Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشو‌رهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از امروز به مدت نوزده روز بزرگ‌ترین رزمایش خود را در منطقه الشرقیه عربستان برگزار می‌کنند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، رزمایش موسوم به «سپر جزیره مشترک ۱۰» امروز شنبه با حضور نیرو‌های کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در منطقه الشرقیه (شرق) عربستان آغاز شد و تا (دو هفته تا) چهاردهم مارس (۲۳ اسفند) ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«سرلشکر ستاد عبدالله القحطانی» فرمانده منطقه الشرقیه عربستان در این باره گفت: همه نیرو‌ها برای آغاز اجرای این رزمایش که از بزرگ‌ترین مانور‌های نظامی در منطقه محسوب می‌شود، آماده هستند.

القحطانی تاکید کرد که این رزمایش شاهد تمرین نیرو‌های شرکت کننده در مقابله با دشمن فرضی است که سطح آمادگی رزمی آن‌ها را افزایش می‌دهد و همچنین بیشترین کاربرد مفهوم اقدام مشترک را می‌توان در آن شاهد بود.

القحطانی گفت: رزمایش سپر جزیره در چارچوب سلسله مانور‌های نظامی مشترک بین عربستان و شورای همکاری خلیج (فارس) در زمینه‌های مختلف است و تقویت روابط، تبادل تجربیات نظامی، نمایش هماهنگی در زمینه نظامی و افزایش یکپارچگی مفاهیم و طرح‌های راهبردی و نظامی از اهداف آن شمرده می‌شود.

وبگاه خبری «الخلیج الجدید» هم امروز خبر مربوط به آغاز رزمایش سپر جزیره در عربستان را با تیتر «عربستان و ایران... سپر جزیره با ولایت ۹۷ روبه‌رو می‌شود»، منتشر کرد.

این وبگاه خبری نوشت: رزمایش سپر جزیره همزمان با رزمایش دریایی بزرگ ایران با نام ولایت ۹۷ برگزار می‌شود این رزمایش ارتش ایران شامل یک جنگ دریایی واقعی است و در جریان آن برای نخستین بار در تاریخ رزمایش‌های دریایی ایران در خلیج (فارس) موشک‌هایی از زیردریایی‌ها شلیک می‌شوند.

نیرو‌های نظامی قطر هم برای حضور در رزمایش «سپر جزیره ۱۰» روز چهارشنبه وارد پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز، در منطقه الشرقیه عربستان شدند.

وزارت دفاع قطر با صدور بیانیه‌ای هدف از این رزمایش را افزایش هماهنگی بین نیرو‌های کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس و برنامه ریزی برای استراتژی‌های نظامی توصیف کرد.

در این بیانیه به نقل از خمیس محمد دبلان، فرمانده نیرو‌های قطری شرکت کننده در این رزمایش آمده است که این تمرین نظامی رشته روابط میان کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس، را تقویت کرده و موجب همکاری و هماهنگی در زمینه نظامی برای مقابله با تهدید‌های مختلف می‌شود.

یکی از مسائل مطرح درباره حضور قطر در خاک عربستان درباره میزان تاثیرگذاری این اقدام در حل اختلاف کنونی بین دوحه با چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر است که از ژوئن ۲۰۱۷ توسط آن‌ها تحت محاصره اقتصادی قرار دارد، این کشور‌ها از آن زمان روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.

ناظران معتقدند، قطر به رغم اینکه روابطش با عربستان تیره است، اما، چون خود را عضو شواری همکاری خلیج فارس می‌داند در این رزمایش حضور یافته است، قطر در اجلاس سالانه این شورا هم که در دسامبر ۲۰۱۸ در ریاض برگزار شد، در سطح معاون وزیر خارجه خود حضور داشت.

«جابر الحرمی»، یک روزنامه نگار برجسته قطری هم در واکنش به حضور قطر در رزمایش سپر جزیره نوشت: روز ملی برای کشور قطر. قطر آزاد باقی خواهد ماند... تا زمانی که رفتار ما زینت بخش کشور ماست.

«فهد دیباجی» تحلیلگر سیاسی عربستانی که همسو با سیاست‌های رژیم آل سعود است، گفت: رزمایش نظامیان سپر جزیره سالانه برگزار می‌شود و نظامیان قطر هم از آن منع نمی‌شوند، آن‌ها در رزمایش «رعد شمال» هم حضور داشتند، همه این‌ها به موجب توافقاتی رسمی صورت می‌گیرد و نشانه بهبود در روابط دیپلماتیک بین دوحه و ریاض نیست.

در همین خصوص «خلیل المقداد»، پژوهشگر و نویسنده سوری هم روز جمعه از طریق حساب توئیتر خود کشور‌های تحریم کننده قطر را زیر سوال برد؟

المقداد گفت: موضع کشور‌های تحریم کننده قطر در برابر ملت هایشان چیست؟ وقتی به آن‌ها می‌گویند، قطر از تروریسم حمایت می‌کند و دشمنی است که علیه آن‌ها توطئه می‌کند، بنابراین قوانینی سختگیرانه تصویب کردند که قطر را محکوم کرده و هر گونه رابطه با آن را ممنوع کردند، سپس از نیرو‌های مسلح آن استقبال باشکوهی می‌کنند و با آن رزمایش نظامی مشترک انجام می‌دهند؟

این پژوهشگر سوری در پایان توئیت خود آورده است: این سیاست خر فرض کردن ملت‌هاست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: القحطانی قطر در رزمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۹۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر رزمایش آذربایجان در منطقه نخجوان

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 14 نیروی هوایی آذربایجان رزمایشی در منطقه نخجوان برگزار کرد. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش انجام رسید. برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: «گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست.» پس از آنکه روسیه نخواست (به دلیل نقش ترکیه در کنترل صادرات اوکراین) از ارمنستان در مقابل آذربایجان دفاع کند و اجازه داد تا آذربایجان قره باغ را به طور کامل به خود الحاق کند، ارمنستان به غرب نزدیک شده و به طور خاص فرانسه در حال سرمایه گذاری نظامی و امنیتی بر روی ارمنی‌هاست. تصاویری از این مانور را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • آغاز رزمایش چندملیتی «پرچم صحرای ۹» در امارات
  • آغاز رزمایش چندملیتی «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • آغاز رزمایش دریایی آمریکا-فیلیپین با حضور ۱۷ هزار نیروی نظامی
  • بزرگترین رزمایش نظامی آمریکا و فیلیپین آغاز شد
  • آغاز رزمایش نظامی آمریکا و فیلیپین
  • سقوط ۲ بالگرد نظامی ژاپن
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • تصاویر رزمایش آذربایجان در منطقه نخجوان