Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بنیاد مستضعفان ضمن تشریح فعالیت‌های مربوط به محرومیت‌زدایی توسط این دستگاه، از حمایت این بنیاد از واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط خبر داد.  به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان، محمد سعیدی کیا با تشریح برنامه‌های محرومیت‌زدایی این بنیاد در نقاط مختلف کشور، اظهار کرد: در دستگاه‌های مختلف همواره سعی بر این بوده تا اقدامات مختلفی در جهت رفع محرومیت‌ها انجام شود، اما مهم این است به منظور پیشبرد فعالیت‌ها الگویی وجود داشته باشد و طبق آن کار‌ها را پیش برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: اقدامات بسیار زیادی پس از انقلاب صورت گرفته است و تلاش‌های بسیار زیادی منجر به نتیجه شده است، اما به دلیل اینکه الگوی تعریف شده‌ای برای آبادانی روستا‌ها و مناطق محروم نبوده هدف نهایی محقق نشده است، چرا که آبادانی در صورت رفع نیاز‌های معیشتی مردم فراهم می‌شود و اگر معیشت در کنار نیاز‌های آموزشی و بهداشتی مردم مدنظر قرار نگیرد امکان زندگی مناسب در نقاط روستایی و محروم وجود ندارد.

حمایت از واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط با اعطای وام ۲.۵ میلیاردی

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در ارتباط با محرومیت‌زدایی به چند نکته اشاره کردند، گفت: مسئله مدنظر مقام معظم رهبری این بود که در کنار فعالیت‌های عادی مربوط به محرومیت‌زدایی، یک نقطه محروم شناسایی شود و سپس آبادانی آن در دستور کار قرار گیرد و پس از آن سراغ نقطه دیگری برویم. علاوه بر این ایشان توصیه کردند از واحد‌های کوچک و متوسط اقتصادی و تولیدی حمایت شود که ما در بنیاد مستضعفان این دو مساله را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.

سعیدی‌کیا با اشاره به ساخت مسکن با کمک سایر دستگاه‌ها برای خانوار‌هایی که دو معلول و بیشتر دارند، تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های مستضعفی که خداوند سه‌قلو یا بیشتر به آن‌ها هدیه کرده است، کمک به نیاز‌های غذایی مادران بارداری که نیازمند کمک هستند، ساخت زمین‌های ورزشی و نیز بیمارستان‌های کوچک با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت ورزش و وزارت بهداشت به منظور کمک به رفع محرومیت، خاطرنشان کرد: مهم این است که ما با داشتن یک الگو مسیر خود را پیش ببریم و با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری تصمیم گرفته‌ایم پس از آبادانی یک نقطه، نقطه دیگری را مشخص کرده و در جهت آبادانی آن اقدام کنیم.

تشریح عمده اقدامات بنیاد مستضعفان در نقاط محروم

وی افزود: از اقدامات بنیاد مستضعفان این است که با کمک بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان بهزیستی و خیرین در راستای خانه‌دار کردن خانواده‌های دارای دو معلول به بالا اقدام می‌کند و با توجه به این‌که ۱۴ هزار و ۱۰۰ خانوار این چنینی در کشور وجود دارد، تاکنون ۴۵۰۰ خانوار صاحب خانه شده‌اند و مابقی خانوار‌ها طی سه الی چهار سال آینده نیز صاحب‌خانه خواهند شد. علاوه بر این به منظور احداث ۲۵۰ زمین ورزشی با وزارت ورزش تفاهم شد و تاکنون ۵۰ مورد زمین احداث شده است و مابقی زمین‌ها به تدریج ایجاد خواهد شد. همچنین با تفاهم‌نامه‌ای دوجانبه با وزارت بهداشت قرار بر این شد که ۴۰ بیمارستان کوچک ۱۰ تختی در مناطق محروم ایجاد شود که ۳۵ مورد آن به اتمام رسیده است و پنج مورد تا اردیبهشت‌ماه سال آینده احداث خواهد شد و علاوه بر این ۶۰ بیمارستان دیگر در برنامه قرار دارد.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه برای اولین‌بار در کشور، نقطه‌ای در جنوب کرمان تحت عنوان «قلعه گنج» مدنظر قرار گرفت و طرح جامع آبادانی منطقه تهیه و نقشه راه مشخص شد، اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنیم که با گذشت بیش از ۳.۵ سال در این مسیر موفق بوده‌ایم و به این تجربه دست یافته‌ایم که اگر قرار است یک نقطه آباد شود، باید مردم آن منطقه کار و تلاش کنند. به طور مثال قلعه گنج شهرستانی است که دارای آب و خاک بسیار مناسبی است و سالانه ۶۰۰ میلی‌متر باران در آن می‌بارد، اما سوال این بود که چرا چنین منطقه‌ای باید محروم باشد؟ مردم این نقطه معتقدند هرکسی تا به حال به آنجا سرزده به آن‌ها گفته است که چه می‌خواهند؟ اما برای اولین‌بار است که به آن‌ها تاکید کرده‌اند که اگر هدف آبادانی قلعه گنج است باید دست به کار و تلاش بزنند.

باید قوانین مزاحم از بین برود

سعیدی‌کیا با تاکید بر اینکه باید فرهنگ کار و تلاش ترویج شود و وظیفه دولت‌ها این است که بستر‌های لازم را مهیا کنند و مقررات مزاحم را از بین ببرند، گفت: طبق گفته مسئولان هزاران قانون بدون استفاده در کشور وجود دارد که مزاحم و دست و پاگیر هستند و این قوانین باید کنار گذاشته شود، کاری که ما تاکنون در کشور انجام نداده‌ایم. در صورتی که اگر بستر لازم فراهم شود و در کنار مقررات‌زدایی آموزش‌های لازم مدنظر قرار گیرد و مشوق‌های مناسب برای کار کردن در نظر گرفته شود مردم با توجه به استعداد‌های بالایی که دارند قطعاً موفق خواهند بود، تجربه‌ای که در قلعه گنج شاهد آن بودیم و اگر کسی از نزدیک آن را نبیند متوجه اقدامات انجام شده نخواهد بود، کاری که مبنای آن مردم بودند و جهت‌گیری آن معیشت پایدار است.

وی ادامه داد: مسئولان هر دستگاهی که قصد خدمت گذاری به مردم را دارند باید با مردم زندگی کنند، همان طور که بنیاد مسکن در زمان زلزله بم در کنار مردم بود و زمانی که مردم در چادر زندگی می‌کردند آن‌ها نیز چنین شرایطی داشتند و زمانی که برای مردم کانکس تهیه شد آن‌ها نیز در کانکس مستقر شدند، بنابراین آن‌ها در زمان تحمل مشکلات در کنار مردم قرار گرفتند و نتیجه آن اعتماد مردم به آن‌ها بود و ایجاد و باور اعتماد پایه اصلی اعتمادسازی است که باید به آن توجه کرد.

چه اقداماتی در قلعه‌گنج انجام شده است؟

رئیس بنیاد مستضعفان به دیگر اقدامات صورت گرفته در قلعه گنج اشاره کرد و گفت: در این منطقه مشکلات اولویت‌بندی شد و پس از آن گروه‌های توسعه روستایی شکل گرفت و با ایجاد ساختار این فرهنگ رواج یافت که مردم خودشان باید انتخاب کنند. در قلعه گنج ۱۴۴ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد و برای روستا‌های با کمتر از ۲۰ خانوار نیز برنامه‌های لازم مدنظر قرار گرفته است، هرچند در ابتدای امر روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در اولویت قرار گرفتند و از خود مردم ۲۰ نفر انتخاب شدند تا برای تسهیل‌گری زمینه‌های لازم را به منظور پس‌انداز در راستای اشتغال‌آفرینی ایجاد کنند.

سعیدی‌کیا افزود: در قلعه گنج با در نظر گرفتن رقمی از پنج تا ۲۰ هزار تومان فعالیت‌های مورد نظر به منظور پرداخت وام آغاز شد و علت در نظر گرفتن سقف مبلغ این بود که انتخاب اولیه باید بر مبنای شایسته‌سالاری باشد و مسائل با مبالغ مالی خدشه‌دار نشود. پس از آن به مردم اعلام شد که به آن‌ها وام تعلق خواهد گرفت و نیاز وام به اشتغال برای متقاضیان مورد بررسی قرار گرفت و پس از جمع‌بندی به افراد مورد نیاز و بر اساس اولویت وام پرداخت شد تا نیاز برای دریافت وام با مشارکت و از پول خود مردم برطرف شود، هر چند بنیاد مستضعفان نیز اعلام کرد هر گروهی به هر میزان که پس‌انداز کرده پس از سه ماه به همان میزان وام برای اشتغال توسط بنیاد مستضعفان در نظر گرفت و به همین منظور برای اشتغال یارانه اعطا شد.

وی ادامه داد: تقریباً دو سال طول کشید تا ۱۴۴ روستا تحت پوشش قرار گرفتند و در حال حاضر نیز شهرستان‌های اطراف درخواست کرده‌اند برای آن‌ها نیز چنین رویه‌ای لحاظ شود. بنیاد مستضعفان به مناطق محروم نرفت که پول خرج کند و پروژه احداث کند، بلکه اساس کار مردم بودند و با گذشت بیش از ۳.۵ سال که فعالیت خود را در قلعه گنج آغاز کرده‌ایم، تاکنون نزدیک به ۵.۵ میلیارد تومان توسط خود مردم پس‌انداز شده و جالب است بدانید آن‌ها پس از دریافت یارانه خود پس از چند روز و با تنظیم هزینه‌های زندگی پولشان را به صندوق واریز می‌کنند و همه مبالغ در بانک قرار دارد و همه روستا‌ها و گروه‌ها در بانک صاحب حساب هستند.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه در مدت مذکور توسط این بنیاد بیش از چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک مالی جهت پرداخت وام لحاظ شده است، بیان کرد: در مجموع حجم پول جمع‌آوری شده جهت اعطای وام حدود ۱۰ میلیارد تومان است و تاکنون تقریباً ۱۱ هزار نفر رقمی معادل ۱۵ میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند تا اشتغال‌های خرد خانگی راه بیفتد.

سعیدی‌کیا با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نکته‌ی مورد توجه ایجاد امید و فراهم کردن بستر‌های تولید است و در کنار عمران و آبادانی مزیت‌های منطقه‌ای شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: جالب است که بدانید در قلعه گنج کنجد زیادی وجود داشت، اما کارخانه روغن‌کشی نداشتند در نتیجه با هلدینگ‌های بنیاد صحبت کردیم و کارخانه روغن کنجد احداث شد و قرار نیست که همیشه این کارخانه توسط بنیاد مستضعفان اداره شود. در همین زمینه به کنجد کاران اعلام شد که تعاونی تشکیل دهند و کارخانه را بخرند. علاوه بر این قرار بود کارخانه رب ایجاد کنیم که بخش خصوصی درخواست فعالیت کرد و به آن‌ها جهت راه‌اندازی کارخانه وام اعطا کردیم و در حال حاضر دو کارخانه رب گوجه فرنگی، سه کارخانه فرآوری خرما و نیز سردخانه مورد نیاز در قلعه گنج وجود دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که به جهت حمایت از واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط تا دو میلیارد تومان وام پرداخت می‌شد که این رقم در حال حاضر به ۲.۵ میلیارد تومان نیز افزایش یافته است و خوشبختانه مردم با دریافت وام‌های مختلف کسب‌وکار‌های گوناگونی را ایجاد کرده‌اند. ما به عنوان مدیران برنامه‌ریز کشور باید باور کنیم که مردم از توانایی، استعداد و خلاقیت برخوردار هستند و اگر امکان ظهور و بروز برای آن‌ها ایجاد شود به طور حتم شاهد محرومیت‌زدایی خواهیم بود و مسأله‌ای که در مورد قلعه گنج به حقیقت پیوست رفع محرومیت‌زدایی و افزایش ضریب امنیت به بیش از ۷۰ درصد هستیم.

رئیس بنیاد مستضعفان یادآور شد: در مورد اعطای وام‌های اشتغال‌زا نیز باید خاطر نشان کرد که این روند چندین ماه طول کشید تا به نتیجه برسد. در این راستا باید از معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری نیز تشکر کرد چراکه علاوه بر پنج درصد یارانه‌ای که بنیاد مدنظر قرار داده است، پنج درصد یارانه نیز توسط این معاونت اعطا می‌شود یعنی ۱۰ درصد سود تسهیلات توسط بنیاد و معاونت توسعه روستایی پرداخت می‌شود و خوشبختانه شاهد پرداخت وام به متقاضیان هستیم. مساله دیگری که در این رابطه وجود داشت این بود که عنوان می‌شد آیا روستاییان امکان ارائه‌ی تضمین دارند یا خیر؟ ما نسبت به دو موضوع توجیه اقتصادی و تضمین بسیار جدی برخورد کردیم و با روان‌سازی و ساده‌سازی مسیر و ایجاد سیستم پایش بسیار قوی باید اعلام کنیم که خوشبختانه روستاییان در بازپرداخت وام بسیار موفق عمل کردند و تنها حدود دو درصد معوقات بانکی وجود دارد.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه تاکنون ۲۸۶۵ طرح توسط بانک با رقمی معادل ۱۴ میلیارد ریال تصویب شده است و از آن‌ها تاکنون ۱۵۵۲ طرح با اشتغال‌زایی ۱۰۸۲۵ نفر به بهره‌برداری رسیده‌اند و در حال تولید هستند که هزینه هر اشتغال به ازای هر نفر حدود ۶۰ میلیون تومان بوده است.

برنامه بنیاد مستضعفان برای محرومیت زدایی ۱۴ منطقه محروم کشور

وی افزود: پس از عمران و آبادانی قلعه گنج و زمانی که متوجه شدیم باید به چه شکل عمل کنیم با روشی کاملاً علمی همه اطلاعات مورد نیاز در کشور را جمع‌آوری کردیم و با در نظر گرفتن پارامتر‌های مختلف حدود ۱۰ منطقه دیگر نیز انتخاب شدند و چهار منطقه دیگر نیز تا بهار سال آینده انتخاب خواهند شد تا به عنوان محروم‌ترین نقاط کشور در جهت آبادانی آن‌ها اقدام کنیم و پس از آبادانی این ۱۴ نقطه، انشاالله در هر استان سعی خواهیم کرد یک نقطه را شناسایی و در راستای محرومیت‌زدایی آن عمل نمائیم.

به گفته رئیس بنیاد مستضعفان لنده در کهکیلویه و بویراحمد، چالدران در آذربایجان غربی، مانه و سملقان در خراسان شمالی، ملک‌شاهی در ایلام، گرمی در اردبیل، زهک و قصر قند در سیستان و بلوچستان، سروآباد در کردستان و لارک و کوشااحمدی در هرمزگان ۱۰ منطقه‌ای هستند که به عنوان محروم‌ترین نقاط در کشور انتخاب شده‌اند و قرار بر آبادانی آنهاست.

سعیدی‌کیا با تاکید بر اینکه وظیفه مسئولان کشور این است که با داشتن الگو، برنامه و حضور منظم در راستای آبادانی مناطق محروم ایران گام بردارند، اظهار کرد: با پول نفت آنگونه که لازم است آبادانی ایجاد نمی‌شود و ما در این رابطه طی سالیان اخیر کسب تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که هرچند یکسری مقدمات فراهم شود، اما آنگونه که باید آبادانی صورت نمی‌گیرد و وظیفه دولت و حکومت این است که بستر‌های لازم جهت فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی فراهم کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بنیاد مستضعفان واحدهای تولیدی برنامه های محرومیت زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۵۹۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازرسی و نمونه برداری از واحد‌های تولیدی ایلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ یادگار محمدی اظهار کرد: طی سال گذشته تعداد پنج هزار و ۸۱۸ فقره بازرسی و ۷۱۱ فقره نمونه برداری از واحد‌های تولیدی، خدماتی و مراکز عرضه استان انجام شده است.
وی افزود: همچنین ۹۷ فقره بازرسی از خدمات و تجهیزات بازی و زمین‌های بازی از سوی کارشناسان این اداره کل، صورت گرفته است.
سرپرست اداره کل استاندارد استان ایلام، هدف از نمونه برداری و آزمون کالا‌های تولیدی را انطباق آن‌ها با شرایط و مقررات استاندارد‌های ملی دانست و تصریح کرد: در صورت منطبق نبودن محصولات تولید شده با استاندارد‌های ملی، متخلفان مجازات خواهند شد.

محمدی تشریح کرد: در بازرسی از واحد‌های تولیدی بر عملکرد آن‌ها نظارت جدی انجام می‌شود و در صورت نداشتن پروانه استاندارد، صدور و تمدید، فعالیت واحد‌ها و مجوز آن‌ها تعلیق و ابطال خواهد شد.

در استان ایلام ۲۲۳ واحد تولیدی زیر پوشش اداره کل استاندارد وجود دارد که ۱۵۲ واحد آن فعال است.

دیگر خبرها

  • چرا مخملباف، مجید انتظامی را روبروی بنیاد مستضعفان تنها گذاشت
  • کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲
  • بازرسی و نمونه برداری از واحد‌های تولیدی ایلام
  • تحویل ۲۰۰ واحد نهضت ملی مسکن تا سه ماه آینده درسیستان و بلوچستان
  • پرداخت ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحد‌های تولیدی
  • تلاش ۱۲۰۰ واحد تولیدی اردبیل برای تحقق جهش تولید
  • شبکه‌سازی کارآفرینان برای ایجاد خطوط تولید فناورانه در تحقق جهش تولید
  • فعالیت زندانیان در ۱۰۰۰ واحد تولیدی + فیلم
  • ۱۸۰ واحد مسکن ملی دماوند خرداد ماه تحویل متقاضیان می شود
  • ۱۸۰ واحد مسکن ملی دماوند خرداد تحویل متقاضیان می شود