Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-15@05:24:27 GMT

یدالله ثمره درگذشت

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۶۹۰۱

به گزارش ایبنا، انجمن زبان‌شناسی ایران با تسلیت این ضایعه به خانواده زنده‌یاد ثمره، اعلام کرده است که مراسم تشییع پیکر وی روز یکشنبه ۵ اسفند از مقابل فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار خواهد شد.
یدالله ثمره (متولد ۱۳۱۱، کرمان) از برجسته‌ترین زبانشناسان ایرانی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اولین رئیس انجمن زبانشناسی ایران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تخصص او در حوزه آواشناسی و واج‌شناسی بود و چندین کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی تالیف کرده‌ است. یکی از برجسته‌ترین آثار ثمره، کتاب «آواشناسی زبان فارسی» است که توسّط مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسیده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۶۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از رشته‌ زبان ‌و ادبیات فارسی کاهش یافته است

ایسنا/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌گوید: استقبال دانشجویان از رشته زبان و ادبیات فارسی در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

دکتر عادل سواعدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از معضلاتی که برای رشته ادبیات بیان می‌شود بازار کار این رشته است، ادامه داد: مسایل اقتصادی و موضوع کاریابی برای این رشته به شدت بر استقبال اندک نسل جوان از رشته ادبیات تاثیر گذاشته است.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش ‌انگیزه دانشجویان و همچنین مردم به ادبیات افزود: باید سعی کنیم افراد مستعد و علاقه‌مند به رشته زبان و ادبیات فارسی را به تحصیل در این رشته تشویق و ترغیب کنیم چراکه قطع به یقین آینده رشته ادبیات در کشور ما بهتر از وضعیت کنونی خواهد بود.

او با بیان این‌که متاسفانه سهم ادبیات معاصر در نثر و نظم با تمام گستردگی و سبک‌هایش در رشته زبان و ادبیات فارسی تنها به چهار واحد درسی محدود می‌شود، متذکر شد: این موضوع نشان‌دهنده کم‌توجهی به نویسندگی خلاق است ولی ناگفته نماند که در مقابل کم‌توجهی مراکز دانشگاهی محافل غیردانشگاهی و کانون‌های نویسندگی و... به ادبیات داستانی و نویسندگی خلاق توجه ویژه‌ای دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین با تاکید بر این‌که رشته ادبیات داستانی باید به عنوان رشته‌ای مجزا در دانشگاه‌ها تدریس شود، اظهار کرد: وقتی رشته زبان و ادبیات فارسی تدریس و خوانده ‌می‌شود اما منجر به خلاقیت ادبی در عمل نشود مثل این می‌ماند که ما اصول نظری را بخوانیم بدون آنکه آن‌ها را عملی کنیم.

سواعدی ادامه داد: اگر اصول داستان‌نویسی، اصول شاعری و اصول مقاله‌نویسی بخوانیم اما منجر به نویسندگی خلاق نشود در حد کسی خواهیم بود که مقدمات یادگیری کامپیوتر را می‌گذراند ولی پشت سیستم نمی‌نشیند. بنابراین بسیار مهم است که رشته ادبیات داستانی جدا از رشته زبان و ادبیات فارسی و به صورت مستقل تدریس شود.

او با اشاره به اینکه افرادی که مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی می‌گیرند می‌توانند ادبیات داستانی را به عنوان یک گرایش ادامه دهند، خاطر نشان کرد: در کشور ما فقط برخی دانشگاه‌های محدود و انگشت‌شمار از جمله دانشگاه شهرکرد و دانشگاه تهران رشته ادبیات داستانی را به صورت مجزا دارند.

این استادیار ادبیات فارسی با اعتقاد بر این‌که نویسندگی استعدادی نهفته در وجود انسان است، افزود: نوشتن فرآیندی است که با تمرین مداوم بهبود می‌یابد چنانکه اگر به صورت مستمر به آن پرداخته شود حتی از فردی که مختصر استعدادی داشته باشد می‌توان نویسنده ساخت.

سواعدی با تاکید بر این‌که لازم است نسل جوان به ادبیات غنی ایران بیش از پیش توجه داشته باشد، گفت: از نظر بنده در کشور ما به نویسندگان داخلی به اندازه نویسندگان خارجی توجه نشده است. از این رو، جوانان باید با نویسندگان بزرگ قدیم و همچنین نویسندگان جدید ایرانی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

ایسنا در گفت‌وگو با دکتر عادل سواعدی:

 نقد کاملا بی‌طرفانه امری ناممکن است

 نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان را دست کم گرفته‌اند

دفاع مقدس را با زبان کودکان هم روایت کنیم

کودکان باید با فلسفه عاشورا آشنا شوند

مشکل دوزبانه بودن در ادبیات کودک و نوجوان

فناوری در تقابل با انشا؟

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حقایق ناگفته رختکن تیم شکست ناپذیر آرسنال از زبان دنیس برکمپ (زیرنویس فارسی) / فیلم
  • سرود اسماء‌الحسنی به زبان فارسی + فیلم
  • آموزش زبان فارسی با سعدی
  •  به وقت پاسداشت زبان فارسی + فیلم
  • وزیر ارشاد: زبان فارسی، زبان انقلاب اسلامی است
  • ابلاغ دستورالعمل آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد
  • معاون امور بین الملل بنیاد سعدی: زبان فارسی حامل پیام انقلاب اسلامی و ایران امروز است
  • استقبال از رشته‌ زبان ‌و ادبیات فارسی کاهش یافته است
  • نماهنگ بهترین حال برای نوروز ۱۴۰۳
  • فیلم| صحبت‌های یاسمین مقبلی به زبان فارسی قبل از اعزام به فضا