Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:49:09 GMT

اما و اگرهای جمع آوری سگ های ولگرد در زنجان

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۳۰۸۳

اما و اگرهای جمع آوری سگ های ولگرد در زنجان

زنجان - ایرنا - متولیان شهرداری شهر زنجان می گویند که جمع آوری سگهای ولگرد طبق شیوه نامه اعلام شده انجام می گیرد و حامیان حیوانات بجای اخلال، با این نهاد غیر دولتی همکاری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد با تبادل نطر نمایندگان سازمان های عضو ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان و دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بهمن 78 به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اهداف تهیه این دستورالعمل عبارتند از کنترل بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی های عمومی در ارتباط با رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم (با اولویت سگ های ولگرد) اعلام شده است.
مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ های ولگرد، شیوع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان، انتقال بسیاری از بیماری ها از سگ به انسان است.
بر این اساس و از جمله مهمترین آنها می توان به بیماری هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک،کالا آزار ، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوزو لپتوسپیروز اشاره کرد که برضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد بیش ازگذشته تاکید شده ست.
مریم 32 ساله از شهروندان زنجانی با تاکید بر اینکه تردد سگ ها در برخی مناطق شهر زنجان بویژه در شهرک های اقماری چهره ناخوشایندی را ایجاد کرده است، گفت: رفت و آمد، انواع سگ ها در شهر موجب ترس و وحشت عابران پیاده می شود.
وی اظهار داشت: این مساله به ویژه در فصول سرد سال بیش از گذشته نمود دارد و ارگان متولی امر (شهرداری) نسبت به جمع اوری آنها اقدام می کند.
معاون خدمات شهری شهرداری زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت که سگهای ولگرد به عنوان یکی از عوامل اصلی حمله به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده ای تماس انسان با سگ (بدون انتقال بیماری) منجر به مرگ حتی در اطفال منجر می شود.
غلامحسین احمدی افزود: این مساله موجب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها شده است و به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده کننده پارک ها و تفرجگاه ها مطرح هستند.
احمدی افزود: سگها دارای قابلیت تولید مثل بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگ های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه های کنترل و مبارزه، بطور سریع افزایش یافته و به نوبه خود مخاطرات فراوانی را برای شهروندان به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: طبق دستورالعمل، مرکز کنترل جمعیت حیوانات مزاحم دارای محل نگهداری بوده که این مهم بر عهده شهرداری ها است که طبق فرآیند اقدامات لازم را انجام می دهند.
این مسئول ادامه داد: تردد سگهای ولگرد در شهر زنجان معضلی مهم بشمار می رفت و نارضایتی هایی را در بین شهروندان ایجاد کرده بود که از چند سال گذشته اکیپی از طریق بخش خصوصی متولی جمع آوری این سگ ها شد.
احمدی افزود: بر این اساس با تغییر رویه، اکیپ شهرداری نسبت به جمع آوری سگ های ولگرد مبادرت می کند و با گشت زنی در مناطق مختلف کار جمع آوری و انتقال سگهای ولگرد با بیهوش کردن آنها انجام می شود.

** گروههای حمایت از حیوانات اخلال ایجاد می کنند
معاون خدمات شهری شهرداری زنجان ادامه داد: شهرداری با توجه به بخشنامه و دستور العمل اعلام شده نسبت به جمع اوری و غربالگری سگ های ولگرد اقدام می کند و این در حالی است که گروههای حمایت از حیوانات در اجرای بهینه این کار اخلال ایجاد می کنند.
وی اضافه کرد: همین مساله اجرای این کار و شتاب بخشی در امر جمع آوری و زنده گیری سگ های ولگرد در شهر زنجان را با چالش مواجه کرده این در حالی است این کار از جمله مطالبه عمومی شهروندان است.
احمدی افزود: اجرای این کار وقت و هزینه زیادی را در بر می گیرد و اخلال در این کار مشکلات و ادامه فعالیت را با کندی مواجه می کند.
وی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد با فعالیت اکیپ مربوطه در شهرداری زنجان جمع اوری سگ های ولگرد نسبت به سال های قبل 40 درصد کاهش یافته است.

** نگهداری سگهای ولگرد هزینه دارد
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت که طبق ساختار جدید ابلاغ شده از ابتدای امسال کار جمع اوری و کنترل سگ های ولگرد به این سازمان واگذار شده است.
هاشم نجفی افزود: بر این اساس و برای انجام این کار نسبت به تهیه وسلیه نقلیه مورد نظر، اسلحه بیهوشی، آموزش نیروها و تعیین پناهگاه اقدام شده و روزانه با گشت زنی در نقاط مختلف شهر نسبت به جمع اوری و زنده گیری سگهای ولگرد مبادرت می شود.
وی اضافه کرد: براین مبنا سگ های ولگرد توسط نیروهای شهرداری با اسلحه بیهوشی زنده گیری و برای غربالگری به پناهگاه فرستاده و سپس واکسناسیون و انگل زدایی می شوند.
این مسئول بیان کرد: در صورتی که سگها از نژاد خوب باشند نگهداری شده و در صورت وجود متقاضی طبق تشریفات و فرآیند و اخذ تعهد به آنها واگذار می شود.
نجفی افزود: اگر سگهای ولگرد از نوع سگ گله باشند، عقیم سازی می شوند و اگر پس از بررسی سگی بیمار و یا هار تشخیص داده شود، به اصطلاح مرگ با ترحم انجام می گیرد بدین صورت که با تزریق آمپول بیهوش شده و پس از پنج تا 10 دقیقه می میرند.
وی تاکید کرد: متاسفانه گروهی تحت عنوان حامیان حیوانات در شهر زنجان مخالف اجرای این کار بوده و عنوان می کنند که سگها باید بصورت آزادانه تردد داشته باشند در حالی که مشاهده آنها در مناطق مختلف شهر برای شهروندان به ویژه دانش اموزان ترس و وحشت ایجاد می کند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان ادامه داد: در صورت عدم کنترل سگ های ولگرد جمعیت آنها افزایش می یابد و همین مساله به معضلی مهم تبدیل شده و مشکلات عدیده ای را برای شهروندان ایجاد می کند.
وی اظهار داشت: این سازمان آماده همکاری با گروههای حامیان حیوانات در شهر زنجان است و حتی این امادگی را دارد در صورت نیاز وجود محل نگهداری سگهای ولگرد را به آنان واگذار کند.
به گفته نجفی برای هر قلاده سگ بایت نگهداری، غربالگری، انجام واکسیناسیون، نیروهیا اسنانی ، ماشین آلات و حتی خو پناهگاه 500 هزار تومان هزینه دادر که با احتساب مجموع سگ ها رقم بالایی را شامل می شود.
نجفی خاطر نشان کرد: شهروندان زنجانی در صورت مشاهده سگهای ولگرد می تواند موارد را به سامانه 137 شهرداری اطلاع رسانی کنند تا در اسرع وقت نسبت به جمع اوری آنها مبادرت کنند.
به گفته نجفی از ابتدای امسال تا کنون 450 قلاده سگ ولگرد در شهر زنجان جمع اوری شده که بطور میانگین 45 تا 50 قلاده در ماه را شامل می شود.

** محیط زیست بر روند جمع آوری سگهای ولگرد نظارت می کند
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: طی سال های گذشته طرح جمع آوری با عنوان 'اتلاف سگهای ولگرد' طبق فرآیندهایی و با هدف کنترل آنها در شهرها و روستاها اجرا می شد.
سعید حقیقی افزود: اهداف تهیه این دستورالعمل عبارت از کنترل بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگهای ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی درخصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم (با الویت سگ‌های ولگرد) است.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر این رویه هم دستور العمل جمع آوری سگهای ولگرد تغییر یافته که متولی انجام این کار نیز برعهده شهرداری واگذار شده تا نسبت به سازو کارهای محوله اقدامات مورد نظر را انجام دهد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان ادامه داد: اداره کل محیط زیست نیز به عنوان یکی دستگاه های نظارتی در ارتباط با طرح جمع اوری سگهای ولگرد حضور دارد.
وی اضافه کرد: طبق متن بند 20 ماده 55 قانون شهرداری برای جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکن که بنحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه ها، کارگاهها ، گاراژهای عمومی و تعمیر گاه ها و مراکزی که مواد محترقه میسازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و بطور کلی تمام مشاغل و کسب هائی که ایجاد مزاحمت و سروصدا کنند یا تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند.
حقیقی افزود: همچنین در تخریب کوره های آجر و گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه های عمومی که مخالف بهداشت است اقدام کرده و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش های اماکن و کارخانه ها و وسائط نقلیه که کارکردن آنها دود ایجاد می کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هر گاه تاسیسات مذکور فوق قبل ازتصویب این قانون بوجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.
وی اضافه کرد: در صورت وجود شاکی افراد باید به شهرداریها مراجعه کند و متاسفانه به دلیل اگاهی ها افراد به محیط زیست و یا بهداشت مراجعه می کنند در صورتی که شهرداری پاسخگوی این موارد هستند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان ادامه داد: به این مهم توجه داشت که جمع آوری سگ های ولگرد در روستاها بر عهده دهیاری ها، و در صورت نبود دهیاری ها این کار را بخشداری ها انجام می دهند.
این مسئول ادامه داد: جمع اوری سگ های ولگرد، محل نگهداری وبکارگیری نیروهای انسانی مورد نیاز به هزینه بالایی نیاز دارد و از طرفی نبود اعتبارات شهرداری ها امکان اجرای این کار را با دشواری مواجه می کند.
وی یادآوری کرد: شهرداری زنجان بر اجرای این طرح تاکید کرد اما در عمل اینگونه نیست و بسیار ضعیف عمل شده و این نهاد غیر دولتی می تواند با نصب بنرهایی نسبت به آگاه سازی مردم مبادرت کنند که چنین چیزی در سطح شهر مشاهده نمی شود و این در حالی است سگهای ولگرد در شهر جولان می دهند.
این در حالی است که پیش از این نیز سیده سارا فرقانی که موسس پناهگاه است به خبرنگار ایرنا گفته بود که نگهداری سگ های ولگرد در این مرکز خاص، آسیب ها و تهدیدها را نسبت به شهروندان و حتی خود این جانوران به حداقل ها نزدیک تر کرده است.
وی اظهار داشته بود که این مکان محلی امن برای زیست سگ ها بشما می آید و در واقع پنجمین پناهگاه سگ های ولگرد در سطح کشور است و تلاش می شود با پناهگاه های موجود در چهار استان مشهد، تهران، تبریز و اصفهان، برابری کند.
فرقانی اضافه کرده که ماهانه هزینه زیادی برای نگهداری سگ های ولگرد اعم از تامین تغذیه، درمان، دارو، واکسن، دستمزد کارگران و دامپزشک، جراحی و عقیم سازی در این پناهگاه صرف می شود و با توجه به بالا بودن هزینه نیاز است مسئولان دستگاه های مختلف و عموم مردم در این خصوص ما را یاری دهند که در این صورت سگ های ولگرد بیشتری نیز مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.
وی خاطر نشان کرد که 550 سگ ولگرد موجود در این مکان، در انتظار حمایت و مهر هستند و انتظار می رود دستگاه ها، دانشگاه ها، شرکت ها و کارخانجات و عموم مردم، از هرگونه کمک و یاری دریغ نکنند.
به گفته فرقانی کشتار، راه حل مناسبی برای جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهرها و روستاها نیست بلکه بهترین کار برای کاهش جمعیت سگ ها، روش عقیم سازی است.
وی با اشاره به اینکه عقیم سازی هر قلاده سگ نیاز به چهار میلیون راله و جراحی ها نیز بین هشت تا 20 میلیون رالا هزینه نیاز دارد اظهار داشت: از ابتدای سال 96 تاکنون، قریب 470 قلاده سگ ولگرد موجود در این پناهگاه عقیم سازی شده است که در صورت تامین اعتبار لازم، این کار همچنان ادامه خواهد یافت.
فرقانی گفته بود که هرچند کمبود اعتبار، پذیرش سگ های ولگرد جدید را با مشکل مواجه کرده است اما با این وجود روزانه یک تا 2 قلاده به جمع سگ های نگهداری شده در این پناهگاه اضافه می شود.
وی با بیان اینکه پذیرش سگ های در معرض تهدید، آسیب دیده، معلول و بیمار در اولویت می باشد، تامین غذای این حیوانات را سخت و مشکل بوده و بر این اساس انتظار می رود شورای شهر زنجان و اداره بهداشت، کشتارگاه های دام و طیور را مجاب کنند تا ضایعات گوشتی در اختیار این پناهگاه قرار گیرند.
9646/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سگهاي ولگرد شهرداري محيط زيست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۳۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی زنجان در دست ساخت است

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی زنجان در دست ساخت است
  • سلامت یک جامعه در گرو سلامت یک شهر
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • عملیات جمع‌آوری نخاله از سطح شهر از ابتدای سال گذشته در حال اجراست
  • رعب و وحشت اهالی شهر مهستان از پرسه آزادانه سگ‌های ولگرد + فیلم
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • جمع‌آوری پسماندهای جزء ساختمانی در فازهای بعدی اپلیکیشن «اصپاک»