Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:52:45 GMT

نقشه انجماد هسته ای در شبه جزیره کره

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۴۷۹۲

نقشه انجماد هسته ای در شبه جزیره کره

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری آمریکا در آستانه دیدار دوباره با رهبر کره شمالی می گوید عجله ای برای رسیدن به توافق با این کشور ندارد. به نظر می رسد اوضاع کنونی به همین شکل برای «دونالد ترامپ» راضی کننده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، ترامپ با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پایان همین هفته در پایتخت ویتنام دیدار می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر خود روزهای بیست و هفتم و بیست و هشتم فوریه (هشتم و نهم اسفند) را زمان دیدار با اون در هانوی اعلام کرده و قرار است «جان بولتون» مشاور امنیت ملی خود را برای زمینه سازی این ملاقات راهی شبه جزیره کره سازد. پیش از این و در آستانه دیدار نخست این ماموریت به «مایک پمپئو» واگذار شده بود.
رهبران آمریکا و کره شمالی حدود چهار ماه پس از ابراز تمایل ترامپ به دیدار با اون بالاخره بیست و دوم خرداد امسال در سنگاپور به هم رسیدند. این در حالی بود که چند بار زمان دیدار این دو با یکدیگر تغییر کرد یا لغو شد.
ترامپ در تازه ترین اظهارنظر درباره مذاکره با کره شمالی اعلام کرده عجله ای برای رسیدن به توافق ندارد. به گفته وی کره شمالی تاکنون اقدام به انجام آزمایش هسته ای یا موشکی نکرده و این نشانه موفقیت مذاکرات پیشین است.
وی پس از گفت وگو با رئیس جمهوری کره جنوبی به خبرنگاران گفته برداشتن تحریم های آمریکا تنها منوط به خلع سلاح کامل کره شمالی است. ترامپ همچنین هشدار داده در صورت بازگشت پیونگ یانگ به فرایند آزمایشات موشکی و اتمی این اوضاع تغییر خواهد یافت.
کره شمالی پس از چند دهه حضور در بلوک شرق و تقابل ایدئولوژیک و راهبردی با آمریکا و متحدان واشنگتن در شرق آسیا، سال 2005 اعلام کرد که به سلاح هسته ای دست یافته است. نخستین آزمایش قابل تایید این کشور نیز در سال 2006 به وقوع پیوست.
سه سال بعد دومین آزمایش اتمی کره شمالی رخ داد و از آن زمان تا سپتامبر 2017 پیونگ یانگ چهار آزمایش هسته ای دیگر تجربه کرد. پس از آزمایش بمب هیدروژنی در اواخر تابستان سال گذشته بود که اون کشورش را یکی از قدرت های بزرگ اتمی خواند و اعلام کرد پس از ورود به باشگاه هسته ای ها قصد دارد تمرکز خود را بر توسعه اقتصادی قرار دهد.
در همین زمینه رسانه های غربی در گزارش هایی به راه اندازی برنامه هایی همچون ساخت قطب های توریستی اشاره کرده اند که نمودی از تغییرات مورد نظر رهبر کره شمالی است. با این حال تحلیلگران غربی می گویند این تغییرات اساسا منشا تحولی در ساختار اقتصادی کره شمالی نخواهد شد و کارکردی فراتر از تبلیغات برای حکومت پیونگ یانگ نخواهد یافت.
چند روز پیش خبرگزاری «ان.بی.سی» آمریکا گزارش داد به یادداشتی از نماینده پیونگ یانگ در سازمان ملل دست یافته که مدعی است کره شمالی به خاطر مواجهه با تحریم های آمریکا و همچنین خشکسالی با قحطی بی سابقه ای روبرو است و جیره غذایی مردم کره شمالی به نصف رسیده است.
به دلیل همین فشارها است که کاخ سفید روز جمعه مجددا درخواست خود برای خلع سلاح کامل کره شمالی مطرح ساخته و تسلیم زرادخانه هسته ای و توقف فعالیت های موشکی این کشور را پیش نیاز پیشرفت گفت وگوهای دوجانبه عنوان کرده است.
اعتماد به نفس بالای ترامپ در مذاکرات هسته ای با کره شمالی آنجا بیشتر به چشم می آید که وی اعلام داشته در مذاکره با اون حاضر به کاهش نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه های کره جنوبی نخواهد شد و همه 28 هزار و چند صد نفر نظامی آمریکایی در شبه جزیره باقی خواهند ماند. رئیس جمهوری آمریکا اخیرا مدعی شده اگر اکنون سلفش یعنی «باراک اوباما» در کاخ سفید بود، کشورش در حال جنگیدن با کره شمالی بود و وی توانسته آمریکا را از یک جنگ اتمی نجات دهد.
نقطه ثقل این اعتماد به نفس آمریکا، پایبندی کره شمالی به انجام ندادن آزمایش جدید موشکی و هسته ای بوده است. البته حکومت پیونگ یانگ به خاطر حفظ پرستیژ نظامی خود آبان ماه امسال اعلام کرد سلاح فوق پیشرفته ای را آزمایش و کیم جونگ اون شخصا بر این آزمایش نظارت کرده است.
نقطه شروع تحول در سیاست های کره شمالی و پاسخ مثبت به درخواست ترامپ برای مذاکره به ماه های پیش از برگزاری بازی های المپیک زمستانی «پیونگ چانگ 2018 » بازمی گردد؛ جایی که نمایندگان کره جنوبی راهی خاک همسایه شمالی شدند تا با رویکردی مسالمت جویانه همکاری پیونگ یانگ را در زمینه برگزاری المپیک زمستانی مطالبه کنند.
پس از پاسخ مثبت کره شمالی به این درخواست، کیم جونگ اون اوایل اردیبهشت ماه امسال با رئیس جمهوری کره جنوبی در در نوار مرزی و روستای «پانمونجوم» ملاقات کرد. دو طرف در بیانیه پایانی این دیدار به صورت مشترک موافقت کردند، به سمت خلع سلاح هسته ای گام بردارند. در بیانیه پایانی این نشست تاکید شد سران دو کشور برای این هدف با جامعه بین المللی همکاری می کنند. چند هفته پس از آن بود که دیدار خبرساز اون با ترامپ اتفاق افتاد.
تحلیلگران دیدگاه های گوناگونی را درباره چرایی نشستن کره شمالی پای میز مذاکره مطرح می سازند. از دید برخی با توجه به بالا گرفتن تنش ها میان آمریکا و کره شمالی در تابستان پارسال که دو طرف حتی یکدیگر را به حمله نظامی تهدید کردند، نگرانی های شدید کشوری چون کره جنوبی و تلاش بازیگرانی نظیر چین برای جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع سبب ترغیب سران واشنگتن و پیونگ یانگ به مذاکره شده است.
هر چند نمی توان از نقش دیگر بازیگران بحران در فرایند تنش زدایی میان دو کشور چشم پوشید اما گروهی از ناظران می گویند ترامپ بر سیاق رویکرد تهاجمی خود جهت امتیازگیری از حریف، آزمایشات اتمی و موشکی کره شمالی را بهانه قرار داد تا با عقب راندن رهبران پیونگ یانگ، موفقیتی بزرگ را در کارنامه سیاست خارجی دولت خود به ثبت برساند.
تشدید تحریم های بین المللی علیه پیونگ یانگ و اعمال فشار بر چین که به دلیل این تحریم ها از واردات زغال سنگ از کره شمالی منع می شد یکی از منابع حیاتی این کشور را مسدود کرد تا تلاش برای رهایی از این تنگناها به انگیزه ای برای مذاکره با آمریکا مبدل شود.
با وجود آمدن کره شمالی پای میز مذاکره به نظر می رسد آمریکایی ها هیچ مشوق یا امتیازی را برای ارائه به طرف مقابل روی میز قرار نداده و نمی دهند و روی خلع سلاح کامل پیش از رفع هرگونه تحریمی اصرار دارند.
این رویکرد سبب شده تا شماری از کارشناسان ادامه این روند را مذاکره برای مذاکره بدانند؛ مذاکراتی که با تثبیت وضعیت موجود و به دلیل توقف آزمایشات هسته ای و موشکی کره شمالی برگ برنده ای را برای انتخابات آتی در اختیار ترامپ قرار خواهد داد. البته این حالت برای ترامپ کم ریسک نخواهد بود زیرا پیش بینی ناپذیر بودن کره شمالی احتمالاتی را برای انجام هفتمین آزمایش هسته ای و انفجاری برای کمپین انتخاباتی ترامپ متصور می سازد.
از سوی دیگر تشدید نشدن تحریم ها به خودی خود امتیازی برای کره شمالی خواهد بود مگر اینکه ترامپ بخواهد در ادامه سیاست های تهاجمی خود از طریق شورای امنیت بر پیونگ یانگ فشار آورد که البته وضع تحریم های جدید با وجود اعضایی چون روسیه و چین بدون اینکه آزمایش جدیدی صورت گرفته باشد با اما و اگرهای متعددی روبرو است.
مساله دیگری که در این زمینه مطرح است، تکمیل توان هسته ای و موشکی کره شمالی است. این کشور به رغم آزمایش های یک سال پیش همچنان از نظر توسعه سکوهای پرتاب موشک های دوربرد با کلاهک های کنوانسیونل یا هسته ای و کمیت این سکوها با چالش هایی مواجه است که شاید خرید زمان بتواند این نقایص را برطرف کند.
با این حال و با تمام این تفاصیل دستاوردهای عینی مذاکره برای کره شمالی نیز «هیچ» بوده که این می تواند در درازمدت این مذاکرات را به سمت ناکامی پیش برد.
پژوهش**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شبه جزيره كره دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۴۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

«دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا روز دوشنبه و پس از ورود به دادگاه منهتن جهت رویارویی با ۳۴ اتهام جنایی در اولین دادگاه کیفری یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اعلام کرد که «هیچ پرونده‌ای وجود ندارد».

وی ادامه داد: این تعقیبات سیاسی است... این یک حمله به آمریکاست.

ترامپ اظهار کرد که ایالات متحده توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود که بسیار در این پرونده دخیل است.

وی افزود: این واقعا یک حمله به یک رقیب سیاسی است.

ترامپ به اتهام ۳۴ جرم جعل اسناد تجاری برای پنهان کردن ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت پرداخت شده به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، در حال محاکمه است.

این پرونده یکی از چهار اتهام جنایی علیه ترامپ در طول دوره ریاست‌جمهوری وی است و ممکن است تنها پرونده‌ای باشد که قبل از روز انتخابات در ماه نوامبر به دادگاه ارجاع شود.

اگر ترامپ در این پرونده مجرم شناخته شود ممکن است تا چهار سال به زندان محکوم شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • چرا روسای جمهور آمریکا به جنگ علاقه دارند؟ / گذشته و حال مافیای موتورسوار ژاپن / آزمایش زندان استنفورد / چرا بیت المقدس اهمیت دارد؟
  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • دیدنی های امروز؛ از دادگاه ترامپ تا جنگ غزه
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود
  • سناریوی رسانه عبری از نقشه نتانیاهو برای حمله احتمالی به داخل خاک ایران
  • ترامپ هم رئیس‌جمهور بود ایران به رژیم صهیونیستی حمله می‌کرد
  • احتمال پاسخ اسرائیل و آینده منطقه پس از وعده صادق / جروزالم پست از نقشه نتانیاهو پرده برداشت
  • نقشه آمریکا برای ایجاد یک تشکیلات تروریستی جدید در عراق و سوریه