Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-19@16:56:46 GMT

فرمول صدا‌و‌سیما برای ترویج خشونت علیه زنان !

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۸۷۳۸

رکنا: چند روز پیش شبکه یک سیما در برنامه "فرمول یک " در اقدامی عجیب و غریب داستان زندگی مردی را به تصویر کشید که در نهایت افتخار از ضرب و شتم همسرش صحبت می‌کرد و با لبخند می‌گفت که 27 بار به دادگاه رفته تا به درخواست طلاق همسرش پاسخ دهد اما هر بار تأخیر در برگزاری جلسه دادگاه یا پادرمیانی بستگان و نزدیکان آنها را از جدایی منصرف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرد درحالی از بازگشت به کانون خانواده سخن می‌گفت که یک اشتباه را حداقل 27 بار تکرار کرده بود و همسرش نه نقش ایثارگر و کانون مهر بلکه نقش قربانی را ایفا می‌کرد که حاضر شده دوباره به خانه‌ای برگردد که در آن خشونت را بارها و بارها تجربه کرده است. به هرحال صدا‌و‌سیما بازهم در اقدامی نسنجیده پرچم سفید را برای مردانی بالا برده است که باید مورد توبیخ و حتی درمان قرار بگیرند؛ اقدامی نسنجیده که شاید برای بقا و دوام خانواده‌ها صورت گرفته اما به اعتقاد کارشناسان در جهت تعویق تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان قدم برداشته است.

عادی جلوه دادن خشونت علیه زنان

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان نیز در واکنش به این برنامه در کانال تلگرامی خود نوشت، در شرایط تلاش برای تقویت و تحکیم بنیاد خانواده، این مصاحبه چه معنایی دارد؟

وی در ادامه می‌افزاید: زنی که بعد از ٢٧ بار درخواست طلاق به خاطر کتک خوردن از همسر، توانست به زندگی مشترک ادامه دهد! او می‌گوید: تصویر این چنینی زندگی مشترک را برای تشویق جوانان بویژه دختران به ازدواج، ارائه می‌دهید؟ یا طرح این الگوها برای عادی جلوه دادن خشونت علیه زنان است؟

اشاعه خشونت علیه زنان به هیچ وجه قابل قبول نیست

بهمن کشاورز حقوقدان در گفت‌و‌گو با «ایران» معتقد است، به موجب قانون مدنی، عرف جاری شناخته شده و اصول اخلاقی حاکم بر جامعه زوجین مکلف به حسن رفتار با یکدیگر هستند و تعریف این حسن رفتار البته در طبقات مختلف اجتماعی و اقوام و گونه‌های مختلف قومی متفاوت است اما مطمئناً این تعریف قدر متقنی دارد. این حقوقدان می‌گوید: تردیدی نیست که بدزبانی و اعمال خشونت لفظی و حرکات و اعمال بی‌ادبانه و به طریق اولی تعرضات جسمی و بدنی و کتک زدن، سوء رفتار است و نه قابل دفاع است و نه قابل توجیه. وی تأکید می‌کند: سوء رفتار از موجبات طلاق و جدایی است و در عین حال اگر به حد فحاشی و کتک زدن برسد، حسب مورد می‌تواند موجب مجازات تعزیری و دیه باشد. این بیان که «ممکن است از این قبیل اتفاقات بین زن و شوهر بیفتد و اینکه شوهر زنش را گاهی کتک بزند طبیعی است و اشکالی ندارد» و مانند اینها گفته‌هایی سخیف است وحداقل درجامعه ایرانی جایی ندارد یا نباید داشته باشد. این حقوقدان با اشاره به اینکه عوامل مختلفی باعث ماندن در رابطه‌ای همراه با خشونت است، می‌افزاید: ممکن است خانم‌هایی به چنین روابطی تن دردهند که تحت سلطه اقتصادی شوهر باشند که در این صورت این موضوع باعث نهایت تأسف خواهد بود و مسأله‌ای است که باید حکومت با برقراری نهادی نظیر بیمه زنان خانه دار آن را حل کند. از سوی دیگر اما تحمل خشونت و کتک خوردن در زندگی زناشویی می‌تواند حاصل ضعف شخصیت و احساس حقارت چنین خانمی باشد که این مورد نیز باعث تأسف است. اما گاهی هم ماندن در چنین زندگی‌هایی می‌تواند نتیجه ابتلای خانم به مازوخیسم (جنون خودآزاری) باشد که چنین افرادی را باید درمان کرد. درعین حال مردی هم که زن خود را کتک می‌زند احتمالاً به سطوح مختلفی از اشکال روانی مبتلا است که می‌تواند تا حد سادیسم پیش رفته باشد و اینگونه افراد برای جامعه هم خطرناک هستند. اما در شرایطی که همه جهان در تلاشند تا خشونت علیه زنان و دختران از بین برود و با شعارهایی نظیر جهان را نارنجی کنید تا دیگر در گوشه و کنار این جهان هیچ دختری مورد آزار و اذیت قرار نگیرد سعی می‌کنند آسیب دیدگان این معضل اجتماعی را تحت حمایت قرار دهند. بهمن کشاورز در پاسخ به این سوال رسانه ملی کشوری که مسئولان آن نیز با ارسال لایحه منع خشونت علیه زنان به نهاد قانونگذاری تلاش می‌کنند زنان و دختران کشورش را به ساحل امنیت اجتماعی برسانند کاری درست انجام داده است می‌گوید: آنچه مسلم است اشاعه این قبیل مسائل از رسانه‌های عمومی آن هم به نوعی در مقام دفاع یا توجیه باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست. اینکه گفته می‌شود باید خانواده را به هر شکلی حفظ کرد و این تصور که جدایی باعث لطمه خوردن به فرزندان خواهد شد ممکن است در مورد بروز اختلاف سلیقه جزئی بین زن و شوهر قابل قبول باشد اما ادامه زندگی زن و شوهری که برخورد و ارتباط نامعقول و ناسالمی نظیر آنچه گفته شد دارند از هر سمی برای فرزندانشان بدتر و خطرناک‌تر است. وی تأکید می‌کند: بنابراین رسانه‌های عمومی که با پول مردم اداره می‌شوند نباید به خود اجازه دهند که ثروت ملی را در این مسیرها تلف کنند و رسانه‌های خصوصی نیز شرعاً و اخلاقاً باید از اشاعه این گونه موارد و بویژه دفاع از آن خودداری کنند.

60 درصد زنان خشونت را تجربه کردند

اما در حالی که آمار‌های جهانی نشان می‌دهد از هر 3 زن یک نفر در طول زندگی خود خشونت را تجربه کرده، کافی است دامنه داده‌ها را کوچک کنید تا به آماری تکان دهنده‌تر در ایران برسید. رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور چندی پیش در حالی از آمار 20 درصدی همسر آزاری در میان خشونت‌های خانگی خبر داد که نتایج پژوهش‌های انجام شده در 28 استان کشور نیز نشان می‌داد که حدود 60 درصد از زنان ایرانی در زندگی زناشویی خود حداقل یک بار خشونت را تجربه کرده‌اند در چینی شرایطی آیا پخش چنین برنامه‌هایی از صدا و سیما می‌تواند به کاهش خشونت علیه زنان کمک کند یا اینکه فرهنگ پذیرش خشونت و تحقیر از سوی زنان و بالا بردن پرچم سفید برای مردان را نهادینه خواهد کرد؟

رفتار ناشیانه صداو سیما قابل تحلیل است

مریم یوسفی جامعه شناس در این باره به «ایران» می‌گوید: رفتار ناشیانه صدا و سیما را باید با مکثی بلند مدت تجزیه و تحلیل کرد. چرا که ما در قرنی زندگی می‌کنیم که اخلاقیات و انسانیت حرف اول را می‌زند. این برنامه انسان عاقل را به فکر فرو می‌برد که یک زن چگونه می‌تواند 27 بار خشونت کلامی و حتی جسمی را تحمل کند اما در فاصله بین دو جلسه دادگاه همه چیز را فراموش کند و دوباره آشتی کند. شاید این خانم به دلایل مختلفی مانند مشکلات اقتصادی یا حضور فرزند از حق قطعی خود گذشته باشد اما صدا و سیما با به تصویر کشیدن موضوعاتی از این دست به نوعی به ترویج و تشویق فرهنگ پذیرش خشونت کلامی و فیزیکی از سوی همسر در میان زنان می‌پردازد به این معنا که خانم‌ها اگر مورد خشونت قرار می‌گیرید هم این خانم را الگوی خود قرار دهید و به زندگی خود ادامه دهید. وی تأکید می‌کند: اگرچه ممکن است هدف صدا و سیما از پخش این برنامه تشویق برای کاهش طلاق و به‌دنبال آن کاهش تعداد کودکان طلاق و فرزندان بدسرپرست است اما نوع نگاه به این موضوع بسیار نادرست است. درست است که تعداد زیادی از افراد جامعه با یک بار خشونت با تصور اینکه این رفتار ممکن است دوباره تکرار شود از زندگی خارج می‌شوند و فرزندان را در معرض مشکلات بسیار قرار می‌دهند اما باید بدانیم که تحمل خشونت در چنین سطحی زندگی فرزند یا فرزندان را با مخاطرات بسیار مواجه می‌کند چراکه تأثیری ناخوشایند بر شخصیت آنها خواهد گذاشت.

نمایش زنان کتک خورده به نفع جامعه نیست

لیلا ارشد، مددکار اجتماعی نیز در این باره به «ایران» می‌گوید: هنگامی که فرزندان جامعه ما هنوز به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای با مهارت پیشگیری و مقابله با خشونت آشنا نشده‌اند و آن را نیاموخته‌اند نشان دادن چنین برنامه‌هایی از رسانه ملی نه تنها کمک نمی‌کند، بلکه به ترویج خشونت در جامعه هم می‌افزاید. وی در ادامه می‌گوید: زندگی همراه خشونت و تحقیر نه تنها کمکی به حفظ زندگی فرزندان نمی‌کند بلکه تهدیدی برای زندگی و آینده آنها خواهد بود. شاید این خانم و زنانی از این دست تصمیم بگیرند در زندگی مشترک که بارها و بارها برای خاتمه آن مصمم شده‌اند باقی بمانند اما به تصویر کشیدن آن نه تنها به نفع جوانان و خانواده‌ها در جامعه نیست بلکه می‌تواند به عاملی بازدارنده در جهت اصول اخلاقی جامعه هم تبدیل شود. این فعال حوزه زنان تأکید می‌کند: من به هیچ وجه موضوع طلاق را ترویج نمی‌کنم و زوجین را به جدایی از یکدیگر تشویق نمی‌کنم اما طلاق راهی قانونی برای حفاظت از انسان‌ها در شرایط سخت و خشونت‌آمیز یک زندگی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

پرستو رفیعی

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: خشونت علیه زنان رسانه ملی صدا و سیما زن کتک عکس فیلم مرد دستگیری دختر دستگیر من عجیب رئیس پلیس دستگیر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۸۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان امسال شاهد توجه بیشتر و جدی‌تر جوانان و نوجوانان به قرآن بودیم، افزود: این امر شایسته تقدیر است و مسئولان فرهنگی و قرآنی استان تلاش کنند این روند را در طول سال ادامه دهند.

وی اظهار کرد: خانواده ها نیز باید تلاش کنند در این مسیر حرکت کنند و بستر آشنایی هرچه بیشتر فرزندان خود با قرآن کریم را فراهم کنند زیرا قرآن هم پاک کننده و هم رشد دهنده است.

خطیب جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حکایتی از دوران امام صادق(ع) و شخصی به نام «داود رقی» بیان کرد: امام صادق(ع) فرمودند که هرکس می خواهد به اصحاب امام زمان بعد از ظهورش توجه کند، به داود رقی نگاه کنید، داود رقی برای من به منزله مقداد برای رسول خدا(ص) است و همانقدر برای من کارگشاست.

وی به بیان مهمترین ویژگی های مقداد از زبان امام صادق(ع) پرداخت و افزود: بصیرت، ولایتمداری و استقامت از راه حق از ویژگی های مقداد بود که این ویژگی ها در داود رقی نیز وجود داشت.

امروز جامعه نیازمند افراد بصیر و عاقبت اندیش است

آیت الله ناصری ادامه داد: امروز در این دوران نیز به افراد بصیر، دوراندیش، عاقبت اندیش، آگاه و آَشنا با نور خدا نیاز داریم زیرا دشمن از هر طرف موانع بسیاری بر سر راه ما گذاشته و هر حرکتی که بداند ما را از مسیر حق دور می کند، انجام می دهد.

وی گفت: دشمن با دروغ هایی که در فضای مجازی منتشر می کند، آنها را از اسلام و انقلاب دور می کند و آنها را در مسیری مه آلود قرار می دهد و در چنین فضایی نیاز به بصیرت است زیرا ا گر کسی آگاه باشد، تفاوت بین حق و باطل را تشخیص می دهد و فریب دروغ های دشمن را نمی خورد.

آیت الله ناصری ادامه داد: انسان بصیر هر چیزی را با دلیل و برهان قبول می کند نه اینکه هر رسانه ای هر خبری منتشر کرد یا هر تحلیلی ارائه داد، آن را بپذیرد و راه خود را بر اساس گفته این رسانه ها ترسیم کند.

وی تصریح کرد: مقداد در زمان رسول خدا(ص) و داود رقی در زمان امام صادق(ع) در ولایتمداری صبور بودند و در راه حق استقامت داشتند و امروز هم اگر ما بخواهیم یار امام زمان باشیم، باید این خصلت ها را در خود ایجاد کنیم تا از یاران امام زمان باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله حجاب اظهار کرد: حجاب تکلیف الهی و شرعی است و کشف حجاب مقدمه و دریچه ای است که دشمن از آن وارد شود تا فساد را در جامعه ما ایجاد کند.

وی تاکید کرد: این دریچه راه ورود شیطان است و از مسیر بی حجابی و نگاه هوس آلود، فساد و بی دینی در جامعه گسترش می یابد و در نهایت جامعه ای بی تقوا و بی پروا و بی خدا خواهیم داشت.

آیت الله ناصری ادامه داد: غربی ها خود مروج بی حجابی و عریانی در کشورهای خود هستند و در این مسیر نیز دچار مشکلات جدی شده اند اما می خواهند ما را نیز آلوده کنند و اکنون از برداشتن چادر و روسری و شال آغاز کرده اند.

وی تصریح کرد: مردم به ویژه زنان و دختران ما بدانند و آگاه باشند که این حرکت یک دسیسه جهانی است زیرا وقتی حجاب از بین رفت و فساد جامعه را فرا گرفت، دیگر کسی به فکر دین و خدا و جهاد و نماز نیست و این دقیقا همان جامعه ای است که غرب از ما می خواهد.

مردم در مورد حجاب امر به معروف و نهی از منکر کنند

امام جمعه یزد بیان کرد: علاوه بر اینکه مردم و خانواده ها وظیفه دارند حکم شرعی رعایت حجاب را در جامعه اجرا کنند، دولتها نیز وظیفه دارند که اجازه ندهند این توطئه دشمن محقق شود و شاهد بی دینی و بی توجهی در جامعه باشیم.

آیت الله ناصری تاکید کرد: دولتها باید در جامعه اسلامی روی مقوله بی حجابی کار کنند و اراده و توطئه دشمن را خنثی کنند و روحانیت نیز باید در این زمینه به میدان بیایند و کار کنند.

وی تصریح کرد: معلمان، والدین، روحانیون و افراد تاثیرگذار در جامعه وظیفه دارند نسبت به مقوله بی حجابی و تبعات آن برای جامعه آگاه سازی کنند و اجازه ندهند جامعه به سمت فساد حرکت کند.

خطیب جمعه یزد با تقدیر از نیروی انتظامی برای انجام وظایف خود در این زمینه عنوان کرد: بقیه دستگاه ها اعم از دانشگاه و مدارس و آموزش و پرورش نیز باید پای کار بیایند و به وظایف شرعی و اجتماعی خود در این زمینه عمل کنند.

آیت الله ناصری تاکید کرد: مردم نیز باید با چهره گشاده، روی خوش و کلمات مناسب امر به معروف و نهی از منکر کنند و اطمینان داشته باشند که امر به معروف و نهی از منکر مردم اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: اغلب دختران جوان ما در این زمینه پذیرش دارند و کسانی که برخوردهای بد دارند، اغلب مزدوران دشمنان هستند و باید اهداف دشمن را پیاده کنند بنابراین طبیعی است که رفتارهای ناهنجار در برابر امر به معروف و نهی از منکر نشان دهند.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز شهدای ورزشکار اظهار کرد: در ایران اسلامی، ورزشکاران ما اغلب افرادی متدین هستند و 5 هزار شهید ورزشکار در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم، نشان از این تدین و بیداری شهدای ورزشکار در همه دوران ها و همه میادین دارد.

آیت الله ناصری در مورد دوم اردیبهشت، سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: در تشکیل سپاه و بسیج و کسانی که می خواستند ارتش را منحل کنند، امام اقدامی الهی انجام داد و امروز به واسطه این دیدگاه الهی، ارتشی قوی و منظم و سپاهی دلاور و شجاع داریم و در همه لحظات گوش به فرمان رهبری، اسلام و انقلاب و ایران را سرافراز کردند و به همه نشان دادند که ایران قوی و قدرتمند است زیرا خدا پشتوانه کشور ماست.

وی با اشاره به حادثه طبس به عنوان اولین حرکتی که آمریکا بعد از پیروزی انقلاب در کشور رقم زد، افزود: آمریکا باید از این شکست و فضاحت درس گرفته باشد اما هرگز از این حادثه عبرت نگرفت و هر چند وقت یکبار با اقدامی ننگین، آبروی نداشته خود را از بین برد.

کد خبر 6082593

دیگر خبرها

  • نقش سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
  • ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است
  • ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است
  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
  • منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
  • تشدید رفتار خشونت‌آمیز
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است