تأثیرات مختلف چگونه می‌توانند روی پیام اثر گذار باشند. به همین دلیل، پدیده بلاگری که ساده به نظر می‌رسد زیرشاخه‌های زیادی دارد و بخش فراوانی از آن، جنبه‌های اقتصادی دارد و بخش دیگری از آن، جنبه‌های آموزشی و فرهنگی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • دروغ‌پردازی با عکس ۷ سال پیش پارک دانشجو
  • بزرگداشت مفاخر و مشاهیر، غنی سازی فرهنگی است
  • برگزاری کارگاه روایت دختر ایرانی درارومیه
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری