Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-19@14:04:29 GMT

پاسخ روحانی به نامه نماینده مشهد چه بود

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۸۷۲۵

رکنا: مواضع پینگ‌پنگی نماینده مشهد و محمود واعظی، به یک واکنش محکم از دفتر رئیس جمهوری منتهی شد. دفتر رئیس جمهوری برای اثبات کذب بودن ادعای نماینده مشهد درباره پرداخت هزار میلیارد تومان به سهامداران پدیده شاندیز، ناچار شد دو سند محرمانه را منتشر کند.

این دو سند نشان می‌دهد که برخلاف ادعای نصرالله پژمانفر، آنچه رئیس جمهوری با آن موافقت کرده است، بررسی مسأله‌ای به نام «طرح موضوع اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای پرداخت به سهامداران معسر شرکت پدیده شاندیز در جلسه سران قوا» است، نه اصل پرداخت این مبلغ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر، روحانی پس از درخواست سرپرست استانداری خراسان رضوی، از محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی خود خواسته است بررسی کند آیا می‌توان این مسأله را در نشست سران قوا مطرح کرد یا خیر؟ این همه در حالی است که مطابق اطلاعیه دفتر رئیس جمهوری، درباره موضوعاتی از این دست، در نشست سران قوا تصمیم‌گیری می‌شود و این گونه نیست که دولت به تنهایی تصمیم بگیرد و تعهد کند که چنین مبلغی پرداخته شود. حال نوبت این نماینده مشهد در مجلس است که اگر سندی در اختیار دارد، منتشر کند تا مشخص شود او برچه اساسی، دریافته است که رئیس جمهوری برای پرداخت هزار میلیارد تومان از بیت‌المال به سهامداران پدیده شاندیز، موافقت کرده یا دستوری داده است.

آغاز ماجرا

ماجرا از آنجا آغاز شد که نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مدعی شد که «در ۱۴ بهمن در نامه‌ای به سران سه قوه خواستم که باتوجه به مشکلات طولانی‌مدت سهامداران پدیده، تدبیری برای حل این مشکلات اتخاذ شود تا کام مردم در پیروزی انقلاب اسلامی شیرین شود و بتوانیم مشکلی از مشکلات مردم را حل کنیم. رئیس جمهوری روی همین نامه، دستور اختصاص هزار میلیارد تومان برای سهامداران پدیده را پیش‌بینی کردند.»

این ادعا، بویژه با توجه به سابقه پرداخت مطالبات مردم از مؤسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز که دست‌کم 15 هزار میلیارد تومان را شامل می‌شد، انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت. نه فقط در فضای مجازی، بلکه حتی جمعی از نمایندگان مجلس هم تخصیص این مبلغ برای پرداخت زیان مالی سهامداران شرکت پدیده شاندیز را ظلم ترویجی و مسیری نادرست توصیف کردند و گفتند که «باید حق مردم پرداخت شود اما نه از بیت‌المال؛ پرداخت از بیت‌المال هزینه کردن ظلمی درحق بقیه مردم و رواج مسیری نادرست و منفی است.» این سؤال حتی از پژمانفر پرسیده شد که «آیا این پرداخت از بیت‌المال صحیح است؟» که وی گفت «از نحوه هزینه این اعتبار و جزئیات آن اطلاعی ندارم.»

تکذیب واعظی

چهارشنبه گذشته، در حاشیه نشست هیأت دولت بود که واعظی ادعای پژمانفر را تکذیب کرد. رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این که «آیا صحت دارد که رئیس جمهوری هزار میلیارد تومان برای مشکل پدیده اختصاص داده است؟» گفت: «این خبر صحت ندارد. آنچه در گذشته برای مؤسسات مالی انجام می‌شده، ساز و کاری داشته که بر اساس آن نمایندگان سران قوا اگر به تصمیمی می‌رسیدند، آن را به رؤسای قوا ارائه کرده و سپس تصمیم نهایی گرفته می‌شده است. اکنون تصمیم جدی و اختصاص هزار میلیارد تومان وجود ندارد. شما از نماینده‌ای که این حرف را زده، انواع حرف‌ها شنیده‌اید که درست نبوده است؛ بنابراین باید از او سند بخواهید نه این که از ما سؤال کنید، گروهی هستند که همیشه دنبال ایجاد مشکل در کشور هستند.» هرچند واعظی در این اظهارنظر از نماینده مشهد خواست که برای خود سند ارائه دهد، اما پژمانفر به جای ارائه سند، تنها بر ادعای خود پافشاری کرد. او در جلسه علنی مجلس با اشاره به اینکه «پی نوشتی در نامه ارسالی از سوی رئیس جمهوری نوشته شده بود که عبارت این پی نوشت به دلیل محرمانه بودن این مضمون بود که تعیین هزار میلیارد تومان برای پرداخت سهامداران معسر شرکت پدیده شاندیز بود و درخواست را به بنده داده بودند و مکاتبه نیز با آقای نهاوندیان درخصوص حل این موضوع صورت گرفته بود» مدعی شد: «متأسفانه آقای واعظی موضعی در رسانه‌ها درباره این نامه اتخاذ کرد که باعث بهت بنده شد، چرا که این نامه را تکذیب کرده بود در حالی که این نامه از طریق دفتر رئیس جمهوری به بنده ارسال شده بود و حتی بنده را مورد تهمت و دروغ قرار داده بودند که باید این موضوع پیگیری شود.» علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز گفته که این نامه را دیده و چنین دستوری برای پرداخت هزار میلیارد تومان وجود دارد.

اما ساعاتی بعد، محمود واعظی در صفحه «اینستاگرام» خود، با بیان اینکه پژمانفر «قیاس به نفس کرده‌ است و صفتی که مربوط به خودش است، به بنده نسبت داده است»، تأکید کرد: «بنده نیز بار دیگر بدون نیاز به عذرخواهی ادعای او مبنی بر دستور رئیس جمهوری مبنی بر تخصیص هزار میلیارد تومان به سهامداران و مالباختگان پدیده شاندیز را قویاً تکذیب می‌کنم. همان گونه که در جوابیه روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری نیز به تفصیل شرح داده شده، تکرار می‌کنم که رئیس جمهوری در ‌هامش نامه سرپرست استانداری خراسان رضوی، صرفاً خطاب به محمد نهاوندیان مرقوم کرده‌اند که «بررسی و اعلام نظر شود.» اینکه او به عنوان نماینده مجلس این توصیه را تفسیر به دستور رئیس جمهوری مبنی بر تخصیص ارزیابی کرده است، جای تأسف دارد.»

در اطلاعیه‌ای که دفتر رئیس جمهوری در این باره منتشر کرد هم توضیحاتی درباره فرآیند تصمیم‌گیری درباره چنین موضوعاتی درج شده و هم دو نامه مورد اشاره در این بحث، منتشر شده است. در این اطلاعیه، مشخص است که رئیس جمهوری به دنبال درخواست سرپرست استانداری خراسان، صرفاً برای «طرح موضوع اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای پرداخت به سهامداران معسر شرکت پدیده شاندیز در جلسه سران قوا» خطاب به محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی خود، خواسته است که «بررسی و اعلام نظر شود.» این عبارات به روشنی نشان داده می‌شود که منظور رئیس جمهوری، بررسی امکان یا عدم امکان طرح این موضوع در جلسه سران قواست، نه پرداخت اصل مبلغ.

مضافاً اینکه مطابق اطلاعیه دفتر رئیس جمهوری، «ساز و کاری که برای حل مشکلات مؤسسات اعتباری تمهید شد، بدین گونه بوده است که هریک از سران محترم قوا در شورا نمایندگان خود را داشته باشند که مسائل قابل طرح در این نشست را بررسی و تأیید کنند که این افراد متشکل از دکتر محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری، دکتر مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و معاون رئیس قوه قضائیه هستند؛ لذا هر تصمیمی برای طرح موضوعاتی از این دست در این نشست از سوی این سه نفر بررسی می‌شده و به اطلاع سران قوا می‌رسیده است. از این رو طبیعی است که نامه نگاری‌های انجام شده نیز برای بررسی به جناب آقای دکتر نهاوندیان ارجاع شده است و مشخص نیست که آقای پژمانفر چگونه صرف ارجاع نامه‌ها به ایشان جهت بررسی و اعلام نظر را به معنی دستور تخصیص تلقی کرده و خبر آن را اعلام کرده‌ است.»

در اطلاعیه، حتی اشاره شده است که «نامه دومی را هم جناب آقای پژمانفر نماینده مردم محترم مشهد خطاب به رئیس جمهوری در همین رابطه مرقوم کرد که معاون دفتر آقای واعظی با اشاره به نامه قبلی سرپرست استانداری خراسان رضوی به جناب آقای نهاوندیان ارجاع داده‌ است. از این رو رئیس جمهوری هیچ دستوری مبنی بر تخصیص هزار میلیارد تومان به سهامداران پدیده شاندیز صادر نکرده‌اند و هرگونه ادعایی در این خصوص کذب محض است و جناب آقای پژمان‌فر اگر سندی در این خصوص دارد، ارائه کند.»

حالا باید دید که پژمانفر برای ادعای خود مبنی بر «موافقت رئیس جمهوری برای پرداخت هزار میلیارد تومان به سهامداران پدیده شاندیز» سندی دارد یا اینکه به رغم انتشار تصویر این نامه‌ها، بار دیگر تنها بر دریافت‌های خود تکیه کرده و این دریافت‌ها را به جای واقعیت، تکرار می‌کند؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: مشهد پدیده شاندیز سهامداران نامه روحانی عکس فیلم مرد دستگیری دختر دستگیر من عجیب رئیس پلیس دستگیر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۸۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به یک صهیونیست: آرزوی تجزیه ایران مانند سایر آرزوهای باطل چهل و چند سال گذشته به گور خواهد رفت

به گزارش جماران؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نوشت: مردخای کیدار (مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی و عضو اندیشکده صهیونیستی سادات- بگین) در اظهاراتی وقیحانه عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران باید تجزیه و به ۶ کشور تبدیل شود. 

وی، تحریک قومیت‌های مختلف ایرانی را زمینه تحقق این آرزوی شوم عنوان نموده است.

این صهیونیست مفلوک در فروردین ماه سال گذشته نیز، ضمن تأیید اقدامات نظامی صهیونیستها در برخی کشورهای همجوار گفته بود؛ "باید ایران را تکه تکه کنیم".  این اظهارات بروشنی گویای سودای شوم دشمنان سفّاک نسبت به ایران عزیز است.

هرچند این اولین بار نیست که دشمن صهیونیست، اینگونه وقیحانه منویات درونی خود را عریان می‌سازد‌ و جدای از آنکه جمهوری اسلامی ایران بالغ بر چهار دهه از این دست سخنان شنیده و استوارتر از همیشه به حیات پرافتخار خود ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • واکنش واعظی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان : روحانی نماینده‌ای نداشته که در شورای نگهبان حاضر شود
  • پاسخ واعظی به ادعای سخنگوی شورای نگهبان /روحانی نماینده ای در جلسه این شورا نداشته است /او انتظاری فراتر از قانون ندارد
  • واکنش به اظهارات طحان نظیف درباره ردصلاحیت روحانی
  • ادامه‌ی سریال جنجال‌ها بر سر رد صلاحیت روحانی
  • روحانی نماینده‌ای نداشته که در شورای نگهبان حاضر شود
  • پاسخ معنادار پوتین به امکان درگیری تمام عیار روسیه و ناتو | شرط مهم برای صلح با اوکراین | با مبادله ناوالنی موافقت کرده بودم اما او درگذشت
  • واکنش نمایندهِ روحانی مجلس به عکس گرفتن طلبه قمی از یک زن /معتقدم آن بنده خدا درحال بازی با موبایل بود /جا داشت گوشی خود را به آن خانم نشان می داد
  • هرتصمیم خشن آمریکا پاسخ خشن‌تر جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت
  • خاطرات بولتون: نامه مهمی که روحانی به پوتین نوشته بود
  • سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به یک صهیونیست: آرزوی تجزیه ایران مانند سایر آرزوهای باطل چهل و چند سال گذشته به گور خواهد رفت