Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@21:52:26 GMT

آیا جاده ابریشم مفر بن سلمان می شود؟

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۸۹۱۳

آیا جاده ابریشم مفر بن سلمان می شود؟

تهران- ایرنا- رسانه های عربی سفر اخیر ولیعهد سعودی به چند کشور آسیایی را از زوایای گوناگونی بررسی کرده اند. برخی سفر به پاکستان، هند و چین را مفری برای کاهش فشارهای بین المللی می دانند. شماری هم تردیدهایی را درباره تحقق وعده های سرمایه گذاری سعودی ها مطرح ساخته اند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی پس سفر به شبه قاره و دیدار با سران پاکستان و هند، صبح روز پنج‌شنبه دوم اسفند در آخرین ایستگاه تور آسیایی خود وارد چین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی روز جمعه با «شی جین‌پینگ» رئیس‌ جمهوری چین دیدار کرد و دیشب تور آسیایی خود را در پکن به پایان برد. سفر بن سلمان به کشورهای آسیایی پنج ماه پس از ماجرای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول انجام شد. در این خصوص روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن نوشت: سفر آسیایی بن سلمان ولیعهد سعودی تلاشی دوباره برای خروج از انزوایی است که او پس از ماجرای قتل خاشقچی در آن گرفتار شده است. پیش از این نیز بن سلمان در 22 نوامبر سال گذشته میلادی برای رسیدن به این خواسته به کشورهای امارات، بحرین، مصر و تونس سفر کرد. او همچنین در نشست اقتصادی گروه جی 20 در آرژانتین حضور یافت. رسانه های سعودی با برجسته سازی این سفرها و پررنگ نشان دادن مراسم استقبال از ولیعهد عربستان و دیدارهای او با رهبران تلاش کردند موضوع انزوای بن سلمان را سرپوش نهند، اما در برابر این اقدامات، رسانه های فرانسوی مخالفت ها با حضور بن سلمان در نشست اقتصادی گروه جی 20 و تظاهرات مردم تونس در اعتراض به سفر بن سلمان به این کشور و انتقادها از ولیعهد در شبکه های اجتماعی را کانون توجه قرار دادند.
به نوشته این روزنامه، سفر اخیر با سفرهای گذشته وی متفاوت بود. او تلاش کرد در تور آسیایی خود مسائل اقتصادی را مطرح کند. در شرایطی که به دلیل نقش سعودی ها در قتل خاشقچی، انتقادها در عرصه بین المللی از عربستان ادامه دارد و کمیسیون اروپا چند روز پیش تلاش کرد عربستان را به دلیل اتهام پولشویی و حمایت مالی از تروریسم در فهرست سیاه قرار دهد، بن سلمان کوشید در سفر آسیایی روی ناکامی های عربستان سرپوش نهد.
روزنامه القدس العربی در گزارشی دیگر اعلام مخالفت رهبران طالبان برای دیدار با بن سلمان در سفر به پاکستان را شکست دیپلماتیک برای عربستان و ولیعهد این کشور به شمار آورد. این گروه پیش از این هم حضور در مذاکرات صلح با آمریکا به میزبانی عربستان را رد کرده بود و خواهان برگزاری مذاکرات در قطر شده بود. بن سلمان در سفر به پاکستان امیدوار بود که از طریق دیدار با اعضای جریان طالبان این پیام را به طور ویژه به آمریکا برساند که عربستان بازیگر بزرگی است که نمی توان از آن چشم پوشی کند. اما اعضای طالبان با وجود فشارهای پاکستان بازهم حاضر به دیدار با بن سلمان نشدند.
روزنامه «الشرق» قطر به نقل از روزنامه «گاردین» با طرح این پرسش که «آیا آسیایی ها می توانند بن سلمان را رو سفید کنند؟» نوشت: سفر آسیایی ولیعهد عربستان تلاشی برای رویارویی با منتقدان خود در غرب است. او با این سفرها می خواهد اینگونه وانمود کند که از نظر سیاسی منفور نیست.
به نوشته روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن، «نجاح العتیبی» تحلیلگر اندیشکده «الجزیره العربیه» معتقد است که ولیعهد عربستان با سفر اخیر خود خواسته است روابط خود را در آسیا تقویت سازد. به دنبال ماجرای قتل خاشقچی و مسائل دیگر، روابط ریاض و واشنگتن با تنش های مداومی همراه است. از سوی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا تلاش می کنند ریاض را به دلیل پولشویی در فهرست سیاه قرار دهند. ماجرای قتل خاشقجی موجی از محکومیت های جهانی را به دنبال داشته و بسیاری از نمایندگان آمریکا از دولت این کشور خواسته است که از ولیعهد عربستان فاصله بگیرد.
به نوشته صفحه عربی شبکه خبری «رویترز»، ولیعهد عربستان روز یکشنبه با پاکستان توافقنامه های سرمایه گذاری به ارزش 20 میلیارد دلار امضا کرده است. در دهلی نو هم بن سلمان فرصت های سرمایه گذاری میان عربستان و هند را بیش از 100 میلیارد دلار ارزیابی کرده است.
روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت: سفر آسیایی ولیعهد سعودی و انعقاد قراردادهای اقتصادی گسترده با چین در زمینه صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، همکاری های راهبردی عربستان را تکمیل کرد. پیش از سفر به چین نیز ولیعهد عربستان در پاکستان و هند توافق هایی را با این دو کشور به امضا رساند که نقش ریاض را در آینده اقتصاد جهانی پررنگ تر می کند.
روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان هم در گزارشی ادعا کرد، سفر بن سلمان به پاکستان، هند و چین به طور آشکار نشان داد که وی در چارچوب نقشه راه مشخص خود برای پیاده کردن چشم انداز اقتصادی 2030 تلاش می کند. او تحولات بین المللی را در ارزیابی های خود در نظر گرفته است و به آسیا در مقایسه با جهان اهمیت بیشتری می دهد. بدون تردید چین در عرصه اقتصادی در قرن 21 گوی سبقت را از دیگر کشورها ربوده است و همکاری با این کشور بدون تردید راهی برای تحقق رویای تحولات اقتصادی در عربستان است تا از تکیه به درآمدهای نفتی چشم پوشی شود. انرژی هنوز هم در روابط میان کشورها رکن اساسی است. با وجود اینکه سخنان بسیاری درباره استفاده از انرژی های جایگزین نفت به میان می آید اما در واقع نفت در دهه های آینده هم مهمترین مایع در عرصه اقتصادی خواهد بود. ده ها و حتی صدها میلیون چینی در دهه های آینده به نفت و گاز نیاز خواهند داشت و عربستان می تواند تامین کننده اساسی نیازهای چین در فضایی باشد که جغرافیایی سیاسی نفت تغییر پیدا کرده است.
روزنامه «عربی 21» مصر، از زاویه ای دیگر به سفر بن سلمان پرداخت. در این زمینه «احمد ذکر الله» استاد علوم اقتصادی در آکادمی روابط بین المللی استانبول به این رسانه مصری گفته است: نگاهی به تاریخ روابط و حجم مبادلات تجاری و همکاری اقتصادی عربستان و پاکستان نشان می دهد توافقنامه هایی که ولیعهد در سفر خود به اسلام آباد به امضا رسانده یک جهش بی سابقه در روابط دو کشور به شمار می رود. اما بیشتر ارقام و توافقنامه های سرمایه گذاری که عربستان از امضای آن خبر می دهد تنها جنبه رسانه ای دارد و جنبه عملی به خود نخواهد گرفت. به عنوان مثال «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه کنونی این کشور در سفرهای خود به مصر از امضای توافقنامه های سرمایه گذاری بسیار سخن به میان آورند، اما تاکنون شاید حتی پنج درصد از این توافق نامه ها هم اجرایی نشده است.
پژوهش**9278**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي محمد بن سلمان چين پاكستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۸۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سلمان فارسی» از عزا درآمد/۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان

در این بخش دوره کودکی شخصیت سلمان فارسی جلوی دوربین خواهد رفت که از بازیگران شناخته شده محسوب نمی‌شود.

در این زمینه بخوانید:

حادثه تلخ در سریال «سلمان فارسی»/ ۲ نفر جان باختند

عنوان شده است فصل ایران باستان یکی از پربازیگرترین فصل‌های این مجموعه تاریخی است و بیش از ۶۰ بازیگر در این فصل به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلمبرداری بخش ایران باستان تا بهار و تابستان با محوریت شهرک غزالی و مجموعه ماربین ادامه دارد و در مقاطعی قرار است بخش‌هایی از کار در سمنان ادامه یابد.

پیشتر در اسفندماه ۱۴۰۲ فرو ریختن آوار در محل فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» در شمال شاهرود جان دو هنرور را گرفت.

دیگر خبرها

  • از «سلمان فارسی» چه خبر؟
  • کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با ولیعهد بحرین
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان
  • «سلمان فارسی» از عزا درآمد/۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
  • جنگ کریدورها| هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟ + فیلم
  • تحولات منطقه؛ محور رایزنی تلفنی ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر عراق
  • بریکس، میانبر تجارت جهانی
  • نقش کریدور‌های اقتصادی در نظم نوین جهانی