Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

دندان عقل ديرتر درمي‌آيد با زاويه خارج شده يا دچار پوسيدگي مي‌شود
سومين دندان آسيا را دندان عقل مي گويند. از انجاييکه اين دندان حدوداً در 17 سالگي و همزماني آن با بلوغ عقلي است، به همين علت آن را دندان عقل نام داده اند. چهار دندان عقل در 2 فک هر انسان وجود دارد که در واقع آخرين دندان ها در قوس فکي هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين دندان ممکن است در برخي افراد رشد نکند. زيرا جوانه‌هاي دندان عقل در بعضي افراد در زمان جنيني تشکيل نمي‌شود.
به دلايلي، مانند: ارثي، بيماري‌هاي دوران کودکي، کم خوني و راشيتيسم، عدم هماهنگي رشد استخوان فک با اندازه دندان‌ها دندان عقل در داخل فک، نهفته مي‌مانند؛ اگر قسمتي از تاج دندان عقل به طور ناقص در دهان ظاهر ‌شود، در اين صورت به آن دندان عقل، نيمه نهفته گفته مي‌شود.
اگر فک براي دندان عقل جا نداشته باشد يا پوسيدگي ايجاد شده باشد و ترميم به نفع دندان نباشد، دندان جراحي يا کشيده مي‌شود.
از آنجا که دندان عقل ديرتر درمي‌آيد، با زاويه خارج شده يا دچار پوسيدگي مي‌شود و معمولا در فک، جايي براي رويش آن وجود نداشته و نقش زيادي هم در جويدن ندارد، لازم است از حفره دهان خارج شود.

چهار دندان عقل در 2 فک هر انسان وجود دارد
در اين موارد، دندان عقل بايد از طريق جراحي خارج شود:
ايجاد عفونت لثه پوشاننده روي دندان
ايجاد پوسيدگي براي دندان جلويي
بر هم زدن نظم دندان قدامي و روي هم آوردن آنها
ايجاد مسير بد براي کارهاي پروتزي
روش کشيدن دندان عقل چگونه است؟
بعد از تزريق بي‌حسي، در صورتي که دندان عقل کاملاً رويش يافته باشد و تاج دندان به طور کامل مشخص باشد، روش درآوردن آن مانند ساير دندان ها است. ولي دندان‌هاي نهفته و نيمه نهفته را به روش جراحي از دهان خارج مي‌کنند. کشيدن دندان عقل در سنين نوجواني راحت‌تر انجام مي‌شود؛ چون استخوان اطراف دندان ضخامت و استحکام کمتري دارد.
آمادگي براي جراحي :
ممکن است مجبور شويد چند روزي از محل کار خود يا مدرسه مرخصي بگيريد تا زمان کافي براي استراحت داشته باشيد. قبل از جراحي به اندازه کافي خواب و استراحت داشته باشيد آرامش خودرا حفظ کنيد و در صورتي که اضطراب داريد پس از مشورت با جراح ـ قبل از جراحي از قرص هاي آرام بخش استفاده کنيد.
آمادگي لازم جهت انجام يک جراحي نيم ساعته را داشته باشيد اگر دندان شما رويش يافته باشد بدون ايجاد برش جراحي روي لثه کشيده مي شود. در صورتي که دندان شما نهفته با نيمه نهفته باشد ، برش لثه لازم خواهد بود. سپس جراح ، استخوان فک را برداشته و گاهي دندان را هم تکه تکه مي کند تا به آساني خارج شود. براي به هم رساندن لبه هاي برش از بخيه استفاده مي شود.

از جمله عوارض شايع در کشيدن دندان عقل مي‌توان نفوذ به سينوس ماگزيلا اشاره کرد
بعد از جراحي :
جراح نسخه اي براي تسکين درد و در صورت لزوم آنتي بيوتيک و دستوراتي براي بهبودي در خانه به شما خواهد داد. در طي چند روز بعد فعاليت خود را محدود کنيد و بيش تر به استراحت بپردازيد تا روند بهبود تسريع شود. بعد از جراحي حفره اي در محل جراحي باقي مي ماند که نياز به تميز کردن دارد تا زمان ترميم کامل اين حفره ممکن است شما احساس ناخوشايندي در دهان خود داشته باشيد.
بعد کشيدن دندان عقل:
از يک بسته يخ بر روي صورت خود براي جلوگيري از تورم و يا تغيير رنگ پوست استفاده کنيد.
از گرماي مرطوب براي فک دردناک خود استفاده بکنيد.
دهان خود را به آرامي باز و بسته کنيد تا فک تان تمرين کند.
غذاهاي نرم مثل پاستا، برنج و يا سوپ بخوريد.
مقدار زيادي مايعات بنوشيد.
مسواک زدن دندان هايتان از روز دوم شروع کنيد.
داروهايي که پزشک شما براي تسکين درد يا تورم تجويز مي کند را حتما بخوريد.
اگر تب داريد يا اگر درد يا ورم شما بهبود نيافت،با پزشک خود تماس بگيريد.
چيزي را ميک نزنيد چون مي تواند لخته خون را بکند.
دهانتان را خشن آبکشي نکنيد ممکن است پزشک شما شستشو را به آرامي با آب شور پيشنهاد کند.
خوراکي هاي سفت، ترد و يا چسبناک نخوريد که ممکن است زخم هاي شما را خراش دهد.
سيگار نکشيد سيگار کشيدن مي تواند التيام شما را کند کند.

دندان‌هاي نهفته و نيمه نهفته عقل را به روش جراحي از دهان خارج مي‌کنند
عوارض کشيدن دندان عقل :
از جمله عوارض شايع در کشيدن دندان عقل مي‌توان به خونريزي‌هاي شديد، آسيب به اعصاب و مهم تر از همه نفوذ به سينوس ماگزيلا اشاره کرد.
سينوس ماگزيلا حفره ي بزرگي است که در بالاي دندان عقل فک بالا قرار دارد و گاهي ممکن است با کشيدن دندان، حفره‌اي به قطر 1 ميليمتر تا حدود 1 سانتيمتر در محل کشيدن ايجاد شود که اگر قطر آن کمتر از 2 ميليمتر باشد خود به خود ترميم مي‌شود، ولي اگر قطر آن بيشتر بود، نياز است پزشک متخصص لثه يا فک و صورت از طريق تکنيک Flap آن را ترميم کند.
موکول نمودن خارج کردن دندانهاي عقل به سنين سالمندي
ممکن است مشکلات ذيل را به همراه داشته باشد:
با افزايش سن ريشه‌ها قطورتر شده و ممکن است کشيدن دندان را سخت تر کند.
التيام ضعيف تر بعد از کشيدن دندان به دليل عدم انعطاف کافي استخوان فک و روند کند ‌ترميم استخوان و مخاط
پوسيدگي دندانهاي مجاور
احتمال فک جوش شدن دندان
احتمال شکسته شدن استخوان در افراد پير در حين جراحي و درآوردن دندان
کاهش تحمل بيمار به دليل شرايط سني و درمانهاي پزشکي از قبيل مصرف داروهاي قلبي ، ريوي و غيرو.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۱۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویزیت روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در دانشکده دندانپزشکی مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری به مناسبت هفته بهداشت دهان و دندان گفت: دانشکده دندانپزشکی مشهد با دارا بودن ۱۱ بخش و ۳۱۵ یونیت فعال ماهانه به ۱۰ تا ۱۵ هزار بیمار با نرخ دولتی خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهد.
دکتر سرگلزایی افزود: این دانشکده با قدمت ۵۰ سال هم اکنون جز سه دانشکده برتر کشور در رشته دندانپزشکی است که دارای ۷۱۵ دانشجوی عمومی، ۹۷ دانشجوی تخصصی، ۱۱۵ عضو هیئت علمی و ۳۳ دانشجوی خارجی است و هر سال ۱۰۰ دندانپزشک از این دانشکده فارغ التحصیل می‌شوند.
رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش دیگری از سخنان خود تجهیز درمانگاه تحت بیهوشی برای بیماران خاص، راه اندازی بخش دیجیتال دانشکده و نمایه شدن مجله دندان دانشکده را از اقدامات خوب در سال گذشته عنوان کرد.
دکتر سرگلزایی همچنین با اشاره به مشکلاتی نظیر فرسوده بودن ۵۰ درصد یونیت‌های دانشکده و قیمت بالای اقلام مصرفی از وزارتخانه درخواست کرد اعتبارات بیشتری به حوزه زیرساخت‌ها و اقلام مصرفی اختصاص داده شود.
مدیر سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مشهد هم با اشاره به اینکه با توجه به قیمت بالای خدمات دندانپزشکی بهترین راه برای کاهش بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری است گفت: با کاهش مصرف مواد قندی، دو بار مسواک روزانه و عدم مصرف سیگار و قلیان می‌توان از بخش زیادی از بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری کرد.
دکتر بابازاده با اشاره به فواید مصرف فلوراید در سنین ۶ تا ۱۴ سال گفت: طرح وارنیش تراپی هر سال دو بار در مدارس استان اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • برگزاری جشنواره بهداشت دهان و دندان در برخوار
  • رشد ۵۰ درصدی عملکرد دانشکده دندانپزشکی طی یک سال گذشته
  • به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی توسط یهودیان + فیلم
  • ببینید | به آتش کشیدن پیراهن عثمان دمبله توسط هواداران بارسلونا!
  • ابراز خوشحالی دختر خردسال رفسنجانی از حمله ایران به اسرائیل با کشیدن نقاشی + فیلم
  • جایگزین مسواک از راه رسید!
  • اجرای طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزان مدارس از مهرماه در مشهد
  • فیلم| عمل جراحی دشوار و خطرناک دندان تمساح بداخلاق
  • ویزیت روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در دانشکده دندانپزشکی مشهد