Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@20:56:31 GMT

تغییر کنکور تنها بر مشکلات کنکوری‌ها افزود!

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۶۹۶۵

نه کنکور مساله تازه و نویی برای ایرانیان است و نه تغییرات گاه و بی گاه در آن، اما به رغم هم اینها، کنکور ۹۸ را می‌بایست یکی از سخت‌ترین کنکور‌ها برای متقاضیان ورود به دانشگاه خواند.
به گزارش «تابناک»، هر چه به روز‌های پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم، به رسم قدیم، فشار بر ثبت نام کنندگان در کنکور سراسری افزوده می‌شود تا جایی تغییر دادن برنامه‌های هر سال نوروزی در خانه‌هایی که پشت کنکوری دارند، برای همه مان امری آشناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقدمه چینی رایجی در خانواده‌های ایرانی برای حضور موفق یکی از اعضایشان که در کنکور ثبت نام کرده و قصد دارد با بهره بردن از فرصت تعطیلات طولانی مدت سال نو، بیش از پیش مهیای حضور در این آزمون دشوار شود.
رویدادی که قرار است در سال ۹۸ متفاوت از همیشه برگزار شود چراکه بر اساس تصمیم مسئولان، کنکور تغییراتی به خود دیده و تنها در گزینش ۱۵ درصد ورودی‌های دانشگاه‌ها موثر است و مابقی ظرفیت دانشگاه‌ها قرار است با توجه به سوابق تحصیلی متقاضیان پر شود.
تغییری که برخی حدس می‌زنند موجب فشرده شدن و تنگاتنگ‌تر شدن رقابت در کنکور خواهد شد و همین کافی است تا کنکوری‌ها بیش از پیش نگران شوند. نگرانی بزرگی که ایجاب می‌کند برنامه ریزی آمادگی حضور در این آزمون، فشرده‌تر از قبل شود، اما نه زمانی که مسئولان می‌گویند کنکور تمام شد و چیزی زیادی از آن باقی نمانده!
اظهار نظری که موجب می‌شود در خانه ماندن، بهره نبردن از فرصت تفریح در تعطیلات نوروزی و درس خواندن، غیر عقلانی جلوه کند و همه چیز را دستخوش تغییر کند؛ تغییری که ممکن است تا زمان اعلام نتایج کنکور ۹۸ درکش ساده هم نباشد، اگرچه آن زمان دیگر کار از کار گذشته است.
وضعیتی که اگر بدانیم مهم‌ترین رشته‌های دانشگاه‌ها برای متقاضیان دانشجو شدن تحت تاثیر آن خواهد بود، مهم‌تر هم جلوه می‌کند؛ تاثیر در قبولی یا عدم قبولی افراد در رشته‌هایی که درست یا غلط، بیشترین متقاضی را در کشورمان دارند و اغلب بازار کاری بهتری پیش روی فارغ التحصیلان آن‌ها قرار دارد.
رشته‌هایی که به رغم تغییرات پر سر و صدای کنکور ۹۸، قبولی در آن‌ها از مسیر کنکور ممکن است؛ آن هم نه کنکوری معمولی، که کنکوری فشرده‌تر و پر تقاضا تر. کنکوری که می‌بایست برای موفقیت در آن به همان اندازه‌ای تلاش کرد که طی سال‌های گذشته تلاش نیاز بود و چه بسا حتی بیشتر، اما بسیاری فکر می‌کنند که برچیده شده چراکه از زبان امثال وزیر آموزش و پرورش شنیده اند که "خداحافظ_کنکور!  

منبع: تابناک

کلیدواژه: کنکور 98 سخت نوروز پشت کنکوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۶۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تغییرات کنکور؛ «نه» مردان به شغل معلمی

در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آن‌ها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. همچنین در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

به گزارش ایسنا، بر این اساس زنان با پیشتازی ۳۲ درصدی بیشتری متقاضی ورود به دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم رجایی هستند و مردان تمایل چندانی برای ورود به شغل معلمی ندارند.

در ماده ۱۶ این نظام نامه به صراحت قید شده است که حداکثر سن مجاز برای ثبت‌نام در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، ۲۴ سال تمام است که مبنای آن اول مهرماه هرسال تحصیلی در نظر گرفته می‌شود و این شرط برای متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و پس از آن اعمال می‌شود. بر این اساس سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از این پس بسته می‌شود و بالای ۲۴ ساله‌ها دیگر نمی‌توانند در دانشگاه فرهنگیان درس «معلمی» بخوانند.

بر اساس «نظام نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش» که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، از امسال به بعد، دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانشجو کنکور اختصاصی و مجزا از کنکور سراسری برگزار می‌کند.

این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور به صورت سالانه یک‌بار و مستقل از آزمون سراسری برگزار می‌شود؛ اما از آنجا که امسال اولین سال اجرای این مصوبه و برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم و مجزا از کنکور سراسری است، زمان برگزاری این کنکور در سال ۱۴۰۳ را همزمان با کنکور سراسری تعیین است و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

دفترچه سوالات کنکور فرهنگیان نیز در قالب یک دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم، علاوه بر دفترچه‌هایی که به داوطلبان در هر یک از گروه‌های آزمایشی تحویل می‌شود، در روز آزمون توزیع می‌شود.

همچنین آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان، زیرگروه ندارد و در سال ۱۴۰۳ پذیرش دانشجو معلم همانند آزمون سراسری بر مبنای گروه آزمایشی انجام می‌شود.

کنکور تربیت معلم دو مرحله‌ای است و شامل یک بخش آزمون کتبی و یک بخش ارزیابی تکمیلی می‌شود. به این معنا که افراد در صورت قبولی در آزمون کتبی برای ارزیابی تکمیلی، انجام مصاحبه، انجام گزینش و احراز صلاحیت اشتغال در حرفه معلمی به صورت چند برابر ظرفیت فراخوانده می‌شوند و در صورت قبولی در این ارزیابی تکمیلی می‌توانند برای معلم شدن به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی راه یابند.

داوطلبان می‌توانند یکی از پنج رشته تجربی، ریاضی، انسانی، هنر یا زبان را برای شرکت در کنکور تربیت معلم انتخاب کنند. کنکور کتبی تربیت معلم نیز خود شامل دو بخش می‌شود که یک بخش آن معطوف به سوالات چهارگزینه‌ای علمی درباره دروس یکی از پنج رشته انتخابی داوطلب می‌شود و بخش دیگر معطوف به سوالات چهارگزینه‌ای با دو عنوان «هوش و استعداد معلمی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» در راستای ارزیابی شایستگی‌های معلمی داوطلب می‌شود.

ضرایب دروس رشته‌های مختلف اعم از ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان در کنکور «تربیت معلم» همانند ضرایب دروس این رشته‌ها در کنکور سراسری است، اما ضرایب مواد امتحانی ویژه دفترچه آزمون اختصاصی تربیت معلم متفاوت است و «هوش و استعداد معلمی» با ضریب ۳، «تعلیم و تربیت اسلامی» با ضریب ۲ در نظر گرفته شده است.

در واقع قبولی در دانشگاه فرهنگیان بستگی به سه مولفه یعنی تراز افراد در کنکور تربیت معلم که شامل سوالات مربوط به گروه آزمایشی (تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجی) و نیز سوالات بخش «هوش و استعداد معلمی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» می‌شود، تاثیر قطعی سابقه تحصیلی داوطلبان و نیز وضعیت ارزیابی شایستگی معلمی آن‌ها دارد.

بر این اساس داوطلبان باید علاوه بر شرکت در کنکور و آزمون کتبی، در مصاحبه نیز شرکت کنند تا شایستگی آن‌ها برای معلم شدن ارزیابی و محرز شود. در این ارزیابی شایستگی معلمی که توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال و یا در بازه زمانی اجرای آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود، دو بخش شایستگی‌های عمومی و تخصصی داوطلبان مورد ارزیابی قرار می­‌گیرد.

سازمان سنجش آموزش کشور باید حداکثر ۳۰ روز کاری پس از برگزاری آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان، به میزان چند برابر ظرفیت رشته محل‌های اعلامی، داوطلبان را جهت بررسی ارزیابی شایستگی معلمی به وزارت آموزش و پرورش معرفی کند.

برای کنکور ۱۴۰۳ ضرایب دروس این آزمون برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی (به­ جز دروس ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم) همانند ضرایب آزمون سراسری خواهد بود؛ اما وزارت آموزش و پرورش مکلف است برای سنوات بعدی؛ میزان تأثیر نمرات و امتیازات، مواد و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت­ معلم، زمان، روش پذیرش و شرایط و ضوابط مربوطه را یک­سال پیش از آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان تعیین و برای تصویب به ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

سهم سابقه تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ تربیت معلم نیز همانند کنکور سراسری، ۵۰ درصد و سهم مصاحبه و ارزیابی شایستگی معلمی داوطلبان ۲۵ درصد است؛ بنابراین آزمون کتبی کنکور تربیت معلم سهمی ۲۵ درصدی دارد؛ اما از آنجا که دفترچه سوالات کنکور تربیت معلم شامل دو بخش، یک بخش مربوط به سوالات علمی و متناسب با یکی از پنج رشته تحصیلی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان و بخش دیگر مربوط به شایستگی‌های مورد نیاز برای معلمی اعم از «هوش و استعداد معلمی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» می‌شود؛ سهم ۲۵ درصدی سوالات کنکور تربیت معلم نیز در این دو بخش تقسیم شده است؛ به طوری که سوالات چهارگزینه‌ای دفترچه کنکور تربیت معلم که معطوف به یکی از پنج رشته یاد شده می‌شود، سهم ۱۵ درصدی و سوالات مربوط به شایستگی معلمی سهم ۱۰ درصدی دارد و مجموعا هر دو بخش سهم ۲۵ درصدی برای قبولی فرد در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • مدیریت اضطراب دانش آموزان کنکوری
  • صدور کارت برای بیش از ۱۹ هزار کنکوری در کهگیلویه و بویراحمد
  • بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سؤالات کنکوری
  • بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری
  • تشریح اقدامات پلیس فتا درمورد کنکور/ بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری
  • بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری + جزئیات | شناسایی ۳۰۰ فقره تارنمای فعال در این زمینه
  • ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری بازداشت شدند
  • آخرین تغییرات کنکور؛ «نه» مردان به شغل معلمی
  • هشدار پلیس فتا به کنکوری‌ها
  • نکات ویژه کنکوری‌ها برای پذیرش در آزمون فرهنگیان