Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@22:45:07 GMT

چین و آرامکو قرارداد 10 میلیارد دلاری امضا کردند

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۸۶۸۲

به گزارش ایرنا از تارنمای 'سی ان بی سی' چین، 35 درصد از سهام شرکت جدید را که در چین ایجاد می شود آرامکو در اختیار دارد و شرکت های نورینکو و پانجین چین به ترتیب 36 و 29 درصد از سهام آن را به خود اختصاص داده اند.

هدف از ایجاد این شرکت در واقع اجرای طرح بزرگ احداث یک مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی در شهر پانجین چین است و ارزش این قرارداد به 10 میلیارد دلار می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت که خواجین آرامکو نامیده می شود دارای ظرفیت پالایشی 300 هزار بشکه نفت و تولید یک میلیون و 500 هزار تن ماده پتروشیمی اتیلن کراکر است.

عربستان بر اساس آمارهای موجود بزرگترین فروشنده نفت به چین در جهان محسوب می شود و 70 درصد از نفت انباشتی این مجتمع را تامین خواهد کرد و پیش بینی می شود این مجتمع کار خود را از سال 2024 میلادی شروع کند.

آرامکو هم پس از امضای این توافقنامه اعلام کرده که این بزرگترین طرح با سرمایه گذاری خارجی مشترک با چین محسوب می شود و نشان دهنده روابط رو به رشد اقتصادی و تجاری دو کشور است.

آرامکو در بیانیه ای آورده است قصد دارد شاخه تجاری خرده فروشی سوخت را نیز ایجاد کند بر این اساس تا پایان سال 2019 میلادی یک شرکت مشترک توسط آرامکو ، شرکت نورث خواجین و شرکت ترابری استان لیائونینگ چین ایجاد می شود که به تدریج به یک شبکه ایستگاهی فروش سوخت به صورت خرده فروشی در بازارهای هدف تبدیل خواهد شد.

عربستان سال گذشته میلادی اعلام کرد که یک سهم 400 هزار بشکه ای روزانه نفت را در پالایشگاه جزیره جوشان در استان جه جیانگ در شرق چین برعهده می گیرد و مقداری نفت نیز در اختیار گروه نفتی و انرژی رونگ شونگ چین قرار می دهد.

عربستان در حال برداشتن گام های بلندتری است آرامکو اعلام کرده که به دنبال خرید 20 درصد از سهام پالایشگاه هیوندا اویل بانک کره جنوبی است با پاکستان قرارداد ساخت یک پالایشگاه امضا کرده است و قصد دارد تامین مالی 27 میلیارد دلاری را برای مجتمع پتروشیمی در مالزی برعهده گیرد این کشور می گوید که به دنبال اجرای برخی طرح های پتروشیمی و انرژی نیز در هند است.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از روز گذشته به چین سفر کرده است سفر دو روزه او امروز به پایان می رسد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: نفت آرامکو عربستان چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۸۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۳ میلیون دلاری مکمل و دارو‌های گیاهی

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ­سید حیدر محمدی در سیزدهمین همایش طلای سبز و دوازدهمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی گفت: ما در حوزه مکمل‌ها و فرآورده‌های گیاهی خودکفا هستیم و این افتخاری برای کشور ماست، امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و این یعنی با نقطه ثقل دولت به سمت حمایت از تولید باشد و امسال مکلف هستیم تا حمایت ویژه داشته باشیم. وی افزود: هیچ اقدامی در دنیا بدون مشارکت ذی نفعان نتیجه مطلوبی ندارد و سیاست سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند مشارکت ذی نفعان را به حداکثر برساند و در بخش‌های در بدون سپاری موفق بوده و در بخش‌هایی موفق نبودیم و ما در بخش‌های حاکمیتی اجازه برون سپاری نداریم. محمدی بیان کرد: در بحث صادرات سال‌ها با کمک سندیکا اقدامات صورت می‌گرفت و شرکت‌ها گلایه‌های داشتند و تصمیم گرفتیم تا این اقدام اختیاری شود و به دنبال تسریع در صدور پروانه‌ها و الکترونیکی شدن سامانه‌ها هستیم و به دلیل حمله‌های هکری مجبور شدیم اتوماسیون اداری را از بستر اینترنت خارج کنیم که قدری سرعت ما را کند کرد و در تلاش هستیم تا شرکت‌ها از بستر اینترنت اتصال پیدا کنند. وی اظهار کرد: منع واردات رویکرد مشترک سندیکا و سازمان غذا و داروست و این سیاست را دنبال می‌کنیم و دو مجموعه موازی در گیاهان دارویی فعالیت می‌کردند که همدیگر را قبول ندارند و شنیده ایم که این دو مجموعه باهم توافق کرده اند که کمک کننده خواهد بود. محمدی بیان کرد: قول می‌دهیم که صف انتظار بررسی پرونده تولید مکمل و فرآورده‌های طبیعی تا پایان بهار به صفر برسد و یکی از انتظارات ما از ذی نفعان در تولید توسعه صادرات است، زیرا به دلیل محدودیت‌ها در قیمت و مشکلات اقتصادی توسعه صادرات به شرکت‌ها کمک می‌کند و ما آمادگی داریم در سفر‌های خارجی با کمک سندیکا‌ها نماینده شرکت‌ها را با خود همراه کنیم تا تفاهم‌نامه صادراتی منعقد شود و افزایش کیفیت در توسعه صادرات و بازار داخلی کمک کننده است. محمدی گفت: در عمق تولید باید بیشتر تلاش کنیم، در دارو شفافیت بالاست و در طول زنجیره اگر ثبت در تیتک را انجام دهیم می‌توانیم شفافیت بیشتری داشته باشیم. وی افزود: مردم به دلیل عدم اشراف از عطاری‌های خود نیاز‌های خود را تامین می‌کنند که نیاز به ساماندهی وجود دارد و اطلاع رسانی به مردم کمک کننده خواهد بود و رتبه بندی شرکت‌ها هم در حال انجام است.

دیگر خبرها

  • واردات ۸.۴ میلیارد دلاری قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲
  • قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد
  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • صادرات ۱۳ میلیون دلاری مکمل و دارو‌های گیاهی
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل قم را حل کند
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده