Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا به حال از خود نپرسیده‌اید که اهمیت استعلام اصالت گوشی در هنگام خرید محصولات نو و دست دوم در چیست؟ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ اجتماعی علم و تکنولوژی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ حتما شما هم بارها شنیده‌اید که برخی از اطرافیان به متقاضیان خرید گوشی مدام می‌گویند «حتما حواستان باشد که در هنگام خرید گوشی نو یا دست دوم، استعلام اصالت را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

اما تا به حال از خود نپرسیده‌اید که اهمیت این اصالت‌سنجی در چیست؟ و چگونه می‌توان اقدام به سنجش اصالت گوشی‌های فروشگاهی (در معرض دید خریداران) کرد؟

استعلام اصالت دستگاه به منظور بررسی قانونی بودن، مشخصات فنی و مدل دستگاه، شرکت گارانتی کننده و نوع واردات دستگاه، روشن شدن دستگاه در گذشته (نو یا کارکرده بودن دستگاه) و مواردی از این دست انجام می‌شود.

خریدار دستگاه باید به یکسان بودن مشخصات ذکر شده در پیامک پاسخ استعلام اصالت با مشخصات ظاهری دستگاه توجه کند تا متوجه قانونی بودن دستگاه مذکور یا واردات آن به شکل قاچاق شود.

لذا برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، پیش از خرید موبایل حتماً استعلام اصالت کنید و در پاسخ استعلام اصالت، به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکر شده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه کنید.

جهت استعلام اصالت دستگاه، می‌توانید به دو شکل پیامک به شماره 7777 یا شماره‌گیری کد دستوری *7777# عمل کنید که مراحل فرآیند استعلام اصالت با استفاده از کد دستوری مطابق زیر است:

1. لازم است تا کد دستوری *7777# را با یک شماره سیم‌کارت دلخواه شماره‌گیری کرده و دکمه برقراری تماس را انتخاب کنید.

2. در این مرحله لازم است تا با ارسال عدد 1، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید.

3. سپس باید 15 رقم ابتدایی شناسه (IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و…) وارد کنید؛ این شناسه به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #06#*، قابل مشاهده است.

4. در صورتیکه شناسه IMEI را به درستی وارد کرده باشید، پاسخ استعلام به‌صورت پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

نهایتا پاسخ‌ها، یکی از موارد زیر خواهد بود که آشنایی با مفهوم پیام آنها بسیار ضروری است:

ذکر غیرقانونی بودن دستگاه در پاسخ استعلام اصالت

در صورتیکه در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود “شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت” یعنی این شناسه غیرقانونی است و به هیچ عنوان، امکان ثبت و فعال شدن آن در سامانه همتا وجود ندارد.

بنابراین توصیه شده از خرید این دستگاه، اجتناب کنید زیرا پس از گذشت 30 روز از زمان نخستین روشن شدن دستگاه، قطع خواهد شد.

دستگاه قانونی دارای نام واردکننده

در صورتیکه در پاسخ استعلام اصالت، ذکر شود «واردکننده: شرکت ****»، یعنی شرکت تجاری ذکر شده اقدام به واردات قانونی این دستگاه کرده و همچنین کد فعال‌سازی آن را به سامانه همتا اعلام کرده است.

هرگونه مشکل در زمینه فقدان کد فعال‌سازی، عدم تطابق شناسه (IMEI) ذکر شده در پیامک تأیید فعال‌سازی با شناسه (IMEI) قابل مشاهده از طریق #06#* و …، باید توسط شما با این شرکت در میان گذاشته شود.

دستگاه مسافری

در صورتیکه در پاسخ استعلام اصالت، ذکر شده بود “واردکننده: به‌صورت مسافری” یعنی این دستگاه صرفاً برای استفاده شخصی مسافر وارد کشور شده و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

همچنین، این دستگاه فاقد هرگونه گارانتی یا خدمات پس از فروش بوده و در صورت بروز مشکل احتمالی در آینده، شخص خریدار، مرجع معتبری برای رفع مشکلات خود نخواهد داشت.

بنابراین باز هم توصیه شده از خرید این دستگاه، اجتناب کنید.

دستگاه وارد شده از مناطق آزاد

در صورتیکه در پاسخ استعلام اصالت، ذکر شده بود “واردکننده: صرفاً مناطق آزاد” یعنی پرداخت عوارض این دستگاه، منطبق بر ضوابط مصوب در مناطق آزاد تجاری بوده و این دستگاه‌ها، صرفاً در همان مناطق آزاد، امکان استفاده از خدمات شبکه اپراتوری را دارا خواهند بود.

بنابراین اگر قصد استفاده از این دستگاه در داخل کشور و خارج از مناطق آزاد را دارید، توصیه می‌شود از خرید این دستگاه، اجتناب کنید زیرا به‌زودی، ارائه خدمات اپراتوری برای این دستگاه‌ها، در خارج از مناطق آزاد تجاری، قطع خواهد شد.

نوع ارز (دولتی یا غیردولتی)

در صورتیکه در پاسخ استعلام اصالت، ذکر شده بود “وارد شده با ارز دولتی” یعنی واردکننده این دستگاه، برای واردات آن ارز دولتی دریافت کرده است.

بنابراین اگر فکر می‌کنید با توجه به نرخ ارز دولتی، گران‌فروشی رخ داده، می‌توانید از طریق نهادهای نظارتی (تعزیرات، سازمان حمایت و …)، نسبت به ثبت شکایت اقدام کنید.

این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است

در صورتیکه در پاسخ استعلام اصالت، ذکر شده بود “این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است” یعنی این دستگاه، پیش از این، حداقل با یک سیم‌کارت روشن شده و از خدمات شبکه اپراتوری استفاده کرده است؛ بنابراین نباید به‌عنوان دستگاه آکبند، ارائه شود.

در صورتیکه این عبارت در پایان پاسخ استعلام اصالت ذکر نشد، اظهار نظر قطعی در زمینه روشن شدن این دستگاه نمی‌توان داشت.

شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست

در صورتیکه در پاسخ استعلام اصالت، ذکر شده بود “شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست” یعنی این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و می‌توانید با قرار دادن سیم‌کارت در دستگاه و استفاده از آن، شناسه (IMEI) را به عنوان شناسه (IMEI) دستگاه قانونی ثبت کنید.

سوءاستفاده از سامانه «همتا» برای قاچاق و رجیستری غیرقانونی 2700 دستگاه موبایل

انتهای پیام/

R1012190/P/S2,1313/CT7 واژه های کاربردی مرتبط موبایل

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موبایل موبایل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۵۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه‌چیز درباره طرح کهربا؛ خرید از فاصله ۵سانتی‌متری

با اجرای طرح کهربا ما از به همراه داشتن کارت‌های بانکی در هنگام خرید و انجام هرگونه معامله که نیاز به ارتباط دوطرفه کارت بانکی و دستگاه پوز دارد، بی‌نیاز می‌شویم. طرح کهربا نیز برای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و به‌روزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، فعلا با کارت‌های ۶بانک در دستور کار قرار گرفته است.

NFC چیست؟

ارتباطات میدان نزدیک (NFC) مجموعه‌ای از پروتکل‌های ارتباطی است که ارتباط بین دو دستگاه الکترونیکی را در فاصله ۵سانتی‌متری یا کمتر امکان‌پذیر می‌کند. این فناوری در واقع یک اتصال با سرعت کم را ایجاد می‌کند. مانند سایر فناوری‌های کارت مجاورتی، NFC مبتنی بر جفت‌القایی بین ۲ سیم‌پیچ الکترومغناطیسی موجود در یک دستگاه دارای NFC مانند تلفن هوشمند است. ارتباط میدان نزدیک به تعریف و ارتقای فناوری کمک کرده است و استاندارد‌هایی را برای تأیید انطباق دستگاه تنظیم می‌کند.

راحتی امور با یک تراشه

اکثر تلفن‌های هوشمند و تعدادی از لپ‌تاپ‌های جدید، تراشه NFC دارند. پیش از این بیشتر گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید، مجهز به این سیستم بودند، اما اخیرا گوشی‌های موبایل آیفون نیز به این تراشه مجهز شده‌اند. وقتی یکی از دستگاه‌ها متصل به اینترنت باشد، دیگری می‌تواند داده‌ها را با سرویس‌های آنلاین تبادل کند.

۵سانتی‌متر

برای استفاده از NFC کافی است شما گوشی هوشمند خود را حداکثر با ۵سانتی‌متر فاصله از برچسب NFC یا دستگاه‌های NFC خوان نگه‌دارید تا ارتباط برقرار شود. زمانی که ارتباط بین گوشی و دستگاه NFC خوان برقرار شد، اطلاعات رمزگذاری‌شده در عرض چند ثانیه بین دو طرف ارتباط ردوبدل می‌شود تا فعالیت‌هایی مثل پرداخت، اسکن و ... انجام شود. سرعت بالای این فناوری باعث شده تا در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلفی استفاده شود.

اطلاع از قابلیت گوشی

اگر نمی‌دانید که گوشی شما مجهز به این قابلیت است یا نه، کافی است با مراجعه به تنظیمات آن و جست‌وجوی کلمه NFC از این موضوع مطلع شوید. در گوشی‌های اندرویدی مجهز به این فناوری آیکون آن در پنل نوتیفیکیشن‌ها نیز دیده می‌شود. حتی اگر گوشی خود را به یک NFC خوان نزدیک کنید نیز می‌تواند از وجود این قابلیت مطمئن شود. هرچند روی برخی دستگاه‌های مجهز به این چیپ، لوگوی آن درج شده است. اما اگر گوشی هوشمند شما مجهز به این فناوری نبود، جای نگرانی نیست. کافی است یک سیم‌کارت دارای تراشه NFC تهیه کنید تا به آن مجهز شوید.

همه کاربرد‌های NFC

اگرچه بیشترین و مهم‌ترین کاربرد این فناوری، در خرید‌های روزمره است و شما می‌توانید بدون همراه داشتن انبوه کارت‌های بانکی، همه خرید‌های خود را انجام دهید، اما کاربرد‌های دیگری هم مانند پرداخت پارکومتر، دریافت بلیت یا کارت پرواز، چاپ عکس با برخی پرینتر‌های بی‌سیم، استفاده از بلیت‌های مختلف و حتی ارتباط گوشی هوشمند با تلویزیون‌های هوشمند برای پخش تصاویر گوشی دارد.

امنیت بالا

از آنجایی که اطلاعات با فناوری NFC به شکل رمزگذاری شده رد و بدل می‌شود، امنیت بالایی هم دارد و به‌همین دلیل آن را به یک روش مطمئن برای پرداخت موبایلی و الکترونیکی تبدیل کرده است.

منبع: همشهری آنلاین

tags # موبایل ، بانک مرکزی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • سال گذشته ۱۰۰ شرکت ایرانی برای تولید گوشی موبایل تسهیلات دریافت کردند
  • چند نکته برای مدیریت گوشی همراه هنگام سفرهای خارجی
  • افزایش قیمت برخی گوشی‌ها با وجود تخصیص ارز نیمایی
  • پرفروش‌ ترین گوشی شیائومی+ دانلود لیست قیمت جدیدترین و ارزان‌ترین موبایل امروز(۳ اردیبهشت)
  • زنان یمنی از ترس، استاد این کار شدند!
  • اگر گوشی همراه خود را گم کردیم چگونه آن را پیدا یا اطلاعاتش را پاک کنیم؟
  • چه نکاتی قبل از خرید بلیط قطار باید بدانیم؟
  • همه‌چیز درباره طرح کهربا؛ خرید از فاصله ۵سانتی‌متری
  • اگر گوشی همراه خود را گم کردیم چگونه آن را پیدا یا اطلاعتش را پاک کنیم؟
  • خرید از فاصله ۵سانتی‌متری