Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

سعي کنيد غذا و ميان‌وعده‌ها را هر روز در زمان مشخصي براي کودک تهيه کنيد
مخالفت در امر غذا خوردن مي تواند نوعي ميل به استقلال در کودک باشد، يعني کودک دوست دارد خودش غذا بخورد و قاشق را به دست بگيرد.
خوب است بدانيد، فقط شما نگران تغذيه‌ي کودکتان نيستيد. تغذيه‌ي کودکان بد غذا تقريبا در تمام خانواده‌ها تبديل به يک موضوع نگران‌کننده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسياري از والدين نگران اين هستند که کودک چه غذايي را بايد بخورد و به چه غذايي اصلا نبايد لب بزند. در اين ميان، ممکن است عده‌اي از کودکان بد غذا در طول هفته به دليل نگراني بيش از حد والدين و فشار آنها، بيش از اندازه‌ي مورد نياز خود، ويتامين و مواد معدني دريافت کنند.
روشهايي وجود دارد که به کمک آنها مي توانيد يک رژيم غذايي متعادل ‌و مطلوب براي کل خانواده داشته باشيد.
راهکار هايي ساده براي تغذيه کودکان بد غذا
دلايل بدغذايي کودکان
ابتدا بايد علت بدغذايي يا کم خوراکي کودک خود را بفهميم. براي فهم علت، زياد راه دوري نرويد، علت را عموما در رفتار و شيوه هاي فرزندپروري خود راحت تر مي توانيد پيدا کنيد. در واقع به غير از علت بيمار بودن کودک، مانند عفوت مجاري ادراري يا بيماري هاي ديگر، که مي تواند بر تغذيه کودک تاثير منفي بگذارد، ساير علل به مسائل والديني مربوط مي شود. براي آنکه کمي در اين زمينه کمک تان کرده باشيم، در ادامه، به ذکر چند نوع رفتارها، که گرايش به کم اشتهايي را در کودک افزايش مي دهد، اشاره مي کنيم:
1- مادر يا ديگر مراقبين کودک به دفعات از غذا به عنوان ابزاري براي تنبيه کودک استفاده مي کنند. مثلا او را مجبور مي کنند غذايي را که دوست ندارد بخورد، کودک نيز اين عمل را مي آموزد و لجبازي خود را از طريق غذا نخوردن نشان مي دهد.
2- به ساعات غذا خوردن اهميت داده نمي شود.
رعايت دقيق ساعت غذا خوردن و داشتن برنامه غذايي، به کودک اهميت خوردن غذا را نشان مي دهد.
3- سخت گيري بيش از حد در آداب تغذيه نيز غذا خوردن را در ذهن کودک تبديل به عملي ملال آور مي سازد.
تا حدودي طبيعي است غذا از قاشق کودک بريزد يا تمايل داشته باشد از غذايي بيشتر و از غذايي ديگر کمتر بخورد، بنابراين نبايد حتما اصرار داشت هر آنچه و به هرگونه که والدين مي پسندند کودک نيز به همان طريق عمل کند.
4- وقتي غذاخوردن در محيطي به دور از آرامش و همراه با کشمکش والدين با يکديگر انجام مي شود. در اين هنگام نمي توان انتظار داشت کودک به حضور در اين موقعيت تمايلي نشان دهد. زيرا وقت غذا خوردن، براي او هميشه تداعي کننده مشاجرات والدين خواهد بود.
5- برخي مادران بيش از حد نگران غذا خوردن کودک هستند.
هنگامي که مادر آن به صورت افراطي نسبت به تغذيه کامل کودک اظهارنگراني مي کنند، معمولا با قاشق و ظرف غذا به دنبال کودکان راه مي افتند و تصور مي کنند با اين عمل تغذيه کامل و مورد نظرشان امکانپذير است؛ حال آنکه اصرار بيش از حد به غذا خوردن، اشتياق کودک را از ميان مي برد و کودک از غذا به عنوان شيوه اي براي جلب توجه استفاده مي کند.
6- بي توجهي به استقلال طلبي کودک.
مخالفت در امر غذا خوردن مي تواند نوعي ميل به استقلال در کودک باشد، يعني کودک دوست دارد خودش غذا بخورد و قاشق را به دست بگيرد و اگر مادر روي تميزي و پاکيزگي بيش از حد تمرکز کند يا وسواس داشته باشد مبادا لباس هاي کودک کثيف شود يا غذا را روي زمين بريزد؛ يک کشمکش قدرت بين مادر و کودک به وجود مي آيد. از يک طرف مادر مي خواهد کنترل اوضاع را به دست بگيرد و خودش به کودک غذا بدهد و از طرف ديگر کودک اصرار دارد خودش کارهايش را انجام دهد.

در فروشگاه از کودک بخواهيد که به شما در انتخاب سبزي‌ها و ميوه و... کمک کند
راهکارهايي براي برخورد با کودک بد غذا
به ميزان اشتهاي کودکان بد غذا توجه کنيد
اگر کودک شما گرسنه نيست، او را مجبور به خوردن ميان‌وعده يا وعده‌ي اصلي نکنيد. کودک را براي خوردن غذا فريب ندهيد. او را مجبور به خوردن غذا‌هاي خاصي نکنيد. همچنين او را مجبور به تمام کردن محتويات بشقاب خود نکنيد. اين رفتار شما، باعث لجبازي و يکدندگي بيشتر کودکان بد غذا خواهد شد. فشار شما کودک را هنگام غذا خوردن دچار اضطراب مي‌کند و اين باعث مي‌شود پيام‌هاي سيري و گرسنگي به درستي به مغز مخابره نشوند.
غذا‌ها را متنوع و جذاب کنيد
مي‌توانيد براي جلب توجه کودک کلم بروکلي و ساير سبزيجات را همراه با غذا‌هاي مورد علاقه يا سس سرو کنيد. سعي کنيد از خوراکي‌هاي رنگي براي مشتاق کردن کودک استفاده کنيد.
دادن ميان وعده به کودک
سعي کنيد غذا و ميان‌وعده‌ها را هر روز در زمان مشخصي براي کودک تهيه کنيد و در اختيار او بگذاريد. اگر کودک مايل به خوردن وعده‌ي اصلي نباشد، دادن ميان‌وعده‌هاي به موقع و در زمان مشخص مي‌تواند نياز کودک را به ويتامين‌ها و مواد مغذي تامين کند. شما مي‌توانيد يک ليوان شير يا آب ميوه‌ي طبيعي در کنار غذا براي کودک فراهم کنيد. البته بهتر است به او پيشنهاد دهيد که آب ميوه يا شير در بين دو وعده ميل کند. اگر کودک بيش از اندازه مايعات مصرف کند، ممکن است ديگر ميلي به خوردن غذاي اصلي نداشته باشد.
به خواسته‌ي او سريع پاسخ ندهيد
در صورت نپذيرفتن وعده‌ي اصلي توسط کودکان بد غذا سعي کنيد يک وعده‌ي جدا‌گانه تهيه کنيد. با اين کار او تشويق به خوردن غذايي مي‌شود که به آن ميل و رغبتي نداشته است. کودک را تشويق به ماندن روي ميز کنيد، حتي، زماني که مايل به خوردن غذا نباشد.
بگذاريد کودک غذاي جديد را امتحان کند
کودکان زماني که با يک غذاي جديد مواجه مي‌شوند، مايلند که طعم، رنگ و بوي آن را امتحان کنند. حتي ممکن است قطعات کوچکي از غذا را در دهان بگذارند و بعد بيرون بياورند. با صحبت کردن درباره‌‌ي رنگ، بو و طعم غذا کودک را به خوردن آن تشويق کنيد. غذا‌هاي جديد را در کنار غذا‌هاي مورد علاقه‌ي کودک قرار دهيد. سعي کنيد در طول مدت زماني که کودک با خوراکي‌هاي جديد ساز‌گاري پيدا مي‌‌کند، بيشتر او را با غذا‌هاي مناسب و سالم آشنا کنيد.
حواس کودک را پرت نکنيد
سعي کنيد هنگام غذا دادن به کودکان بد غذا حواس او را با فيلم و کارتون پرت نکنيد. تمام وسايل الکترونيکي و ارتباطي را قطع کنيد. اين به فرزند شما کمک مي‌کند که روي غذا تمرکز کند. حواستان باشد که تبليغات تلويزيوني مي‌تواند کودک را تشويق به خوردن خوراکي‌هاي مضر و خيلي شيرين کند.
از کودکتان کمک بگيريد
در فروشگاه مواد غذايي از کودک بخواهيد که به شما در انتخاب سبزي‌ها، ميوه‌جات و ساير خوراکي‌ها کمک کند. خوراکي‌هايي که فرزند شما ميلي به خوردن آن ندارد، نخريد. از کودکتان بخواهيد که در شستن، مخلوط کردن و گذاشتن اين خوراکي‌ها روي ميز شما را همراهي کند.
الگوي کودک باشيد
اگر از مواد غذايي تازه و سالم استفاده کنيد، مطمئنا کودکان هم با ديدن عادت غذايي شما، مثل شما رفتار مي‌کند. الگو‌هاي سالم غذايي والدين در ذهن کودکان ثبت مي‌شود.
خلاق باشيد
مي‌توانيد در سس اسپاگتي از بروکلي يا فلفل دلمه‌اي خرد شده استفاده کنيد. همچنين در سوپ مي‌توانيد از هويج يا کدو رنده شده هم استفاده کنيد.
دسر را به عنوان پاداش در نظر نگيريد
دادن دسر به کودکان بد غذا اين پيام را به او مي‌دهد که دسر، بهترين غذا است و ميل او را به مصرف غذا‌هاي شيرين زياد مي‌کند. يک يا دو روز در هفته را به دسر اختصاص دهيد و سعي کنيد در بقيه‌ي روز‌هاي هفته، غذا‌هاي سالم و مغذي تهيه کنيد.
اگر نگران تغذيه کودکان بد غذا هستيد و مي‌ترسيد که اين مسئله به سلامتي او آسيب برساند، حتما با يک پزشک مشورت کنيد. دکتر مي‌تواند رشد کودک شما را روي يک نمودار رشدي ترسيم کند و مصرف انواع و مقادير مواد غذايي را بررسي کند.
گزارش مربوط به غذا‌هاي مصرف شده توسط کودک، مي‌تواند به تشخيص درست پزشک کمک کند. همواره به ياد داشته باشيد که عادت‌هاي غذايي کودک يک شبه تغيير نمي‌کند. صبر داشته باشيد و آهسته جلو رويد. به کمک روش‌هايي که در اين مقاله درباره‌ي آن صحبت شد، مي‌توانيد سلامت کودک را براي تمام طول عمر او تضمين کنيد.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته
منابع:
koodaket.com
مجله سپيده دانايي
bartarinha.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۱۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ ضعیف شدن بینایی کودکان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما مهم ترین نکته در این زمینه این است که کاهش بینایی آن‌ها ارتباط مستقیمی با کاهش فعالیت کودک خواهد داشت، البته اگر والدین متوجه این مشکل نشده باشند. در برخی کودکان شاهد تنبلی هستیم که علت آن کاهش بینایی است و تشخیص این مشکل می‌تواند به بهبود زندگی کودکان کمک کند.

توجه داشته باشید که راهکارهای مختلفی نیز برای درمان هر کدام از این مشکلات پیش روی افراد است که با تشخیص به موقع می توان روش درمانی مناسب را انتخاب کرد.

اگر متوجه ضعف بینایی در کودکتان نشده‌اید به این مورد توجه کنید که ممکن است کودک برای دیدن بهتر، چشمانش را تنگ‌تر کند. از میان هر چهار کودک، یک کودک مشکل بینایی دارد و دید واضحی ندارد و متاسفانه اغلب والدین نمی‌دانند که این مشکل وجود دارد.

از راهکارهای تقویت بینایی در کودکان می‌توان به رژیم غذایی مناسب اشاره کرد چون برنامه غذایی مناسب نقش موثری در تقویت بینایی کودکان دارد. مصرف آجیل، سبزیجات، اسفناج، استفاده از انواع کلم‌ ها منجر به تقویت بینایی در کودکان و حتی بزرگسالان خواهد شد. از آن جایی که آووکادو حاوی لوتئین است و این ماده در آوواکادو نسبت به دیگر میوه‌ ها بیشتر است، مصرف آن به جهت تقویت بینایی در کودکان توصیه می شود.

حذف عادت مالیدن چشم‌ها از دیگر راه‌حل‌های این موضوع است چراکه عادت کردن به مالش چشم‌ها منجر به عفونت، صدمه به چشم از جمله، تحریک و قرمزی چشم می‌شود. ترک مالیدن مداوم چشم ها می‌تواند نوعی معجزه درمان ضعیفی چشم تلقی شود.

همچنین سعی کنید حداقل امکان، کودکان را از تماشای بیش از حد تلویزیون منع کنید. حتی می توانید زمان مشخصی برای این کار انتخاب کنید. روزانه حداقل ۳ ساعت را می توانید برای این کار اختصاص دهید.

استفاده از بازی هایی مانند، پازل، طراحی و نقاشی منجر به تقویت بینایی کودکان می‌شود. لازم به ذکر است که بازی‌ های دست بافتنی و مهره‌ای نیز جزء بازی‌‌هایی هستند که موجب تقویت بینایی در کودکان می شوند.

 انجام آزمایشات چشم پزشکی برای کودکتان را جدی بگیریدچراکه در ماه‌های ابتدایی شما می‌ توانید با انجام تمرین‌‌هایی به کسب مهارت و توانایی نوزاد خود در زمینه ردیابی اشیاء با چشمانش کمک زیادی کنید. به طور مثال می‌توانید صورت خود را در مقابل صورت کودک قرار دهید و سرتان را به آرامی بالا و پایین ببرید.

همچنین نوزاد در یک ماهگی علاقه زیادی به تصاویر متضاد و با کنتراست بالا دارد. از این جهت نشان دادن تصاویر متضاد چون صحنه‌های سیاه و سفید و صحنه‌‌هایی با خطوط مستقیم و شکسته می‌‌تواند به توانایی بینایی نوزاد کمک شایانی کند.

از راه های تقویت علاقه دیداری در شیرخوار، بردن او به خارج از منزل، به خیابان، فروشگاه یا گردش خارج از شهر است. سعی کنید کودک را به نقاطی ببرید و چیزهایی را نشانش دهید که قبلاً آن را ندیده است و نام هر آن چه را که می‌ بیند بلند به زبان بیاورید. دید کودک با بسیاری نکات قابل تقویت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان معصوم فلسطینی
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!
  • پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب
  • اهمیت صبحانه برای کودکان