Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@10:43:35 GMT

«برداشت سیاه» نیشکر آغاز شد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۰۴۴۴

«برداشت سیاه» نیشکر آغاز شد

اهواز - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز با اشاره به آغاز «برداشت سیاه» از مزارع نیشکر گفت: امسال 70 درصد مزارع نیشکر با شیوه سوزاندن مزارع برداشت می شود، این در حالیست که برداشت سیاه مورد تایید محیط زیست نیست.

علی بنی عگبه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس گزارش هایی که دریافت کردیم، برداشت از مزارع واحد دهخدا در روزهای اخیر به صورت «برداشت سیاه» و سوزاندن مزارع بوده است که شکایت هایی را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: امسال با توجه به بارندگی های مستمر، برداشت نیشکر انجام نشده بود، با وقفه ایجاد شده در بارش ها، برداشت آغاز شده که بخشی از آن «برداشت سیاه» و به صورت سوزاندن مزارع و بخشی نیز به صورت «برداشت سبز» است که به وسیله ماشین دروگر انجام می شود.
بنی عگبه با انتقاد از سوزاندن مزارع نیشکر در زمان برداشت، اظهار داشت: اعتقاد سازمان محیط زیست این است که همه مزارع به صورت سبز برداشت شود اما کارگروهی متشکل از دادستانی، بازرسی و بهداشت که سه سال پیش تشکیل شده بود مقرر کرده است که در سال اول 20 درصد، سال دوم 23 درصد و امسال 30 درصد از مزارع به صورت سبز انجام شود و بعد از آن در مورد نحوه برداشت تصمیم گیری شود.
وی تصریح کرد: برداشت نیشکر تا زمانی که از طریق سوزاندن مزارع باشد مورد تایید محیط زیست نیست.
«برداشت سیاه» یا به عبارتی سوزاندن مزارع نیشکر در زمان برداشت، بیش از 10 سال است که با اعتراض شهروندان روبه روست، زیرا دود شدید و خاکستر ناشی از این روش برداشت روستاهای اطراف و شهر اهواز را دچار آلودگی می کند.
این روش به دلیل تخریب خاک و تولید گازهای سمی و تخریب زیستگاه جانوران، با مخالفت کارشناسان روبه رو بوده است.
80 هزار هکتار مزرعه نیشکر، در شمال و جنوب اهواز، بیش از 120 روز از سال (طی ماه های مهر تا اردیبهشت) را که بهترین فصلهای خوزستان به شمار می رود، با سوزاندن مزارع نیشکر، آلوده می کنند.
بر اساس گزارش کانال تلگرام شرکت توسعه نیشکر (ساکارا)، شمیلی مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر که دیروز سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز بوده، مدعی شده است که این شرکت دوستدار محیط زیست بوده و در حوزه محیط زیست دستاوردهای ارزشمندی داشته است.
او گفته است: بیش از 30 درصد مزارع نیشکر برداشت سبز صورت می گیرد و این برداشت سبز نیز توسط دستگاه هایی به نام دروگر نیشکر که برای اولین بار به دست صنعتگران نخبه و متخصص این شرکت ساخته و بومی سازی شده است، انجام می شود.
براساس ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده 2 قانون جلوگیری از آلودگی هوا سوزاندن مزارع و کاه و کلش ممنوع است. شورای سلامت خوزستان نیز از سال 90 ممنوعیت آتش زدن مزارع را مصوب و شرکت توسعه نیشکر را موظف به «برداشت سبز» کرده است.
از سوی دیگر طرح جامع کاهش آلودگی کلان شهر اهواز آتش زدن مزارع نیشکر و پسماندهای آن را یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای این کلان شهر برشمرده است. بر اساس این طرح که در سال 90 به تصویب رسیده، مقرر شده وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های مربوطه ازابتدای سال 91 به گونه ای برنامه ریزی کنند تا با بهره گیری از دستاوردهای نوین و فناوری‌های جدید از سوزاندن پسماندهای کشاورزی در مزارع نیشکر ممانعت شود.

9754/6002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي برداشت سياه نيشكر محيط زيست خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۰۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی بعد از ظهر امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: از آغاز فصل برداشت گندم تاکنون ۲۰۴ هزار و ۶۸۳ تن گندم از سطح ۹۹ هزار و ۵۰۹ هکتار از مزارع خوزستان خریداری شده است.

وی افزود: کلزا دیگر محصول پاییزه استان که در حال برداشت است که از آغاز برداشت آن تاکنون ۳۱ هزار و ۸۳۸ تن از این محصول از سطح ۱۸ هزار و ۸۹۵ هکتار برداشت و از کشاورزان کلزاکار خریداری شده است.

سید احمدی تصریح کرد: با آغاز برداشت چغندر قند پاییزه در خوزستان تاکنون ۳۰۰ هزار تن محصول از سطح ۵۰۰ هکتار از این محصول توسط کارخانجات قندی از سطح مزارع برداشت شده است.

کد خبر 6084646

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم از مزارع استان ایلام
  • آغاز برداشت گندم از مزارع شادگان
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت محصول باقلا از سطح ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت گندم از سطح بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع شادگان  
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • برداشت گندم از مزارع بذری استان بوشهر آغاز شد
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع کشاورزی خرمشهر
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد
  • آغاز برداشت علوفه مخلوط از مزارع مازندران