Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:32:13 GMT

یک بام و دو هوای نیروهای آمریکایی در خروج از سوریه

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۷۸۷۱

یک بام و دو هوای نیروهای آمریکایی در خروج از سوریه

تهران - ایرنا - 'سارا سندرز'، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، 'گروه کوچکی متشکل از 200 نفر برای مدتی در این کشور خواهند ماند.'

بیانیه کاخ سفید بعد از آن صادر شد که منابع خبری از گفت‌ وگوی تلفنی میان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه ای وی خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دونالد ترامپ روز 28 آذرماه با اعلام اینکه مأموریت نظامیان آمریکایی در شکست داعش به پایان رسیده از قصد خود برای خارج کردن آنها از خاک سوریه خبر داد.
آمریکا از سال 2016 ابتدا 2 هزار نیروی نظامی خود را بدون مجوز دولت دمشق برای حمایت از کردهای سوری به استان حسکه در شمال شرق سوریه که تحت کنترل کردها می باشد، اعزام و پس از آن اقدام به ایجاد 18 پایگاه در سه استان الحسکه، الرقه و دیرالزور این کشور کرد.
واشنگتن همچنین سال گذشته با ایجاد پایگاه نوزدهم خود در منطقه التنف در جنوب شرق سوریه (هم مرز با عراق و اردن)600 نظامی دیگر خود را برای آموزش و تجهیز تروریست ها به این پایگاه اعزام کرد و با این کار عملا در کنار تروریست ها علیه حکومت دمشق قرار گرفت.
بعد از اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه توسط ترامپ بود که 'جیمز ماتیس'، وزیر دفاع آمریکا و 'برت مک‌ گورک'، نماینده رئیس‌جمهوری آمریکا در ائتلاف موسوم به ضدداعش، از سمت خود استعفا کردند.
نزدیکان ترامپ نیز به محوریت «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از آن پس تحرکاتی را برای منصرف کردن ترامپ از این تصمیم آغاز کردند.
در حالی که شب گذشته سخنگوی کاخ سفید از باقی ماندن تعداد اندکی از نیروی آمریکایی (200 نفر) در سوریه خبر داده بود، اما شامگاه جمعه یک مقام ارشد دولت واشنگتن اعلام کرد که 400 نظامی این کشور در سوریه باقی خواهند ماند.
به نوشته خبرگزاری 'رویترز' این مقام ارشد کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفت که 400 نظامی آمریکایی در دو منطقه جداگانه سوریه مستقر می‌شوند که نیمی از آنها در پایگاه ایالات متحده در منطقه «التنف» واقع در مرز عراق و اردن خواهند بود (و به احتمال زیاد 200 نفر دیگر در استان حسکه در شمال شرق این کشور که کردها در آن استقرار دارند، باقی خواهند ماند).
وی با اشاره به بیانیه شب گذشته سخنگوی کاخ سفید، توضیح داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از سوی مشاوران خود مجاب شده که حداقل 200 نظامی آمریکایی نیز به نیروهای وعده داده شده اروپا برای استقرار در منطقه امن واقع در شمال سوریه (حدود 800 تا 1500 نیرو) بپیوندند.
این مقام آمریکایی با بیان اینکه باقی ماندن گروه کوچکی از نظامیان آمریکایی در سوریه می‌تواند اروپایی‌ها را قانع کند که برای منطقه امن در شمال سوریه نیر نیرو اعزام کنند، ادامه داد: هنوز بر سر تعداد دقیق این نیروها به توافق نرسیده‌ایم؛ ما نمی‌خواهیم شاهد ظهور مجدد داعش باشیم».
وی با ادعای اینکه منطقه امن در شمال سوریه می‌تواند به حفظ صلح و آرامش بین ترکیه و شبه‌نظامیان کُرد کمک کند، هدف اصلی ایجاد چنین منطقه‌ای را به عنوان سدی در برابر نفوذ ایران عنوان کرد.
یک مقام دیگر آمریکایی نیز به رویترز گفت که ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده مسئول هماهنگی با اروپایی‌ها درباره تعداد نظامیان مورد نیاز برای استقرار در منطقه امن شمال سوریه شده است.
کردهای سوری که از زمان اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، نگران این موضوع شدند، در عین حال از اعلام موضع شب گذشته کاخ سفید مبنی بر باقی ماندن شماری از نیروهای آمریکایی در سوریه استقبال کردند.
مقامات کرد سوری ضمن استقبال از بیانیه دیشب کاخ سفید درباره باقی ماندن 200 نظامی ایالات متحده در سوریه، گفتند که این موضوع باعث می‌شود اروپا هم به اتخاذ تصمیم مشابه تشویق شود.
مقامات کُرد سوریه معتقدند که این تصمیم واشنگتن باعث خواهد شد تا اروپایی‌ها هم اقدام مشابه انجام دهند و بخواهند نیروهای خود را در خاک سوریه نگه دارند.
«دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا در 28 آذرماه سال جاری پس از انتشار خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه طی زمان 60 تا 100 روز در توئیتی ادعا کرد: 'ما داعش را در سوریه شکست دادیم! و این تنها دلیل ماندن ما برای ماندن در آنجا بود.'
ادعایی که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه فقط به یک شوخی شبیه است، چرا که آمریکا به کمک رژیم صهیونیستی و کشورهای انگلیس، فرانسه و عربستان گروه تروریستی داعش را برای براندازی حکومت سوریه و تامین امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد کرد که با یاری خدا و فداکاری های جبهه مقاومت اسلامی، ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه، گروه تروریستی داعش آذرماه سال گذشته در سوریه و قبل از آن در عراق شکست خورد و آمریکا نه تنها هیچگونه نقشی در شکست داعش نداشته، بلکه برعکس، ایجاد، تقویت و تجهیز این گروهک تروریستی توسط مقامات واشنگتن بوده است.
کارشناسان مسایل سیاسی - نظامی منطقه معتقدند، نیروهای آمریکایی قرار بود سال گذشته از سوریه خارج شوند، ولی بنا به درخواست آل سعود و پرداخت هزینه های این نیروها از سوی عربستان (چهار میلیارد دلار) موجب تعویق خروج آنها شد.
نکته مهمی که در خروج نیروهای آمریکایی وجود دارد تغییر تصمیمات مقامات واشنگتن در این زمینه است؛ موضوع خروج نیروهای آمریکایی که 28 آذر ماه از سوی ترامپ اعلام شد، از شعارهای وی در انتخابات ریاست جمهوری بود.
تحلیلگران مسایل سیاسی و برخی کارشناسان آمریکایی خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه را موجب تقویت حضور ایران در منطقه و در عین حال شکستی برای واشنگتن تلقی می کنند و معتقدند که اعلام مخالفت نزدیکان ترامپ با این اقدام در همین راستا ارزیابی می شود و تلاش آنها در مسیر برای انصراف رییس جمهور آمریکا می باشد.
خاورم*1275**1144

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سوريه خروج نيروهاي آمريكايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۷۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون با اشاره به اینکه پنتاگون مذاکرات با نیجر را برای حفظ نیروهایش در این کشور آغاز کرده تاکید کرد که ایالات متحده به ماموریت خود برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل، به رغم تایید خروج نظامی خود از نیجر، ادامه خواهد داد.

بنا بر گزارش ها، واشنگتن یک هیئت کوچک از نمایندگان پنتاگون و فرماندهی ایالات متحده در آفریقا را برای شرکت در مذاکرات فرستاده است، چند روز پس از آن که چاد آخرین کشور آفریقایی شد که خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی شد.

اخیرا یک منبع دولتی در کشور نیجر تاکید کرد که واشنگتن باید یک جدول زمانی را برای خروج نیرو‌های آمریکایی از نیجر ارائه کند تا در مورد آن در دولت بحث شود.

پیش از این گزارش شد ایالات متحده با از دست دادن پایگاه نظامی خود در کشور آفریقایی چاد مواجه است، زیرا مقامات دولتی تهدید کرده اند که یک توافقنامه امنیتی مهم را فسخ می‌کنند و نفوذ آمریکا در منطقه را به خطر می‌اندازد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف گرفته شد