Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:58:46 GMT

بنویسید تئاتر فجر، بخوانید قدرت نمایش استان‌ها

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۱۵۸۲

بنویسید تئاتر فجر، بخوانید قدرت نمایش استان‌ها

تهران- ایرنا- اعلام اسامی نامزدهای بخش های رقابتی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر درآخرین روز این رویداد و تطبیق این اسامی نشان می دهد 60 درصد نامزدها به هنرمندان استانی و نمایش های آنها تعلق دارد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا تا ساعات بامدادی شنبه (چهارم اسفندماه 1397) و بعد از پشت سر گذاشتن 12 روز از ایام برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دبیرخانه این رخداد اسامی نامزدهای بخش‌های رقابتی «نمایش خیابانی»، «دیگرگونه‌های اجرایی»، «مسابقه عکس»، «مسابقه پوستر»، «نمایش‌های رادیویی» و «مسابقه تئاتر ایران 2» را رسانه‌ای کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با مرور اسامی اعلام شده این نامزدها و بنا به گفته‌های نادر برهانی مرند دبیر این دوره جشنواره، تجلی حضور جوانان و قدرت نمایش‌های استانی به عنوان دو مولفه برتر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام سی و هفتم، نشان دهنده رشد کیفی و افزایش قدرت و ضریب نفوذ هنرمندان استانی است.
این مساله می‌تواند گامی مهم در راستای تحقق و عملی شدن شعار «تئاتر برای همه» بعد از گذشت بیش از دو دهه از مطرح شدن این شعار در جامعه به شمار آید.
این گزارش ضمن تطبیق تعداد نامزدهای اعلام شده شش بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از میان هنرمندان تهرانی و دیگر استان، به معرفی قدرت هنرمندان استانی در حوزه فعالیت‌های تئاتری کشورمان در قیاس با هنرمندان پایتخت نشین به روایت مولفه‌های اعلام شده از سوی هیات داوران پرداخته است.

** سهم 40 درصدی هنرمندان استانی در بخش مسابقه پوستر
هیات داوران بخش «مسابقه پوستر» جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر متشکل از فرزاد ادیبی، ساعد مشکی و صالح تسبیحی، تحت مدیریت ابراهیم حسینی از میان 117 هنرمند با 435 اثر از تهران و 31 شهرستان، پنج نامزد دریافت جایزه بخش مسابقه پوستر را معرفی کردند که دو اثر به هنرمندان شهرستان‌های کشور و سه اثر به هنرمندان تهران تعلق دارند.
این آمار نشان می دهد که 40 درصد آثاری که به عنوان نامزدهای دریافت جوایز بخش رقابتی پوستر تئاتر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شده اند متعلق به هنرمندان شهرستان‌های کشورمان است.
بر این اساس محمد افشار از مشهد برای طراحی پوستر نمایش «ال کلاسیکو»، امید افرند از تهران برای طراحی پوستر نمایش «مویرگ»، مرتضی فرحناک از قم برای طراحی پوستر نمایش «گامی بهشت، گامی در دوزخ»، سعید رضوانی از تهران برای طراحی پوستر نمایش «چشم برهم زدن» و مهدی رایگانی از تهران برای طراحی پوستر نمایش «طعم سگ» به عنوان نامزدهای نهایی این بخش معرفی شده اند.

** سهم 20 درصدی هنرمندان استانی در بخش مسابقه عکس
هیات داوران بخش «مسابقه عکس» جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر متشکل از رضا معطریان، عباس کوثری و هادی نوید، تحت مدیریت سیامک زمردی مطلق از میان 130 عکاس با 615 عکس از تهران و 44 عکاس با 219 عکس از دیگر شهرستان ها، پنج نامزد دریافت جایزه بخش مسابقه عکس را معرفی کردند.
بر این اساس سیدامیررضا ریاضی از کرمان برای عکاسی از «نمایش تبار»، شیوا خدابخش از تهران برای عکاسی از نمایش «ماراساد»، فرهاد جاویدی از تهران برای عکاسی از نمایش «شوآیک»، کیارش مسیبی از تهران برای عکاسی از نمایش «تئاتر» و لیلا صدیق از تهران برای عکاسی از نمایش «مالی سویینی» به عنوان نامزدهای نهایی این بخش معرفی شده اند.
از پنج اثر عکسی که در بخش‌های مختلف داوری مسابقه عکس سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایش نامزده شده اند، یک اثر به هنرمندان شهرستان‌های کشور و چهار اثر به هنرمندان تهران تعلق دارند.
این آمار نشان می دهد که 20 درصد آثاری که به عنوان نامزدهای دریافت جوایز بخش رقابتی عکس تئاتر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جشنواره معرفی شده اند متعلق به هنرمندان شهرستان های کشورمان هستند.

** غیبت هنرمندان استانی به دلیل ناشناخته بودن بخش «دیگرگونه‌های اجرایی»
هیات داوران بخش «دیگرگونه‌های اجرایی» سی‌ و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر متشکل از محسن حسینی، محمودرضا رحیمی و شیوا مسعودی پس از مشاهده، ارزیابی و بررسی کارشناسی 17 اثر حاضر در این بخش نامزدهای دریافت جایزه این مسابقه را اعلام کردند.
در این بخش نمایش «آدم‌هایی که نمی‌بینیم» به کارگردانی سما موسوی مفخر، نمایش «اپرای شماره 01# تهران» به کارگردانی مرتضی زارعی، نمایش «ارس» به کارگردانی حسین توازنی‌زاده، نمایش «گرم کردن» به کارگردانی احسان شایان فرد و نمایش «مواجهه با ورنوس فادرانی» به کارگردانی رضا سعیدی همگی از تهران به عنوان نامزدهای نهایی این بخش معرفی شده اند.
لازم به ذکر است که تمامی 17 اثر راه یافته به بخش «دیگرگونه‌های اجرایی» جشنواره به جز نمایش «انگشت به انگشت» به کارگردانی سیدجعفر حجازی از اصفهان، متعلق به هنرمندانی تهرانی است.
بر همین اساس و به سبب نوپا بودن این بخش (سومین سال برگزاری) و کمتر شناخته شدن موضوعات و شیوه‌های تولید آثار بخش «دیگر گونه های اجرایی»، شاهد حضور هنرمندان استانی در این دوره از جشنواره نبودیم.

** سهم 63 درصدی هنرمندان استان‌ها در بخش نمایش‌های رادیویی
هیات داوران بخش «نمایش‌های رادیویی» جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر متشکل از فریبا متخصص، مسعود فروتن، جواد پیشگر، شکرخدا گودرزی و ایوب آقانی پس از مشاهده، ارزیابی و بررسی کارشناسی 10 اثر حاضر در این بخش نامزدهای دریافت جوایز این مسابقه را معرفی کردند.
از هشت نمایشی که در بخش‌های مختلف داوری نمایش‌های رادیویی حداقل در یک بخش نامزده شده اند، پنج اثر به هنرمندان شهرستان‌های کشور و سه اثر به هنرمندان تهران تعلق دارند.
این آمار نشان می دهد که 63 درصد آثاری که به عنوان نامزدهای دریافت جوایز بخش رقابتی نمایش‌های رادیویی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شده اند متعلق به هنرمندان شهرستان‌های کشورمان است.
در این بخش دو نمایش رادیویی «ساعت گرگ» به کارگردانی پیمان قریب پناه از تهران و نمایش رادیویی «باد که می نویسد» به کارگردانی داریوش شهبازی از تهران با نامزدی در چهار بخش (بازیگری مرد، نمایشنامه نویسی، کارگردانی و تهیه کنندگی)، رکورددار نامزدی میان آثار نمایش رادیویی در جشنواره به شمار می روند.
نمایش رادیویی «گونش» به کارگردانی فرشید زیوری از اردبیل با نامزدی در سه بخش (بازیگری زن؛ نمایشنامه نویسی؛ تهیه کنندگی) در رتبه دوم تعداد نامزدها برای کسب جوایز برتر این بخش قرار دارد.
و در ادامه نمایش رادیویی «شنود» به کارگردانی مهدی آذری از رشت با نامزدی در دو بخش (کارگردانی و تهیه کنندگی) و نمایش‌های رادیویی «شبانه» به کارگردانی مهدی شداد از اصفهان، نمایش رادیویی «مزار» به کارگردانی طاهره شاددل از بجنورد، نمایش رادیویی «حفره ای در زمین» به کارگردانی نازنین مهیمنی از تهران و نمایش رادیویی «عزت تا ثریا» به کارگردانی آرش جمال‌الدینی از شیراز (تهیه کنندگی) با نامزدی در یک بخش به عنوان دیگر نامزدهای بخش رقابتی نمایش‌های رادیویی سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتنر فجر معرفی شده اند.

** رکورد خیره کننده 85 درصدی سهم استان‌ها در بخش رقابتی تئاتر خیابانی
هیأت داوران بخش «تئاتر خیابانی» سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متشکل از گلبرگ ابوترابیان، رحمت امینی و علیرضا استادی پس از مشاهده، ارزیابی و بررسی کارشناسی 21 اثر حاضر در این بخش، نامزدهای دریافت جایزه این مسابقه را اعلام کرد.
از 13 نمایشی که در بخش‌های مختلف داوری تئاتر خیابانی حداقل در یک بخش نامزده شده اند، 11 اثر به هنرمندان شهرستان های کشور و تنها دو اثر به هنرمندان تهران تعلق دارند.
در حقیقت 85 درصد آثاری که به عنوان نامزدهای دریافت جوایز بخش رقابتی تئاتر خیابانی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شده اند متعلق به هنرمندان شهرستان‌های کشورمان است که آماری خیره کننده در نوع خود به شمار می رود.
در این بخش نمایش خیابانی «درها به روی چه کسی باز می شوند» به کارگردانی محمد جعفری از آستانه اشرفیه با نامزدی در چهار بخش (موسیقی، طراحی فضا و ابزار نمایشی، طرح و ایده پردازی، کارگردانی) رکورددار نمایش‌های خیابانی در بین نامزدهای معرفی شده به شمار می رود.
رتبه دوم بخش جوایز نمایش‌های خیابانی جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر به سه نمایش خیابانی «نامیرا» به کارگردانی امیرحسین شفیعی از ورامین، «این کجا و آن کجا» به کارگردانی پژمان شاهوردی از بروجرد و نمایش «اُهم» به کارگردانی مسعود براهیمی از تهران تعلق دارند که هر کدام از این نمایش‌ها در سه بخش برای کسب جوایز برتر با یکدیگر رقابت می‌کنند.
نمایش‌های خیابانی «آغوش بی مهر زمین» به کارگردانی محمود فرضی نژاد از سیاهکل، «لازمان لامکان» به کارگردانی رضا بهرامی از بوشهر، «خرس های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه شصت بود» از خمینی شهر به کارگردانی رضا ملکی، «هشتک لاکچری» به کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش، «تیک تاک» به کارگردانی نازیلا امینی از بوکان و «کالبدشکافی یک اتفاق» به کارگردانی مهدی حبیبی از کرج آثاری هستند که در دو بخش برای کسب جوایز برتر با یکدیگر رقابت می کنند.
همچنین نمایش های خیابانی «مشترک مورد نظر» به کارگردانی سمیه مهری از تهران، «بیگانگی» به کارگردانی غنچه شکوهیان از آمل و «دایره، مربع، مستطیل» به کارگردانی افشین خدری از سنندج، با نامزدی در یک بخش برای کسب جوایز نمایش‌های خیابانی جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر با هم به رقابت می پردازند.

** سهم 67 درصدی هنرمندان استانی در بخش «مسابقه تئاترصحنه‌ای ایران 2»
ششمین و آخرین بخش از بخش‌های مسابقه سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به بخش «مسابقه تئاتر صحنه ای ایران 2» اختصاص دارد.
هیأت داوران این بخش متشکل از اصغر همت، مسعود دلخواه، حمیدرضا نعیمی، فریبرز قربانزاده و امیر جعفری پس از مشاهده، ارزیابی و بررسی کارشناسی 23 اثر حاضر در این بخش نامزدهای دریافت جوایز را معرفی کرد.
از 15 نمایشی که در بخش‌های مختلف داوری «مسابقه تئاتر صحنه ای ایران 2» حداقل در یک بخش نامزده شده اند، 10 اثر به هنرمندان شهرستان‌های کشور و تنها پنج اثر به هنرمندان تهران تعلق دارند. در حقیقت 67 درصد آثاری که به عنوان نامزدهای دریافت جوایز این بخش معرفی شده اند متعلق به هنرمندان شهرستان‌های کشورمان هستند.
رکورددار این بخش نمایش «دریاچه قو» به کارگردانی رضا صابری از مشهد است که در 9 بخش (طراحی آرایه صوتی، طراحی نور، طراحی حرکت، طراحی گریم، موسیقی، طراحی لباس، بازیگری زن، نمایشنامه نویسی، کارگردانی) نامزد شده است.
رتبه دوم این بخش به نمایش «شفیره» به کارگردانی مهدی شاه پیری از تهران با نامزدی در شش بخش (طراحی نور، طراحی حرکت، موسیقی، طراحی لباس، طراحی صحنه، کارگردانی) تعلق دارد.
نمایش «بازگشت» به کارگردانی احسان ملکی راد از خرم آباد با نامزدی در پنج بخش (طراحی آرایه صوتی، طراحی گریم، موسیقی، طراحی صحنه، بازیگری مرد) در جایگاه سوم تعداد نامزدها قرار گرفته است.
نمایش‌های «یک خانواده محترم» به کارگردانی عادل عزیزنژاد از شمیرانات، «تاکسیدرمی» به کارگردانی مجتبی رستمی فر از اهواز و «پروانه الجزایری» به کارگردانی سعید زندی و محمدرضا درند از کرمانشاه هر کدام با نامزدی در چهار بخش دیگر رکورداران «مسابقه تئاتر صحنه ای ایران 2» به شمار می روند.
نمایش‌های «افرا» به کارگردانی احسان جانمی از اصفهان با نامزدی در سه بخش، نمایش «سر میز شام» به کارگردانی محمد جواد صرامی از اصفهان، نمایش «خرده نان» به کارگردانی کوروش سلیمانی از تهران، نمایش «عند از مطالبه» به کارگردانی سامان خلیلیان از تهران، نمایش «استرالیا» به کارگردانی پیمان کریمی از اصفهان و نمایش «سانتی متر» به کارگردانی مرتضی شاه کرم ار تهران هرکدام با نامزدی در دو بخش و نمایش‌های «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب خوانی زنی که بر جسد کالبد مرده اش ایستاده متولد می‌شود» به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر، نمایش «دام» به کارگردانی اسماعیل موحدی از اصفهان و نمایش «تناسخ سه تا سی و پنج تومن» به کارگردانی امیرعلی نبویان از تهران با نامزدی در یک بخش، دیگر آثار حاضر در این بخش رقابتی جشنواره سی و هفتم فجر هستند.
آنچنان که مشخص است با مرور نامزدهای معرفی شده در شش بخش رقابتی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می توان دریافت که بیش از 60 درصد از نامزدهای معرفی شده به هنرمندان استانی و نمایش‌های آنها تعلق دارد.
اتفاقی که نه تنها در تاریخ جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بی‌سابقه است که می‌تواند نویددهنده رشد و توسعه همه جانبه تئاتر در کشورمان و خارج شدن مرکزیت فعالیت‌های هنرهای نمایشی از پایتخت به دیگر استان‌ها با قدرتی مثال زدنی باشد.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که در بخش‌های صحنه‌ای، به‌علاوه فجر، خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، تئاتر ملل و مسابقه نمایش های بین‌الملل، بخش چهل سالگی انقلاب و نمایش‌های رادیویی به دبیری نادر برهانی مرند از بیست و دوم بهمن ماه کار خود را آغاز کرده بود در شامگاه شنبه (چهارم اسفند ماه) با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان خواهد داد.
گزارش از امین خرمی
فراهنگ**9266**3009

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره تئاتر فجر مقايسه آماري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۱۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد

با اعلام دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا ع، مهدی سیم ریز، برنامه اجرای آثار چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی را به شرح ذیل اعلام کرد.

به گفته وی؛ نمایش "یک اتفاق ساده" به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی از ۱۳ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر به نمایش درخواهد آمد.

سیم ریز با بیان اینکه، نمایش "خداداد" به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی مهدی خجستگی از ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت؛ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم اجرا می‌شود، افزود: نمایش "سفرپرماجرا" به نویسندگی و کارگردانی رضا جوشعار نیز از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت؛ سالن تاتر فرهنگسرای طوبی بندرعباس و نمایش "چهارمین نفر" به نویسندگی امیر مشهدی عباس و کارگردانی سولماز محمدی و صادق حسنی نیز از یکم تا ۱۰ اردیبهشت؛ سالن تاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان به روی صحنه خواهد رفت.

بنا بر گفته سیم ریز، نمایش "خداداد" به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی محسن اکرمی از ۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در مدارس نواحی ۱ و ۲ شهر یزد و نمایش "نارنجی" به نویسندگی و کارگردانی سید سوران حسینی نیز از ۱۶ تا ۳۰ اردیبهشت در سالن تاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان به روی صحنه می‌رود.

وی با بیان اینکه نمایش "گم" به کارگردانی رضا عربشاهی از پنجم تا ۲۰ اردیبهشت در مرکز تأتر شماره ۷ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد و نمایش "بی بی و دشت ارغوانی" به نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی مهیار هزارجریبی۸ تا ۲۱ اردیبهشت در تماشاخانه آنا بهشهر به روس صحنه نیرود، تصریح کرد: نمایش "من و برادرم اقبال" به نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی نیز از پنجم تا ۱۵ اردیبهشت در سالن تاتر مجتمع شهید آوینی همدان به نمایش درخواهد آمد.

به گفته سیم ریز؛ نمایش "صاحب سرزمین نور" به نویسندگی سید حسین فدایی‌حسین و کارگردانی سید رهبان مسلّمی از ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت در سالن تاتر فرهنگسرای ویلا گرگان به روی صحنه خواهد رفت. چهاردهمین جشنواره ملّی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی از تاریخ ۲۵ فروردین لغایت ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به صورت غیرمتمرکز و در قالب اجرا‌های عمومی برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»
  • اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد
  • اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی 
  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • فروش ۴ میلیاردی نمایش بهرام افشاری در هفته اول اجرا
  • نماینده شهرستان‌ها در پایتخت هستیم/بعد از اجرا نمایش همراهتان است