Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@08:30:37 GMT

دریافت مالیات از بانک مرکزی؛ خوب یا بد؟

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۷۵۵۱

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، بر اساس ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت کلیه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها که در بودجه کل کشور برای آنها سود ویژه پیش‌بینی می‌شود موظف به واریز مالیات علی الحساب و سود سهام علی الحساب بودجه مصوب به‌صورت یک دوازدهم در هر ماه می‌باشند. نمایندگان در بهمن ماه در اصلاحیه بودجه 97 بانک مرکزی را موظف کردند همانند شرکتهای دولتی اما با تخفیف 50 درصدی سود سهام و مالیات علی الحساب پیش بینی شده را تا 15بهمن تصفیه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک مرکزی چند نوع موجودی دارد؟

بانک مرکزی دو نوع موجودی دارد: 1. یکی مبالغی که متعلق به خود او نیست و موظف به نگه داری آن می باشد همانند ذخیره قانونی که بانکها در نزد بانک مرکزی موجود دارند و به عنوان درآمد برای بانک مرکزی محسوب نمی شود 2. از سوی دیگر بانک مرکزی همانند سایر شرکتها درآمدها و سودها و هزینه هایی را در ترازنامه برای خود رقم می زند همانند سود حاصل از فروش و تسعیر ارز، بهره ای که از بانکها بابت نرخ اضافه برداشت دریافت می کند، شرکتهایی وابسته به بانک مرکزی که برای آن درآمد زایی دارند همانند شاپرک. هزینه های بانک مرکزی نیز به مانند سایر شرکتها هزینه پرسنل و... دانست. بنابراین ما به تفاوت این سود و هزینه مشمول مالیات می شود.

تا قبل از اجبار مجلس بانک مرکزی بر خلاف همه شرکتهای دولتی این مالیات را در آخر سال مالی پس محاسبه سود و زیان پرداخت می کرد اما بر اساس این طرح بانک مرکزی موظف می شود همانند سایر شرکتهای دولتی دیگر مالیات خود را زودتر موعد بپردازد.بدین گونه که مالیات خود را اول هر ماه به شکل علی الحساب پرداخت کند و در آخر سال مالی با توجه به ترازنامه و صورت و سود وزیان محقق شده میزان مالیات را تسویه و کم و زیاد آن حساب بشود.

همتی: عملکرد ارزی بانک مرکزی 2,400 میلیارد تومان منفی است

این طرح از همان ابتدا با مخالفت بانک مرکزی مواجه شد. همتی خطاب به نمایندگان گفته بود: 18 هزار و 600 میلیارد تومان سود از بابت خرید و فروش ارز برای بانک مرکزی پیش‌بینی شده و همین باعث افزایش 6 تا 7 درصدی پایه پولی و نقدینگی در پایان سال می‌شود چراکه نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی 2,400 میلیارد تومان منفی است لذا ما اصلاً چنین درآمدی نخواهیم داشت و گذاشتن چنین مبلغی در بودجه بانک مرکزی اشتباه است و منجر به افزایش پایه پولی می‌شود.

البته در همین جلسه محمد حسینی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سخنان همتی را رد و اذعان کرد درآمد های پیش بینی شده برای بانک مرکزی محقق می شود.

تورم؛ مهم ترین دلیل مخالفان

مهم ترین انتقادی که به این طرح وارد است و رئیس کل بانک مرکزی نیز به آن اشاره داشته بحث رشد پایه پولی و تورم زائی است چراکه بانک مرکزی مجبور است برای تهیه این مبلغ، پول چاپ کند. این پول اما اصطلاحاً پول پر قدرتی خواهد بود و با توجه به ضریب فزاینده‌ای که دارد می‌تواند تا شش - هفت برابر نقدینگی ایجاد کند.به گفته برخی کارشناسان این کار مستلزم نقدینگی حدود سه تا 3.5 درصد و ایجاد تورم است. و تزریق این حجم از نقدینگی باعث ایجاد سه تا 3.5 درصد تورم اضافه خواهد شد

بیانیه بانک مرکزی: تا محقق نشود پرداخت نمی کنیم

بانک مرکزی اما بر مواضع خود پافشاری می کند در بیانیه ای اعلام کرد اگر هم شورای نگهبان این طرح را تصویب کند ما زیربار آن نمی رویم و اعلام کرده است: بانک مرکزی به علت حساسیتی که نسبت به تأثیرات انتشار پول پرقدرت در نقدینگی دارد هرگونه پرداخت را موکول به تحقق سود خواهد کرد. لذا بانک مرکزی تلاش می‌کند با تأمین میزان بیشتری از ارز مورد نیاز متقاضیان در هفته های پیش رو و درحد میزان تحقق، نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت حاصله اقدام کند.

یک راه حل: تفکیک درآمدهای عملیاتی و سود ده بانک مرکزی

از مجموعه درآمدهایی هایی که بانک مرکزی عایدش می شود می توان آن بخشی که سوده و دارای ارزش افزوده است را مشمول و غیر آن را به خاطر غیرواقعی بودن و خطر خلق پول از مالیات معاف کرد. بنابراین پرداخت خط اعتباری به بانک‌ها و تنزیل اسناد و سود شرکتهای وابسته به بانک مرکزی، که اینها درآمدهای عملیاتی محسوب می شود در اصل کالا یا خدماتی تولید شده است می‌تواند مشمول مالیات شود و مشکلی برای بانک مرکزی ایجاد نخواهد کرد.

اما از سوی دیگر درآمدهایی همچون رشد تجدید ارزیابی دارایی‌های خود مالیات پرداخت کند جزو فعالیت غیر سودده و عملیاتی محسوب می شود بنابراین خطر نقدینگی و پایه پولی را به همراه دارد چرا که فقط ارزش این دارایی‌ها افزایش یافته و درآمدی از بخش واقعی اقتصاد به دست نیامده است. بنابراین در واقع اگر تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک مرکزی وضع بشود، بانک مرکزی باید پول جدید تزریق کند و بانک‌های مرکزی در دنیا نیز از پرداخت چنین مالیاتی معاف هستند.

درآمدزایی زودهنگام برای خزانه؛ رد پای دولت در پیشنهاد این طرح

یکی از فواید این طرح درآمدزایی زودهنگام برای خزانه است. چراکه در حالت سابق می بایست سال مالی بانک مرکزی به اتمام می رسید و سپس بعد از بررسی ترازنامه ای و تشخیص سود مالیات بانک مرکزی پرداخت می شد در حالی که در این حالت زودتر مالیات هنگفت بانک مرکزی در جیب خزانه می رود.

یک نکته دیگر آن است که عمده فایده این طرح متوجه دولت برای کسری بودجه خود و مزیت ویژه ای را برای مجلس و دیگر قوا و نهادها را به همراه ندارد بنابراین احتمالا می توان دولت را به عنوان عمده ذی نفع در این قضیه قلمداد کرد و پیشنهاد این طرح از سوی دولت محتمل دانست.

کسری بی سابقه بودجه 97

بانک مرکزی ایران روز یکشنبه 21 بهمن ماه گزارش 9 ماهه امسال اقتصاد کشور را منتشر کرد که بر اساس آن تراز عملیاتی و سرمایه‌ای ایران در این دوره بیش از 45 هزار میلیارد تومان کسری داشته است، این رقم بی سابقه است چراکه بر اساس قانون بودجه 97 پیش بینی شده بود که کسری بودجه تنها 24.4 هزار میلیارد تومان باشد.

جمع بندی؛ مثبت بودن اخذ مالیات از بانک مرکزی با  2شرط

اما در جمع بندی می توان گفت درست است که بانک مرکزی به عنوان یک شرکت سهامی تلقی می شود و هر شرکت سهامی به خاطر مزیت گردش سرمایه خود مایل است مالیات را آخر سال مالی پرداخت کند تا اینکه به شکل علی الحساب و یک دوازدهم ولی این نکته را باید مد نظر داشت که بانک مرکزی به علت جایگاه تنظیمی و نظارتی خود با سایر شرکتها فرق اساسی دارد و هدفش قاعدتا بنگاه داری و بیزینس نیست.

بنابراین به دغدغه رئیس کل بانک مرکزی در زمینه رشد پایه پولی و تورم نباید بی توجه بود. بنابراین پیشنهاد کارشناسی آن است که اولا؛ حجم انباشت شده مالیاتهای پرداخت نشده بانک مرکزی در ماه های گذشته به صورت دفعی و یکباره وارد چرخه اقتصاد نشود بلکه به شکل تدریجی تزریق شود. ثانیا؛ حتی المقدور از درآمدهای سود ده و مولد بانک مرکزی که به آن اشاره شد مالیات دریافت شود تا مالیات بر اساس یک ارزش افزوده محاسبه شود تا موجب نقدینگی و خلق پول نشود.

از سوی دیگر باشرایط تحریم پیش رو و کاهش فروش نفت پیش بینی کسری بودجه 98 را دور از انتظار نمی کند لازم تا حد توان دولت خزانه خود را از منابع مختلف از جمله منابع بانک مرکزی تقویت و درآمدزایی زودهنگام برای خزانه خود رقم بزند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۷۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال چند ماه می‌توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟

مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری قابل پرداخت است و مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جز سوابق پرداخت حق‌بیمه محسوب می‌شود.

به گزارش شرق، سازمان ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامین اجتماعی در راستای برقراری بیمه بیکاری افراد تحت پوشش در صورت برخورداری از شرایط لازم، به برخی از سوالات مطرح شده از سوی جامعه هدف پاسخ داده است.

«بیمه بیکاری» یکی از حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی نسبت به بیمه‌شدگان بیکار است که هدف از آن این است که با پرداخت مقرری مربوطه، بخشی از زیان‌های وارده به کارگران که ناشی از بیکاری غیرارادی و ناخواسته آنان است، جبران شود. بیمه‌شده بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری کسی است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشد.

مطابق ماده یک قانون بیمه بیکاری، افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند. علاوه بر این با توجه به ماده «۶» قانون مزبور، بیمه‌شدگان بیکار باید حداقل ۶ ماه سابقه اشتغال و پرداخت حق بیمه را دارا باشند و حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری، مراتب بیکاری خود را به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.

البته افرادی که به علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی و... بیکار می‌شوند از شرط ۶ ماه سابقه مورد نیاز موضوع ماده اخیرالذکر معاف هستند.

مطابق ماده هفت قانون بیمه بیکاری نیز مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری با توجه به میزان سابقه پرداخت حق بیمه و وضعیت تجرد، تاهل یا تکفل بیمه شده تعیین می‌شود. بر این اساس جمع مدت پرداخت مقرری برای مجردین حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکفلین حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه است.

مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری قابل پرداخت است و مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جز سوابق پرداخت حق‌بیمه محسوب می‌شود.

در صورتی که فرد دریافت‌کننده مقرری بیمه بیکاری مجددا اشتغال به کار یابد، بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری کند، از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود، با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد، فوت کند یا از حداکثر مدت استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری استفاده کند، مقرری بیمه بیکاری او قطع خواهد شد. همچنین درصورتیکه پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری مشخص شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از میل و اراده او بوده، موظف به استرداد وجوه دریافتی به سازمان تامین اجتماعی خواهد بود و در مواردی که بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار قبلی خود بازمی‌گردند نیز مکلف به بازپرداخت مقرری بیمه بیکاری دریافتی به سازمان تامین اجتماعی هستند.

در ادامه سازمان ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تامین اجتماعی به برخی از سوالات احتمالی مطرح شده از سوی مردم پاسخ داده است:

معلمان مدارس غیرانتفاعی در چه صورتی مشمول بیمه بیکاری هستند؟

افراد شاغل در کار‌های مدت معین که کارگاه محل اشتغال آنان صرفاً در دوره خاص دایر است مانند مدارس غیرانتفاعی، مهد کودک‌های آموزش و پرورش و...، چنانچه در اثنای دوره فعالیت کارگاه بیکار شوند، با حفظ سایر شرایط قانونی محق به دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

پس از پایان مدت مرخصی زایمان به بیمه‌شده بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

درصورتی که بیکاری خارج از میل و اراده بیمه شده باشد، با احراز سایر شرایط و ضوابط قانونی امکان بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری وجود دارد.

جدول تعیین مدت زمان دریافت بیمه بیکاری

دیگر خبرها

  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • بلمبارد چیست ؟
  • روسیه برای دریافت پول فروش نفت به مشکل خورد
  • امسال چند ماه می‌توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟
  • جزییات وام ازدواج ۱۴۰۳؛ پرداخت فقط با یک ضامن!
  • ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از ابر بدهکاران مالیاتی اخذ شد/ پرداخت کالابرگ و مطالبات گندمکاران با مالیات مردم
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند
  • جزئیات مالیات کارگران و کارمندان در سال 1403 / سقف معافیت مالیات حقوق ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ازدواج به شبکه بانکی/ تخلفات وام ازدواج را گزارش دهید
  • شرایط دریافت ۷۰۰ میلیون تومان وام ازدواج اعلام شد/ شرط مهم برای پرداخت وام سه میلیاردی به خانواده‌های فاقد مسکن/ وام فرزندآوری چند میلیون تومان شد؟