Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@06:32:45 GMT

نفت خام هر هفته در بورس انرژی عرضه می‌شود

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۲۹۷۳

وزارت نفت هر هفته نفت خام را در بورس انرژی عرضه می‌کند.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه - وزیر نفت - درباره فروش نفت خام در شرکت بورس انرژی ایران اظهار کرده که ممکن است مدت زمانی طول بکشد فروش نفت در بورس جا بیفتد، اما وزارت نفت هر هفته نفت خام را در بورس انرژی عرضه می‌کند.

وی با بیان این‌که سفرهای لازم برای فروش نفت انجام شده است، افزود: به دنبال نمایش کارهایم نیستم، زیرا سفرها و مذاکرات باید منفعتی برای کشور داشته باشد و احتمال موفقیت در آن بالا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اطلاعات سایت خانه ملت، وزیر نفت همچنین از رایزنی‌ها و مذاکرات پشت پرده و آشکار برای فروش نفت خام خبر داد.

اخیراً و در پنجمین عرضه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی یک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام سبک به قیمت هر بشکه ۵۲ دلار و ۲۵ سنت به فروش رفت.

طبق اطلاعیه عرضه که در روزهای قبل توسط شرکت ملی نفت ایران منتشر شد، تاکید شده بود که شرایط عرضه در این دوره مشابه عرضه چهارم است. همچون عرضه قبلی پیش پرداخت شش درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی‌های این عرضه است. مدت تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز تعیین شده است.

در مرحله پنجم عرضه نیز همانند نوبت قبل یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۶ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه تعیین شده است.

نفت خام سبک ایران تاکنون پنج بار در بورس انرژی عرضه شده است که در نوبت سوم و چهارم مشتری‌ای برای خرید آن اعلام آمادگی نکرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۲۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی افزایش حدود ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای جهانی نفت

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی خود درباره تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۵ میلادی را نسبت به برآورد پیشین خود نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود افزایش تولید نفت خام ایالات متحده را برای سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی اندکی بیشتر از برآورد پیشین اعلام کرد و پیش‌بینی‌ درباره قیمت‌های جهانی داخلی نفت را هم افزایش داد.

طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام ایالات متحده امسال با افزایش حدود روزانه ۲۸۰ هزار بشکه به ۱۳ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه می‌رسد، این رقم در سال ۲۰۲۵ میلادی با ۵۱۰ هزار بشکه افزایش به ۱۳ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش از پیش‌بینی کرده بود تولید نفت خام این کشور امسال با روزانه ۲۶۰ هزار بشکه و در سال آینده میلادی ۴۶۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

این اداره تازه‌ترین پیش‌بینی خود درباره مصرف نفت آمریکا در سال ۲۰۲۴ میلادی را نسبت به برآورد پیشین ثابت نگه داشت و اعلام کرد با افزایش روزانه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای به ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

جیوانی استانوو، تحلیلگر مؤسسه یوبی‌اس در این باره گفت: افزایش پیش‌بینی‌های تولید احتمالاً به‌دلیل فرض افزایش قیمت‌ها بوده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد قیمت نفت خام برنت امسال به‌طور میانگین ۸۸ دلار و ۵۵ سنت برای هر بشکه باشد که نسبت به برآورد پیشین ۸۷ دلاری افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس برآورد این اداره، قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا در سال ۲۰۲۴ میلادی به‌طور میانگین ۸۳ دلار و ۷۸ سنت برای هر بشکه باشد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماه مارس پیش‌بینی کرده بود که قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی امسال به‌طور میانگین ۸۲ دلار و ۱۵ سنت به ازای هر بشکه خواهد بود.

این نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا در گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی ماهانه خود اعلام کرد که این افزایش نشان‌دهنده انتظارها از افزایش شدید ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت در سه ماه جاری و خطرهای ژئوپلیتیک کنونی است.

 بازنگری افزایشی در تقاضای جهانی نفت

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین یادآور شد که در برآوردهایش تقاضای جهانی طی دو سال گذشته را دست پایین اعلام کرده است.

این نهاد مصرف جهانی نفت و سوخت مایع در سال ۲۰۲۲ میلادی را حدود ۹۹ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه اعلام کرد که نسبت به برآورد پیشین حدود ۷۹۰ هزار بشکه بیشتر است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در این گزارش برآوردش برای تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی را از روزانه ۱۰۱ میلیون بشکه به روزانه ۱۰۱ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه افزایش داد.

این اداره برای سال ۲۰۲۴ میلادی انتظار دارد تقاضای جهانی روزانه نفت خام حدود ۱۰۲ میلیون و ۹۱۰ هزار بشکه باشد که نسبت به برآورد پیشین ۴۸۰ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش خود آورده است که منابع رشد ثابت باقی می‌ماند؛ کشورهای آسیایی خارج از سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) به‌ویژه چین و هند در پیش‌بینی‌ها رشد تقاضای جهانی سوخت مایع را افزایش می‌دهند، اگرچه انتظار رشد قابل‌توجهی در خاورمیانه و ایالات متحده هم وجود دارد.

دیگر خبرها

  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • قیمت جهانی نفت افت کرد
  • اتلاف سالانه هزار همت ازمنابع مالی درحوزه مسکن به‌دلیل تعلل دولت
  • آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی برای تقاضای نفت را کاهش داد
  • پیش‌بینی افزایش حدود ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای جهانی نفت
  • ریزش سنگین ۲۶ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • وضعیت قرمز؛ ریزش سنگین ۲۶ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • 99 درصد بازار صف فروش شد! / خروج 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس در یک هفته
  • لحظه به لحظه با بورس / ریزش سنگین ۲۶ هزار واحدی شاخص کل