Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@21:05:03 GMT

برگزیت، پایه های دولت «می» را دوباره به لرزه درآورد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۷۰۶۶

برگزیت، پایه های دولت «می» را دوباره به لرزه درآورد

لندن – ایرنا – پس از شوک استعفای 12نماینده پارلمان انگلیس از احزاب اصلی سیاسی در این کشور، سه وزیر دولت «ترزا می» برای اولین بار علناً خواستار تأخیر مهلت قانونی برگزیت، به‌منظور انجام مذاکرات بیشتر با اتحادیه اروپا شدند.

به گزارش ایرنا، «امبر راد»، «دیوید گاوک» و «گرک کلارک» وزیران «کار و امور بازنشستگی»، «دادگستری» و «تجارت، انرژی و صنایع» در یادداشتی که روز شنبه در نشریه دیلی میل منتشر شد تأکید کردند که فرصت کافی برای رسیدن به توافق نهایی با اتحادیه اروپا وجود ندارد و برای جلوگیری از خروج بی توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، به لایحه تأخیر برگزیت رأی خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس برنامه اعلام ‌شده، انگلیس کمتر از 5 هفته دیگر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد اما هنوز به توافقی درباره آینده همکاری‌ها خود با اتحادیه اروپا نرسیده است. پس‌ از آنکه شورای اروپا به ‌پیش نویس توافقنامه برگزیت رأی موافق داد، نمایندگان مجلس عوام در یک رأی‌گیری تاریخی، به این توافق رأی مخالف دادند.
نخست‌وزیر انگلیس تلاش می‌کند تا در فرصت باقی‌ مانده به توافق مورد رضایت پارلمان کشورش دست یابد. درحالی‌که هیچ نشانی از پیشرفت در مذاکرات چند هفته گذشته با اتحادیه اروپا دیده نمی‌شود، نخست‌وزیر هم حاضر به عقب‌نشینی از احتمال «فاجعه‌بار» برگزیت بی توافق نیست.
نمایندگان مجلس عوام انگلیس تاکنون به دو لایحه تأخیر برگزیت برای مذاکرات بیشتر با اتحادیه اروپا رأی منفی دادند، با این ‌حال سومین لایحه تأخیر برگزیت قرار است چهارشنبه آینده از سوی دو نماینده حزب حاکم و مخالف دولت برای سومین بار به رأی گذاشته شود.
سه وزیر دولت انگلیس در یادداشت خود خاطرنشان کرده‌اند که خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا خسارت‌های فاجعه باری را به اقتصاد، امنیت ملی و حتی یکپارچگی انگلیس خواهد زد. آن‌ها با اشاره به اینکه در روزهای آینده، فرصت برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا و تکمیل مراحل قانونی وجود ندارد، عنوان کرده‌اند که از لایحه پیشنهادی روز چهارشنبه حمایت می‌کنند.
هم‌زمان حزب لیبرال دمکرات هم لایحه‌ای را پیشنهاد کرده که براساس آن، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دوباره به رأی مردم گذاشته شود. این لایحه هم اگر موافقت رئیس پارلمان (سخنگو) را کسب کند، برای اولین بار است که به رأی گذاشته می‌شود و می‌تواند سرنوشت برگزیت را تغییر دهد.
تحلیل گران انگلیسی می‌گویند که نمایندگان مجلس این هفته تلاش خواهند کرد تا کنترل برگزیت را در آستانه خروج این کشور از اتحادیه اروپا به دست بگیرند. آن‌ها همچنین معتقدند که ساز مخالف سه وزیر دولت انگلیس از آمادگی آن‌ها برای حمایت از اعتراض‌ها علیه سوء مدیریت دولت در رابطه با برگزیت و استعفا از مقام خود حکایت دارد.
یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اظهار داشت که «ترزا می» سخت تلاش می‌کند تا با اتحادیه اروپا به توافق برسد. او همچنین به‌ طعنه گفت که اعضاء کابینه هم بایستی روی این مساله متمرکز شوند.
این در حالی است که آخرین دور مذاکرات نخست‌وزیر انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا هفته گذشته بدون دست‌یابی به نتیجه به پایان رسید و دو طرف بار دیگر توافق کردند که گفت‌وگوهای فنی برای اصلاح توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ادامه پیدا کند.
براساس بیانیه مشترک ترزا می و ژان کلود یونکر که در تارنمای دفتر نخست‌وزیری انگلیس منتشر شده است، دو طرف درباره اختلاف‌نظر نمایندگان پارلمان انگلیس با پیش‌نویس توافقنامه برگزیت رایزنی کرده و یونکر هم ضمانت‌هایی را به‌صورت شفاهی برای رفع این نگرانی‌ها مطرح کرده است.
با این‌ حال او همچنان موافق نیست که در اصل توافقنامه برگزیت تغییری ایجاد شود. براساس این بیانیه، یونکر به نمایندگی از اروپا ابراز آمادگی کرد که در سند ضمیمه توافقنامه برگزیت موسوم به اعلامیه سیاسی، چند سطری برای رفع نگرانی نمایندگان پارلمان انگلیس اضافه و یا اصلاح شود.
قرار شد مذاکرات فنی میان وزیر برگزیت انگلیس و نماینده شورای اروپا در روزهای آینده ادامه پیدا کند و سپس یونکر و می به‌ منظور بررسی پیشرفت کار پیش از پایان ماه جاری با یکدیگر دوباره ملاقات کنند.
اختلافات بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از دوشنبه گذشته که هفت نماینده حزب کارگر از عضویت در این حزب کناره‌گیری و گروه جدید سیاسی تشکیل دادند، شکل تازه‌ای گرفته است. پس ‌از آن 5 نماینده دیگر از احزاب خود استعفا داده و به گروه جدید پیوسته‌اند.
«چوکا اومانا» یکی از چهره‌های اصلی نمایندگان معترض امیدوار است که تا پایان سال جاری میلادی حزب جدیدی را با هدف تحول نظام سیاسی انگلیس تشکیل دهد. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که‌ موج استعفای نمایندگان، آرای سیاسی در این کشور را کاملاً به‌هم‌ ریخته و گروه نمایندگان مستعفی که هنوز به‌صورت رسمی اعلام موجودیت و مانیفست سیاسی خود را منتشر نکرده‌اند، از محبوبیت بالاتری نسبت به احزاب باسابقه‌تر برخوردار هستند.
کارشناسان معتقدند که این فشارها نخست‌وزیر انگلیس را وادار خواهد کرد یا در روزهای آینده، تغییرات مدنظر پارلمان را در توافقنامه برگزیت اعمال و دوباره آن را به رأی بگذارد، یا به تأخیر برگزیت و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی تن دهد.

اروپام **هـ ن**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس برگزيت اتحاديه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۷۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی؛ قرارداد دنیله ده روسی با آاس رم تمدید شد

ده روسی مزد عملکرد درخشانش روی نیمکت جالوروسی را گرفت

طرفداری | باشگاه آاس رم در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد با دنیله ده روسی بر سر ادامه همکاری به توافق رسیده‌است. هنوز جزییات بیشتری از این توافق منتشر نشده اما چیزی که قطعی است، این است که ده روسی فصل آینده نیز روی نیمکت جالوروسی خواهد نشست.

دنیله ده روسی در ژانویه ۲۰۲۴ و پس از اخراج ژوزه مورینیو، هدایت آاس رم را به عهده گرفت و وضعیت این تیم را به طور کلی تغییر داد. رم که تا پیش از ورود ده روسی در میانه جدول حضور داشت، حالا خود را به رتبه پنجم رسانده و از شانس خوبی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برخوردار است. علاوه بر این، رم تنها یک گام تا رسیدن به مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا فاصله دارد.

11 برد، ۳ تساوی و ۲ شکست، حاصل کار ده روسی روی نیمکت جالوروسی بوده‌است.

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • رسمی؛ قرارداد دنیله ده روسی با آاس رم تمدید شد
  • مجارستان: رهبری اروپا ضعیف شده است
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • رقابت اسرائیل و اوکراین برای جلب توجه غرب در نشست سران اروپا
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • رویارویی حامیان و مخالفان رژیم صهیونیستی در مجلس انگلیس
  • زلزله بامدادی این استان را به لرزه درآورد/ جزئیات
  • پافشاری دولت انگلیس بر اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا
  • دلیل طرح سوال از وزیر کار نحوه افزایش حقوق کارگران است