Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:25:52 GMT

سم زدایی دوستداران طبیعت از یک بوستان در مازندران

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۸۳۰۹

سم زدایی دوستداران طبیعت از یک بوستان در مازندران

ساری - ایرنا - جمعی از دوستداران طبیعت عصر جمعه برای پاک نگه داشتن محیط زیست و فرهنگ سازی برای شهروندان ، فیلتر های سیگار را از گلستان نوشیروانی بابل جمع آوری کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، فیلتر سیگار از الیافی به نام ' استات سلولز ' ساخته می شود که نوعی پلیمر غیر قابل تجزیه و سمی است.
فیلترهای سیگار وقتی در طبیعت رها می شوند به خاطر تجزیه‌پذیری در آنجا باقی می مانند و بر اثر بارندگی سم آن وارد خاک شده و آن را به صورت افقی و عمقی آلوده می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انجام آزمایشات مختلف نشان داده است در داخل فیلتر سیگار پس از مصرف بین 2 تا سه هزار ماده خطرناک اعم از فلزات سنگینی چون کروم، مس و سرب وجود دارد که با رهاسازی آن در طبیعت ، حیات وحش هم به خاطر استفاده از آن در معرض تهدید قرار گرفته و به مرور زمان تنوع زیستی به خطر می افتد.
همچنین فیلترهای سیگار در صورتی که در آب رها شوند مورد مصرف آبزیان قرار گرفته و سم موجود در آن وارد چرخه غذایی انسان ها می شود.
مازندرانی های دوستدار طبیعت بر با توجه به شناختی که از این ماده خطرناک داشتند در قالب سازمان مردم نهاد به نام ' رفتگران طبیعت مازندران ' طرح پاکسازی طبیعت از فیلترهای سیگار را در دستور کار قرار دادند و عصر امروز در سلسله اقداماتشان برای این منظور به گلستان نوشیروانی بابل رسیدند.
** پیوند دوستی ها
ماکان جواد نژاد یکی از اعضای گروه در حاشیه جمع آوری فیلتر سیگار در محوطه پارک نوشیروانی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: امروز جمعی از اعضای 150 نفره رفتگران طبیعت مازندران با هدف فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به شهروندان در این برنامه حضور یافتند و فیلترهای سیگار این محوطه را جمع کردند.
وی افزود : سازمان مردم نهاد رفتگران طبیعت مازندران در سال 91 تاسیس شد و در سال 1395 به شماره 1245 به ثبت رسید.
این دوستدار طبیعت مازندرانی اظهار داشت : اعضای این گروه از سراسر مازندران هستند و برابر برنامه در تمامی شهرها حضور می یابند و با جمع آوری زباله از ساحل دریا، پارک های جنگلی، مناطق گردشگر پذیر و همچنین حاشیه جاده ها به پاکسازی طبیعت کمک می کنند.
وی افزود : اعضای گروه تاکنون با جمع آوری درب بطری ها از طبیعت ، 19 دستگاه ویلچر برای افراد نیازمندی که خود اعضای گروه شناسایی می کنند، تهیه کرده و در اختیار آنان قرار دادند.
جوادنژاد گفت : به طور تقریبی با 300 کیلو گرم درب باطری یک ویلچر برای نیازمندان تهیه می کنیم.
** چرخه میکروب ساز تا عمق زندگی
پروفسور قاسم نجف پور عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فیلتر سیگار از خود سیگار خطرناک تر است و رها کردن آن تبعات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می کند.
وی افزود : اگر فیلتر سیگار در طبیعت رها شود ، با بارش باران مواد سمی آن وارد چرخه غذایی شده و سپس باعث بروز چهار هزار میکروب می شود.
این استاد ممتاز بیوتکنولوژی شمال کشور اظهار داشت : این میکروب ها هر کدام ناقل بیماری های مختلفی است که می تواند باعث تهدید سرطان های مختلف برای انسان شود.
7343/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي رفتگران طبيعت بابل مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۸۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه اجتماعی « ایکس » در پاکستان فیلتر شد

وزارت کشور پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد دسترسی به شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) را در زمان برگزاری انتخابات در فوریه، به دلایل امنیت ملی، مسدود کرده است.   به گزارش ایسنا، کاربران در پاکستان، از اواسط فوریه، مشکلاتی را در استفاده از شبکه اجتماعی «ایکس» گزارش کرده بودند اما دولت این کشور تاکنون، هیچ خبر رسمی را در این باره اعلام نکرده بود.   وزارت کشور پاکستان روز چهارشنبه، در سند مکتوبی به دادگاه عالی اسلام آباد، مسدود شدن دسترسی به این پلتفرم را اعلام کرد. عبدالمعز جفری، فعال و یکی از درخواست کنندگان رفع فیلتر «ایکس»، گفت: دادگاه دیگری به دولت گفته است ظرف مدت یک هفته، درباره این ممنوعیت، تجدیدنظر کند.   وزارت کشور پاکستان به دادگاه عالی اسلام آباد اعلام کرده است: ذکر این نکته، کاملا مناسب است که کوتاهی «ایکس» در رعایت دستورالعمل های قانونی دولت پاکستان و رسیدگی به نگرانی ها پیرامون سوءاستفاده از این پلتفرم، وضع این ممنوعیت را ضروری کرد.   این نهاد اعلام کرد «ایکس» تمایلی به حل این موضوع نداشته است اما شرکت «ایکس» در این باره، اظهارنظر نکرد.   در گزارش وزارت کشور پاکستان آمده است: تصمیم برای ممنوعیت «ایکس» در پاکستان، در راستای حفظ امنیت ملی، حفظ نظم عمومی و حفظ یکپارچگی کشور، گرفته شد.   بر اساس گزارش رویترز، دسترسی به شبکه اجتماعی «ایکس» از زمان برگزاری انتخابات سراسری در هشتم فوریه، محدود مانده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • Threads فیلتر جدیدی را برای جستجو آزمایش می‌کند
  • کشف بیش از ۴۵ هزار نخ سیگار قاچاق در چهابرج
  • اجرای نخستین پویش جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در گلبهار
  • ایکس در پاکستان فیلتر شد
  • کشف سیگار و تنباکوی قاچاق در گرگان
  • «ایکس» در این کشور فیلتر شد
  • شبکه اجتماعی « ایکس » در پاکستان فیلتر شد
  • بازگشت نساجی به خانه برای دیدار حساس با تراکتور
  • هشدار ترسناک دانشمندان در مورد استفاده از ویپ
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند