Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کیهان نوازنده جهانی موسیقی کشورمان روزهای ۲۱ تا ۲۹ فروردین ماه سال ۹۸ تازه ترین کنسرت خود را با اجرای آلبوم بی‌کلام «شهر خاموش» در تالار وحدت روی صحنه می‌برد. این در حالی است که وی در این کنسرت تصمیم دارد از گروه نوازندگان ایرانی که اسامی تعدادی از آن‌ها مشخص شده در این کنسرت استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرام فریوسفی نوازنده ویولن، نیلوفر محبی نوازنده ویولن، میثم مروستی نوازنده آلتو، آتنا اشتیاقی نوازنده ویولنسل ازجمله نوازندگانی هستند که در قابل کوارتت زهی «مینیاتور» در کنسرت سال آینده کیهان کلهر وی را همراهی می‌کنند. این در حالی است که نوازندگان کنترباس و سازهای کوبه‌ای این کنسرت هنوز مشخص نشده اند.

«شهرخاموش» یکی از مشهورترین آلبوم‌های بی‌کلام کیهان کلهر است که سال ۱۳۸۷ با همراهی بروکلین رایدر رهبر یک کوارتت زهی از کشور آمریکا در سبک موسیقی کلاسیک و خاورمیانه‌ای در قالبی بین‌المللی منتشر شد. این آلبوم از چهار قطعه تشکیل شده که قطعه ۳۰ دقیقه ای «شهرخاموش» هسته اصلی اثر را تشکیل می‌دهد. این آلبوم پس از انتشار با استقبال خوبی از سوی منتقدان مطرح موسیقی مواجه و پس از آن نیز به عنوان یکی از آثار برتر نشریات و رسانه های معتبر موسیقی در جهان معرفی شد. این در حالی است که آلبوم یاد شده تاکنون در بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی به اجرا درآمده است.

سبک اصلی این آلبوم موسیقی کلاسیک بین المللی است که در کنار آن از موسیقی ایرانی، موسیقی خاورمیانه، موسیقی کردی، موسیقی خراسانی استفاده شده است. یکی از نکات قابل توجه دیگر اثر هم قطعه نخست آلبوم است که به یاد قربانیان شهر حلبچه تولید شده است.

کیهان کلهر پیش از این درباره آلبوم «شهر خاموش» توضیح داده بود: «قطعهٔ اصلی اثر «شهر خاموش»  در سال ۲۰۰۴، به سفارش دانشگاه هاروارد برای ترکیب کوارتت زهی نوشته و اجرا شد و بعد از نظر سازبندی و شکل اجرا بازبینی شد که ساز کنتر باس و سازهای کوبه‌ای به آن اضافه شده است. این قطعهٔ برای اولین بار در کارنگی هال نیویورک به وسیله همین نوازندگان اجرا شد و بعدها در کنسرت‌های دیگر. هدف ابتدایی در بوجود آمدن شهر خاموش ترکیب موسیقی بداهه و موسیقی از پیش‌نوشته‌شده در یک قطعهٔ موسیقی بود که تمام اعضای گروه بر اساس چهار چوب‌های مشخص‌شده در آن شرکت می‌کنند و در شکل‌گیری و صدا دهندگی نهایی به یک اندازه مؤثرند.  شیوهٔ نوشتار در سه قسمت اول، غیرمتعارف و نشانه‌ای است. در این شیوه هم نوازنده برداشت خود از نشانه‌ها را اجرا می‌کند و تنها فرم‌ها جهت کلی اجرا مشخص و توضیح داده شده‌است ولی عواملی چون سرعت ریتم و انتخاب ترکیب‌ها، دامنهٔ صوتی و زمان کشش یا سکوت‌ها در هنگام اجراء بر عهدهٔ نوازندگان است و طبیعتاً در هر اجرای متفاوت. قسمت دوم که در پی تکنوازی کمانچه بر اساس تم‌های کردی می‌آید، به روش معمول آهنگسازی و به شیوهٔ رایج نت نویسی شده‌است.»

کد خبر 4549569 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: تالار وحدت موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی کیهان کلهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۰۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرت‌های نوروزی طلیسچی تمدید شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت نوروزی علیرضا طلیسچی در شب‌های سوم و هشتم فروردین ماه ۱۴۰۳ در دو سالن نمایشگاه بین‌المللی و هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

قطعه «پاقدم» طلیسچی پس از گذشت چندماه از انتشار، همچنان محبوب و مورد توجه مخاطبان موسیقی است و با شروع سال جدید این قطعه در برنامه پرطرفدار «مهمانی» با اجرا و کارگردانی ایرج طهماسب توسط «شاباش» و «دی جی» به سبک خودشان بازخوانی شد.

طلیسچی در کنسرت نوروزی خود منتخبی از قطعات پرطرفدار و جدیدش را به اجرا درآورد و«زندگی جونم»، «تو فکر می‌کنی کی‌ای»، «نفس کی بودی تو»، «ای داد بر من»، «دیوونه دوست داشتنی»، «لیلا»، «یه دریا نریم»، «دل به دل»، «قاف» و «سختگیر»، «به تو چه»، «پاقدم» و «بی پناهی» ازجمله قطعات اجرایی در این کنسرت‌ها بودند.

اجرای دو قطعه جدید «پاقدم» و «بی پناهی» همانند دیگر قطعات با همخوانی و استقبال مخاطبان همراه بود و بنا به درخواست‌ مکرر تماشاگران قطعه «پاقدم» مجددا اجرا شد. 

طلیسچی پیش از اجرای قطعه «بی پناهی» به مخاطبانش گفت: «قلب‌هایتان را آماده کنید و چشم‌هایتان را ببنید؛ میخواهم به دهه چهل و پنجاه موسیقی پاپ ببرمتان.»
 
اعضای ارکستر علیرضا طلیسچی را محمد عارف (گیتار نایلون)، پارسا رفیع (گیتار الکتریک)، نیما اشکباری (بیس)، امیرحسین آزموده (پرکاشن)، ادوارد دانیال زاده (درامز) و مسیح منتظری (گیتار الکتریک) به رهبری امیر بهادر دهقان نوازنده کیبورد را تشکیل می‌دادند.

کنسرت نوروزی علیرضا طلیسچی جمعه شب سوم فروردین ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران و چهارشنبه شب هشتم فروردین ۱۴۰۳ در سالن رویال هال هتل اسپیناس پالاس به تهیه کنندگی موسسه فرهنگی هنری «نوای سپند» برگزار و این کنسرت برای تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳نیز تمدید شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنسرت‌های نوروزی طلیسچی تمدید شد
  • نسخه الکترونیکی «آتش» منتشر شد/ این بارگوش می‌بیند و چشم می‌شنود
  • کنسرت زنده محسن چاوشی ! | بدل چاوشی با آهنگ سنگ صبور همه را شوکه کرد
  • تور کنسرت‌های علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید
  • تورکنسرت علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید / قدردانی از تمام اعضای گروه
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • قصه مناجات هایی برخاسته از ادبیات کلاسیک/ «سر عشق» را بشنوید
  • تتلو، معین، رونالدو، علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد
  • تتلو، معین، رونالدو ،علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد
  • اجرای بداهه مناجات ابوسعید ابوالخیر با پروردگار/علیرضا قربانی: امیدوارم لایق محبت‌های مردم ایران باشم