Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-24@03:04:12 GMT

همسنجی فرهنگ و هنر مصر و بین‌النهرین

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۲۱۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، خاک نژاد به خبرنگار مهر گفت: در این کتاب ابتدا از جغرافیا و فرهنگ دو منطقه شروع کرده و بعد به معرفی بررسی اسطوره‌ها، خدایگان و مذاهب پرداختم. بررسی نقش الهگان، اسطوره‌ها و آیین‌ها در آفرینش هنری این دو تمدن و فرهنگ از دیگر مباحث من در این کتاب است.

 

وی افزود: بررسی تطبیقی و همسنجی فرهنگ و هنر این دو تمدن مهم نیز از دیگر مباحث این کتاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در انتها نیز چند اثر شاخص هنری از این دو تمدن را از زاویه دید هنرهای تجسمی مورد بررسی قرار دادم. یعنی تحلیل بصری و ساختاری ۱۰ اثر شاخص مصر و بین‌النهرین از جمله الواح نارمر و نارامسین، تندیس ملکه نفرتیتی و... در این بخش به مخاطبان ارائه می‌شود.

خاک نژاد ادامه داد: تاثیر دو سویه فرهنگی میان این دو تمدن و نقش این دو بر تمدن‌های بعدی نیز بخش دیگری از این کتاب است. کتاب به طور کل ۶ فصل دارد که عناوین آن به این شرح است: «شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در دو تمدن مصر و بین النهرین»، «مذاهب و اسطوره‌ها»، «معرفی مذاهب و اسطوره در تمدن مصر»، «آثار هنری تصویری و نگاه فرمانروایان به هنر در دو تمدن مصر و بین‌النهرین»، «بررسی تطبیقی و تفسیری برخی از آثار هنری شاخص در مصر و بین‌النهرین» و «تعامل و تقابل فرهنگی».

عبدالصادق خاک نژاد دارای مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر است و هم‌اکنون در هنرستان یاسوج و همچنین دانشگاه فرهنگیان و دانشکده علمی و کاربردی یاسوج به تدریس هنر اشتغال دارد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۲۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه حسنی‌خونسار پیش از ظهر سه شنبه در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج با تقدیر از مسؤولان حامی کتابخانه، بیان کرد: باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه رواج یابد و قطعاً ترویج فرهنگ مطالعه وظیفه‌ای همگانی است و همه دستگاه‌ها و نهادها باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، افزود: مسؤولان از جمله فرمانداران می‌توانند با تخصیص اعتبارات مناسب از این نهاد فرهنگی به صورت ویژه حمایت کنند.

خونسار گفت: در حال حاضر برخی از کتابخانه‌های عمومی به ویژه در روستاها دارای مشکلات عمرانی و کمبود تجهیزات هستند که این امر می‌تواند آسیب جدی به حوزه فرهنگ و به ویژه نحوه خدمت رسانی در کتابخانه‌های عمومی وارد کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان خواستار حمایت مسئولان از راه‌اندازی واحد سیار کتابخانه‌ای شد و بیان کرد: این امر دسترسی مردم به کتاب در مناطق فاقد کتابخانه را فراهم می‌سازد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج نیز در این جلسه عنوان کرد: سنندج در حال حاضر دارای ۲۳ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۱۵ باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد بهرامی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۱۸ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضویت دارند.

کد خبر 6086349

دیگر خبرها

  • ماهگرد ششم تهران
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد
  • نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد
  • رکن اصلی سبک زندگی ایرانی-اسلامی، معماری تمدن‌پایه است
  • تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی
  • جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند
  • کتابی‌درباره استدلال‌های اخلاقی «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی»