Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@20:51:39 GMT

نجات جنگل‌ها توسط پهپادها

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۰۸۹۷

پول‌نیوز - پژوهشگران برزیلی سعی دارند در برنامه جدیدی، جنگل‌ها را با کمک پهپادهای ارزان قیمت نجات دهند.
حدود ۱.۶ میلیارد نفر یعنی بیش از یک چهارم جمعیت جهان، برای زنده ماندن به جنگل‌ها نیاز دارند. از میان این جمعیت، حدود ۶۰ میلیون نفر از مردم بومی برای زنده ماندن، کاملاً به جنگل‌ها وابسته‌اند. جنگل‌ها نه تنها کمکی برای زندگی کردن هستند، بلکه خدمات حیاتی بسیاری را به آنها ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع طبیعی، از خاک محافظت می‌کنند و در تنظیم میزان آب و حفاظت از گونه‌های زیستی نیز مؤثر هستند. جنگل‌ها می‌توانند کربن را ذخیره کنند و نقش مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی داشته باشند.
میزان دی‌اکسید کربن ناشی از جنگل‌زدایی و تخریب جنگل‌ها، از بخش حمل و نقل کل جهان هم بیشتر است. سالانه حدود هفت میلیون هکتار از جنگل‌ها در اثر جنگل‌زدایی از بین می‌روند؛ در نتیجه بسیاری از کشورها سعی دارند برنامه‌هایی ارائه دهند تا با حفظ دوام جنگل‌ها، میزان انتشار دی‌اکسید کربن را کاهش دهند.
این کشورها براساس میزان کربن ذخیره شده در جنگل‌هایشان، هزینه‌هایی را به چنین برنامه‌هایی اختصاص می‌دهند اما بررسی و سنجش دقیق کربن و افزایش آن، دشوار است و هزینه بالایی نیز دارد. به همین دلیل، متخصصان این حوزه در برزیل سعی دارند در یک اقدام چالش‌برانگیز، نقشه‌برداری از زیست توده‌ها را با کمکپهپادها انجام دهند.
برای این کار، گروهی از پژوهشگران برزیلی به همراه شش کشور اروپایی، پروژه‌ای را آغاز کردند. در این پروژه موسوم به "کورگال" (COREGAL) که با سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد، از "سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی" (GNSS) استفاده می‌شود. پژوهشگران در این طرح، از پهپادهای ارزان‌قیمتی استفاده می‌کنند که می‌توانند هنگام پرواز بر فراز جنگل‌ها، از زیست‌توده‌ها نقشه‌برداری کنند.
"پدرو فریر دا سیلوا" (Pedro Freire da Silva)، متخصص سیستم‌های پروازی و ماهواره‌ای گفت: اندازه‌گیری میزان کربن می‌تواند به بررسی زیست‌توده‌ها کمک کند.
پهپادهای خودران، گیرنده خاصی دارند که برای تشخیص موقعیت زیست‌توده‌ها به کار می‌روند. سیگنال‌های منتشر شده از ماهواره‌های GNSS، به جنگل‌ها منعکس می‌شوند. ممکن است این سیگنال‌ها هنگام عبور از میان شاخ و برگ‌های درخت، منحرف و ضعیف شوند. هرچه سیگنال دریافت شده توسط پهپاد، ضعیف‌تر باشد، زیست‌توده موجود در آن قسمت جنگل بیشتر است.
دا سیلوا افزود: اگر داده‌های ماهواره و پهپاد با یکدیگر ترکیب شوند، می‌توان نقشه دقیق‌تری از زیست‌توده‌ها ارائه داد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: پهپاد جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۰۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن

سهم برق تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی در بریتانیا به پایین‌ترین حد خود رسیده است و گاز و زغال‌سنگ تنها ۲.۴ درصد از تولید برق را برای یک ساعت در هفته گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تحقیقات، افزایش چشمگیری در دفعات کوتاه‌مدت تولید کمتر از پنج درصد برق بریتانیا با استفاده از سوخت‌های فسیلی را در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد. تا به امروز ۷۵ دوره نیم‌ساعته در سال وجود داشته است که سوخت‌های فسیلی کمتر از پنج درصد نیاز برق این کشور را تشکیل داده‌اند. این میزان بیش از چهار برابر رقم ثبت‌شده در سال گذشته است.

رکوردها نشان‌دهنده تغییرات چشمگیری در سیستم تولید برق این کشور نسبت به ۱۵ سال پیش است که نیروگاه‌های گاز و زغال‌سنگ بیش از ۷۵ و انرژی‌های تجدیدپذیر تنها دو درصد از ترکیب برق آن را تشکیل می‌دادند. در سال گذشته نیز تنها یک‌سوم برق بریتانیا از سوخت‌های فسیلی و ۴۰ درصد آن از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شد.

کاهش استفاده از نفت و گاز در تولید برق بریتانیا

سهم الکتریسیته تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی بریتانیا پیش از برنامه‌ریزی برای شروع اجرای «شبکه کربن‌صفر» در این کشور در آوریل ۲۰۲۴ به میزان بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرد و به کم‌ترین حد خود یعنی ۲.۴ درصد برای یک ساعت رسید.

بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌های اپراتور سیستم برق شبکه ملی بریتانیا سهم سوخت‌های فسیلی در ترکیب تولید یک روز کامل برق در ماه جاری به پایین‌ترین حد خود یعنی ۶.۴ درصد کاهش داشته است. این یافته‌ها از اهداف کشور برای حرکت در مسیر پیشگام و پیشرو بودن در جهان برای اجرای یک شبکه برق بدون کربن در بریتانیا برای دوره‌های کوتاهی از سال آینده پشتیبانی می‌کند.

بریتانیا پیشرفتی عالی را در این زمینه نشان‌می‌دهد و سیستم تولید برق آن گاهی شاهد دوره‌هایی بوده که شبکه با بیش از ۹۰ درصد انرژی کربن‌صفر به‌طور ایمن کار می‌کرده است. پایین‌ترین رکورد جدید نیز در میان انبوه انرژی‌های تجدیدپذیر رخ داده است که مطابق با آن، نیروی باد حدود نیمی از تولید برق کشور، انرژی خورشیدی بیش از ۳۰ درصد و راکتورهای هسته‌ای بریتانیا بیش از ۱۳ درصد تولید را تشکیل می‌داد. در دوره‌هایی نیز نیروی گازی تنها ۱.۸ درصد از تولید برق بریتانیا را برعهده داشت.

بریتانیا اعلام کرد نیروگاه فسیلی راتکلیف در ناتینگهام‌شر که ۰.۶ درصد از تولید برق فعلی را برعهده دارد، سپتامبر تعطیل خواهد شد که نقطه اوج قابل‌توجهی در مسیر کم‌کربن شدن طی چند سال است. در واقع دستیابی به هدف بلندپروازانه بریتانیا تا سال ۲۰۲۵ یک چالش مهندسی مهم محسوب می‌شود که کشور در صدد رفع آن برآمده است.

کد خبر 747754

دیگر خبرها

  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران
  • نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه