Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@07:19:24 GMT

کشف دو گورستان از عهد ساسانی در سبزوار

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۳۴۲۹

کشف دو گورستان از عهد ساسانی در سبزوار

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد محمد عبد الله زاده ثانی کارشناس باستان شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: قدمت گورستان های کشف شده به حدود هزار و 800 تا دو هزار سال قبل برمی گردد.

 

وی افزود: با وجود ˈآتشکده آذر برزین مهرˈ در شهرستان داورزن به عنوان یکی از سه آتشکده بزرگ ایران، کشف این گورستان ها در محدوده شهرستان سبزوار دور از انتظار نیست

 

کارشناس باستان شناسی میراث سبزوار گفت: مشاهده شیوه های ‌تدفینی ‌به‌ روش استخوان دان از نشانه های رواج ‌باورهای ‌زرتشتی ایران باستان ‌در منطقه ششتمد سبزوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

انتهای پیام//م.م

 

کاوش های باستان شناسی در سبزوار

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مناطق گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۳۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

به گزارش خبرآنلاین، سرعت نور در خلأ ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر بر ثانیه است و عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه در مصر نیز ۲۹٫۹۷۹۲۴۵۸ درجه شمالی است. کم نیستند افرادی که این برابری عجیب را دلیلی بر دانش گمشده مصریان باستان و ارتباط آن‌ها با فضانوردان باستانی و حیات فرازمینی می‌دانند.

اما به‌راستی، آیا این برابری واقعیت دارد و اگر بله، آیا تصادفی است؟

متأسفانه یا خوشبختانه، مقدار عددی سرعت نور و عرض جغرافیایی هرم جیزه با هم برابر است. نور با سرعت ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر بر ثانیه در خلأ حرکت می‌کند که طبق نظریه نسبیت خاص، بالاترین حد سرعت اجرام در عالم ما به شمار می‌رود. عرض جغرافیایی هرم بزرگ جیزه نیز درواقع ۲۹٫۹۷۹۲۴۵۸ شمالی است (می‌توانید از گوگل‌مپ یا هر نرم‌افزار جغرافیایی دیگری مشاهده کنید)؛ اما فراموش نکنید که در این عرض جغرافیایی، فقط هرم بزرگ جیزه واقع نشده و مکان‌های دیگری نیز در سراسر زمین روی همین عرض جغرافیایی واقع شده‌اند.

اما آیا این یکسان بودن، تصادفی است؟

پاسخ دوباره مثبت است. نخستین بار، اوول رومر، اخترشناس دانمارکی بود که سرعت نور را در سال ۱۶۷۶ با رصد حرکت قمرهای سیاره مشتری اندازه گرفت. پیش از او دانشمندان زیادی از جمله «گالیلئو گالیله» تلاش کرده بودند تا سرعت نور را اندازه بگیرند، اما به دلیل محدودیت‌های فناوری شکست خوردند و صرفا نتیجه گرفتند که سرعت نور، بسیار زیاد است.

مصریان باستان، حتی اگر فرض بگیریم که قرن‌ها پیش از رومر، سرعت نور را اندازه گرفته بودند و به دلایلی آن را مسکوت نگه داشته بودند، برای اندازه‌گیری طول از واحد «متر» استفاده نمی‌کردند؛ چراکه این واحد نخستین‌بار در سال ۱۷۹۱ میلادی تعریف شد.

مصریان باستان از واحد «ذراع» استفاده می‌کردند که معادل فاصله نوک انگشت میانی تا آرنج دست است؛ پس مصریان سرعت نور را حدود ۵۷۱,۰۳۳,۲۵۳ ذراع بر ثانیه می‌سنجیدند. حال بیایید ببینیم که آیا در عرض جغرافیایی ۵۷.۱۰۳۳۲۵۳ شمالی (از شرق تا غرب روسیه) آیا پدیده‌ای خاص یا شیئی تصادفی وجود دارد؟

درست است که مصریان باستان در برخی حوزه‌ها اقدامات چشمگیری انجام می‌دادند، اما آن‌ها هرگز سرعت نور را اندازه‌گیری نکردند یا با استفاده از خطوط جهانی طول و عرض جغرافیایی حرکت نمی‌کردند. هرآنچه معتقدان به نظریات توطئه و فضانوردان باستانی و مشابه آن‌ها می‌گویند، چیزی بیش از پدیده‌ای تصادفی نیست.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898443 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • (تصاویر) عجیب‌ترین گورستان ایران
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار
  • کشف بی‌ سابقه یک سازه مرموز در نزدیکی دو گورستان در فرانسه
  • برای نخستین بار در ایران؛ باستان‌شناسی در خدمت پلیس آگاهی
  • تشییع مادر شهید در فارسان
  • مادر شهید هیبت الله باستان آسمانی شد
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار
  • آسمانی شدن مادر شهید در فارسان