Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-18@03:53:47 GMT

بررسی افزایش وام مسکن در بافت فرسوده

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۳۲۴۹

بررسی افزایش وام مسکن در بافت فرسوده

تین‌نیوز | 

محمد پژمان، معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن هم برای طرف عرضه و هم طرف تقاضا در بافت فرسوده را به بانک مرکزی داده‌ایم، گفت: بانک مرکزی تصمیم نهایی خود را درباره افزایش سقف تسهیلات مسکن در بافت فرسوده در اسفند ماه اعلام می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، پژمان درباره عدم واگذاری اراضی دولتی از سوی دستگاه‌های مختلف به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای پروژه بازآفرینی شهری علی‌رغم دستور رییس جمهوری اظهار داشت: تمام دستگاه‌ها باید از دستور رییس جمهوری مبنی بر واگذاری اراضی در محدوده بافت برای اجرای بازآفرینی شهری تبعیت کنند و به این جمع بندی نرسیده‌ایم که دستگاهی قصد ندارد که دستور رییس جمهوری را اجرا کند و با وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری در زمینه نوسازی بافت فرسوده همکاری نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد:‌ به طور طبیعی هر دستگاهی تمایل دارد که از امکانات در اختیار برای اجرای اهداف خود استفاده کند اما دستگاه‌های دولتی هیچ راهی جز واگذاری اراضی خود برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری ندارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه اراضی قابل توجهی هم برای واگذاری وجود ندارد، گفت: در حال استخراج اطلاعات از میزان اراضی تحت اختیار دستگاه‌های دولتی در محدوده بافت‌های فرسوده هستیم.

پژمان گفت: اطلاعات مورد نیاز درباره میزان اراضی دولتی را هم از طریق بررسی‌های میدانی، هم از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی و اداره ثبت که مشخصات دارایی‌های دولتی را در اختیار دارند به دست می‌آوریم.

او ادامه داد: در حال استخراج اطلاعات هستیم و در جمع‌بندی‌ها هنوز به این موضوع نرسیده‌ایم که دستگاهی قصد واگذاری املاک خود را ندارد.

پژمان افزود:‌ شاید دستگاهی اراضی و املاکی در محدوده بافت‌های فرسوده داشته باشد اما بخشی از فعالیت‌های خود را در آن ساختمان و ملک انجام می‌دهد بنابراین نمی‌توان از این ملک برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری استفاده کرد. ما هم بنا نداریم در امور دستگاهی اختلال ایجاد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ دستگاه‌ها اگر اراضی مازاد در محدوده بافت‌های فرسوده داشته باشند مکلف هستند که آن را به شرکت بازآفرینی شهری معرفی کنند و تحویل دهند یا اینکه این اراضی را با اراضی و املاک موجود در منطقه‌ای دیگر تهاتر کنیم.

او در پاسخ به این سوال که تا کنون دستگاه‌های دولتی چه میزان از اراضی تحت مالکیت خود را در اختیار شرکت بازآفرینی شهری گذاشته‌اند، تاکید کرد: تا کنون هیچ زمینی از سوی دستگاه‌های دولتی واگذار نشده است.

پژمان در پاسخ به این سوال که برخی از نهادهای عمومی و دستگاه‌های دولتی اقدام به مزایده اراضی خود کرده‌اند تا قبل از اجرای دستور رییس جمهوری این اراضی را به فروش برسانند، گفت: طبیعی است که نهادهای عمومی براساس آیین نامه‌های مستقل خود نسبت به واگذاری اراضی اقدام به اعلام مزایده کنند هر چند که انتظار می‌رود متعهد به دستور رییس جمهوری مبنی بر ارایه اراضی خود به شرکت بازآفرینی شهری باشند.

معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: موضوع بافت‌ها، موضوع مدیریت شهری است و شهرداری برای اجرای بازآفرینی شهری باید نهایت همکاری را داشته باشند. اگر یک رفتار منطقی در پیش بگیریم و اعتماد بین دو طرف ایجاد شود، قطعا سایر دستگاه‌ها اقدام به همکاری با وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری خواهند کرد.

میرعامل شرکت بازآفرینی شهری درباره ارایه تسهیلات ساخت مسکن به سازندگان فعال در بافت‌های فرسوده اظهار داشت: براساس سیاست‌های دولت برای تامین منابع مورد نیاز و اعتباراتی که در اختیار ما گذاشته شده از همین امروز هم می‌توانیم نسبت به ارایه تسهیلات اقدام کنیم اما در حال اصلاح برخی از موضوعات به نفع مردم هستیم که با شرایط بهتری نسبت به اخذ وام اقدام کنند.

او ادامه داد: پیشنهاد ما به بانک مرکزی این است که سقف تسهیلات هم برای تولیدکنندگان و هم متقاضیان افزایش پیدا کند و در این باره تفاهمنامه‌ای با بانک مسکن در حال انجام است. دید مسئولان بانک مرکزی هم در این باره مثبت است و در اسفند ماه تصمیمات نهایی اعلام می‌شود.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی وام مسکن محمد پژمان بافت فرسوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تغییر کاربری ۱۳ هزار هکتار از اراضی دولتی در البرز

رئیس کل دادگستری استان البرز از رشد ۵۸ درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان البرز در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز و به نقل از پایگاه خبری دادگستری استان البرز، حسین فاضلی هریکندی با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز در استان البرز، اظهار کرد: استان البرز هرچند از نظر وسعت به عنوان کوچک‌ترین استان کشور شناخته می‌شود، اما به دلیل شرایط و ویژگی‌های خاص طبیعی و جغرافیایی و مجاورت با مرکز کشور در معرض بیشترین تغییر کاربری‌ها قرار داد و هرگونه تغییر کاربری منافع اقتصادی زیادی را پیش روی متخلفان قرار می‌دهد.

وی با تشریح اقدامات انجام شده در دادگستری کل استان البرز در زمینه مقابله با تغییر کاربری‌ها افزود: استان البرز از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها در وضعیت حاد قرار داشت که برای مدیریت این شرایط و پاسخگو کردن دستگاه‌های متولی در این مورد، یکی از برنامه‌های مهم، با ایجاد «قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری ها» برای اولین بار در کشور عملیاتی شد که با توجه به ایجاد تحول در مقابله با این پدیده در استان البرز، مورد تقدیر رئیس قوه قضائیه قرار گرفت.

مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار در سال ۱۴۰۲

هریکندی فاضلی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، مجموعاً از تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان جلوگیری شده است یادآور شد: در عملیات‌های اجرا شده که به درخواست و گزارش جهاد کشاورزی و غالباً در مراحل اولیه تفکیک و قطعه بندی و در مواردی هم با تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز بوده است به ترتیب حوزه‌های قضائی کرج با ۴۶۳۳ هکتار و چهارباغ با ۲۹۳۹ هکتار در جایگاه اول و دوم قرار دارند و شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد با ۲۸۴۵ و ۱۷۳۳ هکتار در مراتب بعدی جای گرفته‌اند.

وی با اعلام رشد ۵۸ درصدی مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان البرز در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: ارزش اراضی زراعی و باغ‌های استان البرز که از تغییر کاربری آن جلوگیری شده، بیش از ۵۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

نقش سامانه کشت یار به عنوان بازوی کمکی

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز با اشاره به نقش سامانه «کشت یار» به عنوان بازوی دستگاه‌های متولی استان در زمینه مقابله به هنگام با تغییر کاربری‌ها، گفت: در رصد سامانه‌های پایش ماهواره‌ای در سال گذشته، تعداد ۱۱۱۹ نقطه توسط این سامانه هوشمند هشدار دهی شده و اقدامات برای بررسی و مقابله بلافاصله آغاز شده است.

فاضلی هریکندی با اعلام آمادگی دستگاه قضائی استان برای حمایت از هرگونه اقدام پیشگیرانه و مقابله‌ای در این زمینه ابراز امیدواری کرد در سال جدید با تقویت نظارت توسط دستگاه‌های متولی، عرصه بر سوداگران این حوزه تنگ‌تر شود.

کد خبر 745162

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • صدورسندتفکیکی برای دوهزارقطعه از اراضی طرح مسکن ملی درسیستان وبلوچستان
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۱۳ هزار هکتار از اراضی دولتی در البرز
  • نوسازی ۲۶۰ هزار واحد در کشور آغاز شده است
  • انعقاد تفاهم نامه بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و بهسازی و نوسازی بافت تاریخی بیرجند
  • برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری لرستان
  • لزوم حرکت به سوی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرها