Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانک مرکزی در پاسخ استعلام اداره‌کل حقوقی و دعاوی بانک مرکزی اعلام کرد که از شناسه چک‌های برگشتی به عنوان کد رهگیری گواهی عدم پرداخت استفاده شود. ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴ اجتماعی حقوقی و قضایی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ماده 2 قانون اصلاح قانون صدور چک مقرر می‌دارد: هرگاه وجه چک به علتی از علل مندرج در ماده (3) پرداخت نشود، بانک مکلف است بنا بر درخواست دارنده چک فوراً غیرقابل‌ پرداخت‌ بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه‌ای که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادرکننده در آن ذکر شده باشد، علت یا علل عدم پرداخت را صریحاً قید و آن را امضاء و مهر و به متقاضی تسلیم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گواهینامه فاقد کد رهگیری و فاقد مهر شخص حقوقی در مراجع قضائی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی‌شود. در برگ مزبور باید مطابقت یا عدم مطابقت امضای صادرکننده با نمونه امضای موجود در بانک (‌در حدود عرف بانکداری) از طرف بانک گواهی شود. ‌بانک مکلف است به‌منظور اطلاع صادرکننده چک، فوراً نسخه دوم این برگ را به آخرین نشانی صاحب حساب که در بانک موجود است، ارسال دارد. در برگ مزبور باید نام و نام خانوادگی و نشانی کامل دارنده چک نیز قید شود.

اداره کل حقوقی بانک ملی با توجه به اینکه امکان صدور آنلاین کد رهگیری از سوی بانک مرکزی فراهم نشده است و از طرفی برخی از مراجع قضائی از پذیرش گواهینامه های فاقد کد رهگیری خودداری می‌کنند از بانک مرکزی کسب تکلیف کرده است که بانک مرکزی در پاسخ به این استعلام اعلام کرده است: حسب توافقات صورت گرفته در جلسات کارگروه تدوین آیین‌نامه قانون صدور چک جدید، شناسه چک‌های برگشتی مندرج در سامانه این اداره، به‌عنوان کد رهگیری منظور و بانک‌ها مکلف به درج کد مذکور در گواهینامه عدم پرداخت هستند. بخشنامه موضوع این امر طی روزهای آتی به بانکها ابلاغ خواهد شد.

4 اقدام بانکی که به‌صورت یکپارچه علیه صادرکننده چک بلامحل اعمال می‌شودسالک: اصلاح قانون چک نقش موثری در کاهش تعداد زندانیان داردیادداشت| طرح «اصلاح قانون چک» گامی موثر در بهبود تعاملات تجاری

انتهای پیام/

R1397/P/S2,20/CT12 واژه های کاربردی مرتبط قوه قضائیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قوه قضائیه قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۸۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا از مرز ۴۰۰ هزار مجوز عبور کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،آقای امیر سیاح رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار در گفتگو با بخش خبری اقتصاد و بازار شبکه خبر به تشریح وضعیت تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا پرداخت . متن این گفتگو به شرح ذیل است : 

سوال: بفرمایید که چه تعداد از مجوز‌های کاغذی چه صنفی و چه دستگاهی تاکنون شناسه یکتا گرفتند؟

آقای سیاح: ساعاتی پیش ۴۰۰ هزارمین مجوز کاغذی شناسه یکتا شد و تعداد مجوز‌های کاغذی که تا امروز شناسه یکتا گرفتند از ۴۰۰ هزار تا گذشت، دو دقیقه پیش ۴۰۱ هزار و ۴۹۰ تا بوده و به همت الحمدلله فراخوانی که صدا و سیما داده و اتحادیه و استانداری‌ها داده این لحظه‌ای بالا می‌رود، استان‌هایی که پیشتاز هستند همچنان لرستان و گیلان با فاصله پیشتازند بعد از آن همدان و خراسان جنوبی و چهارمحال دارند تعقیب شان می‌کنند، تهران و زنجان و البرز هم خوب هستند، آنهایی که عقب هستند و باید حرکت کنند و هنوز ۱۰ درصد هم نشدند گلستان و بوشهر و ایلام باید بیشتر تلاش کنند، آنهایی که رشدشان حرکتی زدند از پریروز تاکنون اردبیل رشدش زیاد بوده، قم زیاد بوده، کهگیلویه و بویراحمد نسبت به هفته پیش خیلی رشد کرده، تهران و زنجان و البرز هم ششم و هفتم و هشتم هستند جزو بالا و آذربایجان شرقی دارد تعقیب شان می‌کند. در دستگاهی ها، ملی استاندارد از همه جلوتر است و بعد از آن وزارت ورزش اینها همه بالای ۲۰ درصد مجوزهایشان را الکترونیکی کردند، انرژی اتمی، نظام پزشکی، وزارت نفت، نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی مجوزهایشان را بیشتر از همه الکترونیکی کردند. امروز خبر خاصی که اتفاق افتاد به جز این که از مرز ۴۰۰ هزار تا عبور کردند این است که بزرگان اتحادیه املاک کشور تشریف آوردند به مرکز ملی بهبود کسب و کار و خودشان مجوز‌های کاغذی شان را الکترونیکی کردند و اعضای اتحادیه را در سراسر کشور دعوت کردند که مجوزشان را الکترونیکی کنند و نشان دهند که جلوتر از همه به قانون احترام می‌گذارند و آماده نظارت‌های پسینی هستند و آماده هستند که آنهایی که زیرزمینی کار می‌کنند، بدون مجوز کار می‌کنند ان شاءالله یا قانونی و با مجوز باشند یا از میدان کاسبی حذف شوند، بدون مجوز نباید کشی باشد. امیدواریم که با همت اتاق اصناف و وزارت صمت و همه اتحادیه‌های املاک در سطح کشور واقعاً اولین اتحادیه‌ای که همه مجوزهایش الکترونیکی شود و جشن خداحافظی با مجوز‌های کاغذی را می‌گیرد همین مشاوره‌های املاک باشند.

سوال:  اگر فعالان اقتصادی چه صنفی، چه دستگاهی اقدام نکنند برای دریافت و تبدیل مجوز‌های کاغذی به مجوز‌های الکترونیکی و شناسه یکتا تبعاتش چیست؟

آقای سیاح: ما امیدواریم که این اتفاق نیفتد و تا ۲۵ اردیبهشت دیگر همه مجوز‌های کاغذی شناسه یکتا شده باشند، اما اگر کسی خدایی نکرده نه به دلیل لجبازی با قانون مثلاً مسافرت بوده مریض بوده نتوانسته برود و این کار را انجام بدهد به تدریج خدمات دولتی شان قطع می‌شود چرا که طبق نص صریح قانون دو سال بعد از لازم الاجرا شدن قانون تصویب صدور مجوز‌ها یعنی روز ۲۶-۲-۱۴۰۳ دو سالگی لازم الاجرا شدن این قانون دیگر مجوز‌های کاغذی بدون اعتبار هستند و، چون ارتباطات شهروندان با حکومت و فعالان اقتصادی و حکومت دارد الکترونیکی می‌شود، سیستم‌های حکومتی و بانکی و قضایی و اماکن پلیس و همه سیستم‌های حکومتی دیگر مجوز‌های کاغذی را از فردای ۲۵ اردیبهشت یعنی ۲۴ اردیبهشت دیگر نمی‌شناسند و خدایی نکرده اگر کسی تا آن موقع مجوزش را الکترونیکی نکرده باشد ممکن است دچار مشکل شود، این کار هم خیلی آسان است ۲۴ ساعته در خانه شب با گوشی هر کسی می‌تواند انجام دهد در مجوز‌های آر بروند یک فیلم راهنما است فیلم دو دقیقه بیشتر نیست، فیلم را نگاه کنند و مراحلش را یاد بگیرند ۱ - ۲- ۳- ۴ چهار مرحله بیشتر ندارد و یک کد می‌دهند به گوشی شان و پروانه الکترونیکی شان صادر می‌شود، کاملاً غیرحضوری، کاملاً بدون کاغذ و رایگان شبانه روزی هم است یک کار آسانی است که کسبه محترم، فعالان اقتصادی انجام بدهند تا ان شاءالله ارتباط شان با حکومت غیرحضوری شود و سرویس‌های حکومتی را غیرحضوری بگیرند و از آن مهمتر آنهایی که زیرزمینی و بدون مجوز کار می‌کنند را سیستم‌های دولتی بتوانند بشناسند و ان شاءالله آنها را حذف کنند یا بیایند تحت نظارت با جواز و مجوز کار کنند یا اگر نمی‌توانند قانونی کار کنند، اگر نمی‌توانند استاندارد داشته باشند، تأییدیه بهداشتی داشته باشند، تحت نظارت پلیس باشند و قانونی نمی‌توانند کار کنند حذف شوند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سعید احمدی پویا سرپرست معاونت نظارت شرکت شاپرک شد
  • قابل توجه فعالان اقتصادی
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • ۵۱ هزار درخواست صدور مجوز الکترونیکی در استان مرکزی ثبت شد
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • مقابله با شوینده‌های تقلبی با الزام شناسه رهگیری + فیلم
  • ۲۵ اردیبهشت آخرین فرصت اخذ مجوز الکترونیکی کسب و کار‌ها
  • هزینه ثبت شرکت در سال ۱۴۰۳
  • جزئیات و شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣
  • تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا از مرز ۴۰۰ هزار مجوز عبور کرد