Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اورانوس و نپتون مانند زمین تنوع فصل‌ها دارند، که احتمالا برخی از ویژگی‌های موجود در جو را هم به وجود می‌آورد اما فصل‌های آن‌ها خیلی طولانی‌تر از زمین است.

دیدگاه جدید هابل از نپتون طوفان تاریک را در در بالای مرکز این سیاره نشان می‌دهد؛ ظاهر شدن در تابستان این سیاره، چهارمین و آخرین گرداب تاریک اسرارآمیز است که توسط هابل از سال ۱۹۹۳ گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ طوفان تاریک دیگر توسط فضاپیمای وایجر ۲ در سال ۱۹۸۹ توسط سیاره دور پرواز رصد شده است و از آن زمان تنها Hubble دارای حساسیت در نور آبی برای ردیابی این ویژگی هاست که به سرعت ظاهر و محو شده اند.

مطالعاتی که توسط دانشگاه برکلی کالیفرنیا انجام شد و یک دانشجوی کارشناسی ارشد برآورد کرد که لکه‌های تیره هر ۴ تا ۶ سال در عرض‌های مختلف ظاهر می‌شوند و پس از حدود ۲سال ناپدید می‌شوند.

هابل آخرین طوفان را در سپتامبر ۲۰۱۸ در نیمکره شمالی نپتون کشف کرد؛ این ویژگی تقریبا در امتداد ۶، ۸۰۰ مایلی است.

در سمت راست بخش تاریک، ابر‌های همراه دیده می‌شود؛ هابل ابر‌های مشابهی را که همراه با گرداب‌های قبلی هستند، مشاهده کرده است؛ ابر‌های روشن زمانی شکل می‌گیرند که جریان هوا دارای اختلال باشد و به سمت گرد و غبار تاریک حرکت می‌کند، این شرایط باعث می‌شود گاز‌ها به یخ کریستال یخ متان تبدیل شون؛ این ابر‌ها شبیه به ابر‌هایی هستند که وقتی هوا روی کوه‌های زمین تحت فشار قرار می‌گیرد هر چند نپتون دارای سطح جامد نیست. (ابر طولانی و نازک به سمت چپ نقطه تاریک یک ویژگی گذرا است که بخشی از سیستم طوفان محسوب نمی‌شود.

مشخص نیست که چگونه این طوفان شکل می‌گیرد، اما مانند نقطه قرمز بزرگ مشتری، گرد و غبار‌های تاریک در جهت ضد سیکلونی چرخش می‌یابند و به نظر می‌رسد که مواد را از سطوح عمیق‌تر در فضای یخ غول پیکر کاسته اند.

مشاهدات هابل نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۶، فعالیت ابر در منطقه پیش از ظهور گرداب افزایش یافته است؛ تصاویر نشان می‌دهد که گرداب‌ها احتمالا در جو نپتون عمیق‌تر می‌شوند و تنها زمانی که بالای طوفان به ارتفاعات بالاتری می‌رسد قابل رویت می‌شود؛ عکس فوری از اورانوس، مانند تصویر نپتون، یک ویژگی غالب آن هم ابر‌های طوفانی وسیع در سراسر قطب شمال را نشان می‌دهد.

دانشمندان معتقدند این ویژگی جدید، نتیجه چرخش منحصر به فرد اورانوس است؛ بر خلاف هر سیاره دیگر در منظومه شمسی، اورانوس تقریبا شیبدار است و دلیل این شیب افراطی، در تابستان، خورشید به طور مستقیم به قطب شمال می‌تابد؛ اورانوس اکنون به وسط فصل تابستان نزدیک می‌شود و در منطقه قطبی بیشتر به چشم می‌خورد؛ این هود قطبی ممکن است بواسطه تغییر فصلی جریان جوی ایجاد کند.

در نزدیکی لبه طوفان قطبی یک ابر بزرگ و متان یخی وجود دارد که گاهی اوقات به اندازه کافی روشن است و توسط ستاره شناسان آماتور عکس از آن گرفته می‌شو و یک باند ابر باریک سیاره‌ای را در شمال استوا قرار می‌دهد؛ این یک رمز و راز است که چگونه گروه‌هایی مانند این محدود به پهنای باریک هستند، چرا که اورانوس و نپتون دارای جت‌های باد بسیار وسیع هستند.

هر ۲ سیاره به عنوان سیارات غول پیکر یخ طبقه بندی می‌شوند؛ آن‌ها هیچ سطح جامد ندارند، بلکه هلیوم را در اطراف به شکل محلی غنی از آب دارند که شاید در اطراف یک هسته سنگی پیچیده شود؛ متان اتم نور قرمز را جذب می‌کند، اما اجازه می‌دهد نور سبز آبی به فضا منعکس شود و هر سیاره به رنگی دیده شود.

تصاویر جدید نپتون و اورانوس از برنامه «حباب خارج از سیاره» (OPAL)، یک پروژه طولانی مدت هابل است که به رهبری امی سیمون از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرینبلد، مریلند، که سالانه نقشه‌های جهانی بیرونی منظومه شمسی ما را به تصویر می‌کشد، دریافت شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۸۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم!/ علاقه‌مند به مسائل سیاسی روز هستم

افشین علا شاعر و نامزد چهره سال هفته هنر انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره نگاه جامعه به اشعارش گفت: «هر کسی از ظن خود شد یار من»، من خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم حال شاید برخی اشعار بیشتر به چشم بیاید، ولی نگاهم یک بعدی نیست!

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خود را شاعر سیاسی می‌داند یا خیر، گفت: من در این چند سال خیلی جدی در عرصه ادبیات کار کردم، تنوع شعری از ادبیات کودک تا غزل و رویکردهای تغزلی عاشقانه، اجتماعی،‌خانوادگی و عاطفی داشتم در کنارش چون خیلی سال‌های دور نیز علاقه‌مند به مضامین سیاسی بودم، قطعا طرفدار ورود به این مضامین هم هستم و آنها را وارد دایره ادبیات می‌کنم.

علا با تأکید براینکه تصور نمی‌کند وقایع سیاسی روز با مضامین شعری در تضاد باشد، گفت: ما در عرصه مشروطه هم اشعار سیاسی پیرامون مسائل روز داشتیم و شعرا در آن زمان اشعار سیاسی می‌سرودند، من هم در عرصه‌هایی که علاقه دارم ورود می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از «سربازنامه» که شامل سروده هایی درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود، منظومه دیگری نیز در دست کار دارد یا خیر، گفت: بله؛ اشعاری در دست کار دارم.

گفتنی است، سربازنامه منظومه‌ای است حماسی، ملی و آیینی. تلفیقی از اسلوب متون منظوم فارسی پیرامون افسانه‌ها و اساطیر باستان و آموزه‌های دینی و انقلابی امروز ایران زمین. با این تفاوت که روایت این منظومه نه بازنویسی افسانه‌های دوردست و کهن است و نه قهرمان آن اسطوره ایست خیالی. داستان سربازنامه صرفنظر از آرایه‌ها و استعاره‌های شاعرانه روایتی مستند و واقعی از حماسه‌هایی است که در سال‌های اخیر پیش چشم ایرانیان و جهانیان به وقوع پیوسته است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید؛ تازه‌ترین شعر علا به مساله اخیر پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه اختصاص داشت که در ادامه می‌خوانید؛

????ناقوس مرگ????

بنگر چه‌سان تعبیر شد کابوس اسراییل
لرزید بر خود پیکر منحوس اسراییل

عمری تظاهر کرد بر روئین‌تنی اما
برداشت ایران پرده از سالوس اسراییل

دیگر به آژیر خطر هر دم کند تکرار
آهنگ مرگ خویش را ناقوس اسراییل

از پا فتاد ای خودفروشان قامت دشمن
پس دست بردارید، از پابوس اسراییل

بیم از چه دارید ای سران؟ جز عنکبوتی نیست
با بازوانی سست، اختاپوس اسراییل

محو چه‌اید ای رهبران؟ جز پای زشتی نیست
لنگان و کج زیر پر طاووس اسراییل

از عطسه‌ی چرکین غم تا خاک گردد پاک
باید که گردد ریشه‌کن ویروس اسراییل

رحمی نباید کرد بر این غاصبان وقتی
کودک‌کشی فخر است در قاموس اسراییل

ای شمس خاور سر برآر از پرده چون دیگر
دارد به پت‌پت می‌رسد فانوس اسراییل

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی
  • غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس)
  • عجیب‌ترین قمر منظومه شمسی کاوش می‌شود
  • سیل دبی نتیجه تغییرات آب و هوایی بود یا باروری ابرها؟
  • اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر
  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • نمای هیجان‌انگیز فضاپیمای ناسا از ناآرام‌ترین جای منظومه شمسی
  • خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم!/ علاقه‌مند به مسائل سیاسی روز هستم
  • خورشید پنج میلیارد سال دیگر کل زمین را خواهد بلعید