Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@10:14:09 GMT

فرصت 4 ماهه به ایران

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۱۸۵۹

فرصت 4 ماهه به ایران

تهران- ایرنا- گروه ویژه اقدام مالی (FATF) روز جمعه 22 فوریه 2019 اعلام کرد این گروه در جلسه این هفته خود پس از بررسی اقدامات تهران، تصمیم به ادامه تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران گرفته و مهلت دیگری به این کشور داده است.

به گزارش رویترز، گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران تا ماه ژوئن مهلت دارد قوانین مبارزه با پول‌شویی را اصلاح و تشدید کند، در غیر این صورت مؤسسات مالی آن با بررسی و بازرسی دقیق‌تری مواجه خواهند شد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه به ایران مهلت داد تا ماه فوریه 2019 برای تکمیل اصلاحات و قوانین مؤسسات مالی مطابق با استانداردهای بین‌المللی اقدام کند در غیر این ‌صورت با عواقب آن مواجه خواهد شد.

در این بیانیه آمده: «FATF انتظار دارد ایران اصلاحات مربوط به CFT و پالرمو را تا ماه ژوئن 2019 تکمیل و اجرا کند». این بیانیه نوشت: «ایران تا تکمیل برنامه اقدام در بیانیه عمومی FATF باقی خواهد ماند. تا‌زمانی‌که ایران اقدامات لازم برای رسیدگی به نواقص مشخص‌شده در ارتباط با تأمین مالی مبارزه با تروریسم در برنامه اقدام را اجرا نکند، همچنان نگرانی FATF نسبت به ریسک تأمین مالی تروریستی ناشی از ایران و تهدیدی که این کار برای سیستم مالی بین‌الملل ایجاد خواهد کرد، ادامه خواهد داشت».

این همه در حالی است که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی می‌گویند پایبندی تهران و حذف ایران از لیست سیاه FATF بسیار مهم و ضروری است تا سرمایه‌گذاران بتوانند در این کشور فعالیت کنند. فرانسه، انگلیس و آلمان تطبیق این قانون را شرط تعامل با ایران دانستند تا از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌هایشان در امان باشند.

واکنش بانک مرکزی به تمدید تعلیق اقدام تقابلی علیه ایران
در همین راستا، روابط عمومی بانک مرکزی از نهادهای تصمیم‌گیر کشور که با تصویب دو لایحه اصلاح قوانین مربوط به مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، زمینه تمدید مجدد تعلیق اقدام تقابلی علیه ایران را موجب شدند، تقدیر کرد. بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد دو لایحه باقی‌مانده نیز هرچه‌زودتر تعیین‌تکلیف شود.

فرصتی دوباره به ایران
احمد مجتهد، رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی، در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: ایران توانسته در این مدت، اقداماتی را که مورد توجه کارگروه ویژه مالی (FATF) بود، اجرائی کند و وعده انجام سایر موارد را نیز بدهد که مورد قبول این کارگروه قرار گرفت و قانع شدند که اقدامات ایران در جهت مثبت بوده است و همین امر سبب شد چهار ماه فرصت دوباره به ایران داده شود.

او با بیان اینکه ایران می‌تواند از این فرصت چهارماهه بهره ببرد، ادامه می‌دهد: بهترین فرصت است که ایران در اولین فرصت دو لایحه باقی‌مانده پالرمو و کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کند. اگر این دو لایحه نیز در ایران تصویب شود، مجموع قوانینی که مورد تأیید FATF است و به تعلیق ایران خاتمه می‌دهد، انجام می‌شود و ایران می‌تواند از بیانیه اقدام متقابل خارج شده و احتمالا عضو این کارگروه ویژه مالی شود، البته باید سازوکار ریالی آن نیز فراهم شود و دستگاه‌های اجرائی باید در راستای جلوگیری‌ از پول‌شویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم به فعالیت بپردازند.

به گفته او، شکی نیست که اروپایی‌ها همان‌طور‌که بارها اعلام کرده‌اند، نسبت به قرارداد برجام احساس تعهد می‌کنند و بارها این مسئله را از جمله در کنفرانس مونیخ مطرح کرده‌اند؛ حمایت اروپایی‌ها از ایران منوط به آن بوده که در جهت رفع مشکلات مربوط به معاملات بانکی اقدام شود.

مجتهد در ادامه به سیگنال‌های مثبت در آمریکا نیز اشاره کرده و می‌گوید: به‌تازگی یک اتفاق مثبت دیگری که رخ داد، کنگره آمریکا در دست دموکرات‌هاست و آنها اعلام کرده‌اند آمریکا باید مجددا به برجام بازگردد. این سیگنال مثبتی را برای اروپایی‌ها ایجاد کرد که در آمریکا هم گروه‌هایی هستند که به برجام پایبندند و احتمال می‌رود که برجام دوباره برقرار شود و در چارچوب تعیین‌شده، فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

با توجه به سیگنال‌هایی که از طرف آمریکا داده شده و تعهداتی که اروپا درمورد برجام برای خود قائل شده است، به نظر می‌رسد در این مورد هم به‌طور قاطع‌تری عمل کنند. بنابراین به سیستم بانکی ایران پس از پذیرش FATF کمک می‌کنند که فعالیت خود را در آن چارچوب آغاز کند و کشورهای دیگر هم ابراز تمایل کرده‌اند که از کانال مالی برقرارشده بین ایران و اروپا استفاده کرده و فعالیت‌های تجاری با ایران را دنبال کنند.

رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: سخنگوی شورای نگهبان به‌تازگی مصاحبه کرده و گفته فکر می‌کند این دو لایحه در مجلس تصویب شود که در این ‌صورت، جو به نفع تصویب آن خواهد بود و به این ترتیب عضویت ایران در این کارگروه ویژه مالی حل شود. مجمع تشخیص مصلحت در جهت مثبت در حال حرکت است که این لوایح را تأیید کند.

او درباره دفاعیه آمریکا از عربستان افزود: با توجه به اینکه نام عربستان در لیست سیاه مالی قرار گرفته است، با‌این‌حال شاهد حمایت رئیس آمریکایی این کارگروه از عربستان هستیم. در‌هرحال، مسائل سیاسی نقشی کلیدی در این تصمیم‌ها دارد. تصمیم‌هایی که در مجامع بین‌المللی انجام می‌شود، تحت تأثیر سیاست‌های مختلف کشورها قرار می‌گیرد. به همین دلیل هم آمریکا حمایت خود را از عربستان اعلام کرد؛ اما در مقابل، اروپا نیز پیگیر قرارگرفتن نام عربستان در لیست سیاه بود. به‌هر‌حال، اکنون یک تعارض بین این دو وجود دارد و جو بین‌المللی نیز نسبت به عربستان مساعد نیست.

ملاحظاتی درباره پیوستن به FATF
مجید شاکری، کارشناس اقتصادی، با دیدگاهی متفاوت در گفت‌وگو با «شرق» این تمدید را تحلیل می‌کند: واقعیتی که وجود دارد، این است که تمدید تعلیق برای ایران در وضع موجود، به سه دلیل چندان تفاوت معناداری نمی‌کند. موضوع اول آنکه اگرچه توصیه 19 FATF به‌جز ماده A آن، در مورد ما اعمال نمی‌شود، اعمال همین ماده A که به‌منزله شناخت همه‌جانبه ذی‌نفعان است، در حضور تحریم‌های آمریکا عملا سبب می‌شود عدم اعمال باقی تبصره‌های توصیه 19 عمل نکند. توصیه 19 FATF، توصیه‌ای درباره نحوه رفتار کشورها با کشورهای با ریسک بالاست.

وقتی ایران از لیست اقدام متقابل معلق شد، در شرایط تحریمی، تبصره A که به‌منزله شناخت همه‌جانبه ذی‌نفعان است، چنان تراکنش‌های ایران را کند و معلق می‌کند که عملا کشور نمی‌تواند از عدم اعمال باقی تبصره‌های این توصیه نفعی ببرد.به گفته او، با وجودی‌ که ارتباط مستقیمی بین تحریم‌های آمریکا و FATF وجود ندارد، اما مشخص‌بودن ردپای تراکنش سبب می‌شود همه تلاش ‌کنند با ایرانی‌هایی که در لیست سیاه قرار دارند، کار نکنند.

اعمال شناخت همه‌جانبه ذی‌نفعان، یعنی همه تراکنش‌هایی را که به نحوی حتی تا چندین دسته بعد به یک تراکنش مربوط می‌شوند، زیر ذره‌بین شناسایی کنیم و از ترس تحریم، عملا این فرایند بسیار طولانی می‌شود.این کارشناس در ادامه با اشاره به بیانیه FATF می‌گوید: آنچه در خبر رویترز آمده است، نشان از آن دارد که اگر ایران تا چهار ماه دیگر به دو کنوانسیون پالرمو و CFT نپیوندد، نظارت خود را بر شعب بانکی که پای در ایران دارند، بیشتر می‌کنند.

این مورد، تبصره H از توصیه 19 است؛ اما نکته آنجاست که عملا با توجه به تحریم‌های آمریکا و اعمال تبصره A، چندان اعمال تبصره اشاره‌شده، فرقی به حال ایران ندارد؛ اما اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران با ضمانت اجرائی بالاتر وجود نداشت، هریک از این تبصره‌ها برای ایران حائز اهمیت بسیاری بود. تصویب پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT، هر دو مربوط به یک برنامه عملیاتی FATF در مورد ایران است.

منبع: روزنامه آرمان؛1397.12.04
گروه اطلاع رسانی **9280**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزنامه شرق چالش هاي سياسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۱۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق بین المللی پول به آمریکا هشدار داد | قیمت بیت کوین به کدام سو می رود؟

به گزارش همشهری آنلاین، صندوق بین‌المللی پول، افزایش عظیم بدهی ملی ایالات‌متحده را برای اقتصاد جهانی خطرناک توصیف کرده که تهدیدی برای ادامه افزایش تورم نیز به شمار می‌رود. این موسسه مستقر در واشنگتن انتظار دارد که ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۵ کسری مالی ۷.۱ درصدی را ثبت کند که بیش از سه برابر سطح سایر اقتصادهای پیشرفته است.

به عقیده مدیر بخش امور مالی صندوق بین‌المللی پول، سیاست مالی سست در ایالات‌متحده فشار صعودی بر نرخ‌های بهره جهانی و دلار وارد می‌کند و هزینه‌های تأمین مالی در بقیه جهان را افزایش می‌دهد که در نتیجه آن، شکنندگی‌ها و خطرات موجود تشدید خواهد شد.

فعالان و تحلیلگران بازارهای جهانی طلا و رمزارز می‌گویند: نگرانی در مورد افزایش سریع بدهی دولت آمریکا تا حدودی عامل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا و بیت کوین بوده است.

کاهش رتبه اعتباری اسرائیل

در کنار وخامت اوضاع مالی آمریکا، رژیم اسرائیل هم با بدبیاری‌های متوالی اقتصادی روبرو شده و آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی اس اند پی گلوبال که دومین آژانس رتبه‌بندی اعتباری ایالات‌متحده محسوب می‌شود، رتبه اعتباری بلندمدت این رژیم را به دلیل تنش با ایران کاهش داده است.

پیش از این نیز موسسه خدمات سرمایه‌گذاری مودیز، امتیاز اعتباری رژیم صهیونیستی را در ماه فوریه به دلیل «درگیری نظامی مداوم با حماس» کاهش داده بود.

در شرق آسیای، نسیان به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ ژاپن، سود عملیاتی خود را به دلیل افت فروش محصولات، ۱۴.۵ درصد کاهش داده که کمتر از حد انتظار است و از بحران موقتی این خودروساز حکایت دارد.

این در حالی است، شرکت چینی شیائومی از رکوردشکنی فروش اولین خودروی برقی خود خبر داده است. میزان فروش این شرکت چینی که به‌عنوان سازنده گوشی‌های هوشمند معروف است، سه تا پنج برابر بیشتر از حد انتظار بوده؛ تحویل نسخه‌های استاندارد SU۷ را زودتر از موعد مقرر به خریداران آغاز کرده است.

در این میان، هوندا دیگر خودروساز ژاپنی از سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰۷ میلیون دلاری خود در کارخانه ایتیراپینا در ایالت سائوپائولو برزیل خبر داده که قرار است تا ۲۰۳۰ انجام شود و هدف از آن توسعه تولید یک خودروی هیبریدی منعطف با توانایی مصرف صد درصدی اتانول به‌عنوان سوخت است.

تخلیه هیجان در بازار نفت

در بازارهای جهانی، خبرها از تخلیه هیجان در بازار نفت حکایت دارد؛ قیمت نفت که بعد از انتشار خبرهای اولیه از حمله رژیم صهیونیستی به اصفهان حدود ۳ دلار برای هر بشکه افزایش پیدا کرده بود، بعد از اعلام مواضع ایران و مشخص شدن ابعاد این حمله، به‌جای خود برگشت.

در بازار طلا اما، وضعیت به‌گونه‌ای دیگر است. قیمت طلا هفته گذشته را با ثبت پنجمین افزایش هفتگی به پایان رساند چراکه سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن گرایش پیدا کرده‌اند و جدای از عدم اطمینان سیاسی در خاورمیانه، از دورنمای افزایش نرخ بهره آمریکا و رشد بدهی ملی ایالات‌متحده نیز به‌شدت نگران هستند.

در آن‌سوی ماجرا، هاوینگ بیت کوین رخ داد؛ اتفاقی که یکی از انتظارات فعالان بازار رمز ارز برای تعیین بازدهی این بازار در آینده بود. هاوینگ بیت کوین رویدادی است که بعد از استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک (تقریباً هر چهار سال یک‌بار) اتفاق می‌افتد و در آن، پاداشی که ماینرها برای استخراج هر بلاک دریافت می‌کنند نصف می‌شود. با نصف شدن پاداش بلاک‌ها، بیت کوین‌های کمتری تولید می‌شود و تورم BTC کاهش می‌یابد. در این شرایط با نصف شدن پاداش استخراج، دو اتفاق محتمل است؛ با ماینرها باید دستگاه‌های خود را به دلیل نبود صرفه اقتصادی خاموش کنند یا قیمت بیت کوین باید رشد کند تا استخراج باوجود نصف شدن پاداش، صرفه داشته باشد. طبق آمار، هاوینگ‌های قبلی در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ صورت گرفته و هر بار قیمت بیت کوین بعدازاین رویداد رشد کرده است.

کد خبر 845836 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها صندوق‌ بین‌المللی پول ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • فرصت یک‌ماهه برای خرید بسته ۶۰۰ هزار تومانی مادران دارای فرزند زیر دو سال
  • مصدومیت شدید ستاره آمریکا: چقدر بدشانسی پسر!‏
  • شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان
  • صندوق بین المللی پول به آمریکا هشدار داد | قیمت بیت کوین به کدام سو می رود؟
  • (ویدئو) تصویب بسته کمک مالی برای اسرائیل و اوکراین در کنگره آمریکا
  • تصویب بسته‌ کمک مالی برای اسرائیل و اوکراین در کنگره آمریکا
  • تصویب کمک جدید به اوکراین و اسرائیل در مجلس نمایندگان آمریکا
  • تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و چین
  • فروش فوری ایران خودرو با تحویل ۳ ماهه + جزئیات و جدول
  • هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا