Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@08:08:45 GMT

هجوم ملخ هاي صحرايي مهاجر به شرق هرمزگان

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۱۷۶۷

هجوم ملخ هاي صحرايي مهاجر به شرق هرمزگان

خبرگزاري آريا - بندرعباس - ايرنا- مديرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان با جدي توصيف کردن هجوم دسته هاي ملخ صحرايي به شرق اين استان و اخطار سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد (فائو)؛ خواستار همکاري همه جانبه مسئولان ذيربط و همچنين بهره برداران براي بکارگيري همه امکانات شد.

حميد دولتي که به همين منظور به تهران سفر کرده بود، عصر شنبه پس از پايان نشست فني با کارشناسان فائو و دستگاه هاي مسئول کشوري، در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: وجود اولين دسته ملخ هاي مهاجر صحرايي دريايي چهارم بهمن ماه امسال از بندر نخيلو از توابع بندرلنگه درغرب هرمزگان گزارش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي ، با بکارگيري2 فروند هواپيماي سم پاش و انواع سم پاش هاي انفرادي تا 19بهمن ماه چهار هزارو 160هکتار ازکانون هاي آلوده اين شهرستان از وجود اين آفت پاکسازي شد.
**منشاء ملخ هاي صحرايي مشاهده شده در بندرلنگه
با توجه به اعلام مديريت جهاد کشاورزي بندرلنگه ملخ هاي صحرايي حمله ور به مراتع و جنگل هاي اين شهرستان، بومي کشور عربستان در نزديکي دريايي سرخ هستند که امسال به علت نبود بارش و غذاي کافي به ساير مناطق مهاجرت کرده اند و فائو هشدار مهاجرت آنها را ازقبل به برخي کشورها داده بود.
ملخ صحرايي دريايي مي تواند حدود 200 تا 300 کيلومتر بدون نشستن پرواز کند و اگر سريع با دسته هاي مهاجر آن(هردسته شامل 250تا300ميليون ملخ) مبارزه نشود تخم ريزي کرده و بر تعداد شان افزوده مي شود.
**هجوم ملخ هاي مهاجر به سيريک
وي ادامه داد: دومين گزارش پنجشنبه هفته گذشته دوم اسفند ماه مبني بر وجود چند دسته ملخ صحرايي دريايي از بخش سندرک ميناب در شرق هرمزگان ( درفاصله 450کيلومتري ازکانون اول درنخيلو بندرلنگه) دريافت شد که تيم اعزامي حفظ نباتات با مديريت اينجانب مهاجر بودن آنها را تاييد و به مقام هاي مسوول گزارش کرد.
مديرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان اضافه کرد: ملخ هاي صحرايي مهاجر با توليد فاز زمستانه (زادو ولد درعمان) و بدون کمترين مبارزه درخاک عمان، باعبور از درياي عمان و سواحل مکران از طريق بخش سندرک ازتوابع شهرستان ميناب در شرق اين استان وارد خاک ايران شدند.
اين مقام مسوول ابراز داشت: ساعتي پس از دريافت اين گزارش با فراخوان متخصص رديابي ملخ هاي مهاجر دريايي با هدف شناسايي بيشتر کانون هاي آلوده، روز جمعه نشستي اضطراري با دهيار، بخشدار و تعدادي از مسوولان محلي بخش سندرک برگزار و بمنظور مبارزه با ملخ هاي گردآمده در اطراف يکي از سدهاي خاکي (منابع طبيعي و آبخيزداري) به مساحت تقريبي 100 هکتار جاده دسترسي احداث و عمليات پاکسازي انجام شد.
**حمله ملخ هاي مهاجر به درختان جنگلي آکاسيا
دولتي ياد آور شد: متاسفانه تا امروز شنبه ريزش دسته هاي ملخ مهاجر صحرايي جديد با فاصله 2تا 3کيلومتري از باغها و مزارع کشاورزي سيريک ، در قسمتي از مراتع و درختان جنگلي آکاسياي اين شهرستان ( 175کيلومتري شرق بندرعباس و 75کيلومتري ميناب) گزارش شده است.
به گفته وي دسته هاي قديم چون ازقبل تغذيه کرده اند در زمان ورود چندان خسارتي وارد نکرده اند اما دسته هاي جديد (نسل متولد شده ) حالت تخريبي دارند طوريکه همه سبزينه ها را `درو` مي کنند.
**مبارزه با ملخ هاي مهاجر نيازمند رديف اعتباري جديد و امکانات است
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان خاطرنشان ساخت براي مبارزه همه جانبه با ملخ هاي صحرايي اضافه بر بسيج همه امکانات نيازمند تزريق اعتبارات لازم جهت خريد ادوات فيزيکي شامل انواع سم پاش، سموم شيميايي و همچنين هزينه استفاده از هواپيماهاي مخصوص است.
وي اظهار کرد: طبق برآوردهاي اوليه براي مبارزه با دسته هاي ملخ صحرايي که هردسته آنها شامل بيش از 200تا300ميليون عدد مي شود در شهرستانهاي سيريک، ميناب و جاسک علاوه بر بسيج امکانات راه وشهرسازي، منابع طبيعي و آبخيزداري و همچنين نيروهاي مسلح نياز به 50ميليارد ريال اعتبار است.
**اخطار فائو به ايران:
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان با تشريح نتايج نشست مشترک فني امروز(شنبه) نمايندگان فائو و کارشناسان سازمان حفظ نباتات و مديريت بحران در تهران ابراز داشت: ازآنجايي که ريزش دسته هاي ملخ صحرايي دور از انتظار نيست بر اساس اخطار نماينده فائو در صورت مبارزه نکردن، اواخر فروردين ماه سال آينده شاهد يک ريزش پنج تا 10برابري دسته هاي جديد در هرمزگان و حتي استانهاي همجوار آن خواهيم بود.
براي پي بردن به اخطار فائو لازم است بدانيم هر دسته ملخ صحرايي مهاجر بين 250تا 350 ميليون عدد جمعيت دارد که هر ملخ بين 85 تا 90تخم مي گذارد که دوره تکاملي آنها (ازپورگي تا بلوغ) کمتر از25روز طول مي کشد.
دولتي خاطرنشان ساخت: ملخ هاي صحرايي در مسير عبور خود با تغذيه از سبزينه ها شامل جنگل ها، درختان ميوه،(و بوته آنها) علوفه، غله، صيفي و حتي علف هاي هرز آنها را از بين مي برند و با توجه به گزارش هاي موجود در خصوص قدرت تخريبي آنها باعث قحطي نيز مي شوند.
اين درحالي است که نماينده سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد (فائو) ضمن اعلام آمادگي براي مقابله با آفت ملخ صحرايي (دريايي) يادآورشد: با هماهنگي هاي بعمل آمده تعدادي از کارشناسان اين سازمان براي تحليل شرايط و کمک به رفع اين مشکل به ايران آمده اند.
` حفيظ جانوف ` با اشاره به تجارب جهاني فائو در زمينه مبارزه با آفت ملخ صحرايي ابراز داشت: اين سازمان از حضور آفت ملخ صحرايي در برخي از استان هاي ايران مطلع است و به همين منظور اطلاعات لازم بين کارشناسان ما با وزارت جهاد کشاورزي مبادله مي شود.
**وظيفه بهره برداران
در چنين مواقعي و بمنظور مبارزه اصولي با اين آفت، بهره برداران و حتي مردم عادي وظيفه دارند وجود هر گونه ملخ صحرايي مهاجر و بومي را به نزديک ترين مراکز جهاد کشاورزي، منابع طبيعي، شوراهاي اسلامي روستايي، دهياران و بخشداري هاي محل زندگي خود گزارش کنند.
با توجه به پايش و رديابي مداوم ملخ‌هاي مهاجرصحرايي، گروه‌هايي نيز با دراختيار داشتن تجهيزات لازم ازجمله دستگاه هاي ردياب براي رديابي اين آفت در سطح استان هرمزگان تشکيل شده که درحال انجام ماموريت هاي محوله هستند.
وسعت زمين هاي کشاورزي هرمزگان 259هزار هکتار با توليد سالانه دو ميليون و 300هزارتن محصول زراعي و باغي اعلام شده که بيشترين آن به ميزان يک ميليون و 650هزار تن شامل سبزي و صيفي خارج از فصل مي شود.
دو شهرستان ميناب و رودان ( به ترتيب بعد از بندرعباس پرجمعيت ترين مناطق هرمزگان) و تاحدودي سيريک در شرق هرمزگان بعنوان توليد کنندگان عمده محصولات جاليزي خارج از فصل و همچنين خرما و مرکبات دراين استان قلمداد مي شوند.
آخرين گزارش ازحمله ملخ هاي مهاجر صحرايي دريايي (درغرب هرمزگان) به بندرلنگه به سال 1368هجري خورشيدي برمي گردد درحاليکه سال 92نيز نيز درشرق اين استان نيز در سطح سه هزار هکتار با آفت خطرناک ملخ صحرايي مبارزه شد.
طبق اعلام مديريت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان از سال 92هجري خورشيدي تا چهارم بهمن ماه امسال ريزش ملخ صحرايي مهاجر در اين خطه گزارش نشده است.
6149 /6048
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۱۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، جاوید عباسی بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، بارندگی و پیش بینی‌های قبلی مبنی بر شیوع بیماری‌های برگی خصوصاً زنگ زرد و افزایش تراکم آفت سن غلات، از ابتدای بهمن ماه سال گذشته عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت‌ زا به صورت شبانه روزی توسط کارشناسان شبکه مراقبت در سطح مزارع گندم استان فارس انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سطحی بالغ بر ۴۰ هزار هکتار مبارزه کنترلی و پیشگیری بر علیه زنگ زرد و ۱۴۸ هزار هکتار مبارزه بر علیه آفت سن و ۲۶۱ هزار هکتار نیز مبارزه بر علیه علف‌های هرز در مزارع گندم این استان انجام شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت‌زا در سطح مزارع گندم تا پایان خرداد ماه در فارس ادامه دارد.

عباسی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات به موقع تاکنون خساراتی ناشی از بیماری زنگ زرد در مناطق مستعد و شمالی استان فارس گزارش نشده است.

وی صدور اطلاعیه‌ها و ارائه دستورالعمل‌های فنی به کشاورزان، انجام مبارزه به موقع به صورت پیشگیری و کنترلی و همچنین همکاری کشاورزان خصوصاً در مناطق مستعد را از جمله اقدامات به موقع این سازمان برای کنترل بیماری زنگ زرد گندم و آفت سن غلات در فارس برشمرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس توصیه کرد: کشاورزان استان فارسی می‌توانند با نظر کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و مدیران پهنه نسبت به سمپاشی مزارع خود بر علیه بیماری زنگ یا سن غلات اقدام کنند.

کد خبر 6087209

دیگر خبرها

  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت
  • استفاده از پهپاد برای سمپاشی در قم ۵۰ درصد افزایش یافت
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم
  • سمپاشی باغ‌های رودبار علیه ملخ مراکشی
  • آغاز مبارزه با ملخ مراکشی در گیلان
  • آغاز عملیات مبارزه با افت سن غلات در نهاوند
  • هجوم ملخ های مراکشی به مزارع در تخار