Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اسبق نفت گفت: مشکلات نتیجه عملکرد غلط دولت است انصافا ضعیف ترین دولت در طول چهل سال انقلاب اسلامی دولت یازدهم و دوازدهم بوده و این حرف طبق شاخص هاست. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدمسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت در نشست تحلیل و بررسی بسیج اساتید تهران بزرگ در جمع اساتید بسیجی گفت: ما کشور برخورداری هستیم کشور فقیری نیستیم و همه شما با منابع و پتانسیل‌های کشور اعم از جمعیت جوان بیش از ۳ هزار معدن فعال بیش از ۵۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ و خیلی چیز‌های دیگر مانند جاده نیروگاه سد، مخابرات و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. آشنا هستید.

وی ادامه داد: ولی چرا در کشور ما علی‌رغم همه این منابع، شاخص‌های کلان از یک مقبولیت برخوردار نیست مثلا رشد اقتصادی نوسانی یا بالا یا پایین است و در بعضی موارد طبیعی در مورد تورم بحث این است در برنامه به عددی تک رقمی برسیم، ولی عمدتا تورم دو رقمی است و مردم را آزار می‌دهد.

میرکاظمی تصریح کرد: در برنامه‌ها هدف این است که بیکاری کاهش پیدا کند، ولی متاسفانه می‌بینیم باز هم نرخ جوانان بیکار بالاست و در سایر شاخص‌ها هم همینطور. خب همه این‌ها در شرایط اقتصادی مختلف اتفاق افتاده است. مثلا شما ببینید در شرایطی مثل تحریم که یا ضعیف بوده یا قوی این اتفاق افتاده است.

وزیر اسبق نفت یادآور شد: این یعنی نمی‌توانیم شرایط اقتصادی را خیلی به تحریم ربط بدهیم تحریم تاثیر دارد، اما اما علت اصلی نیست همانطوری که در دولت قبل همه چیز را به نوع مدیریت ربط می‌دادند، ولی وقتی خودشان آمدند یک دفعه‌ای همه مشکلات افتاد گردن تحریم! خب نه آن افراط درست است و نه این تفریط. در واقع با مسائل اقتصادی نمی‌شود سیاسی برخورد کرد باید کارشناسانه و مدبرانه برخورد کرد.

میرکاظمی تاکید کرد: تا الآن دولت‌های مختلفی روی کار آمدند از کارگزاران تا عدالت و اصلاح طلب و ... و بازهم می‌بینیم شاخص‌ها به همین ترتیب هستند، یعنی برنامه‌ها با آن چیزی که عمل شده فاصله داشته است.

وی خطاب به اساتید دانشگاه ادامه داد: این به شما نخبگان دانشگاهی می‌گوید مشکلی هست که باید دقیق ریشه یابی شود و برایش راه حل داشته باشیم الآن ما جوان حزب اللهی مومن کم نداریم این‌ها باید زمانی که فراغ بال دارند مثل الان بیایند و برنامه تبیین کنند که اگر یک روزی دولتی تحویل گرفتند همین مسیر را نرویم.

وزیر اسبق نفت افزود: بخشی از مسائل برمی‌گردد به راهبرد‌های توسعه‌ای. متاسفانه در زمان بعد از جنگ زمانی که کارگزاران روی کار آمدند راهبردی را در پیش گرفتند که سال‌ها پیش منسوخ شده بود که همان جایگزینی واردات بود و گفتند بیاید به هر قیمتی که هست تولید کنیم تا واردات نشود و همین شد که تا میتوانستند ارز دولتی ۷ تومانی و بخشش مالیاتی و وام و...

میرکاظمی اظهار داشت: مثلا بحث تولید سیم و کابل را دادند به دانشگاه امام حسین که به نتیجه برسد و مس را با قیمت پایین دادند، ما بررسی کردیم دیدیم ۴۰ هزار تن نیاز کشور است و ۴۰۰ هزار تن ظرفیت ایجاد شده که سهمیه بگیرد خب بخشی از این‌ها کیفیت بالای داشتند، ولی مواد اولیه به ان‌ها نمی‌رسید و بخش دیگر هم یک واحد کوچک راه اندازی کرده بودند که مواد اولیه بگیرند و بفروشند حالا آیا این ظرفیت پایدار است؟

وی گفت: الان تقریبا چهل سال از انقلاب گذشته و حدود ۳۲ سال و به گفته برخی ۳۴ سال کشور دست گروهی خاص بوده است، یعنی وزرا همان آن‌ها بوده اند برنامه و توسعه هم همان بوده. هرچند ممکن است مخالف همدیگر هم صحبت کرده باشند. مثلا زمانی که اصلاحات روی کارآمدند با بد و بیراه به دولت قبل برخورد کردند، ولی موقع کار که شد دیدیم همان مسیر و روند رو ادامه دادند.

وزیر اسبق نفت اظهار داشت: اگر اسناد بین المللی را مطالعه کنیم کشور‌هایی مثل ما که همین رویه را رفتند دچار مشکل شدند مثلا سال ۱۹۶۵ کره تغییر راهبرد و استراتژیک داد و به سمت توسعه صادرات رفت، یعنی همین بیانات مقام معظم رهبری را اجرا کردند و همچنین در داخل افرادی بدون مطالعه راجع به طرح‌های مختلف توسعه‌ای که کدام موفق است و کدام منسوخ شروع کردند به دادن امتیاز‌های آنچنانی که امروز ما شاهد این هستیم افرادی چند هزار میلیاد دارایی دارند و این نتیجه همین راهبرد بود در واقع نه تنها در کشور توسعه منطقی ایجاد نشد بلکه فاصله طبقاتی هم ایجاد شد.

میرکاظمی تصریح کرد:، اما در مورد عملکرد دولت فعلی متاسفانه آن چیزی که گفته می‌شود و آن چیزی که گفته نمی‌شود و برخی از دستگاه‌ها منتشر هم نمی‌کنند وضعیت کلان اقتصادی است که وضعیت مناسبی نیست مثلا امروز نقدینگی بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان است خب دولت یازدهم با چه عددی تحویل گرفتبا ۴۷۰ هزار میلیارد تحویل گرفت و امروز ۱۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی داریم وقتی شما بدون پشتوانه خلق پول می‌کنید همین اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: مثلا نقدینگی دولت قبل ۸۹ هزار میلیارد بود در آخر سال ۹۱ و در سال بعد یعنی سال ۹۲ این رقم به ۳۲۰ هزار میلیارد در بودجه کشور رسید. در کشوری که در تحریم است و روز به روز هم این تحریم جدی‌تر می‌شود و قشر ضعیفش باید کمک شود چنین عمل کردند و جالب است بدانید که حتی ۱ ریال به کمیته امداد اضافه نکردند، ولی ۶۵۰ هزار نفر به جمعیت کمیته امداد اضافه شد

میرکاظمی یادآور شد: یا مثلا تامین اجتماعی که بنگاه دولتی نیست باید حقوق کارمندان را حفظ کند ارزشش را هم بالاتر ببرند که بتوانند در آینده حقوق بدهند زمانی که سال ۹۲ دولت را تحویل گرفتند بدهی‌ها در حدود ۴۰ هزار میلیارد بود در زمان انتخابات ۱۳۰ هزار میلیارد و امروز بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد هستو این روند مثل یک گوله برف هست که از بالا شروع به حرکت کرده و همینطور بزرگتر می‌شود.

وزیر اسبق نفت گفت: امروز تکلیف دانشگاه خیلی مهم است. باید از همین الان کار شود یعنی به جای اینکه بیائیم نزدیک انتخابات یک گروهی مثلا جمنا درست کنیم باید از همین امروز که فرصت داریم تیم سازی کنیم افراد خوب را شناسایی کنیم، آموزش بدهیم، مرتب مطالعه کنیم تا زمانی که در کشور به آن نقطه رسیدند بدانند چگونه کشور را نجات بدهند.

وی با اشاره به کتاب «شورای امنیت و دیپلماسی» روحانی افزود: بنده خواهش می‌کنم کتاب آقای روحانی رو مطالعه کنید. در این کتاب شورای امنیت و دیپلماسی که آقای روحانی نوشته و مذاکراتی که با اروپایی‌ها داشته جالب است بدانید که اروپایی‌ها به مراتب بدتر از آمریکایی‌ها عمل کردند.

میرکاظمی با اشاره به عملکرد تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته‌ای گفت: نتیجه مذاکرات این شد که هسته‌ای تعطیل شد، حتی ساخت سانتریفیوژ را هم تعطیل کردند، از هزراران نفر بازرسی انجام شد، حتی برخی از مراکز هسته‌ای و نظامی تعطیل شدند به این بهانه که رونق اقتصادی ایجاد شود و گفته شده که دانشمندان هسته‌ای را مثل زندانی‌ها می‌گذاشتند کنار دیوار و از چهره روبه رو و بغل عکس می‌گرفتند و با اطلاعات کاملی که دادند به سازمانی که دست یهودی‌ها بود متاسفانه بعد از آن هم ترور‌ها شروع شد.

وزیر اسبق نفت اضافه کرد: وقتی اروپایی‌ها به هیچ کدام از وعده‌های خود که به وجود آمدن رونق اقتصادی بعد از تعطیلی هسته‌ای بود عمل نکردند آقای روحانی نامه نوشت که پس چه شد مگر قرار نبود رونق اقتصادی ایجاد شود که خود آقای روحانی می‌نویسد اروپایی‌ها در جواب حتی حاضر نشدند قول‌هایی را که داده بودند بررسی کنند.

وی با اشاره به عملکرد نامناسب اقتصادی دولتمردان گفت: روزی که آقای جهاگیری اعلام کرد دلار ۴۲۰۰ است و هرکسی غیر از این عمل کند قاچاقچی است همان لحظه به دوستانم گفتم فاتحه کشور خوانده شد و تنها منفذی که داشتیم شد قاچاقچی.

میرکاظمی اظهار داشت: باور کنید ما بار‌ها به دولت گفتیم که شما تحریم رو نمی‌شناسید اینقدر ذوق زده عمل نکنید اروپا نه احمدی نژاد می‌شناسد نه خاتمی و دولت و مجلس برایشان یکی است آن‌ها با نظام مشکل دارند که در جواب می‌گفتند احمدی نژاد رفته و الآن روحانی آمده و از این به بعد اروپا می‌آید و کشور گل و بلبل می‌شود، بر همین اساس چینی‌ها را از کشور بیرون کردند قرارگاه را از پروژه‌های عمرانی کنار گذاشتندو در آخر خطا در محاسبات کشور داری باعث بروز چنین مشکلاتی در کشور شد.

وی افزود: بنده خواهشم این است دوستان در زمینه‌های مختلف تشکیل کمیته بدهند از کسانی که در دستگاه اجرایی بودند کسانی که در دانشگاه‌ها نظریه‌هایی دارند کمک بگیرند تا واقعا برون رفت ایجاد شود.

وزیر اسبق ارشاد تاکید کرد: با روند فعلی وقتی فکر می‌کنم تا سال ۱۴۰۰ چه اتفاقی قرار است در کشور بیفتد واقعا تنم می‌لرزد بعد هم تمام مشکلات را می‌زنند به پای نظام که اصلا ربطی به نظام ندارد این مشکلات نتیجه عملکرد غلط دولت است انصافا ضعیف‌ترین دولت در طول چهل سال انقلاب اسلامی دولت یازدهم و دوازدهم بوده و این حرف طبق شاخص هاست. جالب اینکه آقای روحانی می‌گفت: ما هرچه با اروپا به توافق می‌رسیدیم این‌ها تا می‌رفتند و می‌آمدند نظرشان عوض شده بودو بعد فهمیدیم اروپا بعد از توافق با ما می‌رفتن با آمریکا صحبت می‌کردند و آلآن که آقای روحانی ما می‌رویم با کدخدا مذاکره می‌کنیم به همین دلیل است.

وی گفت: اگر وضعیت نظرسنجی هادر آمریکا روی رئیس جمهور بالا یا پایین شود روی اقتصاد آلمان تاثیر می‌گذارد خب آلمان هیچوقت نمی‌آید اقتصاد خودش رو بخاطر روابط با ما به مخاطره بی‌اندازد یا همین چین که ۵۰۰ میلیارد دلار با آمریکا روابط تجاری داره چطور می‌آید با ۳۰ میلیلاد دلار ما کار کند این است که باید رفت به سمت اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی و بهره وری کردن. این ثروت‌های ملی که داریم، ولی تا وقتی که این نگاه‌های لیبرالی وجود داره نگران باید باشیم. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عملکرد اقتصادی دولت بسیج اساتید تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۹۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پتروپالایشگاه‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف می‌کند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اولویت‌های مجلس آینده توجه به پتروپالایشگاه‌هاست، زیرا می‌توان با توسعه آن‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف کرد.

به گزارش شانا، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز یکشنبه (دوم اردیبهشت‌) در نشست منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حزب مؤتلفه اسلامی با عنوان «اولویت‌های مجلس آینده» با بیان اینکه باید بیش‌ازپیش به صنعت نفت کشور توجه شود، زیرا این صنعت، صنعتی پیشرو به شمار می‌آید، بیان کرد: در مجلس دوازدهم یکی از اولویت‌ها توجه به پتروپالایشگاه‌ها خواهد بود، زیرا معتقدم توسعه این بخش می‌تواند بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف کند. توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از دیگر مسائل مهم به‌ شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: هرچه در حوزه‌ تجارت نفت و گاز ارزآوری بیشتری وجود داشته باشد، بی‌شک این موضوع بر رشد اقتصاد ملی تأثیرگذار خواهد بود. همچنین باید منابع حاصل از فروش نفت و گاز را صرف توسعه‌ زیرساخت‌ها در کشور کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست ضمن تشریح وضع اقتصادی کشور گفت: انتظار این است که مهم‌ترین تصمیم‌های مجلس دوازدهم در حوزه اقتصادی باشد. برای اینکه این تصمیم‌ها کارآمد باشد، باید وضع موجود شناسایی و آسیب‌شناسی شود و تحلیلی هم از اوضاع آینده و متغیرهای داخلی و خارجی داشته باشیم تا بر این اساس بتوانیم مسیر اصلاح مشکلات را طراحی کنیم.

وی  تصریح کرد: براساس گزارش‌ مرکز آمار و بانک مرکزی، طی دو سال اخیر نرخ رشد اقتصادی روند روبه‌رشدی داشته است و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال‌های آینده تکرار شود.

نشست منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حزب مؤتلفه اسلامی با عنوان «اولویت‌های مجلس آینده» روز یکشنبه (دوم اردیبهشت‌) برگزار شد.

دیگر خبرها

  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد
  • شاخص فضای کسب‌وکار در استان بوشهر مناسب نیست
  • توسعه پتروپالایشگاه‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف می‌کند
  • عملکرد دولت سیزدهم در دیپلماسی انرژی شمار مشتریان نفت ایران را افزایش داد
  • پاسور ایرانی از قهرمانی اروپایی دور شد