Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@01:41:55 GMT

نابودي صادرات خرد با نپيوستن به FATF

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۴۰۳۹

نابودي صادرات خرد با نپيوستن به FATF

خبرگزاري آريا - عضو کميسيون توسعه صادرات اتاق ايران گفت: عدم عضويت در گروه ويژه اقدام مالي، علاوه بر مشکلاتي که براي کشور ايجاد مي کند؛ باعث نابودي شرکت‌هايي است که مبادلات کوچک دارند. واقعيت اين است که در شرايط کنوني تا حدودي مبادلات بانکي بين ايران و ديگر کشورها، توسط بانک‌هاي کوچک انجام مي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، مهرداد بازرگان در خصوص عواقب نپيوستن ايران به FATF گفت: موضوع مبارزه با پولشويي در چند دهه اخير اهميت بسيار زيادي يافته است و بيشتر کشورهاي دنيا خود را ملزم به رعايت قوانين آن مي‌دانند، معناي آن به صورت خلاصه اين است که نقل و انتقال پول بايد از طريق رابطه‌اي شفاف انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: استفاده از اين سيستم شفاف در ايران علاوه بر مزاياي اقتصادي، به نفع سياست خارجي کشور است زيرا ادعاي برخي از غربي ها که مي‌گويند ايران در پشت پرده، اقداماتي انجام مي‌دهد را رد مي‌کند و با پيوستن کشورمان بهFATF وارد عرصه جديدي از اعتمادسازي در عرصه جهاني مي‌شويم. FATF يک کنوانسيون بين المللي است که ايران نيز بايد در آن حضور داشته باشد زيرا وارد يک سيستم سالم جهاني مي‌شويم و اين سيستمي است که در حال حاضر بيشتر کشورهاي دنيا عضو آن شده‌اند و ما هم مي‌توانيم به عضويت آن درآييم و البته اگر مشکلي پيش بيايد براي آن برنامه داريم.
عضو کميسيون توسعه صادرات اتاق ايران افزود: علاوه بر مزاياي بين المللي در خارج کشور، مزيت مهم ديگر عضويت در گروه ويژه اقدام مالي اين است که اگر در خارج از کشور ارتباط‌هاي بانکي سالم داشته باشيم مي‌توانيم تضمين کنيم که قواعد شفاف سازي در نقل و انتقال پول توسط ايران رعايت مي‌شود. در عين حال در کنار آن شک و ترديدهايي وجود دارد که به واسطه تحريم سيستم بانکي است و آن هم اين است که اگر FATF را بپذيريم، نقل و انتقال پول چگونه اتفاق مي‌افتد.
وي افزود: عده‌اي نگران هستند که در سيستم تحريم کنوني، حضور ايران در FATF براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر موثر باشد؛ اما به اعتقاد بنده اين طور نيست و ما در عين اين که عضو اين سازمان هستيم ، در برخي موارد کار خودمان را انجام مي‌دهيم زيرا مبادلاتمان با پول سياه انجام نمي‌شود؛ بنابراين نبايد نگراني داشته باشيم. سيستم‌هاي کنترل مسير پول بيشتر به دنبال رديابي پول‌هايي است که در زمينه قاچاق مواد مخدر و تروريسم هستند تا جلوي اقدام باندهاي مافيايي گرفته شود.
وي ادامه داد: FATF به اين که صادرات و واردات در کشور چگونه انجام مي‌شود و پول آن از چه طريقي مبادله مي‌شود کاري ندارد. البته در حال حاضر هم نظارت کافي و سالمي بر مبادلات پولي در کشور وجود دارد و به نوعي يکي از خواسته‌هاي FATF در ايران پياده مي‌شود.
بازرگان در تشريح عواقب نپيوستن ايران به FATF گفت: عدم عضويت در گروه ويژه اقدام مالي، علاوه بر مشکلاتي که براي کشور ايجاد مي‌کند؛ باعث نابودي شرکت‌هايي است که مبادلات کوچک دارند. واقعيت اين است که در شرايط کنوني تا حدودي مبادلات بانکي بين ايران و ديگر کشورها توسط بانک‌هاي کوچک انجام مي‌شود اما مساله اين است که بانک‌هاي کوچک در مبادلات بزرگ وارد مي‌شوند اما حاضر نيستند مبادلات کوچک را پوشش دهند، براي مثال يک بانک کوچک با وجود تمام ريسک‌ها حاضر است که دلار پتروشيمي را جابه‌جا کند چرا که حجم مبادله بالاست و همين بانک کوچک اين ريسک را مي‌پذيرد اما بانک‌هاي بين المللي و بزرگ حاضر نيستند براي مبادلات کوچک و صادر کنندگان خرد ريسک کنند و زيرا حضور در اين معاملات برايشان نفع قابل توجهي ندارد. بنابراين درحال حاضر معاملات خرد در کشور با مشکل مواجه است.
وي افزود: اين درحالي است که به طورکلي صادرات خرد تاثير زيادي در ميزان صادرات کشور دارد بنابراين نمي‌توانيم آن‌ها را ناديده بگيريم. عضويت در FATF بستر را براي صادرات خرد فراهم مي‌کند و اين درحالي است که صادرکنندگان خرد آنقدري توانايي مالي ندارند که سرمايه خود را در اين مبادلات از دست بدهند و بتوانند دوباره شروع کنند ولي با عضويت ايران در FATF پول از کانال درست و بدون خطر به حساب صادرکننده برمي‌گردد.
به گزارش ايلنا، بازرگان در پايان گفت: خلاصه کلام اينکه عدم عضويت ايران در FATF باعث مي‌شود به سخنان نامشروعي که درباره ايران زده مي‌شود و ترديدهايي که ايجاد کرده است، مهر تاييد بزنيم.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۴۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه

   به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان، آندری ژیلتسوف سرکنسول روسیه در اصفهان در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی کرمان گفت: ایران در حال پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست که در صورت تصویب این مهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه به صفر خواهد رسید و دیگر نیازی نیست کالا از ایران از طریق کشور دیگری به روسیه برسد.

وی افزود: کشور ترکیه با وجود ظرفیت‌های برابر با ایران، همکاری‌های بسیاری در حوزه‌های صادرات و واردات با روسیه دارد که باید علت همکاری‌های کم با ایران را شناسایی و برطرف کرد. 

او به سابقه سه هزار ساله تجارت در ایران و سابقه ۳۰ ساله تجارت در روسیه اشاره کرد و گفت: تجار روس بیشتر بر بازار داخلی تمرکز دارند و در صورت تجارت خارجی نیز بر روی کشور‌های اروپایی، چین و ترکیه متمرکز می‌شوند و درب بازار ایران تاکنون برای آن‌ها بسته بوده است.

زیلتسوف اعلام کرد: همچنین به علت تبلیغات سوء کشور‌های استکباری در مورد ایران، تجار روس فکر می‌کنند تجار ایرانی قابل اعتماد نیستند اما مبارزه با این تبلیغات منفی از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌های ماست.

دیگر خبرها

  • حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد
  • مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد
  • حجم مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان به ۲۷۰ میلیون دلار رسید
  • ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات شوینده و خودرویی قزوین به بلاروس داریم
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • رئیسی : کوچک‌ترین تعرض اسرائیل به خاک ایران به برخوردی سهمگین منجر می‌شود
  • کوچک‌ترین تعرض رژیم صهیونیستی به خاک ایران به برخوردی سهمگین منجر می‌شود
  • صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه
  • رئیسی: کوچک‌ترین اقدام علیه منافع ایران با پاسخ سهمگین مواجه خواهد شد