Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- عضو هیئت علمی و مدیر گروه حقوق بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سازمان‌های مردم نهاد به عنوان نهاد‌های مستقل و بی طرف در بومی سازی حقوق بشر و تضمین اجرای آن نقش مهمی دارند و به نوعی جلوه گاه آرمان جهانی و اقدام محلی هستند به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، نشست تخصصی – مشورتی ستاد حقوق بشر با نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد و جوامع مدنی در فرآیند سومین گزارش ملی به سازو کار‌های بررسی دوره‌ای جهانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نشست زمانی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه حقوق بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، به نقش و جایگاه سازمان‌های مردم نهاد در نظام گزارش دهی به سازو کار‌های بین المللی حقوق بشر پرداخت و ادامه داد: همه نهاد‌های مدنی داخل کشور باید بکوشیم که چهره واقعی حقوق بشر در ایران را به جهانیان نشان دهیم نه آن چهره‌ای که دشمنان برای ایران ترسیم کرده‌اند.

زمانی گفت: سازمان‌های مردم نهاد یا سازمان‌های غیر دولتی که به ابتکار اشخاص خصوصی و طبق قوانین ملی کشور تشکیل می‌شوند اهدافی عالم المنفعه دارند و به فکر صلح، ترویج رعایت حقوق بشر، مبارزه با فقر، حمایت از محیط زیست و این دست مسائل هستند.

وی افزود: این سازمان‌ها که در منشور سازمان ملل متحد مورد شناسایی قرار گرفته اند توانسته‌اند ظرف ۷۴ سال گذشته به جایگاهی مهم در جامعه بین المللی دست یابند.

مدیر گروه حقوق بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حوزه حقوق بشر سازمان‌های مردم نهاد به ویژه سازمان‌هایی که وصف بین المللی دارند کارکرد‌های بسیار زیادی را می‌توانند ایفا کنند. مذاکره با مقامات رسمی دولتی، جمع آوری اطلاعات، همکاری با سازمان‌های غیر دولتی حقوق بشری، حقیقت یابی و طرح شکایت‌های مختلف از جمله اقداماتی است که این سازمان‌ها می‌توانند انجام دهند.

زمانی خاطر نشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد در هنجار سازی و ایجاد قواعد بین المللی و تهیه اسناد بین المللی نقش‌های مهمی دارند، البته تا چند سال قبل این رویکرد وجود نداشت، اما اکنون این سازمان‌ها دوشادوش دولت‌ها در تهیه و تدوین اسناد بین المللی نقش دارند.
وی تاکید کرد: در فرآیند نظارت بر فعالیت‌های حقوق بشری سه رویه وجود دارد. طرح شکایات و یا تظلم خواهی، تحقیق، مطالعه، بررسی و ارائه گزارشات، از جمله این رویه‌ها است.
مدیر گروه حقوق بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: وقتی از سیستم ارائه گزارش در زمان حیات کمیسیون حقوق بشر صحبت به میان آمد عده‌ای معتقد بودند که این سیستم گزارش دهی خروجی مناسبی نخواهد داشت، اما اکنون این سیستم نظارتی به گونه‌ای جنبه الزامی پیدا کرده است. یعنی به مرور زمان سیستم ارائه گزارش متحول شد و بسیاری از دستاورد‌های نظام حقوق بشری در رابطه با ترویج حقوق بشر مرهون همین نظام گزارش دهی است.

زمانی تاکید کرد: در سیستم گزارش دهی سازمان‌های مردم نهاد برای اینکه از اعتماد بین المللی برخوردار باشند و گزارشات آن‌ها قابل اتکا باشد باید استقلال خود را حفظ کنند. اگر چه باید با نهاد‌های دولتی همکاری داشته باشند، اما باید بر اصل استقلال و بی طرفی خود پافشاری داشته باشند.
وی گفت: بر این اساس است که سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند تصویری واقعی است از رعایت حقوق بشر در داخل یک کشور را ارائه دهند.
مدیر گروه حقوق بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: بنابراین در گزارشات این سازمان‌ها باید فاصله میان قوانین داخلی و اجرای آن‌ها نمایان گردد.
زمانی گفت: البته نفس اینکه ما یک قانون اساسی پیشرفته داریم و قوانین خوبی برای حقوق بشر به تصویب رسانده‌ایم و به بسیاری از تعهدات بین المللی هم پیوسته ایم شرط لازم برای ارائه یک گزارش منصفانه است و سازمان‌های غیر دولتی می‌توانند به این موضوع بپردازند.
وی افزود: سازمان‌های مردمی توسط سازمان‌های بین المللی تشویق می‌شوند که با همکاری یکدیگر گزارش تهیه کنند یعنی به گونه‌ای نباشد که هر نهادی برای خود گزارش تهیه کند، چون اگر گزارشات با مشارکت‌های سازمانی باشد بسیار بیشتر مورد استقبال نهاد‌های بین المللی قرار می‌گیرد.
وی در پایان گفت: سازمان‌های مردم نهاد به عنوان نهاد‌های مستقل و بی طرف در بومی سازی حقوق بشر و تضمین اجرای آن نقش مهمی دارند و به نوعی جلوه گاه آرمان جهانی و اقدام محلی هستند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حقوق بشر علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۰۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش نماینده ایران به کشف گور‌های جمعی در خان یونس

نماینده ایران در ژنو در نامه‌هایی به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشت: سبعیت رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچکس نیست، این نسل کشی را فورا متوقف کنید.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو طی نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن برشمردن فهرستی از موارد جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی که توسط رژیم صهیونیستی در ۸ ماه گذشته به وقوع پیوسته است، خواستار اقدام فوری سازمان‌های بین‌المللی برای توقف از این نسل کشی شد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با اشاره به گزارش موسسه دفاع مدنی در غزه مبنی بر کشف گوردسته جمعی حاوی پیکر‌های ۲۰۰ تن از شهدای فلسطینی که توسط نیرو‌های اسرائیلی در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس غزه کشته و دفن شده بودند، در این نامه اظهار داشته است که پیش از ارتکاب به این جنایت نیز کارشناسان سازمان ملل در خصوص حمله به بیمارستان‌ها توسط رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند.

وی افزود: این واقعیت نشان می‌دهد که اگر این جنایات دهشتناک فورا متوقف نشود، لاجرم شاهد تکرار چنین فجایعی خواهیم بود.

بحرینی در این نامه‌ها، با استناد به حقوق بین‌الملل، حقوق بین‌المللی بشردوستانه و اسناد مهم بین المللی از قبیل کنواسیون‌های چهارگانه ژنو، حمله به بیمارستان‌ها و اماکن درمانی، گرسنگی دادن به مردم به عنوان ابزار جنگی، جلوگیری از انتقال کمک‌های بشردوستانه و مواردی از این قبیل را مصادیق غیر قابل انکار جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی خوانده و اظهار داشت که سبعیت در حملات غیر انسانی رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچکس نیست و این رفتار قبلا نیز توسط این رژیم وعده داده شده است.

خاطر نشان می‌گردد، کنوانسیون‌های بشردوستانه ژنو، متضمن حقوق غیر نظامیان در مخاصمات مسلحانه است و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان پاسدار و نگهبان حقوق بین‌المللی بشردوستانه و کنوانسیون‌های ژنو موظف است حداکثر تلاش خود را برای اجرای مفاد این کنواسیون‌ها مبذول دارد.

دیگر خبرها

  • واکنش نماینده ایران به کشف گور‌های جمعی در خان یونس
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • نسل‌کُشی در غزه را فوراً متوقف کنید
  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  • بومی سازی قالب پنجره
  • زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • خبر خوش برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • فوری | فعالیت باندهای تجارت جنسی و پورنوگرافی بین‌المللی در ایران | جزئیات شناسایی اقدامات مجرمانه فحشا توسط پلیس
  • رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند
  • پاک سازی سواحل کیش در روز جهانی زمین پاک