Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی الهیار ترکمن با بیان اینکه در حال تدوین پیش‌نویس قانون اداری و مالی خاص هستیم، گفت: دانش‌آموزان در ایران ۱۳۹۰۰ ساعت درس می‌گذرانند در حالی که این نرخ در جهان کمتر از ۹۰۰۰ ساعت است و روی ساماندهی منابع اثر می‌گذارد.

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع اقتصاد آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش که «چرا آموزش و پرورش فقیر است؟»، اظهار کرد: این سوال سهل و ممتنع است و اگر می‌توانستیم به جوابی روشن و مورد قبول همه دست یابیم، وضعیت کنونی آموزش و پرورش بهتر بود؛ با عبارت فقیر بودن، موافق نیستم، بلکه بحث اصلی این است که چرا از منابع به درستی استفاده نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه اقتصاد، علم مدیریت منابع کمیاب است و اگر منابع را به درستی مدیریت نکنیم قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم، افزود: در بسیاری سیاستگذاری‌ها در آموزش و پرورش با عدم اشراف کامل نسبت به عوامل قبلی به وجود آورنده آن روبه‌رو هستیم و باید آنها را تحلیل و شناسایی کرده و اثرات آن را بر تصمیمات آتی بسنجیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الهیار ادامه داد: یکسری اتفاقات که‌ در چهار دهه گذشته رخ داد، مشکلاتی را در درون آموزش و پرورش ایجاد کرد؛ آموزش و پرورش به استناد قانون اساسی رایگان است اما الزامات آن فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش تحت سیطره تقاضاهاست، گفت: اغلب مردم آن را پله اول ورود به آموزش عالی می‌دانند که باعث شکل گیری مدارس غیردولتی خاص و آموزشگاه‌های خاص شده و مدارس دولتی صرف هم متأثر شده‌اند.

الهیار ترکمن افزود: رشد جمعیت سالانه ۳.۵ درصد دانش‌آموزی در چند دهه گذشته مشکلاتی در مدیریت منابع به‌وجود آورد که اگر آن را به‌موقع حل نکنیم در آینده نیز چالش آفرین خواهد بود و از سوی دیگر دخالت‌های بیرونی اجازه نمی‌دهد به سمت و سوی اجرای مدل بهینه مدیریت برویم.

وی درباره حقوق و دریافتی پایین معلمان، گفت: حقوق معلمان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود و ما نقشی در بالا و پایین کردن آن نداریم؛ تبعیت ما از قوانین عام و تعیین حقوق معلمان مانند سایر کارمندان دولت از مشکلات ماست.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: وزارت علوم هم با شرایط مشابهی روبه‌رو بود، اما از زمانی که دارای قانون خاص شد به وضع بهتری رسیده‌اند که ما با آن فاصله داریم. قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه اعمال مدرک دوم، متناسب سازی ساعت کار معلمان و... را نمی‌دهد و هرکدام نیاز به مصوبات مختلف دارد. یک عزم ملی می‌خواهیم که قوانین خاص اداری مالی برای ما هم در نظر گرفته شود؛ قوانین ما شاغل محور است، اما باید مثل وزارت نفت و هواپیمایی شغل محور باشیم.

وی با اشاره به برخورد سلیقه‌ای با قوانین اظهار کرد: با حجم آموزش‌ها و دروس هم مواجهیم؟؛ دانش‌آموزان در ایران ۱۳۹۰۰ ساعت درس می‌گذرانند در حالی که این نرخ در جهان کمتر از ۹۰۰۰ ساعت است و روی ساماندهی منابع اثر می‌گذارد.

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که مگر خود آموزش و پرورش نباید نسبت به حل این موضوع اقدام کند، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و دیگر نهادها هم بر آموزش و پرورش نظارت دارند. البته شروع کار با ماست و حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم می‌خواهد.

وی با اشاره به توزیع نامتعادل منابع در آموزش و پرورش، ادامه داد: نسبت توزیع معلم به دانش‌آموز در مناطق مختلف متفاوت و نامتوازن است؛ در برخی مناطق یک به ۴۳ است. یکجا ۱ به ۵ است و مدارسی هم با یک دانش‌آموز اداره می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش درباره پیشنهاد مطرح شده مبنی بر نصف شدن تعداد نیروها، دوبرابر شدن حقوق آنها و بهره‌وری سه برابر و اینکه تا چه حد عملیاتی است؟، گفت: این موضوع به هیچ وجه در دستورکار فعلی ما نیست و تلاش ما رعایت عدالت کامل حقوق معلمان است.

وی ادامه داد: مواردی وجود دارد که باید در کلان اصلاح شود و مواردی در داخل که ما در دستورکار داریم؛ در حال تدوین پیش‌نویس قانون اداری مالی خاص هستیم و سیاست‌های مدرسه محوری و توزیع نیروی انسانی متناسب با سازمان مدرسه در حال انجام است.

منبع: فارس


انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۰۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب جدید در آموزش و پرورش شهرستان نقده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محمد نوبخت فرماندار این شهرستان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بزرگترین جامعه هدف بوده و نیازمند به نگاه ویژه و بازنگری در مدیریت کلان این مدیریت می‌باشد افزود: شکل گیری تفکر افراد از آموزش و پرورش بر خاسته و همیشه مورد هدف دشمنان می‌باشد. وی ازمدیران خواست همسو با انقلاب و مردمی باشند و برابر سند تحول بنیادین با هماهنگی حرکت کنیم و این حرکت باعث پیشرفت خواهد شد.   فرماندار شهرستان نقده با نگاه به اینکه مدیریت امروز روحیه جهادی می‌طلبد تصریح کرد مدیران امروزی ادارات لیثار میکنند و با همین تفکر باید شبانه روزی در فعالیت باشند تا بتوانند مشکلات اداره خود را رفع نمایند. این معارفه با حضورنادر اسدی معاون مدیر کل آموزش و پرورش و هیئت همراه انجام شد. ایرج زارع قبلا سرپرست آموزش و پرورش پیرانشهر را در کارنامه خود داشت و اهل شهرستان نقده می‌باشد.

دیگر خبرها

  • تنها طرح قانونی برای اتباع خارجی طرح جذب، مدیریت منابع مالی و سپرده گذاری است
  • تنها طرح قانونی برای اتباع و مهاجرین خارجی طرح جذب، مدیریت منابع مالی و سپرده گذاری است
  • انتصاب جدید در آموزش و پرورش شهرستان نقده
  • برنامه ۳ ساله توسعه آموزش و پرورش فارس تدوین می‌شود
  • سیاست‌های ورزش و جوانان مبتنی بر درآمدزایی است/چرا تهران برای شهرستان‎‌های یزد تصمیم می‌گیرد؟
  • پرداخت حقوق پاییز حق التدریس‌ها تا قبل از پایان سال
  • سند راهبردی مدارس شاهد در دست تدوین است
  • یک انتصاب جدید در آموزش و پرورش
  • مهدی نیکفر مدیرکل رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش شد
  • انتصاب جدید وزیر آموزش و پرورش