Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-18@23:58:35 GMT

تاثیر پرونده FATF روی نرخ ارز چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۴۹۹۳۴

یک کارشناس اقتصادی ضمن تشریح تاثیر پرونده FATF بر نرخ ارز گفت: پیوند زدن این دو موضوع بهم یک خطای آشکار جناحی و ملی است.به گزارش بلاغ،مجید شاکری در خصوص تاثیر پرونده FATF روی نرخ ارز، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به مکانیزم اجماع و حضور اسراییل، آمریکا، شورای همکاری خلیج فارس و آرژانتین در داخل پلنری، سناریویی تحت این عنوان که ایران از بیانیه یا حتی از وضعیت تعلیق خارج شود و به یک عضو عادی در بیانیه تبدیل شود، روی میز نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس اقتصادی افزود: دو حالتی که در مقابل ما قرار دارد این است که ما یا «در وضعیت تعلیق باقی بمانیم» یا «به وضعیت اقدامات متقابل بازگردیم».

تغییر وضعیت پرونده FATF اثر فنی بر نرخ ارز ندارد چون به لحاظ اثر بر طرف عرصه ارز، تفاوت معناداری بین وضعیت اقدام متقابل(کانترمژر) و وضعیت تعلیق که در آن قرار داریم، وجود ندارد

وی تصریح کرد: این فرض از سوی برخی مطرح می شود که اگر ایران به وضعیت اقدامات متقابل(کانترمژر) بازگردد، یک کاهش جدی در دسترسی های ما به ارز به خصوص در بازار حواله رخ خواهد داد و این مساله به معنای یک وضعیت بدتر در طرف عرضه و نرخ بالاتر ارز است که این موضوع اثرات خود را بر انتظارات امروزی معامله گران بازار ارز می گذارد.

شاکری در پاسخ به این سوال که این فرض تا چه اندازه صحیح است، تاکید کرد: اگر از مکانیزم حقوقی پرونده که در حال حاضر ایران در بلک لیست قرار ندارد بگذریم، از لحاظ محتوایی، هیچ تفاوتی بین وضعیت تعلیق با وضعیت اقدام متقابل، در عمل وجود ندارد.

وی توضیح داد: سه دلیل برای این موضوع وجود دارد اول اینکه از همان بیانیه بوسان تا این بیانیه اکتبر، اشاره شده که اگر کسی با ایران کار می کند باید مباحث مطرح شده در توصیه ۱۹ را رعایت کند. درواقع علی رغم اینکه ما به لحاظ عنوانی از لیست سیاه خارج شدیم اما بسیاری از محتوای  «وضعیت اقدامات متقابل» عملا بر ما اعمال می شود.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: نکته دوم این است که در همه بیانیه ها مجددا تاکید شده است که اگر با ایران کار می شود باید «شناخت همه جانبه مشتریان در هر تراکنش مالی» انجام شود؛ خود به خود در وضعیت تحریمی که ما قرار داریم و با توجه به جنس اقتصاد ما و نگرانی ها و زمانبری که  تحریمی بودن ما برای کسی که می خواهد شناخت همه جانبه ذی نفعان را انجام دهد، ایجاد می کند آن هم با توجه به تغییر  استاندارد FATF، باعث می شود یا همکاری صورت نگیرد یا اگر بنا باشد کسی رعایت کند، خود لفظ عمل انجام شدنی نیست.

وی ادامه داد: نکته سوم این است که اگر ما بخواهیم «به واقع» اجزای اکشن پلن را اجرا کنیم بسیاری از مزایایی که امروز در چارچوب آن، دسترسی هایمان را در شرایط تحریمی بسیار سخت بازنگه داشته‌ایم از بین می رود و اطلاعاتی که حتی در رده صرافی ها وجود دارد دچار مشکلات خواهد شد؛ در واقع با هر توجیهی که نگاه کنیم فارغ از اینکه ما چه کاری انجام می دهیم، اگر بنا باشد ما اکشن پلن را اجرایی کنیم، شدنی نیست.

شاکری با بیان اینکه وضعیت کنونی ما به لحاظ محتوایی با وضعیتی که تمام این مدت بوده ایم به خصوص بعد از بازگشت تحریم ها، چندان با وضعیت اقدامات متقابل فرقی ندارد، گفت: نکته مهم‌تری که وجود دارد این است که اصلا در شرایط تحریمی، تحریم آمریکا مهم تر است یا اینکه ما به وضعیت اقدامات متقابل برگردیم؟

وی افزود: در مقابل موضوع وضعیت اقدامات متقابل، عملا ضمانت اجرایی به آن معنا وجود  ندارد. درست است که ریسک پولشویی بالاتر می رود و غیره اما این موضوع در مقابل ابزار فشار و ضمانت اجرایی که طرف امریکایی برای تحریم های خود دارد اصلا چیزی نیست. درواقع طرف آمریکایی یک ابزار مرکزی قدرتمند دارد که ابزار قطع دسترسی از چرخه دلار است و چنین ابزاری را FATF ندارد.

شاکری ادامه داد: اگر کسی تصمیم بگیرد با ایران کار کند، آنچه که بیش از هر چیزی بر انگیزه های این شخص اثر می گذارد، تحریم های آمریکا است نه موضوع FATF.

وی افزود: اگر ما تحریم نبودیم قطعا موضوع FATF و وضعیت اقدامات متقابل بسیار مهم محسوب می شد اما در شرایط تحریمی این پرونده چندان اهمیتی ندارد.

اگر پرونده FATF حل نشود، چین و روسیه با ما کار نمی‌کنند؟

این تحلیلگر اقتصادی گفت: شاید گفته شود چرا در این شرایط کشورهای همراه با ما همچون چین و روسیه اعلام کرده اند در صورت بازگشت ایران به وضعیت اقدامات متقابل، با ما کار نخواهند کرد و چرا اروپایی روی INSTEX و SPV تاکید می کنند؟ باید بگویم که پیش از این  سیاستمداران ایرانی به صراحت می گفتند که اگر پرونده FATF حل نشود دیگر INSTEX کار نمی کند اما با توضیحاتی که داده شد عملا این ادعا پس گرفته شد.

وی ادامه داد: اما در خصوص چین، باید مساله ای را مطرح کنم؛ ما در دوره قبلی تحریم ها، هم تحریم شورای امنیت، هم تحریم اروپا و هم تحریم آمریکا بودیم و در وضعیت اقدامات متقابل FATF قرار داشتیم اما با چینی ها کار می کردیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: ممکن است گفته شود که در حال حاضر موضوع FATF گسترده شده است و به همین دلیل مواضع چین تغییر کرده است؛ ولی باید بگویم که حتی بعد از این تغییرات که از سال ۲۰۱۳ در FATF ایجاد شد هیچ مشکلی با چین نداشتیم تا اینکه به زمستان سال ۹۵ و موضوع ارز پتروشیمی ها رسیدیم.

شاکری گفت: SPV یک نمونه بسیار ناقص‌الخلقه‌تر از بانک کانلون چین است که در دور قبلی تحریم برای ایران ایجاد شد؛ زیرا در کونلون، نوع تسویه بهتر و قوی تر از SPV یا INSTEX اروپایی‌هاست و اساسا ساخته شده است تا در شرایط «وضعیت اقدامات متقابل» بتواند کار کند. بنابراین به لحاظ فنی می بینیم که مقصود چینی ها از بیان این مبحث با آنچه تصور شد، متفاوت است.

وی افزود: حتی امروز هم همه ابزارهای چینی ها برای ادامه دادن شرایط‌شان متناسب با نیازهای ایران وجود دارد؛ چینی ها یک لایه بندی نژادی دارند که مبادلات یوانی می تواند در مقابل ریسک هایی که امکان ایجادشان وجود دارد مقاومت کند.

مساله چین با ایران چیست؟

شاکری با بیان اینکه موضوع FATF برای چینی ها یک بهانه است، اظهار داشت: این جمله را چینی‌ها به صراحت در زمستان سال ۹۵ گفتند که موضوع ما با ایران، به رفتار ایران بعد از برجام و بی احترامی هایی که به رییس جمهور چین در تهران شد و قراردادهایی که در حوزه نفت و قطار نادیده گرفته شد، برمی گردد.

وی افزود: البته من نمی گویم که چین خوب بود؛ قطعا آنها هم به دنبال منافع خود بودند، اما قطعا ما یک فرصت استثنایی برای چندجانبه گرایی و برای کار با همه جهان اعم از چین، اروپا، امریکا، روسیه و هند را بعد از برجام با پس زدن پیشنهادات چین، از دست دادیم و آنها به صورت منطقی می گویند که چرا ما باید مجددا ریسک مسائل تحریمی با ایران را آن هم در شرایط جنگ تجاری بپذیریم.

اگر فرض کنیم که ما به «وضعیت اقدامات متقابل» بازگردیم اما بتوانیم به یک برنامه جدیدی برای همکاری با چین برسیم، بازگشت به آن وضعیت مهم نیست

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بنابراین اگر فرض کنیم که ما به «وضعیت اقدامات متقابل» بازگردیم اما بتوانیم به یک برنامه جدیدی برای همکاری با چین برسیم، بازگشت به آن وضعیت مهم نیست.

وی ادامه داد: باز اگر ما در فضای تعلیق بمانیم اما نتوانیم یک برنامه جدید با طرف چینی ایجاد کنیم چندان فرقی نمی کند، چنانکه کانال بانک کونلون در زمانی متوقف است که ما در وضعیت اقدامات متقابل نیستیم.

شاکری با اشاره به روسیه، افزود: در مورد روسیه این موضوع قابل قبول تر است زیرا وضعیت تحریم روسیه فرق کرده است و همین طوری در ریسک پولشویی هستند، از این رو می گویند ما ریسک‌مان را بالا نمی بریم.

چرا تا این حد به FATF به عنوان یک عامل مسلط بر قیمت ارز نگاه می‌شود؟

وی اظهار داشت: اگر واقعا هیچ فرقی ندارد که در شرایط تحریمی، به وضعیت اقدامات متقابل بازگردیم یا خیر؛ و با پذیرش این موضوع که هیچ ربط فنی بین موضوع FATF و میزان عرضه ارز در وضعیت موجود با وضعیت اقدام متقابل وجود ندارد؛ پس چرا تا این حد به FATF به عنوان یک عامل مسلط بر قیمت ارز نگاه می‌شود؟

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: موضوع اولی که وجود دارد این است که ما مدتی است که پرونده های سیاست خارجی را با سیاست داخلی گره زده‌ایم و مسائل منافع ملی را در حد منافع جناحی پایین آورده ایم. در این راستا به عنوان یک سیاست، یکی از طرف‌ها تصمیم گرفته که این مساله را به قیمت ارز پیوند بزند و موفق هم شده است. اما این موضوع وطن‌خواهانه نیست و دود این خطای استراتژیک به چشم همه ایرانیان در قالب کاهش بلاوجه ارزش پول ملی می‌رود.

شاکری تصریح کرد: نکته دیگر این است که وقتی پرونده‌ای با این پیچیدگی در داخل فضای افکار عمومی رها می‌شود و هیچ سیاست رسانه‌ای برای آن وجود ندارد، زمینه برای سوءاستفاده فراهم می‌شود و اطلاعات در این موضوع با تصور اینکه مهم است به مشتاقان نیازمند برای پیش بینی آینده فروخته می‌شود.

وی تاکید کرد: درواقع پیوند زدن FATF به قیمت دلار خطای آشکار جناحی و ملی است. باید یاد بگیریم که پرونده های ملی به مسائل جناحی ارتباط ندارد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۴۹۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره

آفتاب‌‌نیوز :

همانطور که می‌دانید قیمت دلار می‌تواند در کشور ما تاثیر بسزایی بر نرخ تورم و افزایش قیمت کالا‌ها داشته باشد. این موضوع در افزایش قیمت پیچ و مهره نیز بی تاثیر نیست.

براساس گزارش پیچ آنلاین 24، پیچ و مهره جز آن دسته بازار‌هایی می‌باشد که تاثیر مستقیم از افزایش قیمت ارز می‌گیرد، این روز‌ها و در بهار سال ۱۴۰۳ بازار ارز دچار تلاطم و افزایش قیمت بی‌رویه می‌باشد و این افزایش قیمت تاثیر زیادی بر روی قیمت پیچ و مهره گذاشته تا جایی که در برخی از محصولات وارداتی پیچ و مهره افزایش قیمت تا چندین برابر قابل مشاهده است. بررسی‌های میدانی نشان داده است که افزایش قیمت دلار از ۵ جهت می‌تواند بر افزایش قیمت پیچ و مهره تاثیرگذار باشد که در ادامه به بررسی این ریز فاکتور‌ها خواهیم پرداخت. 

افزایش قیمت پیچ و مهره‌های وارداتی

با اینکه کارخانه‌های تولید پیچ و مهره در سالیان اخیر پیشرفت بسزایی داشته، اما هنوز هم بسیاری از پیچ و مهره‌ها از خارج از ایران وارد می‌شود، به اعتقاد کارشناسان کارخانه‌های داخلی تولید پیچ و مهره توانستند تنها ۳۰ درصد نیاز کشور را برآورده کند و ۷۰ درصد این نیاز با پیچ و مهره وارداتی تامین می‌شود و با افزایش قیمت دلار قیمت این پیچ و مهره‌ها به شکل بی رویه‌ای افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا افزایش قیمت دلار نه تنها باعث افزایش قیمت ریالی اجناس خریداری شده می‌شود بلکه هزینه حمل و نقل را نیز افزایش می‌دهد. همچنین به علت عدم دسترسی مستقیم مصرف کننده به پیچ و مهره وارداتی دست دلال‌ها نیز در این افزایش قیمت کوتاه نخواهد بود و این افزایش قیمت‌ها باعث دوچندان شدن قیمت نهایی پیچ و مهره وارداتی می‌گردد

افزایش هزینه‌های تولید پیچ و مهره

افزایش قیمت دلار نه تنها بر روی پیچ و مهره‌های وارداتی تاثیر می‌گذارد بلکه پیچ و مهره‌هایی که در داخل کشور نیز تولید می‌شود از این افزایش قیمت بی‌نصیب نخواهند ماند، زیرا هزینه‌های تولید آن‌ها بالا می‌رود و تولیدکنندگان پیچ و مهره برای حفظ حاشیه سود خود مجبور به افزایش قیمت خواهند بود. همانطور که می‌دانید سه فاکتور تعیین کننده در قیمت پیچ و مهره داخلی شامل قیمت نفت، قیمت مواد اولیه و مفتول و قیمت نیروی کار می‌باشد، افزایش قیمت دلار بر روی هر سه شاخص تاثیر می‌گذارد و خروجی این افزایش قیمت افزایش قیمت پیچ و مهره تولیدی در کشور است.

افزایش تقاضای داخلی هنگام بالا رفتن قیمت‌ها

جو روانی و انتظار تورمی بالایی که در کشور ما وجود دارد باعث شده تا هنگام افزایش قیمت دلار، علی‌رغم کوچک شدن سفره مردم و کاهش قدرت خرید آن‌ها، افراد در خرید اقلام ضروری خود عجله کنند؛ به این ترتیب مقدار پیچ و مهره‌ای که انتظار می‌رود در طی سه ماه سفارش داده شود، طی یک ماه خریداری می‌شود و این موضوع باعث کاهش پیچ و مهره موجود در بازار می‌گردد و در نتیجه قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد، زیرا حجم بالایی از محصولات در یک بازه زمانی کوتاه خریداری شده؛ به عبارتی افزایش تقاضا در هر بازاری باعث افزایش قیمت آن کالا می‌شود.

افزایش صادرات پیچ و مهر هنگام بالا رفتن قیمت دلار

صادرات بی‌رویه پیچ و مهره هنگام تغییرات و افزایش قیمت دلار یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت این محصول است، زیرا با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت تمام شده پیچ و مهره در داخل کشور برای بازار‌های جهانی بسیار جذاب می‌باشد و این موضوع باعث افزایش تمایل تولید کنندگان به صادرات پیچ و مهره به خارج از ایران می‌شود در نتیجه میزان پیچ و مهره داخلی کمتر و کمتر شده و کاهش عرضه آن باعث افزایش قیمت پیچ و مهره در داخل کشور می‌گردد.

افزایش قیمت حمل و نقل

همانطور که گفتیم حدود ۷۰ درصد از نیاز داخل کشور با پیچ و مهره‌های وارداتی تامین می‌شود و این پیچ و مهره‌ها برای اینکه به کشور ما برسند، نیاز به حمل و نقل دارند. با افزایش قیمت دلار، هزینه حمل و نقل نیز بالاتر می‌رود، زیرا به هر شکلی که این پیچ و مهره‌ها وارد کشور شوند هزینه حمل و نقل آن‌ها به دلار خواهد بود.

چه راهکار‌هایی برای کنترل قیمت پیچ و مهره وجود دارد؟

حال که با تاثیرات افزایش قیمت دلار بر قیمت پیچ و مهره آشنا شدید باید بدانید که چه راهکار‌هایی برای کنترل قیمت این محصول وجود دارد. همانطور که دانستید مهم‌ترین فاکتور در تعیین قیمت پیچ و مهره، قیمت دلار است؛ هنگامی که بتوان قیمت دلار را کنترل کرد، قیمت پیچ و مهره به خودی خود ثابت خواهد ماند. افزایش تولید داخل یکی دیگر از راهکار‌های کاهش قیمت پیچ و مهره است، هنگامی که بتوان از تولیدکننده داخلی حمایت کرد و اجناس ارزان قیمت به دست آن رساند، می‌توان انتظار داشت که تولید در کشور افزایش یابد و در نتیجه نیاز به واردات پیچ و مهره کاهش پیدا کند. حمایت مصرف کنندگان از پیچ و مهره داخلی یکی دیگر از راهکار‌های کاهش قیمت پیچ و مهره است، هنگامی که مصرف‌کنندگان نسبت به پیچ و مهره وارداتی تمایل کمتری نشان دهند می‌توان قیمت پیچ و مهره را کنترل نمود. خرید به میزان نیاز مصرف‌کنندگان نیز یکی دیگر از راهکار‌های کنترل پیچ و مهره است، هنگامی که با یک بازار تورمی مواجهید اگر که روی به خرید بی‌رویه بیاورید نتیجه به جز قیمت بالاتر محصول در انتظار شما نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه: حمله ایران {به رژیم اسرائیل} کاملاً ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت/ دفاع مشروع و اقدام متقابل و متناسب ایران پایان یافته/ باید رژیم اسرائیل وادار گردد از تکرار هرگونه ماجراجوئی نظامی علیه منافع ایران دست بردارد
  • آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • از سیر تا پیاز درباره قهوه
  • آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور/ امدادرسانی به هزار نفر و تداوم آماده‌باش
  • تاثیر دامیننس بیت کوین بر بازار تتر
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسرائیلی توسط ایران
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط ایران
  • حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است/ حمله دوباره اسرائیل به معنای طراحی یک تهاجم جدید خواهد بود
  • تاثیر فالوور فیک روی پیج‌های فروشگاهی