Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@21:56:11 GMT

تشخیص سریع نوعی باکتری در شیر خشک نوزادان

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۵۹۳۹۲

تشخیص سریع نوعی باکتری در شیر خشک نوزادان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، فساد میکروبی در محصولات غذایی یکی از عوامل تهدید سلامت جوامع بشری به شمار می‌روند. ازاین‌رو، تشخیص سریع و دقیق عوامل بیماری‌زا پیش از ورود محصولات غذایی به بازار یکی از رویکردهای اصلی پیشگیری از بسیاری از بیماری‌هاست.

در این راستا محققی از دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب رساله دکتری خود به روشی برای ساخت یک نانوحسگر قابل‌حمل جهت تشخیص نوعی باکتری دست یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر زهرا ایزدی، دانش‌آموخته مقطع دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به زمان‌بر بودن روش‌های رایج تشخیص سلامت شیر خشک، در خصوص اهداف دنبال شده در این طرح گفت: کشت میکروبی، شناسایی مورفولوژیکی و بیوشیمیایی از جمله روش‌های رایج شناسایی آلودگی میکروبی در مواد غذایی هستند. این روش‌ها وقت‌گیر (در حدود ۲ تا ۷ روز) و هزینه بر هستند و نیاز به آماده‌سازی نمونه دارند.

وی افزود: در این طرح ما با طراحی و ساخت یک زیست حسگر مبتنی بر فناوری نانو، ضمن کاهش هزینه تشخیص سلامت شیر خشک، سرعت این فرایند را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دادیم.

وی گفت: علاوه بر هزینه پایین زیست حسگر طراحی‌شده نسبت به روش‌های رایج، مدت زمان شناسایی آلودگی از ۲ الی ۷ روز به ۲۵ دقیقه کاهش می‌یابد. همچنین حد تشخیص این زیست حسگر ۱ کلنی در هر میلی‌لیتر است درحالی‌که در روش‌های رایج کنونی نتایج به‌صورت تعداد احتمالی گزارش می‌شود.

به گفته ایزدی در این زیست حسگر که مبتنی بر DNA است از نانوذرات طلا به‌منظور پایدار کردن رشته های DNA در سطح حسگر استفاده شده است. حد تشخیص این زیست حسگر نیز ۱۲-۱۰× ۴.۹ مول بر لیتر گزارش شده است.

یکی از نتایج این طرح یک اختراع با عنوان «زیست حسگر الکتروشیمیایی مبتنی بر DNA به‌منظور تشخیص آلودگی باسیلوس سرئوس و ارزیابی آن در شیر خشک نوزاد» به شماره ثبت ۹۳۲۵۲ بوده است.

این طرح در قالب رساله دکتری دکتر زهرا ایزدی، با راهنمایی دکتر محمود شیخ زین‌الدین و دکتر صبیحه سلمانیان راد و مشاوره دکتر علی اصغر انصافی انجام ‌شده و تحت عنوان پایان‌نامه‌ موردنیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو نیز رسیده است. 

کد خبر 4550178 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی شیرخشک فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۹۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

زی‌سان: واحد اصلی پول قاجار تومان، قران و شاهی بود. تومان واژه‌ی ترکی ایغوری است به معنی ده هزار که در تقسیمات لشکری هر ده هزار سرباز تومان و فرمانده‌ی آنها امیرتومان نامیده می‌شد.

به گزارش زی‌سان؛ تا پیش از قاجار از این واحد پولی استفاده نمی‌شد. در دوره‌ی مغول ده هزار دینار را برابر تومان می‌دانستند. کسروی یک تومان مغول را برابر صدهزار تومان امروز می‌داند. تونان طلا اولین بار در زمان فتحعلی شاه قاجار ضرب شد.

وزن آن در ۱۲۲۴ قمری (۱۱۸۸ شمسی) یک مثقال و یک ششم مثقال بود. در سال ۱۲۹۸ قمری در زمان ناصرالدین شاه، وزن طلای تومان کاهش یافت و ارزش آن برابر ده قران نقره یا ده هزار دینار شد. اما سکه‌ای به نام دینار وجود نداشت. در سال ۱۳۰۸ شمسی که آحاد پول ایران تغییر کرد، تومان به معنای ده ریال شد که هنوز هم این لفظ رایج است.

در زمان فتحعلی شاه، سکه‌ی نقره‌ی جدید، یعنی "قران" متداول شد، که معادل یک دهم تونان و پنج عباسی یا بیست شاهی بود. در این زمان شاهی به صورت سکه‌ی مسی در آمده بود؛ بنابراین سه شکل سکه در ایران رایج بود:تومان‌های طلا، قران نقره و شاهی مسی. ولی پول رایج سکه‌های نقره بود.

پول دوره‌ی قاجار تا اوایل دوره‌ی پهلوی رایج بود. اما طلا پشتوانه‌ی پول نبود. در سال ۱۳۰۸ شمسی طلا پشتوانه‌ی پول شد. مسکوک نقره‌ی یک ریالی به نمایندگی ریال طلا در کشور رایج و قران برچیده شد؛ مسکوک نقره، نیم ریالی، دوریالی و پنچ ریالی شد.

ریال در اصل واژه‌ی اسپانیایی است و آن نام سکه‌ی نقره‌ای رایج در آن سرزمین بود که به معنی "شاهی" است. این واژه مترداف "رویال" (Royal) انگلیسی و "رگالیس" لاتین است که آن هم به معنای شاهی است و از ریشه "رکس" (Rex) یعنی شاه است.

از مسکوکات قانونی طلا در ایران در دوره‌ی رضاشاه، سکه‌ی پهلوی است که بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۱۰ شمسی در مجلس شورای ملی، که برای تعیین واحد و مقیاس پول ایران به تصویب رسید، سکه پهلوی طلا به ارزش صدریال ضرب شد. این سکه دارای عیار ۹۰۰ در هزار بود و با عکس شیر و خورشید و پادشاه مزین شده بود.

نمونه‌هایی از اسکناس‌های دوره ناصرالدین شاه قاجار

tags # تهران قدیم ، ناصرالدین شاه سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • (تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد صفحه‌کلید/ طراحی رایج صفحه‌کلید به منظور گیر نکردن دکمه‌هایش است!
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • ثبت تولد اولین سه قلوهای استان اصفهان
  • ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان
  • یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)
  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • دیدار با مدیر کل دفتر بازرسی ،مدیریت عملکرد ،امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری آذربایجان غربی
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • نه صفر، نه یک!