Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@23:55:55 GMT

اگر این علائم را دارید نابینایی در کمین تان است!

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۶۹۷۲

اگر این علائم را دارید نابینایی در کمین تان است!

رکنا: کمتر پیش می‌آید که به سلامت چشم‌های خود توجهی داشته باشیم، مگر این‌که آن‌ها با مشکلی مواجه شده باشند. اما سلامت این اندام‌های کلیدی نباید این‌گونه نادیده گرفته شود.

 شما باید به ایجاد هرگونه تغییر در دید و بینایی خود مانند تاری، دوبینی یا مشاهده نقاط روشن توجه داشته باشید و با مراجعه به پزشک پیش از آن که دیر شود دلیل دقیق بروز این شرایط را شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد تغییر در بینایی نه تنها ممکن است با بروز مشکل در چشم‌ها مرتبط باشد، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از شرایط خطرناک دیگر مانند تومور، سکته مغزی یا حتی سرطان باشد. بر همین اساس است که چشم‌پزشکان انجام معاینه چشم هر یک یا دو سال یک بار را توصیه می‌کنند، حتی اگر با مسئله خاصی مواجه نباشید.
در صورت مواجهه با هر یک از علائم زیر بهتر است هرچه سریع‌تر به چشم‌پزشک مراجعه کنید:

مشاهده تارعنکبوت‌های متحرک و جرقه‌های نور

در قسمت پشتی کره چشم، بخشی به نام زجاجیه وجود دارد و قوام آن همانند سفیده تخم‌مرغ است. با افزایش سن، این مایع ژله‌ای هرچه بیشتر حالت مایع به خود می‌گیرد و موجب ایجاد اجسام شناور می‌شود که شبیه به تارعنکبوت یا نقاطی در میدان دید به نظر می‌رسند.

آن‌ها به طور معمول بی‌ضرر هستند - احتمالاً یک یا دو بار آن‌ها را تجربه می‌کنید - اما اگر به ناگاه متوجه افزایش این اجسام شناور شده‌اید، باید بلافاصله به چشم‌پزشک مراجعه کنید. این شرایط می‌تواند به واسطه پارگی در شبکیه و رگ‌های خونی شکل بگیرد. اگر جرقه‌های نور را نیز مشاهده می‌کنید، این می‌تواند نشانه‌ای از جداشدگی شبکیه باشد که می‌تواند به کوری منجر شود.

با توجه به مکان و اندازه پارگی، پزشک ممکن است درمان با لیزر یا انجماد، تزریق یک حباب گازی درون چشم برای بازگرداندن شبکیه به مکان اصلی خود، یا عمل جراحی را مدنظر قرار دهد.

قرمزی یا خشکی بیش از حد چشم‌ها

قرمزی به معنای تحریک شدن چشم و گشادشدن رگ‌های خونی آن است و این شرایط می‌تواند به واسطه عوامل مختلفی از قبیل یک محرک شیمیایی مانند پیاز، یا یک واکنش آلرژیک (به عنوان مثال گرده گیاه یا موی حیوان خانگی) شکل بگیرد.

خشکی از دلایل دیگر تحریک چشم باشد. در این شرایط چشم به میزان کافی اشک تولید نمی‌کند تا روانسازی صورت بگیرد. برای بهبود این شرایط به طور معمول استفاده از روانساز یا اشک‌های مصنوعی چشم توصیه می‌شود. اگر این روش مؤثر واقع شود، احتمالاً دیگر نیازی به مراقبت پزشکی نیست.

اما اگر مشکل همچنان پابرجا باقی بماند، باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. وی می‌تواند تولید اشک چشم شما را بررسی کرده تا دریابد آیا با خشکی مزمن چشم یا یک اختلال خودایمنی مواجه هستید که نیازمند چیزی بیشتر از قطره‌های چشمی است یا خیر.

ابتلا به دوبینی

زمانی که هر دو چشم باز هستند، دوبینی می‌تواند به معنای عدم هم ترازی مناسب عضلات چشم‌های شما باشد. این شرایط ممکن است به واسطه یک مشکل عصبی یا حتی یک تومور مغزی یا سکته مغزی شکل گرفته باشد.

دوبینی در یک چشم که کمتر شایع است می‌تواند به واسطه آب مروارید یا مسئله‌ای مربوط به شبکیه شکل گرفته باشد.

اگر فقط یک مسئله عضلانی باشد، گاهی اوقات منشورها می‌توانند به طور موقت در عینک‌ها استفاده شوند تا به اصلاح دید کمک کنند. همچنین، در برخی موارد امکان انجام عمل جراحی برای اصلاح نامیزانی عضلانی وجود دارد.

اما اگر یک مشکل عصبی وجود داشته باشد، به طور معمول چشم‌پزشک انجام ام‌آرآی یا سی‌تی اسکن را تجویز خواهد کرد و به احتمال زیاد متخصصان دیگری نیز در روند درمان دخالت خواهند داشت.

احساس درد یا سوزش در چشم‌ها

التهاب یا تحریک در این زمینه مقصر اصلی محسوب می‌شود. به طور معمول شرایطی به نام بلفاریت که به واسطه باکتری‌ها یا کرم‌های میکروسکوپی ساکن پلک‌ها شکل می‌گیرد موجب احساس خارش و سوزش می‌شود. شامپوی بچه به همراه آب گرم یک راه‌حل سریع برای بهبود این شرایط است.

از دلایل دیگر می‌توان به گل‌مژه، عفونت و التهاب دردناک غده چربی پلک اشاره کرد. پزشکان به طور معمول از کمپرس‌ها برای کاهش التهاب استفاده می‌کنند. اگر توده ایجاد شده از این طریق بهبود نیابد، ممکن است به انجام عمل جراحی نیاز باشد.

همچنین، ممکن است با آفتاب سوختگی در چشم خود مواجه باشید که این شرایط به نام فوتوکراتیت شناخته می‌شود و پرتوهای فرابنفش خورشید یا منابع نور مصنوعی مانند لامپ‌های برنزه سازی بدن موجب آن می‌شوند. اگر نور خورشید از سطحی مانند شن، آب، یخ یا برف منعکس شده باشد، فتوکراتیت به نام برف‌کوری نیز شناخته می‌شود. این شرایط معمولاً به خودی خود بهبود می‌یابد، اما در صورت وجود خطر عفونت پزشکان ممکن است استفاده از قطره‌های چشمی را نیز تجویز کنند.

خال یا لکه‌ای جدید در چشم

اگر به تازگی خال یا لکه‌ای جدید در چشم شما پدیدار شده است، باید برای بررسی دقیق شرایط به چشم پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است خال یا لکه در پشت چشم شما شکل گرفته باشد و به طور کامل از آن بی‌اطلاع باشید. نگرانی که درباره خال‌ها وجود دارد این است که می‌توانند به طور بالقوه بدخیم شده و شرایطی به نام ملانوم شکل بگیرد.

این شرایط بسیار نادر است، اما مدنظر قرار دادن آن بی‌ضرر نیست. اگر یک تومور یا ملانوم در پشت چشم شکل گرفته باشد، ممکن است علائمی مانند تاری دید و جداشدگی کامل شبکیه خیلی زود پدیدار شوند و در صورت مواجهه با آن‌ها باید بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: پزشک سرطان پزشکی پزشک سرطان پزشکی سکته مغزی سلامت عمل جراحی تلگرام خیر عکس مرد فیلم من دستگیر جوان دستگیری خانواده رئیس پلیس اصفهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۶۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم مسئله با پدر در کمین دختران

اگر دلبستگی ایمن بین پدر‌ها و دختران‌شان شکل نگیرد، منجر به بروز اختلالی می‌شود که آسیب‌هایی را متوجه زندگی دختر‌ها می‌کند؛ از اشتباهات پدر‌ها گفتیم ارتباط میان پدر و دختر از آن جهت حائز اهمیت است که به‌صورت معمول دختران نسبت به پدر خود وابستگی بیشتری نشان می‌دهند و اگر این وابستگی با پاسخ مناسب و درستی مواجه نشود و دلبستگی ایمن میان آن دو شکل نگیرد می‌تواند به ایجاد سندروم مسئله با پدر بینجامد. سندروم «daddy issue» یا همان «مسئله با پدر»، اصطلاحی است که برای خانم‌هایی گفته می‌شود که روابط بزرگ‌سالی آنها با جنس‌مخالف دچار چالش شده باشد. در ادامه بیشتر با این سندروم آشنا خواهید شد و به اشتباهاتی از پدر‌ها اشاره می‌کنیم که زمینه‌ساز ابتلای دخترشان به این اختلال می‌شود.

علایم ابتلا به سندروم «مسئله با پدر»
از نشانه‌های این سندروم، فقدان احساس عشق و احترام از سوی پدر حتی در دوران بزرگ‌سالی است. زنان مبتلا به این سندروم مکرر به دلایل اشتباه، مردان اشتباه را به عنوان شریک عاطفی خود انتخاب می‌کنند. همچنین علاقه‌مندی به مردان مسن‌تر، رفتار چسبنده و کنترل‌کننده، داشتن روابط خارج از عرف متعدد، نیاز به تأیید زیاد و اطمینان‌بخشی از عشق و دوست‌داشتنی بودن، ناتوانی در تنها بودن و انتخاب شریک‌های عاطفی آسیب‌رسان یا سودجو از دیگر علایم ابتلا به این اختلال است. همچنین اعتمادبه‌نفس پایین هم از نشانه‌های مبتلایان به این اختلال است. چنین افرادی معمولا اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و به دلیل نابرخورداری از محبت کافی پدر در دوران کودکی احساس پوچی و افسردگی می‌کنند.

۶ رفتار اشتباه پدر‌ها با دخترانشان
انواع مختلفی از رفتار‌های پدر‌ها وجود دارد که عامل آسیب‌های دوران کودکی و مسائل مربوط به روابط بزرگ سالی دختران‌شان هستند. این اشتباهات باعث می‌شود تا ابتلا به سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران باشد.

۱. پدری که از نظر عاطفی در دسترس نیست
آنها از نظر فیزیکی در خانه حضور دارند، اما از نظر عاطفی در دسترس دختران‌شان نیستند. کودک با وجود داشتن والدینی که از نظر فیزیکی در دسترس هستند، اما به نیاز‌های روانی و عاطفی اش پاسخ نمی‌دهند، احساس ناقص‌بودن و رهاشدن می‌کند.

۲. پدر بدرفتار و خشن
آنها با دخترانشان تکانشی، تندخو و ناپایدار رفتار می‌کنند. هر دختری ممکن است در زندگی اشتباهاتی داشته باشد، اما رفتار‌های تند و توهین آمیز باعث می‌شود تا شخصیت او به درستی شکل نگیرد و آسیب ببیند.

۳. پدر نازپرورده
در کنار چنین پدرانی، فرزندان بسیار لوس و نازپرورده می‌شوند و به دنبال شریکی خواهند بود که با آن‌ها مانند یک ملکه رفتار کند. بیشتر این دختر‌ها خواهان افرادی هستند که از نظر مالی توانایی ارائه زندگی مجللی را داشته باشند و فکر می‌کنند سزاوار آن هستند.

۴. پدر سمی و کنترل‌کننده
والدینی هستند که به شدت بر فعالیت‌ها و تصمیمات فرزندان خود به خصوص دختران‌شان تمرکز می‌کنند. این والدین بیش از حد درگیر زندگی فرزندان خود هستند و آنها را از ناامیدی محافظت می‌کنند. دختران این والدین اغلب در مقابله با چالش‌های زندگی شکست می‌خورند و توانایی مدیریت اوضاع را ندارند.

۵. پدر ویران و وابسته
این‌ها پدرانی هستند که برای بقای روزمره خود به دختران شان وابسته هستند. مراقبت از پدری که کار نمی‌کند و درگیر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و ... است، می‌تواند منجر به اعتمادبه‌نفس پایین در فرزندان شود. چنین دخترانی در آینده به راحتی توسط مردان استثمار می‌شوند.

۶. پدر مضطرب و ناآشنا با حمایتگری
در یک رابطه معمولی پدر و دختر، دختر به پدرش نگاه و او را تحسین می‌کند. اگر دختری در کنار پدری بزرگ شود که همیشه نگاه منفی دارد، ایمانش به توانمندی‌هایش کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است سرکش و احتمالاً افسرده شود. تکرار دلسرد شدن از حمایت مردان زندگی اعم از پدر یا شریک عاطفی ممکن است زنان مبتلا به این سندروم را به این نتیجه برساند که مردان موجودات بی‌عاطفه و غیرقابل اعتمادی‌اند؛ بنابراین از مردان فاصله می‌گیرند و تا حد امکان از برقراری ارتباط با آنان خودداری می‌کنند.

نکته پایانی
هرچند این سندروم یک اصطلاح بالینی یا پزشکی نیست و تا امروز به‌طور رسمی توسط روان شناسان یا روان پزشکان به رسمیت شناخته نشده است ولی تاثیر رابطه پدر و فرزند مخصوصا برای دختران در زندگی بزرگ سالی آنها بسیار خواهد بود و می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در روابط آتی دختران بازی کند.

منبع: روزنامه خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • اگر به خودرو علاقه دارید این ویدئو را با صدای بلند ببینید! (فیلم)
  • ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز
  • ویژگی‌های اسکنر لابراتواری و اسکنر مدیت
  • صدور پروانه کسب برای بازنشستگان
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • مراقب برق گرفتگی در هوای بارانی باشید
  • سندروم مسئله با پدر در کمین دختران
  • اگر سر نترس دارید این کسب و کار پرسود است