Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@15:37:53 GMT

سرطان پروستات شایع ترین بیماری در مردان است

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۸۰۱۸

سرطان پروستات شایع ترین بیماری در مردان است

ارومیه - ایرنا - متخصص اورولوژی گفت: سرطان غده پروستات شایع ترین تومور در نزد مردان است و در 80 درصد موارد بیماران بالای 70 سال به آن مبتلا می شوند.

دکتر منوچهر بشیریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود تحقیقات فراوان سوالات بدون پاسخ زیادی در مورد جنبه های مختلف این بیماری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: پروستات غده ای به وزن تقریبی 20 گرم و قسمتی از دستگاه ادراری و تناسلی مردان است که بخشی از مایع منی را برای انزال تهیه می کند.
وی ادامه داد: بزرگی خوش خیم پروستات از عوارض نامطلوب تغییرات هورمونی و افزایش سن است و اندازه این غده بین 30 تا 50 سالگی هر پنج سال یکبار 2 برابر می شود و مشکلات ادراری برای مردان ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: علایم بالینی بزرگ شدن غده پروستات به تدریج ایجاد می شود و شامل کاهش فشار ادرار، نیاز به زور زدن برای تخلیه کامل ادرار، تکرر ادرار به ویژه در ساعات بعد از خواب شبانگاهی، قطع و وصل جریان ادرار در حین ادرار کردن، قطره قطره آمدن ادرار به ویژه در انتهای ادرار کردن ، سوزش ادرار، احساس فوریت برای تخلیه ادرار و سرریز شدن ادرار به دنبال پرشدن مثانه است.
این متخصص اورولوژی گفت: عفونت ادرار، ایجاد سنگ در مثانه، بی اختیاری ادرار، ایجاد نارسایی کلیه، ظاهر شدن خون در ادرار و احتباس ادرار از عوارض بزرگ شدن پروستات است.
دکتر بشیریان افزود: بیمارانی که با علایم بزرگ شدن پروستات مراجعه می کنند، بالای40سال سن دارند و شرح حال و معاینه فیزیکی می تواند در تشخیص بیماری این بیماران موثر باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، سونوگرافی یک روش پاراکلینیک خیلی خوب در تشخیص بیماری است و اندازه گیری PSA در خون می تواند در تشخیص زود هنگام سرطان بدخیم پروستات موثر باشد.
وی اظهار داشت: این بیماری در بیشتر موارد با درمان دارویی قابل کنترل بوده و استفاده از داروهای مهار کننده گیرنده آلفا در درمان بزرگی خوش خیم پروستات بسیار موثر و عالی است و «تامسولوسین» از بهترین این داروها در درمان به شمار می رود.
این متخصص اورولوژی گفت: مطالعات نشان داده است که تخم کدوی بدون پوست، عصاره خشک گزنه و برگ و گل های خشک شده شبدر قرمز در درمان این بیماری موثر است و بعضی از کتاب ها نقش رزماری، زنجبیل، چای سبز را نیز در درمان این بیماری موثر می دانند.
وی بیان کرد: بیمارانی که به اقدامات دارویی جواب نمی دهند، تحت اعمال جراحی بسته یا باز قرار می گیرند و در عمل جراحی بسته از طریق مجرا غده پروستات تراشیده یا لیزر می شود که اثرات بسیار خوبی در درمان بیماران دارد.
وی اضافه کرد: در عمل جراحی باز که در پروستات های خیلی بزرگ انجام می شود، غده پروستات بزرگ شده از داخل مثانه خارج می شود.
به گزارش ایرنا یک تا هفتم اسفندماه هرسال هفته سلامت مردان نام گرفته است و امسال این هفته با محوریت شعار «مردان فعال تر، مردان سالم تر» نامگذاری شده است تا مردان بیشتر از گذشته نسبت به سلامتی خود توجه کنند.
8137/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت و درمان سرطان پروستات آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۸۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید

به گزارش خبرآنلاین، انواع مختلفی از بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت، بیماری کبد چرب، سرطان کبد، فیبروز، سیروز و نارسایی کبدی وجود دارد که هر کدام باعث بروز علائم خاصی می‌شوند؛ در صورت بروز این علائم هشداردهنده، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تسنیم در گزارشی نوشت: کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است که به متابولیسم غذا، ذخیره انرژی و حذف سموم کمک می‌کند. انواع مختلفی از بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت، بیماری کبد چرب، سرطان کبد، فیبروز، سیروز و نارسایی کبدی وجود دارد. هر یک از این بیماری‌ها، مجموعه علائم منحصر به فرد خود را دارد. در حالی که هر نوع بیماری کبد علائم را کمی متفاوت نشان می‌دهد، همه انواع بیماری‌های کبدی ممکن است علائم مشترکی نیز داشته باشند.

علائم هپاتیت چیست؟

هپاتیت نوعی التهاب کبد است که در نهایت می‌تواند به کبد آسیب برساند و بر عملکرد طبیعی آن تأثیر بگذارد. هپاتیت معمولاً پس از آلوده شدن شما به ویروس‌های هپاتیت A، B، C، D یا E رخ می‌دهد. در برخی موارد، هپاتیت همچنین می‌تواند به دلیل نوشیدن الکل زیاد یا زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به خود حمله می‌کند رخ دهد.

اگر دچار هپاتیت شوید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

تب از دست دادن اشتها حالت تهوع ادرار تیره درد مفاصل خستگی مدفوع سفالی رنگ یرقان یا زرد شدن چشم و پوست

علائم فیبروز کبدی

فیبروز یک بیماری کبدی است که باعث ضخیم شدن بافت کبد می‌شود. این وضعیت معمولاً به دلیل التهاب مداوم (مداوم) کبد ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به ساخت کلاژن و سایر پروتئین‌ها در کبد می‌شود.

درنتیجه، کبد شما شروع به تشکیل بافتی می‌کند که مضر است زیرا می‌تواند جریان خون را در کبد مسدود یا محدود کند و سلول‌های سالم کبد را از بین ببرد.

هنگامی که فیبروز خفیف یا متوسط باشد، ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. با این حال، اگر وضعیت نامساعد کبد پیشرفت کند، احتمالاً به سیروز مبتلا خواهید شد؛ یک نوع شدیدتر از بیماری کبدی که علائم ایجاد می کند.

علائم سیروز کبدی

سیروز وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که بافت ناسالم جایگزین بافت سالم کبد شود و منجر به انسداد جریان خون از طریق کبد شما شود. اگر سیروز را تجربه کنید، ممکن است دچار علائم زیر شوید:

خارش پوست خستگی حالت تهوع از دست دادن اشتها درد در سمت راست بالای شکم گرفتگی و ضعف عضلانی کاهش وزن ناخواسته

اگر وضعیت شما بدتر شود، ممکن است علائم جدی تری را نیز تجربه کنید، مانند:

تورم در مچ پا، پایین پا یا ساق پا خونریزی داخلی به دلیل ترکیدن وریدهای بزرگ در کبد آسیت یا تجمع مایع در شکم ادرار تیره کبودی یا خونریزی زردی سردرگمی و از دست دادن حافظه

علائم بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب وضعیتی است که در آن چربی اضافی در کبد تجمع می‌یابد. تجمع چربی می‌تواند به دلیل بیماری کبد چرب غیرالکلی یا بیماری کبد چرب الکلی باشد. بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌تواند به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نوع ۲، چاقی یا فشار خون بالا ایجاد شود. بیماری کبد چرب الکلی در صورت مصرف الکل رخ می‌دهد.

هر دو نوع بیماری کبد چرب عمدتاً بیماری‌های خاموشی هستند که علائم کمی ایجاد می‌کنند. اگر علائم بیماری کبد چرب را بروز دهید، احتمالاً درد شکم در سمت راست یا خستگی را تجربه خواهید کرد. مانند فیبروز، بیماری کبد چرب نیز می‌تواند بدتر شود و باعث سیروز شود. اگر وضعیت شما پیشرفت کند، ممکن است که بعداً علائم سیروز را نیز تجربه کنید.

به‌وسیله سونوگرافی می‌توان کبد چرب غیرالکلی را تشخیص داد؛ همچنین در این بیماری میزان آنزیم‌های کبدی افزایش می‌یابد که می‌توان با آزمایش خون آن را تشخیص داد.

کبد چرب عمدتاً علامت خاصی ندارد و به‌صورت اتفاقی در آزمایشات دوره‌ای یا سونوگرافی تشخیص داده می‌شود، با وجود این در صورت پیشرفت بیماری، ممکن است علائمی همچون احساس ضعف و خستگی، کاهش وزن، کاهش اشتها، تهوع، درد در سمت راست بدن بالای شکم و بزرگ شدن کبد بروز یابد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895762

دیگر خبرها

  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • مثانه بیش فعال دارید ؟ روش‌های سریع برای درمان را بدانید
  • شایع‌ترین و جدی‌ترین مشکلات دریچه‌ای قلب چیست؟
  • جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی درمانی بازساختی است
  • این باکتری در دهان سرطان روده بزرگ را تسریع می‌کند
  • آبله مرغان بیماری مسری که در فصل بهار شایع‌ تر است
  • آبله مرغان بیماری مسری که در فصل بهار شایع‌تر است