Web Analytics Made Easy - Statcounter

سند چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۱.۵ میلیون تن شمش آلومینیومی را برای این بخش از صنعت به عنوان هدف ترسیم کرده است ودر راستای تحقق آن قرار است فاز نخست آلومینیوم جنوب به عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه آلومینیوم در خاورمیانه تا نیمه نخست سال آینده راه اندازی ‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، برخی فلزات به دلیل کاربردهایی که در صنایع مادر و مهم دارند جایگاه خاصی را در عرصه تجاری برای خود ایجاد کرده اند و کشورهای دارنده این نوع از فلزات علاوه بر داشتن امکان دسترسی راحت و با کمترین هزینه از آنها برای استفاده در صنایع دیگر می تواند در زمینه ارزآوری و صادرات نیز از آنها بهره ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این فلزات آلومینیوم است که دارای جایگاه خاصی در صنعت الکترونیک و سایر صنایع سنگین و سبک در کشورها است.

 

امروز 25 درصد مصرف آلومینیوم جهان به ساخت وسایل نقلیه، 25 درصد در صنعت ساختمان، 17 درصد در بسته‌بندی، 12 درصد در صنعت برق و بقیه در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ذخیره ایران حدود 39 میلیون تن برآورد شده که 0.1 درصد از کل ذخایر بوکسیت دنیا ارزیابی شده است. آمار واحدهای بزرگ تولید آلومینیوم در مدت سه ماهه نخست امسال نشان می دهد مجموع تولید آلومینای ایران (خراسان شمالی)، ایرالکو (مرکزی - اراک) و المهدی و هرمزال در استان هرمزگان به رقم 91 هزار و 379 تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 11 درصدی دارد.

کشورمان بر اساس سند چشم انداز 1404 باید به تولید 1.5 میلیون تن شمش آلومینیومی برسد که حدود 50 درصد این رقم در داخل کشور مورد نیاز است و باقی به بازارهای صادراتی اختصاص دارد. بر اساس جداول آماری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، کشورمان سالانه میزان تولید شمش خود را در واحدهای شاخص ایرالکو، المهدی و هرمزال به سطح 350 تا 400 هزار تن رسانده درحالی که گفته می شود میزان مصرف سالیانه به 600 تا 700 هزار تن می رسد.

 

این در حالی است که بر اساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تولید آلومینیوم در 8 ماهه سال 97 افزایش 302 درصدی داشته است. تولید شرکت‌های بزرگ آلومینیوم کشور در ۸ ماهه ۹۷، حدود ۳.۲ درصد بیش از رقم مدت مشابه سال گذشته آلومینیوم تولید کردند. شرکت های ایرالکو، المهدی و هرمزال از ابتدای فروردین تا پایان آبان، 231 هزار و 31 تن آلومینیوم (خالص، بیلت، آلیاژ، ئی سی و براده) تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 223 هزار و 877 تن بود.

 

 از این میزان، شرکت های «ایرالکو» 117 هزار و 667 تن، «هرمزال» 69 هزار و 74 تن و «المهدی» 44 هزار و 290 تن آلومینیوم تولید کردند. شرکت آلومینای ایران در ­8 ماهه امسال، 485 هزار و 559 تن «بوکسیت»، 159 هزار و 24 تن «پودر آلومینا»، 270 هزار و 649 تن «هیدرات آلومینیوم» و 88 هزار و 776 تن «آهک» تولید کرد

 

به تازگی نیز برای افزایش میزان ذخایر و تولید این فلز در کشورمان قرار است فاز نخست آلومینیوم جنوب به عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه آلومینیوم در خاورمیانه، تا نیمه نخست سال آینده راه اندازی ‌شود.  پروژه آلومینیوم جنوب که جزء طرح‌های راکد دهه گذشته محسوب می‌شد، در دولت یازدهم و توسط ایمیدرو فعال شد. این طرح در ۳ فاز تعریف شده و فاز نخست آن با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمش در بهمن ۹۴ آغاز به کار کرد. این کارخانه با فعالیت ۴۵۰۰ نفر نیروی انسانی در کمتر از ۴ سال ساخته می‌شود. در صورت تامین برق، این کارخانه در نیمه نخست سال آینده به بهره برداری می‌رسد و ۲ هزار نفر به کار مشغول می‌شوند.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این زمینه نوشته است: «تجهیزات و تکنولوژی این کارخانه جزء­ پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین کارخانه‌های خاورمیانه است و استفاده از فیلتر‌های مدرن و تجهیزات کنترل آلایندگی روز دنیا سبب می‌شود تا این کارخانه در زمان تولید هیچ گونه آلودگی زیست محیطی نداشته باشد. همزمان با ساخت این کارخانه، یکصد نفر از جوانان تحصیلکرده و جویای کار جذب و برای آموزش به چین اعزام شدند و تنها تیمی بودند که تحت آموزش مدون قرار گرفتند.

 

با راه اندازی این کارخانه، نیازی به واردات آند به عنوان مواد اولیه نیست. در این مجتمع، در کنار دست خود، کارخانه آند سازی دارد که بدین ترتیب آند مورد نیاز کارخانه را تامین می‌کند. میزان سرمایه گذاری این کارخانه، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار­است که نه تنها رونق اقتصادی شهرستان لامرد بلکه جنوب کشور را در پی دارد. راه اندازی کامل این مجتمع (۳ فاز) می‌تواند کشور را از واردات آلومینیوم بی نیاز کند.»

 

یادآور می شد: ايران در رتبه بندي سال 2011 در تولید آلومینیوم مقام 22 جهاني را به خود اختصاص داده بود. اين رتبه در سال 2012 به 20 و در آخرين رتبه بندي با پشت سر گذاشتن فرانسه به رتبه 19 جهاني ارتقاع يافته است این در حالی است که «مهدی کرباسیان»، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین امضای تفاهمنامه واگذاری زمین کارخانه های 800 هزار تنی پودر آلومینا و 160 هزار تنی محصولات نورد آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی پارسیان و لامرد (استان فارس) گفته بود: «تکمیل برنامه های زنجیره تامین آلومینیوم در کشور، ایران را به رتبه دوازدهم تولیدکننده شمش آلومینیوم در جهان تبدیل می کند، این درحالی است که رشد ۱۲ درصدی مصرف آلومینیوم در ایران از میانگین جهانی سبقت گرفته است.»/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: آیت الله مومن مقام معظم رهبری جشنواره قرآنی اصفهان کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی حضرت عباس جشنواره حادثه تروریستی زاهدان نماز جمعه آلومینیوم افزایش تولید آلومینیوم صنعت آلومینیوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۹۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرایند تولید چاقوی حرفه‌ای سرآشپز‌ در کارخانه چینی (فیلم)



منبع:فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فرایند تولید سس کچاپ (فیلم) فرایند تولید نوشابه کوکاکولا در کارخانه از نمای نزدیک (فیلم) فرایند تولید تازه ترین نسل BMW در کارخانه (فیلم)

دیگر خبرها

  • فرایند تولید چاقوی حرفه‌ای سرآشپز‌ در کارخانه چینی (فیلم)
  • فرآیند تولید ادویه ها در کارخانه (فیلم)
  • اپل کنار رفت، سامسونگ بزرگ‌ترین گوشی ساز جهان شد
  • برنامه ریزی برای راه اندازی ساخت اتاق اتوبوس و تریلی در واگن سازی زرند
  • تولید سالانه ۴۰ هزار تن ورق و فویل آلومینیومی در رزن 
  • وضع برخی از قوانین، موجب سنگ اندازی در تولید می‌شود
  • وضع برخی قوانین موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو کلید خورد؟
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • اجرای یک هزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در آذربایجان شرقی