Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه نظام مهندسی، عدالت در توسعه کار در سراسر کشور و تنظیم تعرفه متناسب با شرایط هر منطقه به زودی پیگیری و تعرفه‌ها در هر استان جداگانه تنظیم می‌شود.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی اظهار کرد: مهمترین اولویت بزرگ امروز جامعه مهندسی گشایش و رونق بخشیدن به ساخت و ساز ساختمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توجه به اینکه میزان پروانه ساختمان صادره به تعداد مهندسان کشور یک نسبت بسیار ضعیف است، تاکید کرد: اصلاح و روان‌سازی سیاست‌ها و خلق فضا‌های مناسب باید در کشور ایجاد شود و ما مهندسان نسبت به هر زمان دیگری اهتمام نشان دهیم و اطمینان داشته باشیم که ساخت و ساز توسط مهندسین انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی بر دو محور روان سازی و گسترش ساخت و ساز از یک سو و نظارت دقیق بر جلوگیری از ورود افراد غیر مهندس به عرصه ساخت و ساز از سوی دیگر تاکید کرد و گفت: این دو محور در دستور کار معاونت مسکن و ساختمان قرار دارد و باید با جدیت تمام دنبال شود.

اسلامی یادآور شد: مشاغل و حرفه‌های مشغول در حوزه ساخت و ساز ساختمان نیز باید ساماندهی شوند تا افراد غیرمتخصص، بدون مهارت و استفاده از مصالح غیر استاندارد و انجام کار‌های نادرست برای این حوزه بدنامی ایجاد نکنند؛ لذا بررسی پروانه فعالیت آن‌ها با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مواردی است که در این دوره با اهتمام ویژه بدان می‌پردازیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «در خانواده نظام مهندسی نیاز داریم از عدالت در توسعه کار اطمینان حاصل کنیم» گفت: عدالت در توسعه کار در سراسر کشور و تنظیم تعرفه متناسب با شرایط هر منطقه به زودی پیگیری خواهد شد. بر اساس ضوابط و مقررات در هر استان و ظرفیت هر استان برای تنظیم بازار کار مهندسان، تعرفه‌ها تنظیم می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند دگرگونی در دانش و مهارت مهندسی و یک جریان رشد پایدار همراه با مستندسازی و ارزش‌گذاری هستیم تا دانش مهندسی روزافزون گسترش یابد و تجارب نسل مهندس ارتقا یابد.

اسلامی در ادامه بیان داشت: وزارت راه و شهرسازی مسئولیت قانونی در قبال نظامات فنی دارد و به دنبال ایجاد یک تحول در عرضه و تقاضا است. در بخش دیگر تقدیر از مهندسی به صورت اثربخش در دستور کار قرار دارد تا انتظارات ما در ساخت و ساز را با بهینه سازی مصرف انرژی و دوام ساختمان و تاسیسات محقق کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما نیازمند متناسب سازی هزینه‌ها و جلوگیری از هزینه‌های بی رویه در احداث بنا‌ها هستیم، زیرا تلفیقی از مهندسی سنتی و صنعتی موجب بروز تخلفات زیادی شده است که خسارت‌های آن را مردم می‌پردازند؛ لذا باید شرایط تغییر روند نظارت بر اجرا و نقش‌آفرینی نظام مهندسی کشور را فراهم کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست شورای تدوین وزارتخانه و کمیته عالی آیین نامه ۲۸۰۰ اظهار داشت: ضرورت این دگرگونی مطرح و مهلت داده شد تا با نقش‌آفرینی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان پایه‌گذار رویه متفاوتی باشند. همچنین نسبت به تدوین ضوابط و مقررات در کشور برای صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام شود، زیرا این موضوع می‌تواند کارآمدی نظام ساخت و ساز را گسترش دهد و به سطح برتری برساند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در حوزه مسکن، شتاب بخشیدن به بازار مسکن است. در کنار آن یکی از وظایف ما تعدیل بخشی به عرضه و تقاضا در ساخت و ساز مسکن است و نیز توجه به نیاز جوانان و خانه اولی‌ها به مسکن که به موجب قانون، وظیفه دولت است. اما از آنجا که رکود به معنی بی‌پاسخ ماندن تقاضا است، طولانی شدن دوره رکود موجب طولانی شدن دوره انتظار شده است.

این عضو دولت دوازدهم گفت: براساس تحلیل صورت گرفته، امروز برای خانه دار شدن مردم در ۵ استان تا دهک ۷ باید توانمندسازی انجام شود و با توجه به اینکه زودتر از ۱۵ تا ۱۷ سال امکان خانه‌دار شدن وجود ندارد باید آن را شتاب دهیم.

وی افزود: بافت‌های ناکارآمد شهری نیز از طریق بازآفرینی باید به اماکن قابل سکونت تبدیل شوند و رونق ساخت و ساز از طریق این بافت‌ها صورت بگیرد. سازمان‌های نظام مهندسی و مهندسان می‌توانند در تمام استان‌ها نقش ایفا کنند و تولید مسکن را برای اقشار جامعه هدف در ۲۷۰ محله ایجاد کنند.

اسلامی خاطرنشان کرد: این سامان دهی به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری به رونق ساخت و ساز در شهر‌ها کمک می‌کند و اشتغال و تولید را در بر خواهد داشت. حتی در صنایع وابسته به صنعت ساختمان کیفیت ارتقا خواهد یافت و علاوه بر تکلیف قانونی دولت، مهندسان نیز وظایف خود را در قبال جامعه ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اسلامی راه و شهرسازی روز مهندس نظارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۳۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف فرآیند دونقشه‌ای به نفع شهروندان است

نیکونژاد رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد مطرح کرد: شورای اسلامی شهر یزد در تلاش هست تا فرآیند دو نقشه‌ای را برای صدور پروانه ساختمانی با همکاری سازمان نظام مهندسی و با هماهنگی اداره مسکن و شهرسازی و دفتر فنی استانداری حذف نماید.

او افزود: با حذف فرآیند دونقشه‌ای شهروندان برای ساخت و ساز پلاک خود، دو مرتبه هزینه نقشه را پرداخت نخواهند کرد و با سازوکار اندیشیده شده نقشه دوم را ملاک عمل قرار می‌دهند چرا که تاکنون مردم یکبار در زمان أخذ پروانه باید نقشه برای سطح اشغال ۶۰ درصد تهیه می‌کردند و در مرتبه دوم هنگام ساخت و ساز مازاد سطح اشغال ۶۰ درصد باید هزینه نقشه دوم را به نظام مهندسی یا مهندس طراح پرداخت می‌کردند که باعث ایجاد تخلفات متعدد در ساخت و ساز و بی اعتمادی مردم و ساخت ساختمان‌های ناایمن و ناپایدار می‌شد و عملا نقشه اول به هیچ دردی نمی‌خورد.

به گفته نیکونژاد: مقرر شد در این زمینه تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان تهیه و برای حذف فرآیند دو نقشه‌ای چاره‌ای اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد گفت: قطعاً سهل نمودن ساخت و ساز‌های اصولی و کاهش هزینه و اتلاف وقت شهروندان موجب کاهش ساخت و ساز‌های غیر مجاز می‌شود امری که همکاری و حمایت تمامی دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • بذرپاش : امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • شعارهای مسکنی در حد شعار باقی ماند/ نسخه‌ چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مردم را به بازار مسکن هدایت می‌کند
  • بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • حذف فرآیند دونقشه‌ای به نفع شهروندان
  • پرداخت تسهیلات ساخت افزایش مشارکت مردمی در پروژه های نهضت ملی را به همراه دارد
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای نیروهای مسلح و ایثارگران زنجانی
  • حذف فرآیند دونقشه‌ای به نفع شهروندان است
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن برای نیروهای مسلح و ایثارگران در زنجان